Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häälahja ongelmia?

Vierailija
21.07.2015 |

Miten ratkaisisitte seuraavan ongelman. Tuttu pari on menossa nyt naimisiin ja he toivovat vain rahaa lahjaksi, ok, ei mitään ongelmaa. Mutta viime kesänä kun oli meidän häät niin he toivat meille lahjalistamme ulkopuolelta ns. halvanlahjan. Nyt minua siis hiertää että "meidän pitäisi" antaa heille 100e vaikka he toivat meille n. 30e lahjan. Antaisitteko vähemmän vai mitä tekisitte? Olemme kaikki työssäkäyviä ja ok toimeentulevia, viime kesänä tuskin muusta kyse kuin piheydestä.

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna 50 e ja menkää nälkäisinä häihin ja mukaan pakasterasioita joihin laitatte aamupalatarvikkeet mukaan.

Vierailija
22/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:30"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:58"]

Miksi ihmeessä teidän pitäisi laittaa satanen. Se on tosi iso lahjaraha. Laitatte sen mikä teistä on sopiva. Normaali lienee tosiaan jotain noin 50 euroa pariskunnalta.

[/quote]

Ap ilmeisesti kokee itse 100 € sopivana summana häälahjaksi (jos on hyvin toimeentuleva, niin ihan kohtalainen summa mielestäni pariskunnalta). Ainoa vaan joka hiertää on nyt tuo, että ei itsekään aikoinaan saanut tältä pariskunnalta "kuin 30 €". Jos on rahasta tiukkaa tms. ei pysty antamaan paljon niin sitten ei anna paljon. Mutta tällainen kostaminen on ihan naurettavaa!

[/quote]

Todella outo ajatus että kyse olisi kostamisesta jos noudattaa toisen parin määrittelemää arvoa häälahjalle! Jos nyt tarkkoja ollaan niin ap voisi aivan hyvällä omalla tunnolla antaa vaikka jotain muuta kuin rahaa, koska toinenkaan pari ei noudattanut ap:n toiveita. Toisin sanoen toinen pari ei selvästikään pidä toiveen esittämistä kevyttä suositusta kummempana.

Tietysti jos toinen pari haluaa itse toimia toisin kuin suo itseään kohtaan toimittavan, he ovat paitsi ahneita myös tekopyhiä. Edelleen en siinä tapauksessa näe mitään syytä ruokkia tällaista käytöstä - eikä siinä ole minkäänlaisesta kostosta kyse, vaan täysin normaalista, vastavuoroisesta kanssakäymisestä ihmisten kesken.

[/quote]

Ainahan täällä toitotetaan että lahjan saajat eivät lahjaa tai sen arvoa määrittele, vaan antajat. 200 € pyytänyttä Justiinaahan täällä haukuttiin ketju kaupalla, mutta nyt sitten onkin ok että lahjansaaja määrittelee summan ja vieraat on hyvät ja noudattaa?

[/quote]

Tässä on nyt kyse siitä ettei ap:lla ole mitään syytä tuntea huonoa omaatuntoa jos hän noudattaa toisen parin määrittelemää linjaa.

En kyllä pysty muutenkaan ymmärtämään miten voit edes verrata näitä keskenään? Ihminen ei ole kohtuuton jos hän ei noudata ahnetta toivetta. Kohtuullisen toiveen noudattaminen on asia erikseen. Jos haluaa antaa enemmän kuin pyydetään, ei sekään ole epäkohteliasta.

Väännetään vielä rautalangasta: ahne pyytäjä on epäkohtelias, samoin henkilö joka antaa vähemmän kuin pyydetään jos toive on kohtuullinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 13:22"]

Vaikka kaveripariskunta näennäisesti olisi hyvin toimeentuleva, niin elämässä voi olla tilanteita, ettei yksinkertaisesti ole varaa laittaa häälahjaan sitä 30 euroa enemmän. Voi olla yllättäviä menoja, esim autohuoltoja, lääkäri- ja lääkekuluja jne ja yhtäkkiä onkin todella tiukkaa taloudellisesti. Jos pari on vielä juhlinut polttarit, ostanut häävaatteet ja kengät, puhumattakaan jos on vielä matkustettu ja majottauduttu hääpaikkakunnalla, niin voi olla, että ei ollut varaa antaa enempää. Jos pari on vielä ajatellut, että 30e on maksimi, mitä pystyvät lahjaan laittamaan, niin on noloa antaa se rahana, koska se tosiaan on aika pieni summa, joten ovat ostaneet rahalla jotain, minkä ovat ajatelleet teitä miellyttävän.

Itse en lähtisi kostamaan, en ole niin pieni ihminen. Ja vaikka pari olisikin tuonut piheyttään teille halvan lahjan, niin haluatko oikeasti olla itse yhtä pihi? Alennut vaan samalle tasolle.

[/quote]

Pidän varsin naurettavana että kuukausia (ehkä vuosi) etukäteen ilmoitettuihin häihin ei olisi varaa laittaa haluamaansa summaa rahan tai lahjan muodossa koska "tuli yllättävä" rahan meno jos työssä käyvä pariskunta on ostanut 30e lahjan niin pidän sitä toisen aliarvioimisena tai sitten se on se summa mita pari pitää sopivana "summana" häälahjaksi pariskunnalta. Riippuen siitä kuinka läheisiä ovat niin saattasin viedä sen 15e/hlö tai jättää jopa kokonaan menemättä.

Ja nro:lle 9 nämä samat matka ja vaate yms kustannukset ovat toiselle pariskunnalle ihan yhtä isot!!!

Vierailija
24/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:06"]

Tässä on nyt kyse siitä ettei ap:lla ole mitään syytä tuntea huonoa omaatuntoa jos hän noudattaa toisen parin määrittelemää linjaa.

En kyllä pysty muutenkaan ymmärtämään miten voit edes verrata näitä keskenään? Ihminen ei ole kohtuuton jos hän ei noudata ahnetta toivetta. Kohtuullisen toiveen noudattaminen on asia erikseen. Jos haluaa antaa enemmän kuin pyydetään, ei sekään ole epäkohteliasta.

Väännetään vielä rautalangasta: ahne pyytäjä on epäkohtelias, samoin henkilö joka antaa vähemmän kuin pyydetään jos toive on kohtuullinen.

[/quote]

No sitten on ihan turha täällä haukkua kaveria pihiksi jos itse on aivan samanlainen. En tajua minäkään miksi ap haluaa nimenomaan 100 euroa antaa, mutta kun ongelma oli nimenomaan tuo että kun ei itsekään aikoinaan saanut enempää niin haluaa antaa sitten samalla mitalla takaisin.

Vierailija
25/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä!! Meillä oli häät 5v takaperin ja ihan piruuttaan laitoin hääkutsuun kaikille yksityiskohtaisen lahjatoiveen tyyliin "10kg pesujauhetta" tai "3 Tolu-pulloa+2 wc-pesuainetta" tai "5kg kahvia". Muutama soitti ja kysyi, onko tuo lahjatoive pilaa, muttei ollut. Pitopalvelun työntekijät hieman katsoivat kieroon, kun lahjapöydässä olikin tuollaisia juttuja, mutta hyvät ja käytännölliset lahjat oli, eikä varmasti kenellekään tullut matti kukkaroon. 

Vierailija
26/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa ihan hävettää, että pari vuotta sitten kaasona ollessani annoin häälahjaksi 25€ arvoisen koriste-esineen vaikka hääpari toivoikin lahjansa rahana... Ihme ettei morsian laittanut välejä poikki kun ystävyytemme noin halvaksi menin määrittelemään! :D
.
Olinkin sitten ainoa, joka häistä antoi jotain muistoksi jäävää kun en antanut rahaa. Polttareista kasasin vielä "skräppialbumit" kummallekin ja otin laatikkoon talteen nimikoidut servetit, askarrellut vieraslahjarasiat ja muuta pientä hääparille juhlista muistoksi. Laatikon saavat sitten 5v häälahjaksi, 1v lahjaksi saivat pakastetut palat hääkakusta :). Kamalaa miten lahjatkin pitäisi rahassa arvottaa.

Vierailija
27/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä antaisin 50 e. Osa toi meillekin 50 e pariskunnista, osa 100 e. Eli tuo 50 e ei olisi mitään kuittailua tai kostoa. 

kyllä minusta erilaiset ihmissuhteet ovat erilaisia. Toisten kanssa vaihdetaan kalliimpia lahjoja, ja toisten kanssa halvempia. 

Vierailija
28/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kosto se on jos noudattaa sitä mitä toinen pari on määrittänyt häälahjan hinnaksi? Mielestäni 100e tai 50e on parilta on mutta yksin menijältä jostain syystä 25e tuntuu vahältä saati 15e. Joteinkin haistan ap:n kommentista että häät voisi jättää jopa väliin varsinkin jos eripaikkakunnalla.

Vierailija
29/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kaveripariskunta näennäisesti olisi hyvin toimeentuleva, niin elämässä voi olla tilanteita, ettei yksinkertaisesti ole varaa laittaa häälahjaan sitä 30 euroa enemmän. Voi olla yllättäviä menoja, esim autohuoltoja, lääkäri- ja lääkekuluja jne ja yhtäkkiä onkin todella tiukkaa taloudellisesti. Jos pari on vielä juhlinut polttarit, ostanut häävaatteet ja kengät, puhumattakaan jos on vielä matkustettu ja majottauduttu hääpaikkakunnalla, niin voi olla, että ei ollut varaa antaa enempää. Jos pari on vielä ajatellut, että 30e on maksimi, mitä pystyvät lahjaan laittamaan, niin on noloa antaa se rahana, koska se tosiaan on aika pieni summa, joten ovat ostaneet rahalla jotain, minkä ovat ajatelleet teitä miellyttävän.

Itse en lähtisi kostamaan, en ole niin pieni ihminen. Ja vaikka pari olisikin tuonut piheyttään teille halvan lahjan, niin haluatko oikeasti olla itse yhtä pihi? Alennut vaan samalle tasolle.

[/quote]

Meillä oli mm. muumimukeja lahjalistalla... eli 30e:llä olisi saanut niitäkin. Eivät siis totelleet myöskään toivettamme. Niin pitääkö meidän noudattaa heidän toivetta?

Häämme olivat samalla paikkakunnalla kuten myös heidänkin häät.

ap

Vierailija
30/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheenjäsenelle voisin jotain 100e arvoista lahjaa harkitakin, mutta onko nykyään siis oletus, että ystävätkin lahjovat toisiaan noin suurilla summilla? Meidän ystäväpiirissä on ollut ihan normaalia, että lahja on jotain 20-50e väliltä, eli tuo 30e arvoinen lahja ei olisi erottunut joukosta. Ja ihan ollaan nuoria aikuisia, osa työssäkäyviä ja osa opiskelevia.

Vierailija
31/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en käsitä näitä jotka alapeukuttavat sitä että tee niinkuin sinulle tehdään (vie saman arvoinen yms). Kyllä tässä elämässä saa ihan tarpeeksi muutenkin maksaa ja pahoittaa mieltään.

Olen itse samassa tilanteessa miettinyt miksi minun pitäisi arvottaa ystävyyteni arvokkaammaksi kuin toinen tekee. Ja voi olla että toisen parin mielestä 15e/hlö on sopiva lahja. Itse olen karsinut rankalla kädellä loiset ympäriltäni ja silti en ole yksin tai edes lähelläkään sitä.

Vierailija
32/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommentti 30 kuulostaa vähän siltä, että ap on katkeralla (kosto)mielellä liikkeellä. "Totella toivetta"? Ehkä kannattaa jättää häät kokonaan väliin.

Vierailija
33/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:37"]

[/quote]

Meillä oli mm. muumimukeja lahjalistalla... eli 30e:llä olisi saanut niitäkin. Eivät siis totelleet myöskään toivettamme. Niin pitääkö meidän noudattaa heidän toivetta?

ap

[/quote]

Toive on nimensä mukaan toive, ei vaatimus. Lahjatoivelistalla on tarkoitus antaa vinkkiä vieraille, minkä tyylistä tavaraa hääpari toivoo, mutta se ei ole mikään ehdoton vaatimus, jota vieraiden täytyy noudattaa. Lahjaa ei voi vaatia, vaan se saadaan, ja sinä saat juuri sellaisen lahjan, kuin antaja haluaa sinulle lahjoittaa.

Vierailija
34/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:41"]

Kommentti 30 kuulostaa vähän siltä, että ap on katkeralla (kosto)mielellä liikkeellä. "Totella toivetta"? Ehkä kannattaa jättää häät kokonaan väliin.

[/quote]

Mä luulen että aika monelle jää omista jäistä mieleen se jos joku sooloilee kunnolla. En ole katkera eikä kyse ole kostosta, kunhan kyselen mitä muut asiasta ajattelevat. Voin myöntää että ihmettelen ihmisiä jotka vievät toisten häihin halvanlahjan mutta itse pyytävät rahaa. Mielestäni olisi kohtuullista tehdä toiselle niinkuin toivoisi itselleen tehtävän. Ystävyys/kaveruus toimii vastavuoroisuuden periaatteella niin kuin joku tänne ehtikin jo kirjoittaa, ei sille vai voi mitään.

ap

Vierailija
35/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:45"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:37"]

[/quote]

ap

[/quote]

Toive on nimensä mukaan toive, ei vaatimus. Lahjatoivelistalla on tarkoitus antaa vinkkiä vieraille, minkä tyylistä tavaraa hääpari toivoo, mutta se ei ole mikään ehdoton vaatimus, jota vieraiden täytyy noudattaa. Lahjaa ei voi vaatia, vaan se saadaan, ja sinä saat juuri sellaisen lahjan, kuin antaja haluaa sinulle lahjoittaa.

[/quote]

Sä varmaan näppärän osaat kertoa mitä ap:n kuuluisi tehdä?

Vierailija
36/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:48"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:41"]

[/quote]

Mä luulen että aika monelle jää omista jäistä mieleen se jos joku sooloilee kunnolla. En ole katkera eikä kyse ole kostosta, kunhan kyselen mitä muut asiasta ajattelevat. Voin myöntää että ihmettelen ihmisiä jotka vievät toisten häihin halvanlahjan mutta itse pyytävät rahaa. Mielestäni olisi kohtuullista tehdä toiselle niinkuin toivoisi itselleen tehtävän. Ystävyys/kaveruus toimii vastavuoroisuuden periaatteella niin kuin joku tänne ehtikin jo kirjoittaa, ei sille vai voi mitään.

ap
[/quote]
Öh, anteeksi nyt mutta sooloilee kunnolla kun antaa "vain 30 e:n lahjan joka ei ollut edes toivelistalla" :D

Vierailija
37/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kaveripiirissäni ei onneksi ole yhtään krääsän kantajaa ehkäpä ne majalevat näissä WT-piireissä? Tämän vuoksi en ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka vievät jotain muuta kuin selvää rahaa lahjaksi, mikä muu muka on yhtä tärkeää ja käyttökelpoista kuin raha? Niin ja monen tuomitsema 100e on sopiva summa pariskunnalta.

Vierailija
38/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:45"]

[/quote]

Ihan täydestä sydämestäni toivon ettei useampikin usko tähän aivopieruun. Jos joku vaivautuu tekemään lahjalistan (niitä mankujia varten, joille rehellinen seteli kortin välissä on liian vaikeaa antaa) ja siinä lukee vaikka muumimukeja (kuten ap:lla luki) se ei missään maailmankaikkeudessa tarkoita sitä että "kiva, nyt voinkin antaa kaapin perältä sen hupimukin jonka itse sain 15 vuotta sitten lahjaksi ja joka on vain kerännyt siellä käyttämättömänä pölyä. Kun toivottiinhan siinä mukeja."

Lahjan on tarkoitus ilahduttaa saajaansa. Jos toiveita on esitetty on ehdottomasti parasta ja kohteliainta niitä noudattaa. Jos on siihen liian pikkusieluinen, voi olla sitten antamatta lahjaa ollenkaan.

Ymmärrättehän ettei lahjaa ole pakko ottaa vastaan jos sitä ei halua? Ja sitten pääsettekin kotimatkalle turha romu mukananne ja nenä nyrpyssä kun se lahjansaaja oli niin epäkohtelias! Olisihan sen pitänyt ilahtua tästä meidän maun mukaan hankitusta (tai viime hetkellä suunnittelematta kaupasta repäistystä, tai todellakin oman kaapin perukoilta kaivetusta) romusta niin että haluaisi sen tallettaa omaan kotiinsa määrittelemättömäksi ajaksi...

ps. alapeukkujen määrästä näemmekin kätevästi kuinka moni antaa lahjan itsensä, ei saajan ilahduttamiseksi :D

[/quote]

Sait alapeukun, koska olisit antamassa lahjaa takaisin antajalleen. Ei ole suuri vaiva kipata roskiin, jos ei halua pitää. Toki kierrätyskeskuksiin voi viedä, mutta monille siitä liian suuri vaiva. Itse aina vien kierrätykseen tavarat jotka olen saanut, enkä tarvitse. Tietysti se ärsyttää, mutta säilytämpä omat kasvoni kun kaikessa hiljaisuudessa hankkiudun tavarasta eroon enkä anna suoraan takaisin!

Ja aina kysyn mitä toinen haluaa. Jos haluaa Muumimukin, jossa on Niiskuneiti ja itse pidän Hemulista, ei en osta Hemulimukia vaan pyydetyn Niiskuneidin, eli lahjan saajan mieleisen.

Vierailija
39/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäköön se ensimmäisen kiven joka rehellisesti väittää kohtelevansa kaveriaan 3 kertaa arvokkaammin kuin tämä sinua. Koko ketjusta paistaa miten pihit ihmiset haluatvat itseään kohdeltavan arvokkaammin kuin mitä ovat itse tehneet. Sorry että te ole yhtään parempia, tärkeämpiä tai tarpeellisempia kuin muutkaan. Jos annat pelkän luun niin mitä odotat takaisin?

Vierailija
40/106 |
21.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:15"][quote author="Vierailija" time="21.07.2015 klo 15:06"] Tässä on nyt kyse siitä ettei ap:lla ole mitään syytä tuntea huonoa omaatuntoa jos hän noudattaa toisen parin määrittelemää linjaa. En kyllä pysty muutenkaan ymmärtämään miten voit edes verrata näitä keskenään? Ihminen ei ole kohtuuton jos hän ei noudata ahnetta toivetta. Kohtuullisen toiveen noudattaminen on asia erikseen. Jos haluaa antaa enemmän kuin pyydetään, ei sekään ole epäkohteliasta. Väännetään vielä rautalangasta: ahne pyytäjä on epäkohtelias, samoin henkilö joka antaa vähemmän kuin pyydetään jos toive on kohtuullinen. [/quote] No sitten on ihan turha täällä haukkua kaveria pihiksi jos itse on aivan samanlainen. En tajua minäkään miksi ap haluaa nimenomaan 100 euroa antaa, mutta kun ongelma oli nimenomaan tuo että kun ei itsekään aikoinaan saanut enempää niin haluaa antaa sitten samalla mitalla takaisin. [/quote] Miksi sitten pitäisi antaa toiselle enemmän? Näissä raha-asioissa oikeasti näkee sen miten toinen arvostaa toista. Jos edellinen satsasi vain 30 euron edestä, niin miksi helvetissä toisen pitäisi arvostaa toista ja antaa kalliimpi lahja. Eihän tuo mitään kostamista ole.

[/quote]

No voihan vitsi. Teen nyt varmaan ihan kamalan väärin kun annan joululahjoja esim appivanhemmilleni. Heiltä en saa mitään. En edes synttäronnitteluja, he mittaavat kaiken rahassa. Heille ei ole mitään muuta kuin raha. Mieheni saa lahjan ja on hänelle henk.kohtanen. Kai mä nyt kohtelen heitä ihan liian hyvin, kun eivät ansaitsisi mitään. Mutta itse en osaa ajatella kaikessa vaan rahaa..

Meillä ei ole varaa juuri mihinkään, tiedämme että heillä on. Ovat itse kertoneet ja näkeehän sen joka vuosi uuteen vaihtuvasta autostakin. Ja ilahtuvat oikeasti saamistaan lahjoista, kovasti kiittelevät kyllä. Mutta voihan sen elämänsä elää juuri rahalla arvottaenkin, jos se on itselle paras tapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme