Hankalat asiakkaat sosiaalialalla
Olen miettinyt epäkohtaa työntekijän ja asiakkaan välillä. Asiakkaat saavat haukkua ja panetella työntekijöitä vaikka heissä itsessään on vika. Voidaan pilata elämä levittämällä valheita ja maalittamalla ja työntekijä ei voi asioita oikoa. Eikös se pitäisi olla vaitiolovelvo myös asiakkaalla niin vältyttäisiin monelta pahalta? Ja sanonta asiakas on aina oikeassa ei todellakaan päde.
Kommentit (286)
Kyllä on pahoja ihmisiä sosiaalialalla, jotka ovat itse ovat syypäätä omaan maalittamiseensa. Kokemus sosiaalityöntekijästä oli paha kun tehtiin aktivointisuunnitelmaa . Olisi pitänyt olla asiakkaana turvahenkilö mukana kun kunnan sosiaalityöntekijä ja työkkärin virkailija yhdessä haukkuivat.
Ongelma on se että sossu tai sotealan ihminen noudattaa pelkästään lakia ja osa syyttelee asiakkaita (heidät on ohjeistettu että asiakas ottaa oman vastuun), myös pakottaa. Ehkä niillä asiakkailla ei ole mitään reittiä siitä ulos tai jokin hätä, jolloin tilanne kärjistyy. Asiakkaalla voi olla taas tarve päästä yksityiselle erikoislääkärille tai hammaslääkärille (joka ei ole kilpailutettu, kilpailutettu voi olla huono) tai talousasia. Tai haluavat päättää itse asioistaan, kokevat ettei heitä kuunnella, esimerkiksi nuorena tai iäkkäänä.
Olisiko kuitenkin niin, ap, ettei savua ilman tulta. Jos laiminlyöt lupaamasi asiat, kiertelet, jätät asioita kertomatta ja puhut itse muunneltua totuutta asiakkaallesi, et voi odottaa ainakaan kiitosta. Vielä nolompaa, kun jäät kiinni valehtelusta housut kintuissa niin, että asia on helppo todistaa. Suosittelen toimimaan rehellisesti, oikeudenmukaisesti asiakkaan edun mukaisesti. Sinua sitoo virkavelvollisuus ja hallintolaki eli olet vastuussa siitä mitä teet tai jätät tekemättä. Toimintasi ole fiilispohjaista. Muuta asenteesi, mikäli aiot menestyä tehtävässäsi.
Minä jouduin tekemään rikosilmoituksen asiakkaasta, joka piiputti virkapuhelimen täyteen yksityiskohtaisia kertomuksia miten tappaa minut kiduttaen. Ei johtanut tuomioon.
Olen pahoillani.
Teen töitä pahasti velkaantuneiden ihmisten parissa. Valtaosa heistä normaaleja ja mukavia, mutta vaikeimmat syyllistävät muita omasta hankalasta tilanteestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on se että sossu tai sotealan ihminen noudattaa pelkästään lakia ja osa syyttelee asiakkaita (heidät on ohjeistettu että asiakas ottaa oman vastuun), myös pakottaa. Ehkä niillä asiakkailla ei ole mitään reittiä siitä ulos tai jokin hätä, jolloin tilanne kärjistyy. Asiakkaalla voi olla taas tarve päästä yksityiselle erikoislääkärille tai hammaslääkärille (joka ei ole kilpailutettu, kilpailutettu voi olla huono) tai talousasia. Tai haluavat päättää itse asioistaan, kokevat ettei heitä kuunnella, esimerkiksi nuorena tai iäkkäänä.
Ei sossu maksa kenellekään yksityislääkäreitä.
Miksi te verovaroin työllistetyt "auttajat" ette sitten auta?
Vähättelette, pilkkaatte, juonitte, kieroilette...
Oksennan päällenne, te HUONOT sossut.
Onko niitä hyviä muuten?
Reilut 20v sosiaalialalla ja todella monenlaisia asiakkaita olen kohdannut. Kaikkien kanssa ei luottamuksellisen suhteen rakentaminen onnistu, vaikka kuinka yrittäisi. Eikä asiakkaille voi läheskään aina tarjota asioita, joita he haluavat. Aina ei edes sitä, jota he tarvitsevat. Ammattilaisena on hyväksyttävä, että muutos lähtee ihmisestä itsestään. Auttaa voi, motivoida ja kannustaa., joskus voi olla tiukasti sanomisen paikka. Mutta ilman ihmisen omaa prosessia ei mikään onnistu.
Toivottavasti alkuperäisellä on työyhteisön ja esihenkilön tuki takanaan. Hyödynnä työnohjausta ja työterveyshuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä hyviä muuten?
Siksi, että välttämättä se rahan syytäminen teille ei ole sitä apua mitä te tarvitsisitte. Peliriippuvaista ei esim. raha auta, vaan hoito, sama juopolla.
Vierailija kirjoitti:
Reilut 20v sosiaalialalla ja todella monenlaisia asiakkaita olen kohdannut. Kaikkien kanssa ei luottamuksellisen suhteen rakentaminen onnistu, vaikka kuinka yrittäisi. Eikä asiakkaille voi läheskään aina tarjota asioita, joita he haluavat. Aina ei edes sitä, jota he tarvitsevat. Ammattilaisena on hyväksyttävä, että muutos lähtee ihmisestä itsestään. Auttaa voi, motivoida ja kannustaa., joskus voi olla tiukasti sanomisen paikka. Mutta ilman ihmisen omaa prosessia ei mikään onnistu.
Toivottavasti alkuperäisellä on työyhteisön ja esihenkilön tuki takanaan. Hyödynnä työnohjausta ja työterveyshuoltoa.
20 vuoden kasvattama inhimillisen hädän läpäisemätön parkkinahka ja ja defenssikerros. Mikään ei enää tunnu missään. Todennäköisesti aiheutat enemmän tuhoa, kuin mitää hyvää työssäsi tai missä sitten ikinä vaikutatkaan. Hui kamala, mikä "ihminen".
Vierailija kirjoitti:
Onko niitä hyviä muuten?
Koska ensisijaisesti lähdetään etsimään keinoja parantaa ihmisen tilannetta muilla keinoin, kuin vain rahalla. Vaikka kaikki sitä rahaa vain haluaa. Mutta nouseeko kukaan kuopastaan, jos sinne vaan syydetään rahaa ja vielä lisää rahaa?
Olen lukenut useamman lehtijutun siitä miten sosiaalityöntekijät eivät edes tunne niitä lakeja, joiden mukaan heidän tulee toimia. Ei ihme, jos asiakkaat käyvät hankaliksi, kun lait ohitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut useamman lehtijutun siitä miten sosiaalityöntekijät eivät edes tunne niitä lakeja, joiden mukaan heidän tulee toimia. Ei ihme, jos asiakkaat käyvät hankaliksi, kun lait ohitetaan.
Niin. Kukaan ei ole täydellinen eikä sossu ole juristi.
Olen miettinyt epäkohtaa työntekijän ja asiakkaan välillä. Työntekijät saavat haukkua ja panetella asiakkaita vaikka heissä itsessään on vika. Voidaan pilata elämä levittämällä valheita ja maalittamalla ja asiakas ei voi asioita oikoa. Eikös se pitäisi olla vaitiolovelvo myös työntekijällä niin vältyttäisiin monelta pahalta? Ja sanonta ammattilainen on aina oikeassa ei todellakaan päde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän virkamiehen tulee oman alansa lainsäädäntöä tuntea
Kyllähän virkamiehenntäytyy oman alansa lainsäädäntö tuntea, ja jos ei tunne ottaa siitä selvää. Et kai nyt ihan tosissasi väitä, ettet ymmärrä millainen säädöstö toimintaasi ohjaa? Taittaa olla nyt sossun selittely vähän puppua, eikös? Ja sitten jos ei tiedä, tulee ottaa selvää, ettei sitten selittele virkavirheitään käräjillä. Se on kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän virkamiehenntäytyy oman alansa lainsäädäntö tuntea, ja jos ei tunne ottaa siitä selvää. Et kai nyt ihan tosissasi väitä, ettet ymmärrä millainen säädöstö toimintaasi ohjaa? Taittaa olla nyt sossun selittely vähän puppua, eikös? Ja sitten jos ei tiedä, tulee ottaa selvää, ettei sitten selittele virkavirheitään käräjillä. Se on kallista.
Hallinto-oikeudessahan ne sossujen päätökset tarkistetaan. Harvoin siellä on tuomareilla niihin nokan koputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallinto-oikeudessahan ne sossujen päätökset tarkistetaan. Harvoin siellä on tuomareilla niihin nokan koputtamista.
Ei se nyt kuitenkaan ihan noinkaan läpihuutojuttuna mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autan sinua. Ohessa säädöstö ja lainsäädäntö, joka velvoittaa sosiaalityön ammattihenkilöä. Ei siis ole suositus. Pääset tekstiin avaamalla linkit tai kopioimalla ne osoitekenttään. Lukutaidon tai ymmärryksen puute ei ole este lain noudattamiselle, sitä vartenon järjestetty myös valvontaa. Linkkien sisältö on myös laadittu asiakkaalle erittäin ymmärrettävään muotoon, joten suosittelen perehtymään:
https://stm.fi/sosiaalihuollon-asiakkaan-oikeudet
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 22.9.2000/812: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812
Minulle on useampi narkomaani tai peliriippuvainen sanonut ihan suoraan, ettei hän halua mitään muuta apua kuin rahaa. Tee siinä sitten jotain palvelusuunnitelmaa hänen kanssaan. Terveisi sossun täti.
Pitäisi olla ja sun pitää tehdä rikosilmoitus kunnianloukkauksesta jos yksityiset tiedot leviää asiakkaan kautta.