Häälahja ongelmia?
Miten ratkaisisitte seuraavan ongelman. Tuttu pari on menossa nyt naimisiin ja he toivovat vain rahaa lahjaksi, ok, ei mitään ongelmaa. Mutta viime kesänä kun oli meidän häät niin he toivat meille lahjalistamme ulkopuolelta ns. halvanlahjan. Nyt minua siis hiertää että "meidän pitäisi" antaa heille 100e vaikka he toivat meille n. 30e lahjan. Antaisitteko vähemmän vai mitä tekisitte? Olemme kaikki työssäkäyviä ja ok toimeentulevia, viime kesänä tuskin muusta kyse kuin piheydestä.
Kommentit (106)
Mä veisin noille pari muumimukia ja jonkun muumikulhon. Ihan siksi jos vaikka muistuisi se teidän lahjalista mieleen.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:03"]
Mä veisin noille pari muumimukia ja jonkun muumikulhon. Ihan siksi jos vaikka muistuisi se teidän lahjalista mieleen.
[/quote]
Sinäkö muistat vuosien päähän, mitä jonkun hääparin lahjalistalla on ollut? Häitäkin voi olla useat vuodessa, enkä minä ainakaan muista jälkeenpäin, kuka toivoi Pentikiä ja kuka Arabiaa, kuka pelkkää rahaa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:39"]
Perheenjäsenelle voisin jotain 100e arvoista lahjaa harkitakin, mutta onko nykyään siis oletus, että ystävätkin lahjovat toisiaan noin suurilla summilla? Meidän ystäväpiirissä on ollut ihan normaalia, että lahja on jotain 20-50e väliltä, eli tuo 30e arvoinen lahja ei olisi erottunut joukosta. Ja ihan ollaan nuoria aikuisia, osa työssäkäyviä ja osa opiskelevia.
[/quote]
köyhää.30 e lahja häihin, haloo !
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:39"]
Perheenjäsenelle voisin jotain 100e arvoista lahjaa harkitakin, mutta onko nykyään siis oletus, että ystävätkin lahjovat toisiaan noin suurilla summilla? Meidän ystäväpiirissä on ollut ihan normaalia, että lahja on jotain 20-50e väliltä, eli tuo 30e arvoinen lahja ei olisi erottunut joukosta. Ja ihan ollaan nuoria aikuisia, osa työssäkäyviä ja osa opiskelevia.
[/quote]
köyhää.30 e lahja häihin, haloo !
[/quote]
Minkä arvoinen häälahja kaverille pitäisi sitten olla, ja millä perusteella?
Moni toivoo nykyään "avustusta häämatkaa varten" ja jos vieraita olisi 100 ja jokainen toisi 30e, kartuttaisi se häämatkakassaa jo 3000e verran. Ihan kohtuullinen summa mielestäni.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:45"]
Toive on nimensä mukaan toive, ei vaatimus. Lahjatoivelistalla on tarkoitus antaa vinkkiä vieraille, minkä tyylistä tavaraa hääpari toivoo, mutta se ei ole mikään ehdoton vaatimus, jota vieraiden täytyy noudattaa. Lahjaa ei voi vaatia, vaan se saadaan, ja sinä saat juuri sellaisen lahjan, kuin antaja haluaa sinulle lahjoittaa.
[/quote]
Ihan täydestä sydämestäni toivon ettei useampikin usko tähän aivopieruun. Jos joku vaivautuu tekemään lahjalistan (niitä mankujia varten, joille rehellinen seteli kortin välissä on liian vaikeaa antaa) ja siinä lukee vaikka muumimukeja (kuten ap:lla luki) se ei missään maailmankaikkeudessa tarkoita sitä että "kiva, nyt voinkin antaa kaapin perältä sen hupimukin jonka itse sain 15 vuotta sitten lahjaksi ja joka on vain kerännyt siellä käyttämättömänä pölyä. Kun toivottiinhan siinä mukeja."
Lahjan on tarkoitus ilahduttaa saajaansa. Jos toiveita on esitetty on ehdottomasti parasta ja kohteliainta niitä noudattaa. Jos on siihen liian pikkusieluinen, voi olla sitten antamatta lahjaa ollenkaan.
Ymmärrättehän ettei lahjaa ole pakko ottaa vastaan jos sitä ei halua? Ja sitten pääsettekin kotimatkalle turha romu mukananne ja nenä nyrpyssä kun se lahjansaaja oli niin epäkohtelias! Olisihan sen pitänyt ilahtua tästä meidän maun mukaan hankitusta (tai viime hetkellä suunnittelematta kaupasta repäistystä, tai todellakin oman kaapin perukoilta kaivetusta) romusta niin että haluaisi sen tallettaa omaan kotiinsa määrittelemättömäksi ajaksi...
ps. alapeukkujen määrästä näemmekin kätevästi kuinka moni antaa lahjan itsensä, ei saajan ilahduttamiseksi :D
[/quote]
Sait alapeukun, koska olisit antamassa lahjaa takaisin antajalleen. Ei ole suuri vaiva kipata roskiin, jos ei halua pitää. Toki kierrätyskeskuksiin voi viedä, mutta monille siitä liian suuri vaiva. Itse aina vien kierrätykseen tavarat jotka olen saanut, enkä tarvitse. Tietysti se ärsyttää, mutta säilytämpä omat kasvoni kun kaikessa hiljaisuudessa hankkiudun tavarasta eroon enkä anna suoraan takaisin!
Ja aina kysyn mitä toinen haluaa. Jos haluaa Muumimukin, jossa on Niiskuneiti ja itse pidän Hemulista, ei en osta Hemulimukia vaan pyydetyn Niiskuneidin, eli lahjan saajan mieleisen.
[/quote]
Jos otat aina kiitellen vastaan kaiken mitä sinulle tyrkytetään etkä koskaan ilmaise aitoja tunteitasi siitä ettet todellakaan olisi halunnut sitä romua (ja selän takana kuitenkin kippaat sen pois) on aivan turha ihmetellä miksi sitä roskaa tuputetaan sinulle jatkossakin. Kyllä normaalijärkinen ihminen oppii kerrasta kunnioittamaan lahjan saajaa jos joutuu lähtemään kotiin romu kainalossaan.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 21:52"]
Vähän säälittävää, että ap kirjoittelee itse useita omaa kantaansa puolustavia viestejä...
[/quote]
En tiedä mihin viesteihin viittaat mutta ainakin itse olen täysin ulkopuolinen henkilö jonka mielestä voi (ja suorastaan kuuluu) antaa takaisin toisen pariskunnan määrittelemän häälahjaksi soveltuvan summan mukainen lahja. Kuten olen monessa viestissä sanonutkin.
Aika surkuhupaisaa kuvitella että kaikki jotka ovat eri mieltä kanssasi ovat jotenkin salakähmäisesti vain yksi henkilö esittämässä eri kirjoittajia ;D Foliohattu esiin! Sinulla on todella suuret luulot mielipiteittesi erinomaisuudesta, täytyy sanoa, vaikka mielipiteesi taitaa ollakin aika typerä siitä päätellen että ap:n "puolustaminen" on sinusta jotenkin tuomittavaa.
Vai tarkoititko sitä että ap kohteliaasti on kirjoittanut ketjuun aloitusviestinsä lisäksi selventäviä lisäviestejä? En olekaan koskaan ennen kuullut että joku pystyisi loukkaantumaan siitäkin, enemmän se tuntuu ihmisiä ärsyttävän kun aloittajasta ei kuulu ekan viestin jälkeen mitään vaikka häntä kuinka huudeltaisiin takaisin keskusteluun...
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 22:49"]
Toive on nimensä mukaan toive, ei vaatimus. Lahjatoivelistalla on tarkoitus antaa vinkkiä vieraille, minkä tyylistä tavaraa hääpari toivoo, mutta se ei ole mikään ehdoton vaatimus, jota vieraiden täytyy noudattaa. Lahjaa ei voi vaatia, vaan se saadaan, ja sinä saat juuri sellaisen lahjan, kuin antaja haluaa sinulle lahjoittaa.
[/quote]
Ihan täydestä sydämestäni toivon ettei useampikin usko tähän aivopieruun. Jos joku vaivautuu tekemään lahjalistan (niitä mankujia varten, joille rehellinen seteli kortin välissä on liian vaikeaa antaa) ja siinä lukee vaikka muumimukeja (kuten ap:lla luki) se ei missään maailmankaikkeudessa tarkoita sitä että "kiva, nyt voinkin antaa kaapin perältä sen hupimukin jonka itse sain 15 vuotta sitten lahjaksi ja joka on vain kerännyt siellä käyttämättömänä pölyä. Kun toivottiinhan siinä mukeja."
Lahjan on tarkoitus ilahduttaa saajaansa. Jos toiveita on esitetty on ehdottomasti parasta ja kohteliainta niitä noudattaa. Jos on siihen liian pikkusieluinen, voi olla sitten antamatta lahjaa ollenkaan.
Ymmärrättehän ettei lahjaa ole pakko ottaa vastaan jos sitä ei halua? Ja sitten pääsettekin kotimatkalle turha romu mukananne ja nenä nyrpyssä kun se lahjansaaja oli niin epäkohtelias! Olisihan sen pitänyt ilahtua tästä meidän maun mukaan hankitusta (tai viime hetkellä suunnittelematta kaupasta repäistystä, tai todellakin oman kaapin perukoilta kaivetusta) romusta niin että haluaisi sen tallettaa omaan kotiinsa määrittelemättömäksi ajaksi...
ps. alapeukkujen määrästä näemmekin kätevästi kuinka moni antaa lahjan itsensä, ei saajan ilahduttamiseksi :D
[/quote]
Sait alapeukun, koska olisit antamassa lahjaa takaisin antajalleen. Ei ole suuri vaiva kipata roskiin, jos ei halua pitää. Toki kierrätyskeskuksiin voi viedä, mutta monille siitä liian suuri vaiva. Itse aina vien kierrätykseen tavarat jotka olen saanut, enkä tarvitse. Tietysti se ärsyttää, mutta säilytämpä omat kasvoni kun kaikessa hiljaisuudessa hankkiudun tavarasta eroon enkä anna suoraan takaisin!
Ja aina kysyn mitä toinen haluaa. Jos haluaa Muumimukin, jossa on Niiskuneiti ja itse pidän Hemulista, ei en osta Hemulimukia vaan pyydetyn Niiskuneidin, eli lahjan saajan mieleisen.
[/quote]
Jos otat aina kiitellen vastaan kaiken mitä sinulle tyrkytetään etkä koskaan ilmaise aitoja tunteitasi siitä ettet todellakaan olisi halunnut sitä romua (ja selän takana kuitenkin kippaat sen pois) on aivan turha ihmetellä miksi sitä roskaa tuputetaan sinulle jatkossakin. Kyllä normaalijärkinen ihminen oppii kerrasta kunnioittamaan lahjan saajaa jos joutuu lähtemään kotiin romu kainalossaan.
[/quote]
Jos olisit minun tuttavani, antaisin sinulle lahjaksi käytöstapaoppaan, enkä ottaisi takaisin, ennen kuin olet sen lukenut.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:02"]
[/quote]
Jos olisit minun tuttavani, antaisin sinulle lahjaksi käytöstapaoppaan, enkä ottaisi takaisin, ennen kuin olet sen lukenut.
[/quote]
Minulla ei ole tätä ongelmaa koska kaikki läheiseni tietävät etten halua turhaa materiaa kotiini eivätkä sitä yritä turhaan tyrkyttää. Ketään en ole loukannut kertoessani siitä etten halua satunnaista sälää.
Minusta hyviin käytöstapoihin ei kuulu olla lipevä kasvojen edessä ja selän takana irvistää ja heittää pois lahja, josta toinen on kuvitellut sinun ilahtuneen. Ja seuraavalla kerralla sama uudelleen, loputtomiin, vain koska esität valheellista roolia tavaraa vastaanottaessasi.
Muumimukit ja 60 e kortin kera samaan sellofaaniin.
Eiköhän jokainen lähde omista lähtökohdistaan ja siitä mitä voivat/haluavat viedä. Toisille on tärkeää olla tasaveroinen muiden kanssa ja antaa samalla mitalla takaisin oli lahja sitten iso tai pieni, toisille taas on tärkeää kohdella kaikkia kavereita tasapuolisesti ja vie kaikille saman välittämättä siitä mitä itse on saanut. Itse yritän kohdella kaikkia ystäviä tasapuolisesti mutta ihan lokkeja en sentään ala ruokkimaan, siinä se ero.
He antoivat listan ulkopuolelta. Anna sinäkin. Eli toivovat rahaa, vie 30 euron halpalahja.
Vie tiikerikakkua. Se toimii aina.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No miksen sitten saa sitä romua koko ajan? Ehkä kerta viiteen vuoteen tulee sellaista mitä en tarvitse. Ja ihan sama, jos joku tulee iloiseksi ostaessaan/antaessaan mulle jotain, josta luulee minun pitävän. Kerään yhtä Iittalan astiastoa, sain lahjaksi Pentikkiä. Itku, en tajunnut alkaa raivoamaan ja mesoamaan. Ehkä teen sen nyt jälkikäteen ja palautan astiat!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Normaalijärkinen ihminen osaa myös kunnioittaa lahjan antajaa.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:48"]
[/quote]
Selvä, sulle pitänee tuoda lapiollinen sitä itteään niin sinä sitten kunnioitat antajaa, höpöhöpö.
Normaali ihminen kyllä ymmärtää jos lahjalla on tarkoitus pottuilla mutta kunnioita sinä antajaa ja ole kiitollinen.
Antakaa 20 euron lahja.
Kumpikin syö häissä kymmenen euron aterian.
Kosto elää, vaikka Elvis on kuollut!
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 23:48"]
[/quote]
Selvä, sulle pitänee tuoda lapiollinen sitä itteään niin sinä sitten kunnioitat antajaa, höpöhöpö.
Normaali ihminen kyllä ymmärtää jos lahjalla on tarkoitus pottuilla mutta kunnioita sinä antajaa ja ole kiitollinen.
[/quote]
Meillä päin lahjalla on tarkoitus ilahduttaa sen saajaa, ei pottuilla kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:10"]
Se että kutsut saamaasi lahjaa "kunnolla sooloiluksi" tosiaan viittaa siihen, että sinua on kaihertanut tämä asia jo paljon kauemmin kuin nyt kuultuasi toisen toiveista. Olet ollut jo vuoden verran tyytymätön ystävääsi, etkä ole pystynyt käsittelemään asiaa.
Jos sanonta on mielestäsi käyttökelpoinen, niin sinun pitää toisaankin kohdella tätä ihmistä niinkuin haluat itseäsi kohdeltavan, eli annat sellaisen lahjan kuin hän haluaa.
Se sanonta ei nimittäin mene näin: "kohtele toista kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan, mutta vain silloin kun sinua on ensin kohdeltu oikein". Siinä ei ole ehtoja.
[/quote]
Mä luulen että kun saa sen "kukkopillin" tai muuta yhtä tarpeellista niin väkisin se mieleen jää. Ääritapauksessa etsisin vastaavan ja vesin sen ihan pokkana vaikka kutsussa pyydettiin rahaa. Tiedä vaikka pillistä tulisi parille arvokas ja tärkeä esine.
Mulla(kin) on yksi kaveri joka on aina käsiojossa oli kyse sitten synttäreistä tai mistä vain. "Järkkään synttärit ja lahjaa ei tarvii tuoda mutta 40e olisi kiva, se kattais sun osalta kustannukset" Häihin pyydettiin vain rahaa muuta "ei tarvitse tuoda". Aikanaan kun sama tyyppi järkkäs kaverin polttarit niin hoiti asiat niin ettei maksanut mitään vaan rahasti muilta.
Minkäs teet? Joku vaan kehtaa eikä itse näe toiminnassaan mitään erikoista, jostain syystä nämä ihmiset saavat maineen, sellaisen mitä en itse haluaisi. Minä onneksi elänkin omaa elämääni ja päätän tekemisistäni itse.
Vähän säälittävää, että ap kirjoittelee itse useita omaa kantaansa puolustavia viestejä...