Häälahja ongelmia?
Miten ratkaisisitte seuraavan ongelman. Tuttu pari on menossa nyt naimisiin ja he toivovat vain rahaa lahjaksi, ok, ei mitään ongelmaa. Mutta viime kesänä kun oli meidän häät niin he toivat meille lahjalistamme ulkopuolelta ns. halvanlahjan. Nyt minua siis hiertää että "meidän pitäisi" antaa heille 100e vaikka he toivat meille n. 30e lahjan. Antaisitteko vähemmän vai mitä tekisitte? Olemme kaikki työssäkäyviä ja ok toimeentulevia, viime kesänä tuskin muusta kyse kuin piheydestä.
Kommentit (106)
Mielestäni 50e olisi ihan sopiva summa.
Vierailija kirjoitti:
Heittäköön se ensimmäisen kiven joka rehellisesti väittää kohtelevansa kaveriaan 3 kertaa arvokkaammin kuin tämä sinua. Koko ketjusta paistaa miten pihit ihmiset haluatvat itseään kohdeltavan arvokkaammin kuin mitä ovat itse tehneet. Sorry että te ole yhtään parempia, tärkeämpiä tai tarpeellisempia kuin muutkaan. Jos annat pelkän luun niin mitä odotat takaisin?
Voi että kun tämän moni toista huonosti kohteleva ymmärtäisi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:48"]
Voin myöntää että ihmettelen ihmisiä jotka vievät toisten häihin halvanlahjan mutta itse pyytävät rahaa. Mielestäni olisi kohtuullista tehdä toiselle niinkuin toivoisi itselleen tehtävän. Ystävyys/kaveruus toimii vastavuoroisuuden periaatteella niin kuin joku tänne ehtikin jo kirjoittaa, ei sille vai voi mitään.
ap
Miten rahalahja on arvokkaampi kuin muu lahja? Jos pistätte pariskunnan tilille 30€, miten olette saanet halvemman lahjan kuin itse annoitte? Eikös rahalahjankin antaja saa kuitenkin itse määritellä sen summan, minkä antaa? Vai onko tämä pariskunta nyt suoraan pyytänyt sitä satasta, kun kerran koet, että teidän pitäisi niin iso summa heille antaa?
Toki jos sinulle on tarkeintä maksaa potut pottuina, niin osta toki joku 30 euron "halpalahja". Itse vaan ihmettelen, että miksi nähdä moista vaivaa, kun helpommalla selviäisitte vaikka pistämällä lahjatilille sen 30€. Toisaalta, kun kerran olet sitä mieltä, että tee toiselle siten, kuten toivoisit itsellesi tehtävän, niin voit itsekin toimia nyt niin. Eli antaa sellaisen lahjan, jollaista itse pitäisit hyvänä kohtuullisena. Vai etkö itse haluakaan omia elämänohjeitasi noudattaa?
Jos haluat itse häälahjaksi rahaa niin anna sitä muillekin äläkä jotain paskaa millä se toinen ei tee mitään. Ei ole kovin vaikea ymmärtää.
Allekirjoitan.
Jos haluat ja suoraan kehtaat rahaa pyytää omissa häissä niin vie sitä muillekin, äläkä jotain skeidaa. Kaverit kyllä muistavat mitä toit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:48"]
Voin myöntää että ihmettelen ihmisiä jotka vievät toisten häihin halvanlahjan mutta itse pyytävät rahaa. Mielestäni olisi kohtuullista tehdä toiselle niinkuin toivoisi itselleen tehtävän. Ystävyys/kaveruus toimii vastavuoroisuuden periaatteella niin kuin joku tänne ehtikin jo kirjoittaa, ei sille vai voi mitään.
apMiten rahalahja on arvokkaampi kuin muu lahja? Jos pistätte pariskunnan tilille 30€, miten olette saanet halvemman lahjan kuin itse annoitte? Eikös rahalahjankin antaja saa kuitenkin itse määritellä sen summan, minkä antaa? Vai onko tämä pariskunta nyt suoraan pyytänyt sitä satasta, kun kerran koet, että teidän pitäisi niin iso summa heille antaa?
Toki jos sinulle on tarkeintä maksaa potut pottuina, niin osta toki joku 30 euron "halpalahja". Itse vaan ihmettelen, että miksi nähdä moista vaivaa, kun helpommalla selviäisitte vaikka pistämällä lahjatilille sen 30€. Toisaalta, kun kerran olet sitä mieltä, että tee toiselle siten, kuten toivoisit itsellesi tehtävän, niin voit itsekin toimia nyt niin. Eli antaa sellaisen lahjan, jollaista itse pitäisit hyvänä kohtuullisena. Vai etkö itse haluakaan omia elämänohjeitasi noudattaa?
Jos haluat itse häälahjaksi rahaa niin anna sitä muillekin äläkä jotain paskaa millä se toinen ei tee mitään. Ei ole kovin vaikea ymmärtää.
Allekirjoitan.
Jos haluat ja suoraan kehtaat rahaa pyytää omissa häissä niin vie sitä muillekin, äläkä jotain skeidaa. Kaverit kyllä muistavat mitä toit.
Itsellä tuli vastaan tämä ongelma tulevissa häissä. Kaverit toivat meille lahjalistan ulkopuolelta jonkun hiton maljakon vaikka meillä olisi ollut lahjalistalla halpoja lahjoja (alk. 10e). Nyt he pyytävät lahjaksi rahaa. Mitä minun kuuluu tehdä?
Ostatte heille jonkun 30-50 € maksavan "lahjalistan ulkopuolisen" (eli ei sitä toivottua rahaa) lahjan, joka kuitenkin sopii mielestänne heille.
Meillä päin lahjalla on tarkoitus ilahduttaa sen saajaa, ei pottuilla kenellekään.
Olisipa asiat aina näin, mä ainakin koen muutaman kaverin pottuilleen lahjassa, toivat kahden pariskunnan voimin jonkun kiinalaisen lukon ehkä á 3euroa ja siinä kaikki.
Valitettavasti itsellä samanlaisia kokemuksia. Tuntuu kyllä tosi hyvältä olla siinä onniteltavana ja tajuta miten kaverit hymyssä suin pottuilevat päin naamaa. itseen antanut näiden pikkusielujen pilata päivääni.