Te joille paljastui vasta avioliitossa puolison herkkänahkainen narsismi
Kommentit (95)
Onneks ei oltu naimisissa. Oli myös väkivaltainen. Se alkoi kun oltiin oltu yhdessä 6 kk.
Vierailija kirjoitti:
Montako kertaa aiot poistattaa kommentin jossa kerron omakohtaisesta kokemuksesta?
Sellainen henkilö joka tulee uuteen ihmissuhteeseen heti ensimmäisenä sillä kärjellä, että on niin raskaita kokenut jossain menneisyydessä (vaikka esimerkkinä menettänyt perhettään onnettomuudessa tai sairastanut akuutin henkeä uhkaavan sairauden), että juuri hän ansaitsee pelkkää silkkihansikasta koko loppuelämänsä, sellaiseen suhtautuisin varauksella.
Kukaan ei ole henkilökohtaisesti vastuussa toisen ihmisen menneisyydessä kokemista murheista, eikä kenenkään tarvitse, sanotaan vaikka tehdä lasta vastoin omaa tahtoaan, vain siksi kun seurustelukumppani on niin paljon elämässään kärsinyt. Menneisyydessä koetut vastoinkäymiset eivät oikeuta saamaan tahtoaan läpi joka asiassa hautaan saakka.
Varokaa ilmaisuja "..kaiken sen jälkeen mitä olen vuoksesi tehnyt /kuinka paljon olen elämässäni surua kokenut", "kuinka sinä saatat
Kannattaa myös huomata, että ihminen voi valehdella kaiken menneisyydestään. Vasta tavatusta ihmisestä et pysty tietämään mikä on totta. Nyyhkytarinoita esittävillä ihmisillä on minuun nykyisin hyvin skeptinen suhde, koska tunnen henkilön, joka valehtelee lähes kaiken esimerkiksi lapsuudestaan. On jopa hakeutunut julkisuuteen näillä tarinoillaan, vaikka hänen lapsensa, sukulaisensa ja lapsuudenystävänsä tietävät, että hän valehtelee. Se ei häntä häiritse.
Vierailija kirjoitti:
Enpä tähän muuta sano kuin että säälin niitä, jotka joutuvat elämään tuollaisen vaikutuspiirissä oikein avioliiton voimin. On jo neljäs avioliitto meneillään naisella.
Naisen kohdalla herkästi uskotaan satuilut exän väkivaltaisuudesta ym. vaikka totuus onkin ihan päinvastainen. Miehet eivät tee myöskään herkästi rikosilmoitusta kokemastaan väkivallasta, vaikka se olisi hyvinkin vakavaa.
En siis itse ole ollut puolisona, vaan sivusta seurannut kyseisen henkilön elämää lapsesta asti.
Juuri näin. Se joka kertoilee vuolaimmin kohtaamastaan kaltoinkohtelusta, on todennäköisesti ollut itse se väkivaltainen tilanteissa. Yksi nainen soitti jopa poliisit kotiinsa ja väitti parisuhteesta eroamassa olevan miesystävänsä käyneen hänen kimppuunsa. Oli poliisin hieman vaikeaa uskoa väitettä kun naisessa ei ollut naarmun naarmua ja miehellä puolestaan pusero rikki ja purema-kynsimisjälkiä siellä täällä. E ukko yritti väittää että mies on itse purrut itseään, mutta on se tietysti anatomisesti hieman hankalaa purra itseään takaolkapäästä.. Kun poliisi kysyi, että onko nyt näin, että mies ei ole mitään tehnyt, alkoi vuosien aikana niin kovin tutuksi tullut parkuminen ja sepustelu siitä kuinka on vaikeaa kun on parisuhde katkolla ja kun on jo "elämässään niin paljon kärsinyt".
Eikä poliisi tehnyt asiasta minkäänlaista ilmoitusta, vaikka pahoinpitely on käsittääkseni yleisen syytteen alainen rikos.. Tällaisen ihmisen uhriutumisteatteri saa säälin heräämään jopa virkavelvollisuudella toimivalla poliisilla näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lista narsistin käytösmalleista:
Mahtailevuus
Huomiohakuisuus
Ei pysty ottamaan vastaan kritiikkiä
Väkivaltainen
Empatian puuteKatkeruus
Lapsellisuus
Suuruuskuvitelmat
Manipuloivuus
Epärehellisyys
Pinnallisuus, varakkuuden merkit tärkeitä
ImpulsiivisuusNöyryyttämishakuisuus (tykkää iskeä heikkoihin kohtiin ja nauttii toisen polvillaan olosta)
Hovin kokoaminen
Mustamaalaaminen
Mahtailu / kerskailu / suuruuskuvitelmat
Mitätöinti
Stalkkeroiminen
Empatiakyvyttömyys tai alhainen sellainen
ValehteleminenMustasukkaisuus
Harha-ajatukset
Kuvittelu lain yläpuolella olemisesta
.
Listan avulla on helppo tunnistaa narsistinen käytös. Mitä useampi seikka osuu yhteen käytöksen kanssa, sitä suuremmalla t
Kostoajatteluun on helppo opettaa /aivopestä. Nimenomaan tämän takia tarvitaan listoja. Yksi tai edes muutama piirre ei riitä. Siellä on joitain juttuja, mitkä pitää ehdottomasti löytyä, että ihmistä voi sanoa narsistiksi. Yhdistelmiä. Ammattilaiset bongaa ne ja muiden ei tarvitse.
Ihmisten mustavalkoinen luokittelu "hyviin" ja "pahoihin". Itse kuuluu luonnollisesti hyviin. Muut sekalaisesti jompaan kumpaan kategoriaan riippuen siitä onko asiat henkilön kanssa menneet omaa mieltä myöten vai ei.
Se että kutsuu ihmistä ystäväksi, mutta puhuu täysin armottoman halveksuvasti hänestä selän takana. On esim kaverille tukena kolmiodraamassa, mutta kotona kertoo puolisolleen kuinka moraaliton ja narsistinen "Päivi" on, todella värikkäin halveksuntaa tihkuvin ilmauksin ja tietysti aina mukana viesti siitä kuinka itse olen täysin eri maata: "minä en koskaan..". Unohtaen iloisesti että itsekin on pettänyt aieampaa aviopuolisoaan :/
Mutta tämä ehkä kaikkein selkein merkki: muiden ihmisten luokittelu kelvottomiksi ja oman hyveellisyyden ja hyvän tahdon korostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Tuntomerkkejä on saituus, masentumistaipumus, fyysiset terveysongelmat, tunteiden puuttuminen, katsekontaktin vähäisyys, toisten ihmisten hyväksikäyttö, pyrkyryys, vaatimaton ulkonäkö, seksin säännöstely, kateus ja viha muita kohtaan, mielialojen jyrkät vaihtelut, työnarkomania, sosiaalisten suhteiden vähäisyys, huono itsetunto, mustavalkoinen ajattelu, hankaluudet suhteissa, hankalan ihmisen leima, puolison valinta hyötymisperusteisesti, itsekäs käytös, seksi mekaanista vailla hellyyttä ja kauniita sanoja, erilaiset perversiot seksissä.
Yksi kohta heittää, mutta muutoin täydellinen kuvaus ex-vaimostani.
Seurasin vierestä / olin auttamassa tilanteessa, jossa miespuolinen ystäväni joutui naisnarsistin uhriksi. Tässä tapauksessa täytyy kyllä hieman positiivisesti yllättyneenä todeta, että poliisit ja turvakoti ottivat tilanteen vakavasti, vaikka nainen yrittikin kääntää syyn ystävääni. Sanoikin ihan suoraan, etteivät poliisit tule uskomaan, että nainen olisi väkivallantekijä ja että hän voi itse itselleen tehdä mustelmia, joita väittää sitten miehen tekemiksi.
Ennen tiilanteen eskaloitumista alkoi näkyä pieniä merkkejä, jotka aika nopeasti, parissa vuodessa, eskaloituivat. Nainen alkoi loukkaantumaan ihmeellisistä asioista. Ystäväni ei enää osannut sanoa, oliko hän oikeasti loukkaava, joten hän soitteli minulle kyselläkseen ulkopuolisen näkökulmaa asioihin. Tilanteet olivat aina sellasia, että kuka tahansa ulkopuolinen olisi osannut sanoa, että nainen on aivan sekaisin, mutta ystäväni oli jo niin aivopesty, että todellisuudentaju oli alkanut hämärtymään. En anna tarkkoja esimerkkejä, ettei tunnisteta.
Loukkaantumisia ja mykkäkouluja seurasi vainoharhainen mustasukkaisuus, sitten tavaroiden hajottaminen ja lopulta fyysinen väkivalta, joka alkoi pienistä nipistelyistä/tönimisestä ja eskaloitui lopulta hengenvaaralliseksi. Ystäväni pakeni turvakodin kautta, muutti ja salasi osoitteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntomerkkejä on saituus, masentumistaipumus, fyysiset terveysongelmat, tunteiden puuttuminen, katsekontaktin vähäisyys, toisten ihmisten hyväksikäyttö, pyrkyryys, vaatimaton ulkonäkö, seksin säännöstely, kateus ja viha muita kohtaan, mielialojen jyrkät vaihtelut, työnarkomania, sosiaalisten suhteiden vähäisyys, huono itsetunto, mustavalkoinen ajattelu, hankaluudet suhteissa, hankalan ihmisen leima, puolison valinta hyötymisperusteisesti, itsekäs käytös, seksi mekaanista vailla hellyyttä ja kauniita sanoja, erilaiset perversiot seksissä.
Joo minäkään en saa kiinni tosta seksuaalisista perversioista, enkä oikeastaan mekaanisesta seksistäkään. Mutta seksi oli äärettömän tärkeää. Se edusti validaatiota sille, että häntä paijataan, koska hän ansaitsee paijaamisen. Toisaalta seksiä käytettiin myös välineenä edistää jotain itse haluamaa asiaa. Esimerkkinä seksin vaatiminen kesken riidan ja kun kumppani ei halua, voikin syyllistää kumppania haluttomuudesta ja velttom unaisuudesta, tai mikä vielä ovelampaa, vetää tuosta seksistä kieltäytymisestä joku argumentti mitä voi käyttää jatkossa aina kun haluaa herättää sääliä; "ei kukaan halua tällaista pulleroa, mutta olen tällaiseksi lihonut, koska tämä suhde ja yksinäisyys masentaa"..Lue: sinun käytöksesi teki minusta lihavan ja nyt sinä kehtaat vieroksua minua fyysisesti vaikka itse olet tilanteen aiheuttanut. Ja kieltäytyminen ei edes johtunut ulkoisista asioista, vaan siitä ettei kukaan halua silloin kun ottaa päähän koko suhde!
Em tunnistan: saituus, masentumistaipumus, fyysiset terveysongelmat, katsekontaktin vähäisyys, toisten ihmisten hyväksikäyttö, pyrkyryys, vaatimaton ulkonäkö, seksin säännöstely, kateus ja viha muita kohtaan, mielialojen jyrkät vaihtelut, työnarkomania, sosiaalisten suhteiden vähäisyys, huono itsetunto, mustavalkoinen ajattelu, hankaluudet suhteissa, hankalan ihmisen leima, puolison valinta hyötymisperusteisesti, itsekäs käytös
Tunteettomuutta en tunnista, kun tuntui ettei se mitään muuta ollutkaan kuin vyyhti loputtomia tunteita!
Fyysiset terveysongelmat? Miten nämä liittyvät? Uteliaisuuttani kyselen.
37. Ohutnahkaisen narsistin ulkonäkö on usein vaatimaton, paksunahkainen taas yleensä huolehtii ulkonäöstään hyvin. Ohutnahkaiselle huono ulkonäkö on yksi uhriutumisen aihe, olin jo lapsena ruma, kaikki hylkivät rumuuden takia jne.
Mutta muuten käytös on kyllä aika samanlaista. Ja ohutnahkainen on myös väkivaltainen, fyysisestikin, mutta enimmäkseen henkisesti.
Samasta narsismista on kuitenkin kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on psykosomaattinen kokonaisuus.
Esim oma herkkänahkaiseni veti niin paljon erilaisia lääkkeitä (eiedes tietoa mitä kaikkea ainakin ahdistukseen rivatrilia ym betasalpaajia, masennukseen jotain, opamoxia nukkumiseen..) että ne aiheuttivat hänelle ainakin jatkuvia vatsavaivoja ja sekavuutta, joihin taas napsittiin särkylääkkeitä ja piristeitä, vähintään jatkuvaa teho-juomien latkintaa. Lopulta sai itselleen sydänperäisiä oireita aikaiseksi ja luulisin, että jonkinlaisen lisämunuaisen häiriön (en tiedä enää koska suhde oli jo loppunut siinä vaiheessa kun esitteli lounasravintolan pöydässä suurieleisesti vuorokausivirtsan keräysastiaa ja kädessään olevaa kanyylinjälkeä, herättääkseen syyllisyyttä erosta, luonnollisesti, koska kuka hemmetti ottaa virtsankeräysastian mukaan
Sairauksilla uhriutuminen on tehokasta, mutta suurin osa niistä on kyllä keksittyjä. Flunssa muuttuu keuhkokuumeeksi ja pyörryttäminen MS-taudin epäilykseksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo minäkään en saa kiinni tosta seksuaalisista perversioista, enkä oikeastaan mekaanisesta seksistäkään. Mutta seksi oli äärettömän tärkeää. Se edusti validaatiota sille, että hä
Tuosta seksin käyttämisestä:
Tiedän tapauksen jossa pariskunta oli hiljattain eronnut tapailusuhteesta ja toinen osapuoli tiesi että ex miehensä yrittää rakentaa suhdetta uuteen ihastukseen. Eropari vietti yhdessä erästä perhejuhlaa ja tilaisuudessa tuli nappailtua alkoholia. Exän mentyä nukkumaan aika juovuksissa, hiipi nainen samaan petiin ja kun ex havahtui hereille oli täysi fellaatio käynnissä. Tilanne johti yhdyntään. Seuraavana päivänä nainen ainakin esitti olettavansa, että ero on nyt peruttu, koska oli seksiäkin. Kun mies kertoi katuvansa koko hommaa ja pyysi osallisuuttaan anteeksi, otti nainen yhteyttä tähän miehen uuteen ihastuksen kohteeseen ja kertoi, että heillä oli ihana juhla ja yhteinen yö, joten tämä voisi vallan hyvin väistää sivummalle.
Tunnen yhden väkivaltaisen tyypin, jolla on kaikki maailman sairaudet, ainakin juttujensa perusteella.
On muutenkin aina uhri. Kumppani vaihtuu, väkivalta jatkuu, muttei ole koskaan tämän tekijän vika, vaan hän on olosuhteiden uhri.
Jestas miten tutuilta täällä osa jutuista kuulostaa. Herää jo kysymys, onko kyseessä sama ihminen, vai onko käytös vain niin kaavamaista, että vaikuttaa siltä? E.K?
Vierailija kirjoitti:
Jestas miten tutuilta täällä osa jutuista kuulostaa. Herää jo kysymys, onko kyseessä sama ihminen, vai onko käytös vain niin kaavamaista, että vaikuttaa siltä? E.K?
Ei ainakaan tämä monen kertomuksen nainen. En viitsi lähteä nimenarvausleikkeihin, ennemmin toivoisin, että seuraava löytäisi näistä jutuista tuttuja merkkejä ja ymmärtäisi ajoissa, ettei hän ole tunne-elämältään täysin vinksahtanut, empatiakyvytön ja epäonnistunut ihminen vaikka usein saa lähimmältään näin kuulla, vaan voi olla että toisen osapuolen vaatimukset ja keinot saavuttaa niitä ovat kohtuuttomia.
Näitten tarinoiden mies kuvasi tunnettaan näin: "jatkuvasti mukana kulki epämääräinen syyllisyys, ensin siitä etten tehnyt tarpeeksi hänen ja suhteen hyväksi ja lopulta koin syyllisyyttä jo omista ajatuksista. Miten huono pitää ihmisen olla jos ei halua antaa noin hauraalle ja kovia kokeneelle ihmiselle sitä mitä hän eniten maailmassa tarvitsee. Toisaalta oli pettymys ja viha itseä kohtaan, että miksi olet antanut suhteen jossa et edes viihdy jatkua niin pitkään, ettei sulla ole enää omaa tahtoa, eikä voimaa taistella siitä eroa". Ei siis enää tunnistanut kumpaa haluaa enemmän: tehdä niin kuin oma sydän sanoo, vai tehdä niin kuin on toiselle mieliksi. Pelkäsi niin kovasti sitä tunteista vastenmielisintä eli syyllisyyttä. "jos teen niin kuin itse haluan ja jotain kamalaa seuraa, itsetuhoisuutta tai joku depressiojakso tai työkyvyttömyyttä, ties mitä kamalaa, niin miten ikinä pääsen siitä syyllisyydestä että minä tämän aiheutin", että kuin joku Pavlovin koira triggeröityi heti toimintaan kun joku nykäisi syyllisyysnarusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim oma herkkänahkaiseni veti niin paljon erilaisia lääkkeitä (eiedes tietoa mitä kaikkea ainakin ahdistukseen rivatrilia ym betasalpaajia, masennukseen jotain, opamoxia nukkumiseen..) että ne aiheuttivat hänelle ainakin jatkuvia vatsavaivoja ja sekavuutta, joihin taas napsittiin särkylääkkeitä ja piristeitä, vähintään jatkuvaa teho-juomien latkintaa. Lopulta sai itselleen sydänperäisiä oireita aikaiseksi ja luulisin, että jonkinlaisen lisämunuaisen häiriön (en tiedä enää koska suhde oli jo loppunut siinä vaiheessa kun esitteli lounasravintolan pöydässä suurieleisesti vuorokausivirtsan keräysastiaa ja kädessään olevaa kanyylinjälkeä, herättääkseen syyllisyyttä erosta, luonnollisesti, ko
"Sairauksilla uhriutuminen on tehokasta, mutta suurin osa niistä on kyllä keksittyjä. Flunssa muuttuu keuhkokuumeeksi ja pyörryttäminen MS-taudin epäilykseksi jne"
Joo, joskus tuntuu ihan huvittavalta kun huomaa esim tiettyjen julkkisten ulostuloissa niin oppikirjamaisia esimerkkejä uhriutumisesta ja osaa jo ennakoida, että kohta tulee joku epämieluisa paljastus tai uutinen tästä ihmisestä.
Samoin ihan randomien ihmisten somesta voi usein päätellä että jahas jahas sitä ollaan jossain ihmissuhteessa solmussa kun on valittu yhdentekevään vanhaan maisemakuvaan tai musiikkilinkkiin tällainen mietelause tai keksitty kertomus sopivasta tulokulmasta..
Nämä harjaantuu näkemään kun on kerran selvittänyt omasta tai läheisen päästä sinne rakentuneen kummallisten ajatusten ja triggereiden labyrinttiverkoston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim oma herkkänahkaiseni veti niin paljon erilaisia lääkkeitä (eiedes tietoa mitä kaikkea ainakin ahdistukseen rivatrilia ym betasalpaajia, masennukseen jotain, opamoxia nukkumiseen..) että ne aiheuttivat hänelle ainakin jatkuvia vatsavaivoja ja sekavuutta, joihin taas napsittiin särkylääkkeitä ja piristeitä, vähintään jatkuvaa teho-juomien latkintaa. Lopulta sai itselleen sydänperäisiä oireita aikaiseksi ja luulisin, että jonkinlaisen lisämunuaisen häiriön (en tiedä enää koska suhde oli jo loppunut siinä vaiheessa kun esitteli lounasravintolan pöydässä suurieleisesti vuorokausivirtsan keräysastiaa ja kädessään olevaa kanyylinjälkeä, herättääkseen syyllisyyttä erosta, luonnollisesti, ko
Tai päinvastoin. Esim hänestä oli päivän selvää ettei murtunut ranne ole kuin hypokondriaa. En mennyt lääkäriin ja se luutui väärin.
Kaikki minun terveysongelmat oli vain huomionhakua.
Saan syyttää vaan itseäni.
Parantumaton, vaikea sairaus diagnosoitiin vasta eron jälkeen.
Ei vieläkään remissiossa, diagnoosissa kesti yli 20 vuotta niin kai hoitokokeilussa menee se sama.
Olen itse se suhteen narsistiosapuoli. Miehellä ollut asia tiedossa jo heti ekoina päivinä tutustuessa. Narsismi on jopa pienin päävioistani :D
Äitini on myös narsisti, hänellä tosin ei diagnoosia (tai on, muttei narsismista vaan klassisesti epävaakaasta, on hän kyllä epävakaakin). Seurailen ketjua mielenkiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse se suhteen narsistiosapuoli. Miehellä ollut asia tiedossa jo heti ekoina päivinä tutustuessa. Narsismi on jopa pienin päävioistani :D
Äitini on myös narsisti, hänellä tosin ei diagnoosia (tai on, muttei narsismista vaan klassisesti epävaakaasta, on hän kyllä epävakaakin). Seurailen ketjua mielenkiinnosta.
Mielenkiinnosta kysyn, että tunnistatko itsesi näistä ketjun postauksista? Vai onko jotain, mistä olet eri mieltä?
Enpä tähän muuta sano kuin että säälin niitä, jotka joutuvat elämään tuollaisen vaikutuspiirissä oikein avioliiton voimin. On jo neljäs avioliitto meneillään naisella.
Naisen kohdalla herkästi uskotaan satuilut exän väkivaltaisuudesta ym. vaikka totuus onkin ihan päinvastainen. Miehet eivät tee myöskään herkästi rikosilmoitusta kokemastaan väkivallasta, vaikka se olisi hyvinkin vakavaa.
En siis itse ole ollut puolisona, vaan sivusta seurannut kyseisen henkilön elämää lapsesta asti.