Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Valtaosa naisista jättää kokin ammatin heti valmistumisen jälkeen: "Raivoamista, seksistisiä kommentteja, kehoon kajoamista"

Vierailija
22.08.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011399345.html

Kenen neronleimaus oli se että naisia pitää kannustaa aloille jotka täynnä muinaishistoriallisia neandertaleja jotka eivät osaa kohdella muita ihmisarvoisesti?

Täyttä verovarojen haaskausta tällaiset tutkinnot, kun alaa vaihdetaan muutama viikko valmistumisen jälkeen.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän mä ihmettelen, miten sinisilmäisiä nuo naiset ovat. tuo on yksi sovinistisimmista ja ummehtuneimmista aloista suomessa koska harva täysjärkinen mies tuolla haluaa tehdä töitä jos on älyllisiä rahkeita mihinkään muuhun.

toki on ääripoikkeuksia kuten eero vottonen tai henri alen jotka kohtelevat henkilökuntaa ihmisarvoisesti, mutta nämä ovatkin poikkeusyksilöitä ja michelin-kokkeja.

Vierailija
2/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh. Suomen laki pätee myös työpaikoilla. Pitäisikö siis tietyistä aloista sanoa, että "tällä työpakalla ei sitten noudateta lakia"? 

Liskäsi huomauttaisin, että olen itse valmistunut erittäin naisvaltaiselle alalle ja sielläkin joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai realiteetit yksityisissä firmoissa on ihan eri kuin jossain ammattiopiston suurtalouskeittiön työharjoittelussa.

En tiedä miten voi tyttökalentereista, vähättelystä ja sovinistisesta läpästä suuttua kun itse tiennyt millaista menoa on luvassa.

Vierailija
4/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööh. Suomen laki pätee myös työpaikoilla. Pitäisikö siis tietyistä aloista sanoa, että "tällä työpakalla ei sitten noudateta lakia"? 

Liskäsi huomauttaisin, että olen itse valmistunut erittäin naisvaltaiselle alalle ja sielläkin joutunut seksuaalisen ahdistelun kohteeksi.

Tämä.

Ei alan paska maine anna lupaa olla paskamainen ihminen ja vähät välittää lainsäädännöstä.

Vierailija
5/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai realiteetit yksityisissä firmoissa on ihan eri kuin jossain ammattiopiston suurtalouskeittiön työharjoittelussa.

En tiedä miten voi tyttökalentereista, vähättelystä ja sovinistisesta läpästä suuttua kun itse tiennyt millaista menoa on luvassa.

Sillähän tilanne pysyy ikuisesti muuttumattomana kun kukaan ei puutu niiden kiusaajien ja oikean elämän ylilautatrollien häiriköintiin ja huoritteluun, vaan asia hiljaisesti hyväksytään kun se "kuuluu asiaan".

Ei, ei kenenkään ihmisen tarvitse sietää tuollaista. Haluaisitko että omalle äidillesi puhutaan noin joka päivä ja kähmitään kun hän pyrkii vain tienaamaan elantonsa?

Vierailija
6/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voisi tietää mitä on luvassa,

Ja huom. miten esim. työkkäri huomioi tällaiset ihmisoikeuksia rikkovat työpaikat työnhaussaan? Jos tulee kehoitus hakea työpaikkaa jossa tehdään rikoksia ja altistuu rikoksille, niin saako jättää hakematta vai pitääkö mennä ottamaan paska niskaan, nostaa syyte, ja liiton kautta kikkailla irtisanominen jotnkin niin, että kyseessä ei ollut "oma irtisanoutuminen"?

Vierailija
7/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaus on naisten hommaa.

Vierailija
8/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse irtisanoutunut yhdestä työpaikasta asiattoman ja laittoman käytöksen vuoksi. Karenssihan siitä tuli, koska jos et todista ja käytä elämääsi tappelemiseen, "vika oli sinussa". Asiaton käytös tuli kymmeniä vuosia firmassa työskennelleiltä tahoilta.

Vierailija
9/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuota se on. Ainoa keino pärjätä on kovettaa itsensä ja ottaa itsekin semmoinen vähän roisi ja ronski työrooli, jossa itsekin heittää kaksimielistä läppää yms. Itselläni se on täysin päinvastainen kuin herkkä tosipersoonallisuuteni, ja kävi rankaksi joutua maskaamaan erilaista kuin on sopiakseen työyhteisöön. Vaihdoinkin sittemmin ihan eri alalle, sellaisella missä ei tarvi olla kovin paljoa ihmisten kanssa tekemisissä.

Vierailija
10/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt mä ymmärrän miksi naisia tulee ravintola-alalta hoitoalalle ja ovat ihan tyytyväisiä. Joo, potilaat lyö minkä ehtii ja kähmivätkin, mutta heitä saa sentään kieltää.

Vierailija
11/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas outo kommentti. Ehkä naiset ovat naiiveja kun kuvittelevat, että miehet osaisivat käyttäytyä edes työpaikalla? On se kumma, kun ensin miehet painostavat, että ei kaikki miehet häiritse naisia seksuaalisesti. Sitten kuitenkin pitäisi valmistautua siihen, että edes työpaikalla ei saa olla rauhassa. 

Vierailija
12/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintolassa missä olen töissä pahimmat rääväsuut on naisia, miehet taasen hiljaisia puurtajia.

Vierailija
13/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas outo kommentti. Ehkä naiset ovat naiiveja kun kuvittelevat, että miehet osaisivat käyttäytyä edes työpaikalla? On se kumma, kun ensin miehet painostavat, että ei kaikki miehet häiritse naisia seksuaalisesti. Sitten kuitenkin pitäisi valmistautua siihen, että edes työpaikalla ei saa olla rauhassa. 

Ja sitten vielä ihmetellään kun naisia ei ole enemmän miesvaltaisilla aloilla. Tosi tervetullut olo, jos työtehtävien lisäksi pitää vielä kestää ahdistelua. Sehän vaan kuuluu asiaan! 

Vierailija
14/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sitten joku mies saa työpaikan ja joutuu raivoamisen jne kohteeksi.

Vierailija
15/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kerran nuorena valitin esimiehelle ravintolassa mm. tissieni ja perseeni kommentoinnista, seksielämääni liittyvistä uteluista ja koskettelusta.  Kuvittelin, että esimies ottaisi häirinnän puheeksi henkilökunnan kanssa. Paskan marjat. Sain vastaukseksi pitkän polveilevan selittelyn, miten ruoan pariin työskentelemään tulevat ihmiset on "aistillisia" ja "maanläheisiä" eivätkä hienostele, ja tämä on ilmeisesti hyvä asia. Mua kehotettiin vastaamaan samalla mitalla takaisin, mieluiten kuitenkin hymyssä suin ja huumorilla. Ei tarvi ottaa niin vakavasti, kuulemma "viehättävästi flirttaillen torjumalla" selviää ilman että tulee mainetta hankalana tiukkapipona. Käski ottamaan mallia ravintolassa myös työskennelleestä viisikymppisestä naiskokista, joka tosiaan oli pidetty, mutta myös varsinainen "rivo-Riitta puheiltaan", karskin näköinen tatuoitu ja ketjupolttava nainen. Ei minusta sellaiseksi ollut, joten vaihdoin työpaikkaa. 

Lopulta perustin sukulaisen kanssa yhdessä lounaisiin keskittyvän kasvis- ja kalaravintolan itse, omistaminen on oikeastaan ainoa tapa päästä vaikuttamaan työkulttuuriin merkittävästi.

16/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne korjaantuu vasta kun asiattoman käytöksen kohteeksi joutuvat alkavat (laittomasti) nauhoittaa kohtaamiaan tilanteita ja sitten tekevät rikosilmoituksia kun yrityksen sisällä tehty valitus ei muita asiaa.

Viidellä kympillä saa ostettua pienen sanelukoneen joka tallettaa ääntä koko päivän ajan. Tarvitsee vain muistaa kellonajat jolloin ikävyyksiä tapahtui.

M59+

Vierailija
17/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat ravintola-alan työkaverit ovat olleet lähi-idästä tulleita miehiä.

Ne ovat puheliaita, kohteliaita ja osaavat käyttäytyä.

Suomalaiset miehet ovat taasen täysiä vastakohtia.

Vierailija
18/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-1965 kirjoitti:

Tilanne korjaantuu vasta kun asiattoman käytöksen kohteeksi joutuvat alkavat (laittomasti) nauhoittaa kohtaamiaan tilanteita ja sitten tekevät rikosilmoituksia kun yrityksen sisällä tehty valitus ei muita asiaa.

Viidellä kympillä saa ostettua pienen sanelukoneen joka tallettaa ääntä koko päivän ajan. Tarvitsee vain muistaa kellonajat jolloin ikävyyksiä tapahtui.

Sanelukoneen? Viidellä kympillä? Kännykät on keksitty.

Vierailija
19/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

enemmän mä ihmettelen, miten sinisilmäisiä nuo naiset ovat. tuo on yksi sovinistisimmista ja ummehtuneimmista aloista suomessa koska harva täysjärkinen mies tuolla haluaa tehdä töitä jos on älyllisiä rahkeita mihinkään muuhun.

toki on ääripoikkeuksia kuten eero vottonen tai henri alen jotka kohtelevat henkilökuntaa ihmisarvoisesti, mutta nämä ovatkin poikkeusyksilöitä ja michelin-kokkeja.

Joo aina jos menestyy hyvin, on helppo ja erityisesti varaa kohdella myös henkilökuntaa hyvin, valtaosaalla kilpailu on kovaa, samoin stressi ja silloin työtekijät ovat vain sellaisia kertakäyttöhyödykkeitä, joista otetaan kaikki irti mikä lähtee ja sitten vaihtoon ja seuraava tilalle.

Vierailija
20/38 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse irtisanoutunut yhdestä työpaikasta asiattoman ja laittoman käytöksen vuoksi. Karenssihan siitä tuli, koska jos et todista ja käytä elämääsi tappelemiseen, "vika oli sinussa". Asiaton käytös tuli kymmeniä vuosia firmassa työskennelleiltä tahoilta.

Tämä on se yleinen kirjoittamaton säätnö, alempien tasojen työntekijöitä ei kuunnella, eikä heidän puheitaan tai sanomisiaan juuri noteerata, heidät aina lytätään ylemmiltä tahoilta.

Ja aina jos tulee joku virallinen paikalle tai tutkimus tai mitä tahansa, he haastattelevat AINA vain niitä ylimmän tason henkilöitä, jotka tottakai kiistävät kaiken ja alemman tason narisijat saavat rangaistukset ja potkut ja karenssit ja sellaiset merkinnät cv:hen, ettei koskaan ole asiaa työelämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan