Onneksi olen jo pian 50 vuotias ja se tietää että ei töihin enää pääse.
Jään eläkkeelle 50 vuotiaana ja eihän kukaan palkkaa näin vanhaa enää. Ajattelin kalastaa ja on omia projektejakin kaikenlaista. Ostan esimerkiksi huonokuntoisia veneitä ja remontoin niitä ja myyn ne sitten voitolla. Siinä ollut puuhaa talvisin ja olen tehnyt niin ennenkin. Ei tekeminen lopu, keksin aina jotain tekemistä.
Kommentit (17)
Olen jo 53 vuotias ja työkyvyttömyyseläkkeellä ollut muutaman vuoden. Eläkkeellä tienaan paremmin mitä töistä palkkaa sain. Tuntuu hullunkuriselta mutta totta on! Eläkkeeni maksaa vakuutusyhtiö
Miten sinä jäät eläkkeelle 50-vuotiaana? Työttömänä et voi nostaa korvauksia ja tehdä samaan aikaan omaa bisnestä veneitä korjaamalla. Vai ajattelitko hakea tuohon toimintaan starttirahaa?
Jos on säästöjä, niin tietysti sitten voi omalla kustannuksella hypätä 50-vuotiaana syrjään oravanpyörästä, perustaa firman ja alkaa korjailemaan veneitä. Mutta ei sitä kutsuta eläkkeelle jäämiseksi.
Minä sain töitä 51-vuotiaana ulkomailta ja muutin. Samoin minulle tarjottiin alani töitä myös 63-vuotiaana .
Sain töitä 54-vuotiaana ja työllistämisjakson jälkeen yritys tarjosi vakinaista työsuhdetta.
Mikähän siinä kurjuudessa on niin houkuttelevaa? Varattomana, tulottomana kohti köyhää vanhuutta, Etkä todellakaan nostele tukia ja pyöritä sivubismnestä samalla, ilmeisesti pimeänä. Ei tarvita kuin yksi kateellinen naapuri joka käräyttää sut verottajalle niin siitä lähtee. Ei ole sen arvoista. Ellei sitten etsi ilmaista majoitusta valtion piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo 53 vuotias ja työkyvyttömyyseläkkeellä ollut muutaman vuoden. Eläkkeellä tienaan paremmin mitä töistä palkkaa sain. Tuntuu hullunkuriselta mutta totta on! Eläkkeeni maksaa vakuutusyhtiö
Olen kuullut että on vaikea päästä työkyvyttömyyseläkkeelle. Miten sinä pääsit, noin yleisellä tasolla jos voit avata, esim. mt-syistä tai selästä, polvista tms.? Onko totta,e ttä pitää olla ensin vuosi sairauslomalla? Minulla on kaikenlaista kremppaa, masennusta ja fyysistäkin sairautta, mutta en ole ottanut saikkua kun lääkäri on kysynyt tarvitsenko, vaan olen kieltäytynyt, koska sairauspäiväraha on pienempi kuin työttömyyskorvaus.
Tässä tapauksessa taitaa olla kyse töihin joutumisesta
Vierailija kirjoitti:
Minä sain töitä 51-vuotiaana ulkomailta ja muutin. Samoin minulle tarjottiin alani töitä myös 63-vuotiaana .
Niin minullekin tarjottiin viiskymppisenä, siitä on 10 vuotta ja oli korkeasuhdanne. Nyt on laskusuhdanne ja ikää 60, niin tuskin enää tarjotaan. Enemmän kuin ikä, vaikuttaa varmaan tuo suhdanne, kun ei ole työpaikkoja.
Olen parin vuoden päästä 50. Olen viimeiset 5 vuotta ollut urani nousukiidossa. Lapset on riittävän isoja, tietotaito todella hyvä, terveys kunnossa, asiantuntijuus herättää arvostusta jne.
Nyt koen että voisin hakea mihin tahansa alani työpaikkaan ja luultavasti pääsisin, koska eläkkeeseen on vielä matkaa. Upeaa että alallani osataan arvostaa kokemusta ja hyvää tietämystä.
Näiden työelämäverkostojen rakentamiseen menikin muutama vuosi- suhteilla ei pääse mihinkään mutta ne suhteet pitää luoda.
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä jäät eläkkeelle 50-vuotiaana? Työttömänä et voi nostaa korvauksia ja tehdä samaan aikaan omaa bisnestä veneitä korjaamalla. Vai ajattelitko hakea tuohon toimintaan starttirahaa?
Jos ei saa töitä niin se on sama että on eläkkeellä vaikka saa työttömyysrahaa. Etkö ymmärrä että ihmiset tekee pimeesti kaikkea. Monet ei viitsi makoilla kotona päivät pitkät vaan tekevät jotain.
Olen yrittäjä alalla, jossa tehdään tietyn erityisalan asennustöitä. Työ on fyysistä, jopa rankkaa. Toisaalta siinä vaaditaan myös osaamista ja ongelmanratkaisukykyä.
Lähtökohtaisesti palkkaan mielummin 55 -vuotiaan kuin 25 -vuotiaan. Milleniaaleja nuoremmilla on usein huono asenne fyysiseen työhön. Toistuvia aamumyöhästymisiä ja huonolla säällä eivät tahdo suostua ulkotöihin. Lisäksi se älypuhelimen jatkuva selaaminen. Viisikymppisetkin selaavat niitä kaikki kahvitauot, mutta nuoret ovat ehdollistuneet katsomaan puhelintaan monta kertaa tunnissa. Ja jokaiseen notifikaatioon pitää tietenkin reagoida heti. Työaikaa kuluu valtavasti hukkaan, paljon enemmän kuin vanhemmilla sukupolvilla yleisempiin tupakkitaukoihin.
Samahan se on onko työtön tai eläkkeellä jos kerran ei töitä saa. Sitten keksitään oma bisnes eikä jäädä kotiin makaamaan.
Minulla on työkaveri 66v eikä tunnu olevan aiettakaan jäädä eläkkeelle. Olen seuraavana jonossa, aika pitkään odotellut virkaa ;) Mutta ei siinä, hienoa että hän on loistokunnossa ja innokas!
Tykkään tuosta asenteesta. On aika nauttia elämästä sen minkä voi. Maailmassa on paljon muutakin kuin raha ja kaikki turha roina mitä sen kanssa voi haalia. Kunhan saa sen verran rahaa että pärjää huomiseen päivä kerrallaan.
Se on hyvä ettei 50 vuotiasta enää palkata.