Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pysytte normaalipainon ylärajoilla?

Vierailija
26.02.2022 |

Kiinnostaa teidän elämäntavat, jotka olette suunnilleen pituisiani: 170cm, ja painatte 68-72kg. Muistan kun itse olin tuossa painossa, ja siinä sai ottaa elämää myöskin rennosti. Herkuttelinkin.

Mutta en onnistunut pitämään sitä montaa vuotta. Teini-iästä saakka olen joka vuosi kerryttänyt lisää painoa. Nyt painan jo 90kg. En halua että tämä kasvusuunta jatkuu. Mutta minulla on aina hirveä nälkä tai makeanhimo, ja on hankalaa olla lihomatta.

En tiedä onko ruokavalioni huono. Enkö saa tarvittavia ravintoaineita tai saanko liian vähän energiaa, kun tulee syömishimoja. Yleensä arkena yritän syödä vähän kevyemmin, mutta viikonloppuna yritän syödä normaalisti, mutta en onnistu, vaan alkaa aina herkuttelu.

Syön noin 1800-2000 kaloria päivässä. Mutta tällä määrällä tulee nälkä tai herkkuhimo. Paljonko te kertomissani mitoissa olevat syötte kaloreita päivässä keskimäärin? Itse teen myös fyysistä työtä, niin energiantarpeeni ei ihan pienimmästä päästä ole.

Mitään kitudieettejä minulle on turha ehdottaa. Niistä tämä paisuminen sai alkunsa, kun kuvittelin kitudieetin tuovan minulle 70-kiloisena jotain hyvää. Nyt haluaisin vain takaisin tuohon lähtöpainoon.

Otetaan siis vastaan kaikki vinkit, kuinka saada ylipaino terveellisesti ja pysyvästi pois, miten vähentää syömis- ja herkkuhimoja ja tehdä omasta kehosta paremmin voiva.

Kommentit (133)

Vierailija
21/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä olisi voinut saada ihan mukavan ketjun mutta aika ikävä keskustelutyyli sinulla ap.

Vierailija
22/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä olisi voinut saada ihan mukavan ketjun mutta aika ikävä keskustelutyyli sinulla ap.

Hah hah. Sitä saa mitä tilaa.

Mutta ei anneta noiden/teidän trollien häiritä muuta keskustelua.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan laskukaavan. Paino x 30 on se määrä kilokaloreita mitä tarvitset pysyäksesi siinä painossa mitä vaaka näyttää. Eli kun olet 90kg tarvitset 2700kcl pysyäksesi siinä painossa. Et syö 1800-2000 kcl vuorokaudessa.

Älä nyt ainakaan tätä usko. Lihot taatusti.

Vierailija
24/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Minä vaan pysyn siinä. Ikää kuitenkin jo päälle 40. Aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen, iltapala. Alkoakin muutama annos viikossa. Syön ruokaa, jonka teen itse. En käytä juurikaan teollisesti valmistettuja eineksiä, vaan teen ruoan ihan raaka-aineista. En syö karkkeja, teollisia leivonnaisia, valmisleipää. Jäätelöä kyllä, mutta sitäkin oikeastaan vain kesällä.

Vierailija
25/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Lihavat on leppoisia” ei näköjään pidä paikkaansa.

Vierailija
26/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sellainen tilanne, että suklaata teki mieli raivoisasti päivittäin. Ja sitä tulikin syötyä enemmän kuin tarpeeksi. Sitten luin jostain magnesiumin puutteen aiheuttavan juurikin tuota suklaanhimoa.

Aloin syömään magnesiumia joka ilta maksimi annoksen ennen nukkumaan menoa. Ja kappas. Suklaanhimo katosi. Toki tätä magnesiumin syöntiä täytyy jatkaa hamaan tappiin asti, jotta suklaanhimo pysyy pois. Mutta se ei ole vaiva eikä mikään.

Vierailija
27/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirry vähähiilihydraattiselle dieetille, suosi puhdasta ruokaa äläkä pelkää rasvaa. Tällä ohjeella pysyy normaalipainossa, eikä tarvitse miettiä sellaisen sanan merkitystä kuin itsekuri.

Vierailija
28/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Minä vaan pysyn siinä. Ikää kuitenkin jo päälle 40. Aamupala, lounas, päiväkahvi, päivällinen, iltapala. Alkoakin muutama annos viikossa. Syön ruokaa, jonka teen itse. En käytä juurikaan teollisesti valmistettuja eineksiä, vaan teen ruoan ihan raaka-aineista. En syö karkkeja, teollisia leivonnaisia, valmisleipää. Jäätelöä kyllä, mutta sitäkin oikeastaan vain kesällä.

Syötkö tuota itse tekemääsi ruokaa niin paljon että olet kylläinen? Itse syön mielestäni liian paljon, jos syön kylläiseksi asti. Esim riisipaketin kyljessä lukee, että yksi annos on 0,75 dl. Minä tarvitsisin tuon määrän melkein kaksinkertaisena ja ison kasan proteiinia ja kasviksia kylkeen, että ei jäisi nälkä. Tällaista sitten rajoitan, mutta voisin ehkä kokeilla olla rajoittamatta, ja katsoa poistuisiko sillä nuo minua lihottavat epäterveellisen moskan ahmintakohtaukset.

Ap

Vierailija
29/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri. Nälkä on normaali tunne, eikä mikään ylivoimainen luonnonvoima.

Lihavuustutkijoiden mukaan tämä on yksinkertaista, laiskaa ajattelua. Ja nälkä on yksi ihmiselle varoittavampia "luonnonvoimia", sillä suurimman osan ihmisen historiasta se on yleensä merkinnyt nälkäkuolemaa.

Nälän tunteen aiheuttavat hormonit. Eri asiat vaikuttavat noihin hormoneihin. Tässä kyselen niiden asioiden perään. Mitkä muilla toimii.

Teolliseen ruokaan myös lisätään ainesosia, joiden on todettu koukuttavan ihmisiä pahemmin kuin sokeri tai jopa jotkin huumeet. Nämä aineet myös sekoittavat kehon normaalia toimintaa.

En kaipaa sinun sädekehäsi esittelyä. Itsekurisi ei ole sen parempi kuin lihavillakaan. Hormonisi ja suolistomikrobistosi vain ovat kohdillaan, ja ylimielisyytesi tapissa.

Ap

Jos ylipainoisille ei saa sanoa että syö vähemmän, opi kestämään nälkää jne. niin miten kuvittelet että se laihtuminen tapahtuu.

Vierailija
30/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Lihavat on leppoisia” ei näköjään pidä paikkaansa.

Ei pidäkään. Älyvapaa väite. Vain typerys uskoo tuollaisen. Luonne tai moodi ei ole mitenkään sidottu ihmisen kehon kokoon. Tuo on vain yksi läskifobisten länsimaiden sinulle syöttämä valhe, jonka olet purematta niellyt. Lihavat eivät myöskään automaattisesti ole laiskoja tai epäaktiivisia.

Ap

Vierailija
31/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin tympääntyneenä katsomaan, miten joku siellä kehuskelee laihtuvansa väkisin, mutta oletkin ihan kuin minä. Itselläni toimii vain rankka hiilarien rajoittaminen, sillä makeanhimo pysyy poissa ja kalorit jäävät riittävän alhaisiksi. Lisäksi liikun paljon, kävelen ja pyöräilen joka paikkaan ja liikuntaa tulee viikossa helposti se kymmenen tuntia, välillä enemmänkin. Mutta ei ole helppoa, 10 kg tulee muutamassa kuukaudessa, jos alan herkutella pastalla ja syödä säännöllisesti leipää. Minulla ei ole vuosiin ollut tapana syödä makeaa kuin satunnaisesti, hedelmiäkään en syö kuin poikkeustilanteissa, vihanneksia paljon ja marjoja maltilla.

Vierailija
32/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuustutkijoiden mukaan tämä on yksinkertaista, laiskaa ajattelua. Ja nälkä on yksi ihmiselle varoittavampia "luonnonvoimia", sillä suurimman osan ihmisen historiasta se on yleensä merkinnyt nälkäkuolemaa.

Nälän tunteen aiheuttavat hormonit. Eri asiat vaikuttavat noihin hormoneihin. Tässä kyselen niiden asioiden perään. Mitkä muilla toimii.

Teolliseen ruokaan myös lisätään ainesosia, joiden on todettu koukuttavan ihmisiä pahemmin kuin sokeri tai jopa jotkin huumeet. Nämä aineet myös sekoittavat kehon normaalia toimintaa.

En kaipaa sinun sädekehäsi esittelyä. Itsekurisi ei ole sen parempi kuin lihavillakaan. Hormonisi ja suolistomikrobistosi vain ovat kohdillaan, ja ylimielisyytesi tapissa.

Ap

Jos ylipainoisille ei saa sanoa että syö vähemmän, opi kestämään nälkää jne. niin miten kuvittelet että se laihtuminen tapahtuu.

Eipä tarvinnut syödä vähemmän ja kestää nälkää, kun on vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Verensokeri tasoittuu, pysyy kylläisempänä, eikä nälkä ole sen yllättäessä sellainen ”nyt on pakko saada jotain”. Harva laihtuu ja pysy normaalipainoisena kestämällä nälkää. Sitä ei jaksa määräänsä enempää. Häiriintynyt aineenvaihdunta täytyy korjata vähentämällä hiilareita ja nälkä lakkaa kiljumista.

T. Ex-läski, jonka laihduttamisesta ei tullut mitään ravitsemusterapeutin ohjeilla.

Vierailija
33/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli sellainen tilanne, että suklaata teki mieli raivoisasti päivittäin. Ja sitä tulikin syötyä enemmän kuin tarpeeksi. Sitten luin jostain magnesiumin puutteen aiheuttavan juurikin tuota suklaanhimoa.

Aloin syömään magnesiumia joka ilta maksimi annoksen ennen nukkumaan menoa. Ja kappas. Suklaanhimo katosi. Toki tätä magnesiumin syöntiä täytyy jatkaa hamaan tappiin asti, jotta suklaanhimo pysyy pois. Mutta se ei ole vaiva eikä mikään.

Kiitos vinkistä. Kokeilen tätä. Kertoisitko vielä kuinka paljon otitkaan kerralla magnesiumia? Eri lähteet kertovat eri suurimman sallitun määrän. Mikä määrä tepsi sinulle?

Ap

Vierailija
34/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset ovat lihavia ja rumia. Katukuva on karua luettavaa. Matkustan paljon ja on ihana nähdä muilla mailla normaalipainoisia ja hoikkia ihmisiä, ovat laitettuja ja hyvännäköisiä. Suomi täynnä syöttöporsaita rumiluksia.

Vierailija
35/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siirry vähähiilihydraattiselle dieetille, suosi puhdasta ruokaa äläkä pelkää rasvaa. Tällä ohjeella pysyy normaalipainossa, eikä tarvitse miettiä sellaisen sanan merkitystä kuin itsekuri.

Olen kokeillut. Laiduin 20kg aika nopeasti, ja sitten lihoin 40kg, ja ylensyönnin himo jäi pysyväksi. Toista kertaa en uskalla kokeilla. Minulla vhh ei ainakaan poistanut pysyvästi herkkuhimoja, vaan nosti ne kymmenkertaisiksi, vaikka monta kuukautta ensin menikin hyvin.

Ap

Vierailija
36/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä magnesiumista. Olen ollut kova syömään makeaa ja mietinkin miten makeanhimoni laantui. Aloitin Puhdistamon triplamagnesiumin, jonka otan aamulla ja melkein joka ilta ennen nukkumaanmenoa magsesiumsitraatti. Olen ostanut herkkuja lähinnä tottumuksesta.

Vierailija
37/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Uskon että ruuan laatu, riittävä määrä, aktiivisuus, hyvä mielenterveyden tila, suolistomikrobisto ja optimaalinen hormonitoiminta ainakin liittyvät asiaan. Mutta mikä on tarkka resepti terveelliseen laihtumiseen ja normaalipainon ylläpitämiseen, niin sitä en tiedä. Siksi kyselenkin.

Ap

Vierailija
38/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen painanut noin 90kg raskauksien yhteydessä mutta aina lähtenyt tietoisesti laihduttamaan. Parhaat ohjeet ovat itsekuri ja liikunta. Pidän liikunnasta, joten se varmaan auttaa kun on vaan pakko lähteä liikkumaan usein, enkä jää makaamaan sohvalle.

Toisaalta pidän myös herkuista ja niitä söisin enemmänkin jos vain antaisin itselleni periksi.

Tiedän, että syön liikaa kun nälän tunne katoaa, eli kuten yllä, normaalipainoinen tuntee nälkää ja jos sitä tunnetta ei tule, syö liikaa ja lihoo hiljalleen. Kokemuksesta tiedän tämän.

Vierailija
39/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä keikun hiukka alle normipainon puolivälin ja joskus lähestyn sitö alarajaakin, mutta yleensä hetkessä paino palautuu tähän. Syön ihan näläntunteen mukaan rehellisesti, joskus to-del-la kevyesti ihan melkein vesipaastolla ja silloin saan painon vähän tippumaan, vyötärön ihan superkapeeksi ja vähän reisifläsää karisemaan (ja varmaan lihaksiakin surkastumaan). Mutta muuten mulla pysyy paino tässä aikalailla nälän mukaan. Kun syön terveellisemmin, tuppaa olemaan säännällisemmin nälkä. Jos syön tuhdisti, yleensä on kylläinen ja ähky olo koko päivän. Liikun vaihtelevasti ja nälkäkin menee sen mukaan. En juo mehuja tai limsoja, vettä ja kahvia vaan, mutt muuten ruokavalioni voi olla ihan millainen vain ja nälkä sopeutuu siihen. Vain kun kirin bikinikuntoon, joudun taistelemaan nälkää vastaan, mutta paastotessa nälkäkin sopeutuu siihen jossain päivässä ja on oikeastaan aika hyvä olo keventäessä. Ei kuitenkaan erityisen energinen. Imettää jos voisi läpi elämän, pysyisi mulla varmaan se unelmapainoni aina vaikka söisin vaan suklaata. Se oli kyllä parasta imettämisessä se, että sai syödä enemmän kuin tarpeeksi ja silti vain laihtui.

Vierailija
40/133 |
26.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lihavat eivät osaa syödä, siksi ovat lihavia. Lihavat ovat myös sitä tyhmempää kansanosaa, eivät osaa edes syödä oikeaa ravintoa. Kadut täynnä kamalia mätisäkkejä lyllertämässä.

Et ole tavannut korkeasti koulutettua lihavaa? Näkyyhän niitä julkisuudessakin. Stressaava elämäntilanne itsessään voi jo johtaa lihomiseen ja kun aika ei riitä terveellisen ruuan miettimiseen, tarraa helposti nopeaan energiaan. Suurin osa kyllä tietää, miten pitäisi syödä, mutta elämä ei aina ole niin yksinkertaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän