Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankalat asiakkaat sosiaalialalla

Vierailija
27.02.2022 |

Olen miettinyt epäkohtaa työntekijän ja asiakkaan välillä. Asiakkaat saavat haukkua ja panetella työntekijöitä vaikka heissä itsessään on vika. Voidaan pilata elämä levittämällä valheita ja maalittamalla ja työntekijä ei voi asioita oikoa. Eikös se pitäisi olla vaitiolovelvo myös asiakkaalla niin vältyttäisiin monelta pahalta? Ja sanonta asiakas on aina oikeassa ei todellakaan päde.

Kommentit (286)

Vierailija
61/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin normaalit ihmiset joutuvat asioimaan sossun kanssa. Että kyllä täytyy aika pahoja ongelmia olla, jotta sinne joutuu. Itselläkin elämässä ollut kaikenlaista, mutta ei tulisi mieleenikään mennä sos toimiston pakeille. Toistaiseksi on ihan muiden tahojen kautta järjestynyt apua. Eli miellän kyllä asian niin, että ei sos toimistossa asioivien voi olettaa käyttäytyvän kuten normaalit ihmiset. Sillä he eivät sillä hetkellä ainakaan ole sellaisia.

Vierailija
62/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvoin normaalit ihmiset joutuvat asioimaan sossun kanssa. Että kyllä täytyy aika pahoja ongelmia olla, jotta sinne joutuu. Itselläkin elämässä ollut kaikenlaista, mutta ei tulisi mieleenikään mennä sos toimiston pakeille. Toistaiseksi on ihan muiden tahojen kautta järjestynyt apua. Eli miellän kyllä asian niin, että ei sos toimistossa asioivien voi olettaa käyttäytyvän kuten normaalit ihmiset. Sillä he eivät sillä hetkellä ainakaan ole sellaisia.

Miten sitten ratkaisisit sen, että työntekijät voisivat olla turvassa näiden kanssa työskenneltäessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttaudut sosiaalialalle ja ihmettelet, että joudut työskentelemään asiakkaiden kanssa joilla on vakavia ongelmia? Eikö tätä käsitelty koulutuksessa? Jos heidän tilanteensa olisi helposti selvitettävissä tai heillä olisi kyky tarkastella toimintaansa kypsästi, he eivät olisi asiakkaitasi.

Aloitustasi voisi verrata siihen, että poliisi valittaisi sitä että joutuu kohtaamaan rähiseviä juoppoja ja valehtelevia rikollisia.

Vierailija
64/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttaudut sosiaalialalle ja ihmettelet, että joudut työskentelemään asiakkaiden kanssa joilla on vakavia ongelmia? Eikö tätä käsitelty koulutuksessa? Jos heidän tilanteensa olisi helposti selvitettävissä tai heillä olisi kyky tarkastella toimintaansa kypsästi, he eivät olisi asiakkaitasi.

Aloitustasi voisi verrata siihen, että poliisi valittaisi sitä että joutuu kohtaamaan rähiseviä juoppoja ja valehtelevia rikollisia.

Poliisilla on aseet, pitäisikö sossuille antaa myös?

Vierailija
65/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisilla on aseet, pitäisikö sossuille antaa myös?

Suomessa poliisit kai melko harvoin turvautuu aseisiinsa. Sosiaalityöntekijöillä on mahdollisuus saada apua poliisilta.

Vierailija
66/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai vaikka siihen että lääkäri kauhistuu kun vastaanotolle saapuva potilas on sairas. Jos sossuasiakkaat saisivat ongelmansa fiksusti selvitettyä niin ei kai sitä sosiaalityöntekijää edes tarvittaisi. On kyllä outoa jos pitkä koulutus ei anna minkäänlaisia eväitä asiakaskohtaamisiin.

Eikö noissa haastavimmissa tapauksissa kyse ole yleensä siitä että henkilö on joko sairas tai sitten tottunut elämään vahingollisella tavalla. Voi olla ainoa tapa elää jonka asiakas itse tuntee, vaikka ulkopuolisen silmin vaikuttaisi kuinka järjettömältä. Luulisi että on ihan odotettavissa, että saattaa kohdata vastarintaa kun noin vain tulee sotkemaan ne tutut kuviot. Ei joku vuosikausia kestänyt ongelmien kierre välttämättä ratkea sillä että joku sanoo napakasti.

Vierailija
67/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sossuilla hyvä ase.

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Vierailija
68/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran hain toimeentulotukea, en saanut. Selvästi lain vastainen päätös (pari kuukautta aiemmin tilillä ollutta rahaa laskettiin tuloksi). Soitin päätöksen tehneelle sosiaalityöntekijöille ja hän huusi luuriin. Tein oikaisupyynnön joka hyväksyttiin pari kuukautta myöhemmin kun en rahaa enää tarvinnut. Ei jäänyt kuva että sossu haluaisi auttaa ihmisiä.

Vierailija
69/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät läheskään kaikki asiakkaanne ole narkomaaneja tms. Aivan turha maalailla tällaista kuvaa asiakaskunnasta. Ja olkoonkin, että joku asiakas on haasteellinen, on häntä autettava, mikäli hän ilmaisee avun tarpeen / sos.toimi sen havaitsee ja tai asiakas pyytää apua.

Sehän on ihan asiasta kiinni voidaanko auttaa vai ei. Vaikka esim. vanhempi vaatisi apua siihen, että lapsi on huostassa ja haluttaisiin kotiin, niin ei sitä voida antaa, jos se on vastaan lapsen etua. Sosiaalitoimi ei myöskään ole loputon kassa, josta voi halutessaan käydä kuittaamassa kuluja asioihin, joihin niitä ei ole tarkoitus myöntää. Esim. yksityislääkäreitä ei sossu kustanna eikä palkkaa kunnallista piikaa kenenkään kotiin, jos ei vessapesu satu kiinnostamaan. 

Suomessa ei ole ilmaisia siivouspalveluita. Eläkeläinen joutuu ostamaan kotinsa siivouksen. Mitä isompi koti sitä kalliimpaa.

Vierailija
70/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt loppuu töitä monelta Ukraina jutun takia, sähkö ja öljy kallistuvat ja bensa, korot nousevat kuulemma paljon ja osalla näistä ihmisistä on paljon velkaa.

Vierailija
71/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt loppuu töitä monelta Ukraina jutun takia, sähkö ja öljy kallistuvat ja bensa, korot nousevat kuulemma paljon ja osalla näistä ihmisistä on paljon velkaa.

Jännä nähdä hymyilevätkö ihmiset entiseen malliin

Vierailija
72/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatuki on 518 netto, 660 jos 2 lasta, sillä asuntolainaa maksamaan.

Vuonna 2019 tuli lakimuutos, että yhtiölaina ei ole enää lasku toimeentulotuessa.

Vierailija
73/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotukea ei saa, jos on mökki.

Moni lapsiperhe osti mökin korona aikana.

Vierailija
74/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut useamman lehtijutun siitä miten sosiaalityöntekijät eivät edes tunne niitä lakeja, joiden mukaan heidän tulee toimia. Ei ihme, jos asiakkaat käyvät hankaliksi, kun lait ohitetaan.

Ovatko nämä useammat lehtijutut siis asiakkaan näkökulmasta kerrottu? Kannattaa muistaa nyt pieni mediakriittisyys.

Ei niitä juttuja ihan huvikseen kirjoitella ja julkaista (nimenomaan se mediakriittisyys!) Valitettavan usein sos.toimen väärinmenettelyissä löytyy näyttö. Nyt vaikuttaa hiukan siltä, että tänne postsilevilla sossuilla on tarve selittää itsenä ulos kaikesta asiakasvastuusta, mutta kun selitykset vaan ovat niin kovin läpinäkyviä ja typeriä. Käsittämätöntä, että yliopistot suoltavat ulos noin luokatonta materiaalia ihmisvastuiseen tehtävään. Osa on nimittäin oikeasti niin kujalla, että edes msoffice työkalujen käyttö ei onnistu tai töissä ollaan selkeästi niin lääkittynä, että ajatuksenkulkua on mahdotonta seurata. Onko sosiaalitoimi nykyisin myös jonkinlainen tukityöllistäjä kuntapuolella, vai millä tämä selittyy?

Okei, no linkkaisitko tänne jonkun näistä jutuista? Varmasti lainsäädännön tuntemus on joillakuilla työntekijöillä heikkoa, mutta asiakkaat kertovat myös medialle toisinaan omiaan. Tiedät varmaan, että sosiaalityössä on tiukat pätevyysvaatimukset, joten korkeintaan sihteeri voi olla tukityöllistetty.

Okeiii-i, kuten sossun suusta usein kuullaan. Esimerkkejä voi nostaa useitakin, esim. lastensuojelun vitkuttelussa tilanteissa, joissa lapsi menettää lopulta henkensä, tai sijoitetuista lapsista, jotka joutuvat kiertoon eri perheisiin, kun sossu on päätöksen tekokyvytön, muun muassa. Kyllä näitä löytyy ihan itse hakemalla, usko pois. Ja mitä työllistämiseen tulee, näyttö puhuu puolestaan. Aikuissosiaalityö se vasta villi kenttä onkin. Okei?

Niin, oliko vitkuttelusta jotain esimerkkejä? Sijoituspaikasta toiseen siirtäminen ei varmasti ole lapselle hyväksi, mutta mikä siis esimerkeissä todistaa sossun päätöksentekokyvyttömyydestä?

Ne siirrot ei usein johdu sossusta vaan laitoksista, jotka eivät pysty niitä lapsukaisia hoitamaan, koska ne eivät sopeudu enää mihinkään. Sossu yrittää sitten kainalot märkinä etsiä niille uutta paikkaa ja kaikki tahot lyö ovet kiinni. Tätä ei useinkaan vanhemmille sanota.

Vierailija
75/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen sosionomiksi ja ennen avekki-koulutusta saatiin tutustua lehtijuttuihin, jossa uutisoitiin alaamme liittyvistä väkivaltauutisista. Sit kun vielä tutustuu lainsäädäntöön, niin tuli heti itselle varmuus, että tietyt paikat on kokonaan poissuljettu potentiaalisten työpaikkojen listalta, mm lastensuojelulaitolset. Suurin osa muista vaaratilanteista sossuihin. Ei tosiaan käy kateeksi heidän päätäntävaltansa, vaikka palkka olisi miten parempi. Koulussa on toitotettu paljon sitä, että kaikkia ei voi auttaa ja tavoitteena ei ole tehdä asioita asiakaan puolesta.

Vierailija
76/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukenut useamman lehtijutun siitä miten sosiaalityöntekijät eivät edes tunne niitä lakeja, joiden mukaan heidän tulee toimia. Ei ihme, jos asiakkaat käyvät hankaliksi, kun lait ohitetaan.

Ovatko nämä useammat lehtijutut siis asiakkaan näkökulmasta kerrottu? Kannattaa muistaa nyt pieni mediakriittisyys.

Ei niitä juttuja ihan huvikseen kirjoitella ja julkaista (nimenomaan se mediakriittisyys!) Valitettavan usein sos.toimen väärinmenettelyissä löytyy näyttö. Nyt vaikuttaa hiukan siltä, että tänne postsilevilla sossuilla on tarve selittää itsenä ulos kaikesta asiakasvastuusta, mutta kun selitykset vaan ovat niin kovin läpinäkyviä ja typeriä. Käsittämätöntä, että yliopistot suoltavat ulos noin luokatonta materiaalia ihmisvastuiseen tehtävään. Osa on nimittäin oikeasti niin kujalla, että edes msoffice työkalujen käyttö ei onnistu tai töissä ollaan selkeästi niin lääkittynä, että ajatuksenkulkua on mahdotonta seurata. Onko sosiaalitoimi nykyisin myös jonkinlainen tukityöllistäjä kuntapuolella, vai millä tämä selittyy?

Okei, no linkkaisitko tänne jonkun näistä jutuista? Varmasti lainsäädännön tuntemus on joillakuilla työntekijöillä heikkoa, mutta asiakkaat kertovat myös medialle toisinaan omiaan. Tiedät varmaan, että sosiaalityössä on tiukat pätevyysvaatimukset, joten korkeintaan sihteeri voi olla tukityöllistetty.

Okeiii-i, kuten sossun suusta usein kuullaan. Esimerkkejä voi nostaa useitakin, esim. lastensuojelun vitkuttelussa tilanteissa, joissa lapsi menettää lopulta henkensä, tai sijoitetuista lapsista, jotka joutuvat kiertoon eri perheisiin, kun sossu on päätöksen tekokyvytön, muun muassa. Kyllä näitä löytyy ihan itse hakemalla, usko pois. Ja mitä työllistämiseen tulee, näyttö puhuu puolestaan. Aikuissosiaalityö se vasta villi kenttä onkin. Okei?

Niin, oliko vitkuttelusta jotain esimerkkejä? Sijoituspaikasta toiseen siirtäminen ei varmasti ole lapselle hyväksi, mutta mikä siis esimerkeissä todistaa sossun päätöksentekokyvyttömyydestä?

Ne siirrot ei usein johdu sossusta vaan laitoksista, jotka eivät pysty niitä lapsukaisia hoitamaan, koska ne eivät sopeudu enää mihinkään. Sossu yrittää sitten kainalot märkinä etsiä niille uutta paikkaa ja kaikki tahot lyö ovet kiinni. Tätä ei useinkaan vanhemmille sanota.

Ja ne lapsukaiset on niin heikossa kunnossa, että eivät sopeudu, koska vanhempien asema on vahva ja huostaanottoja pyritään viimeiseen saakka estää. Lopputulos on psyykkisesti niin rikkinäinen lapsi, että on niin vaikeahoitoinen, että ei isollakaan rahalla löydy hoitajaa. Harva lastenkoti esim. suostuu siihen, että ohjaajat ottavat lapsilta säännöllisesti turpaansa.

Vierailija
77/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen sosionomiksi ja ennen avekki-koulutusta saatiin tutustua lehtijuttuihin, jossa uutisoitiin alaamme liittyvistä väkivaltauutisista. Sit kun vielä tutustuu lainsäädäntöön, niin tuli heti itselle varmuus, että tietyt paikat on kokonaan poissuljettu potentiaalisten työpaikkojen listalta, mm lastensuojelulaitolset. Suurin osa muista vaaratilanteista sossuihin. Ei tosiaan käy kateeksi heidän päätäntävaltansa, vaikka palkka olisi miten parempi. Koulussa on toitotettu paljon sitä, että kaikkia ei voi auttaa ja tavoitteena ei ole tehdä asioita asiakaan puolesta.

Tämä. Osa aikuisista on vaan niin rikki psyykkisesti ja päihteistä, että ei pysty auttamaan ei sossu, ei psykiatri ei kukaan muu kuin hautausmaa.

Vierailija
78/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuinka yksityisikohtaisia kokemuksia teillä on sossuista? Itse en ole koskaan ollut sissin kanssa tekemisissä henkilökohtaisessa elämässä, eikä ole kukaan lähipiiristänikään. Poikkeus: au lasten isyyden tunnustamiset ja yhden ystävän käynti lastenvalvojalla. Ja ai niin, minä olin vanhustyöhön yhteydessä äitiäni koskevissa asioissa. Ei kukaan ole valittanut epäasiallista kohtelua. Eli päättelen, että te jotka koette sosiaalialaa työntekijät niin kohtuuttomaksi olette itse sotkeneet oman elämänne ja mikään vastuunotto tekemisistänne ei kiinnosta. Kaikki vaan on sossun syytä.

Vierailija
79/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä kuinka yksityisikohtaisia kokemuksia teillä on sossuista? Itse en ole koskaan ollut sissin kanssa tekemisissä henkilökohtaisessa elämässä, eikä ole kukaan lähipiiristänikään. Poikkeus: au lasten isyyden tunnustamiset ja yhden ystävän käynti lastenvalvojalla. Ja ai niin, minä olin vanhustyöhön yhteydessä äitiäni koskevissa asioissa. Ei kukaan ole valittanut epäasiallista kohtelua. Eli päättelen, että te jotka koette sosiaalialaa työntekijät niin kohtuuttomaksi olette itse sotkeneet oman elämänne ja mikään vastuunotto tekemisistänne ei kiinnosta. Kaikki vaan on sossun syytä.

Sehän onkin helppo väheksyä kun itse ei ole kokenut vastaavaa. Itse tunnen alaa jonkin verran opintojen ja töiden kautta, joten nuo kauhusossujen asiakkaiksi päätyneiden tarinat ei välttämättä kuulosta keksityiltä. On tietysti hyvä suhtautua kriittisesti kun kuulee vain yhden osapuolen version, mutta pelkästään omaan kokemukseen ei voi verrata toisen kertomaa. Itsekin uskoisin että pääasiassa sosiaalialan asiakastyö sujuu hyvissä merkeissä ja kunnioittavasti mutta se ei lohduta sitä asiakasta, jota on kohdeltu jotenkin epäreilusti, oli sitten kuinka harvinaista tahansa.

Vierailija
80/286 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän onkin helppo väheksyä kun itse ei ole kokenut vastaavaa. Itse tunnen alaa jonkin verran opintojen ja töiden kautta, joten nuo kauhusossujen asiakkaiksi päätyneiden tarinat ei välttämättä kuulosta keksityiltä. On tietysti hyvä suhtautua kriittisesti kun kuulee vain yhden osapuolen version, mutta pelkästään omaan kokemukseen ei voi verrata toisen kertomaa. Itsekin uskoisin että pääasiassa sosiaalialan asiakastyö sujuu hyvissä merkeissä ja kunnioittavasti mutta se ei lohduta sitä asiakasta, jota on kohdeltu jotenkin epäreilusti, oli sitten kuinka harvinaista tahansa.

Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat tällä. Mutta jos sosiaalialaa työntekijät ois isona joukkona jotenkin pahoja ja epäpäteviä niin kai siitä valuis tietoa vähän muidenkin kun niiiden asiakkaiden korviin? Ei se sosiaalityö kuitenkan mikään mafia ole. Tunnistan itsekin kuvauksen leipiintyneestä, elämäänsä kyllästyneestä sossusta ja olen muutamaan tällaiseen oman työn kautta törmännytkin. Silti ketjussa kuvatut kiusaamiset ja tahallaan aiheutettu vahinko eivät ole mitään sosiaalityön arkea. Tämä on harha, jossa haluavat roikkua kiinni ne jotka ovat pääosin itse sotkeneet asiansa.