Millaisia tuotteita kaipaat kahviloihin?
Hei!
Kiinnostaisi kovasti tietää, millaisia tuotteita te kaipaatte kahviloihin? Tai mitkä ovat sellaisia tuotteita, joita ostaisit kahvilasta? Mitä suolaista ja makeaa? Entä minkä verran olet valmis maksamaan kyseisistä tuotteista?
Itse suosin perinteisiä leivonnaisia, kuten pullaa ja juustokakkuja. Suolaiselta puolelta täytetyt patongit ovat mieleeni, mutta niissä on usein harmillisen vähän täytteitä. Hyvästä pullasta maksan 1-3 euroa ja juustokakkupalasta 2,50-5,5 euroa.
Gluteenittomia tuotteita on myös edelleen harmillisen vähän, vaikka enemmän kuitenkin kuin aiemmin..
Olisi kiva kuulla teidän mielipiteitä ja mieltymyksiä!
Kommentit (300)
Sämpylät, patongit ja paninit ovat tylsiä. Kaipaan suolaisia piirakoita, pannareita, pieniä ruisleipiä tms. Ei siis reissumiestä jonka välissä kinkkua ja munaa. Itse en mene kahvilaan korvaamaan lounasta vaan istuskelemaan ja syömään jotain pientä. Vaikka lajitelma pikkusuolaisia (3-4 minikokoista juttua) olisi kiva, samoin makeissa joku pikkupavlova, tartaletti yms. Pieniin juttuihin menee varmaan enemmän työaikaa, mutta olisivat paljon houkuttelevampia kuin puolen pään kokoinen juustosämpylä.
Kipeimmin kaipaan monipuolisempaa kasvisvaihtoehtoa. On joskus lannistavaa, kun suolaisissa on yllin kyllin liha- ja kalavaihtoehtoja, mutta kasvisvaihtoehtoja on ehkä vain yksi, jos sitäkään.
... Paras kahvilakokemus on ollut, kun sekä suolaisissa että makeissa oli tosi paljon tarjontaa: oli piirakkaa, oli leivosta, oli mousseja, oli kerrosjälkiruokia, oli vanukkaita... siis niinkuin laivan buffassa, aivan älyttömästi kaikkea. Olin hämmästynyt, koska kyseessä oli tosi pienen paikan pikkukahvila, joka päällisin puolin näytti aika mitäänsanomattomalta. Kaikkea muuta! :)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 00:18"]
Kipeimmin kaipaan monipuolisempaa kasvisvaihtoehtoa. On joskus lannistavaa, kun suolaisissa on yllin kyllin liha- ja kalavaihtoehtoja, mutta kasvisvaihtoehtoja on ehkä vain yksi, jos sitäkään.
... Paras kahvilakokemus on ollut, kun sekä suolaisissa että makeissa oli tosi paljon tarjontaa: oli piirakkaa, oli leivosta, oli mousseja, oli kerrosjälkiruokia, oli vanukkaita... siis niinkuin laivan buffassa, aivan älyttömästi kaikkea. Olin hämmästynyt, koska kyseessä oli tosi pienen paikan pikkukahvila, joka päällisin puolin näytti aika mitäänsanomattomalta. Kaikkea muuta! :)
[/quote]
... Ai niin, ja olen valmis maksamaan tarjonnasta hieman enemmänkin kuin se perus 2,50 kahvista ja pullasta. Kun kahvilaan menen kuitenkin nauttimaan ja hemmottelemaan itseäni, harvakseltaan, joten en varmasti kuole, vaikka hinta nousisikin vähän enemmän.
Lounassalaatit ja täytetyt sämpylät/patongit. Mielellään niin että vegeillekin löytyy jotain (mikään ei ole niin ärsyttävää kuin "kasvissämpylä" kinkulla tai kanalla). Hyvästä lounassalaatista maksaa vaikka 6e ja sämpylästä 1,50e/patongista 2,50e.
Pienet suolaiset piiraat, eikä pelkästään voitaikinaan leivotut mitä yleensä näkee. Myös esim. Täytetyt karjalanpiirakat olisivat hyvää vaihtelua sämpylöille. Croissantit erilaisilla täytteillä (esim hillo-vuohenjuusto). Makeista kunnon mehevät pullat ja vaikka suklaamunkit on parhaita! Ei jaksa aina samoja juustokakkuja.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:41"]Erikoisruokavaliotuotteita kaipaan, maukkaita sellaisia. Lapsella on maito- ja kananmuna-allergia, joten esim. kinkkuvoileipä maidottomalla margariinilla olisi jees. Ja joku leivos myös hänelle. Munkit saa älyttömän helposti tehtyä maidottomina ja munattomina. Lisäksi myös gluteenitonta kaipaan itselleni. Jotain hyvää leipää tai piirakkaa ja makeita leivoksia.
[/quote]
Miksi ihmeessä joku alapeukutta toisen toivetta saada ruokavalioonsa sopivia tuotteita tarjolle?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:23"]
Kasvisvaihtoehtoja voisi olla enemmän. Erityisesti vegaanisia, sekä suolaisia, että makeita.
Miksiköhän vegaanisia tuotteita on niin vähän tarjolla, ne kun sopisivat myös monille muille erityisruokavaliota noudattaville (maidoton, munaton..)?
[/quote]
Koska vegaaneja asiakkaista on ehkä 1 %.
[/quote]
Itse maito- ja kananmuna-allergikon äitinä ole aina erittäin positiivisesti yllättynyt jos jossain on vegaanista valikoimaa!
Harvasta paikasta muuten saa enää paikan päällä rasvassa uitettuja munkkeja. Ne on epäterveellisiä, tiedän, mutta älyttömän hyviä! Ne nykyiset kuivat käntyt on pahoja.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:23"] Kasvisvaihtoehtoja voisi olla enemmän. Erityisesti vegaanisia, sekä suolaisia, että makeita. Miksiköhän vegaanisia tuotteita on niin vähän tarjolla, ne kun sopisivat myös monille muille erityisruokavaliota noudattaville (maidoton, munaton..)? [/quote] Koska vegaaneja asiakkaista on ehkä 1 %. [/quote] Itse maito- ja kananmuna-allergikon äitinä ole aina erittäin positiivisesti yllättynyt jos jossain on vegaanista valikoimaa!
[/quote]
Minäkin syön mielellään kasvisvaihtoehtoja, enkä ole edes vegaani :) Jos tarjolla on jotain muutakin kuin kinkku- tai kalatäytteisiä suolaisia tai muukin vaihtoehto kuin mozzarellapanini, niin olen positiivisesti yllättynyt.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:23"]
Kasvisvaihtoehtoja voisi olla enemmän. Erityisesti vegaanisia, sekä suolaisia, että makeita.
Miksiköhän vegaanisia tuotteita on niin vähän tarjolla, ne kun sopisivat myös monille muille erityisruokavaliota noudattaville (maidoton, munaton..)?
[/quote]
Koska vegaaneja asiakkaista on ehkä 1 %.
[/quote]
Mutta vegaanisia tuotteita voi syödä taas moni muukin kuin vegaani :) minä teen aina juhliin pari vegaanista tuotetta kun ne menee sit just noilla maidottomilla ja munittomillakin alas, ei tarvi kaikille erikseen vääntää.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 18:41"]Erikoisruokavaliotuotteita kaipaan, maukkaita sellaisia. Lapsella on maito- ja kananmuna-allergia, joten esim. kinkkuvoileipä maidottomalla margariinilla olisi jees. Ja joku leivos myös hänelle. Munkit saa älyttömän helposti tehtyä maidottomina ja munattomina. Lisäksi myös gluteenitonta kaipaan itselleni. Jotain hyvää leipää tai piirakkaa ja makeita leivoksia. [/quote] Miksi ihmeessä joku alapeukutta toisen toivetta saada ruokavalioonsa sopivia tuotteita tarjolle?
[/quote]
Tai ylipäätään toisten toiveita? En ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:23"] Kasvisvaihtoehtoja voisi olla enemmän. Erityisesti vegaanisia, sekä suolaisia, että makeita. Miksiköhän vegaanisia tuotteita on niin vähän tarjolla, ne kun sopisivat myös monille muille erityisruokavaliota noudattaville (maidoton, munaton..)? [/quote] Koska vegaaneja asiakkaista on ehkä 1 %. [/quote] Mutta vegaanisia tuotteita voi syödä taas moni muukin kuin vegaani :) minä teen aina juhliin pari vegaanista tuotetta kun ne menee sit just noilla maidottomilla ja munittomillakin alas, ei tarvi kaikille erikseen vääntää.
[/quote]
Vegaanivegaanivegaani. Spämmää lisää? =)
Totuus on se, että vegaaniasiakkaita on se 1% , jos sitäkään,
ja muutoinkin erikoistuotteet tekevät ERITTÄIN huonosti kauppansa. Pitäisitkö itse yrittäjänä tuotetta myynnissä, jotka päätyvät suurimmaksi osaksi hävikkiin, koska ostajia tulee ehkä kerran viikossa ovesta sisään?
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:27"]
Hassua kun täällä monet haluaisivat pienempiä sämpylöitä ja patonkeja. Itse kahvilassa työskentelevänä kuulee lähes aina palautetta asiakkailta juuri siitä, että hyvä kun täytetyt leivät ovat isoja. Kokemuksesta voin sanoa, että pienet täytetyt sämpylät eivät oikein mene kaupaksi.
[/quote]
Mä olen yksi noista pieniruokaisista. Ymmärrän kyllä, että suurin osa ihmisistä syö enemmän kuin minä, ja toivoo, että leivät ja pullat ovat tarpeeksi suuria. Ei varmasti kannata tehdä kahta eri kokoa. Mua vaan itseäni inhottaa jättää puoli patonkia syömättä ja heittää ruokaa roskikseen, mutta en halua alkaa väkisinkään syömään kokonaista, jos en jaksa tai halua enempää. Varsinkin makeissa leivonnaisissa mulle tulee äkkiä ällö olo, jos yritän syödä enempää kuin mieli oikeasti tekee, eikä jotain täytekakkua oikein voi kietaista serviettiinkään myöhemmin syötäväksi. Voisihan kakku tai piirakka olla kokonaisena tiskillä, ja siitä voisi sanoa minkä kokoisen palasen haluaa. Palan hinta voisi olla sama, tai vaikka painon mukaan. Mä voisin maksaa saman hinnan mitä isommastakin palasta, kun kerran syön vain sen mitä jaksan. Eipähän tarvitsisi heittää pois.
Vegaani, gluteeniton yms. kyltit pitää olla selkeästi näkyvillä, ettei joka tuotetta tarvitse kysyä erikseen.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:27"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:23"] Kasvisvaihtoehtoja voisi olla enemmän. Erityisesti vegaanisia, sekä suolaisia, että makeita. Miksiköhän vegaanisia tuotteita on niin vähän tarjolla, ne kun sopisivat myös monille muille erityisruokavaliota noudattaville (maidoton, munaton..)? [/quote] Koska vegaaneja asiakkaista on ehkä 1 %. [/quote] Mutta vegaanisia tuotteita voi syödä taas moni muukin kuin vegaani :) minä teen aina juhliin pari vegaanista tuotetta kun ne menee sit just noilla maidottomilla ja munittomillakin alas, ei tarvi kaikille erikseen vääntää.
[/quote]
ja muutoinkin erikoistuotteet tekevät ERITTÄIN huonosti kauppansa. Pitäisitkö itse yrittäjänä tuotetta myynnissä, jotka päätyvät suurimmaksi osaksi hävikkiin, koska ostajia tulee ehkä kerran viikossa ovesta sisään?
[/quote]
Itse erityisruokavaliota noudattavana valitsen meille sopivan paikan ja otan kaverit mukaan. Että kyllä ne tuotteet tuovat muitakin maksavia asiakkaita. Ja jos tuotteet eivät käy kaupaksi, niin kyse on todennäköisesti huonosta markkinoinnista -> kukaan ei tiedä että erityisruokavaliotuotteita olisi satavilla.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:10"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:01"][quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:55"]
[/quote]
[/quote]
Itse erityisruokavaliota noudattavana valitsen meille sopivan paikan ja otan kaverit mukaan. Että kyllä ne tuotteet tuovat muitakin maksavia asiakkaita. Ja jos tuotteet eivät käy kaupaksi, niin kyse on todennäköisesti huonosta markkinoinnista -> kukaan ei tiedä että erityisruokavaliotuotteita olisi satavilla.
[/quote]
Niin tai vaihtoehtoisesti tuotteita ei osata valmistaa, ja ne ovat kamalan makuisia.
Miettiikö yrittäjät koskaan, että osa tuotteista menee kaupaksi kun muutakaan ei ole ja Suomessa kuitenkin on edes jonkinlainen kahvilassakäyntikulttuuri olemassa?
Ja että kun kokeilee uutta, ne, jotka voisivat uutuuksia syödä eivät huonojen kokemusten takia (ja ilman mainontaa) edes tule paikalle. Turha sanoa, että ei mene kaupaksi.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 12:55"]
[/quote]
[/quote]
Edes pelkästään vegaanisia tuotteita myynyt ravintolaketju ei pysynyt pystyssä, koska asiakkaita oli niin vähän. Silti joku havittelee niitä oman erikoisruokavalionsa mukaisia tuotteita myyntiin joka paikkaan, vaikka ne eivät mene kaupaksi. Jos ehdoin tahdoin on itse halunnut hankaloittaa elämäänsä ja rajoittaa ruokavaliotaan, niin on parempi pysyä kotona kokkaamassa omia erikoisuuksiaan tai kantaa mukana eväitä.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:42"]Tiettyä tuotetta ei ole,mutta olisi kiva että erityisruokavaliot näkyisivät. Itseäni ärsyttää kysyä. Varsinkin jos myyjä näyttää heti närkästyneeltä. [/quote] Mikä erityisruokavalio? Laktoositonta on nykyisin melkein kaikki. Vehnätöntä löytyy aina vähintään suolaisena. Gluteenitonta on pari vaihtoehtoa, koska KYSYNTÄÄ ei ole enemmälti. Sokeritonta on suolaisena ja lisäksi keksejä tai jokin muu vaihtoehto makeassa. Sokeritontakaan ei juuri osteta, eli siksi sitä on vähän tarjolla.
[/quote]
En ymmärrä että gluteenittomalle tai muulle erikoisruokavalioleivonnaiselle ei ole kysyntää. Eikö niistä voi tehdä niin hyviä, että ne kelpaa muillekkin? Kun itse teen täytekakkupohjan perunajauhoista, niin ei sitä kukaan normiruokavalioa noudattava huomaa että siitä puuttuu vehnäjauhot.
Käyn joka kesä pari kertaa Porvoossa kahvilla. Sieltä ei huonoa pullaa edes saa. Ehdoton suosikkini on Café Cabriole torin laidalla! Nam! Kakut ovat aivan taivaallisia, ja suolaiset piirakat myös. Ja teehuone Helmi on hyvä, muistaakseni sieltä saa ihania Runebergin torttuja ympäri vuoden. Yksi tosi hyvä leipomokahvila löytyy myös, nimeä en muista, keskustassa Sokoksen lähellä. Ihania leivonnaisia sielläkin.