Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaislapset ravintolassa, ikävä kyllä totta

Vierailija
18.07.2015 |

Olen aina ajatellut, että suomalaislasten riehuminen ravintolassa/julkisilla paikoilla, joissa pitäisi ottaa huomioon myös muu, on pelkkää hapanta marmatusta. Valitettavasti pääsin itse todistamaan paraatipaikalta, miltä näyttää se, kun lapsia ei kasvateta lainkaan.

Käytiin kesäkuussa syömässä eräässä Helsinkiläisessä ravintolassa. Mulle oli helpotus päästä viettämään vihdoin hyvin ansaittua vapaa-aikaa.

Kiinnitin jo alussa huomiota, että vastapäätä istuvan perheen lapset eivät istuneet paikallaan. Poika hypähteli, juoksi ja käveli penkin päällä, viilkuili penkin yli ja höpötti toisella puolella istuville. Penkki oli loosimallinen, eli kun lapsi hyppi, keikkui toisenkin puolen ruokailijoiden istuinpaikat. Tämä ei kuitenkaan näyttänyt vastapuolta häiritsevän, pikemminkin nauratti. Itse olisin ollut todella kyrpiintynyt.

Parasta oli kuitenkin perheen syöttötuolissa istuneen pikkuprinsessan käytös. Tämä muruliini päästi korviavihlovia kirkaisuja tasaisin väliajoin. Hän söi, puhui ja komminukoi joten iäksi arvelisin about 3-5.

Ruokailemassa ollut pikkuvauvaperhe näytti kaikkein vittuintuneemmalta. Perheen isä huudahti äänekkäästi: "Vau!" kun kakara kirkui.

Arvatkaas miten perheen ihastuttava äitimuori palkitsi jälkikasvunsa käytöksen? "Haluutteks te vielä jäätelöä?" Tyttöä ei luonnollisesti kielletty kirkumasta.

Tuokaa vaan niitä lapsia ravintolaan. Hyvin käyttätyvät lapset ovat kaikkien ilo ja etu. Mutta jos käytös lähtee lapasesta, niin oikeasti, lähtekää pois. Isä vaan maksamaan ja äiti taluttaa lapset pois. Kenelläkään ei ole kivaa kun yksi pilaa muiden ruokahalun.

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:48"]

Olen aina ajatellut, että suomalaislasten riehuminen ravintolassa/julkisilla paikoilla, joissa pitäisi ottaa huomioon myös muu, on pelkkää hapanta marmatusta. Valitettavasti pääsin itse todistamaan paraatipaikalta, miltä näyttää se, kun lapsia ei kasvateta lainkaan.

Käytiin kesäkuussa syömässä eräässä Helsinkiläisessä ravintolassa. Mulle oli helpotus päästä viettämään vihdoin hyvin ansaittua vapaa-aikaa.

Kiinnitin jo alussa huomiota, että vastapäätä istuvan perheen lapset eivät istuneet paikallaan. Poika hypähteli, juoksi ja käveli penkin päällä, viilkuili penkin yli ja höpötti toisella puolella istuville. Penkki oli loosimallinen, eli kun lapsi hyppi, keikkui toisenkin puolen ruokailijoiden istuinpaikat. Tämä ei kuitenkaan näyttänyt vastapuolta häiritsevän, pikemminkin nauratti. Itse olisin ollut todella kyrpiintynyt.

Parasta oli kuitenkin perheen syöttötuolissa istuneen pikkuprinsessan käytös. Tämä muruliini päästi korviavihlovia kirkaisuja tasaisin väliajoin. Hän söi, puhui ja komminukoi joten iäksi arvelisin about 3-5.

Ruokailemassa ollut pikkuvauvaperhe näytti kaikkein vittuintuneemmalta. Perheen isä huudahti äänekkäästi: "Vau!" kun kakara kirkui.

Arvatkaas miten perheen ihastuttava äitimuori palkitsi jälkikasvunsa käytöksen? "Haluutteks te vielä jäätelöä?" Tyttöä ei luonnollisesti kielletty kirkumasta.

Tuokaa vaan niitä lapsia ravintolaan. Hyvin käyttätyvät lapset ovat kaikkien ilo ja etu. Mutta jos käytös lähtee lapasesta, niin oikeasti, lähtekää pois. Isä vaan maksamaan ja äiti taluttaa lapset pois. Kenelläkään ei ole kivaa kun yksi pilaa muiden ruokahalun.

[/quote]

helsinkiläinen

[/quote]

Ei kun se asuu ulkomailla, in another country. Silloin on kato varaa vähän arvostella.

Vierailija
102/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

86 no, kyllä. En ole osannut kaikkea täydellisesti. Kymmenen vuotta olen systemaattisesti näiden vekaroiden kanssa tehnyt työtä, mutta täydellinen en ole. Jos sinä olet täydellinen, osaat ilman muuta vastata, miten se täydellisyys on missäkin tilanteessa saavutettavissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:04"]50 lisää että kyllä, ravintolassa näkee usein perheitä, joissa pienetkin lapset istuvat normaalisti paikoillaan, porukat syövät ja sitten lähtevät pois kun ovat maksaneet, ehkä osa lapsista juttelee kovaan ääneen, mutta siinä kaikki. Kiukuttelijoita on joskus mutta suurin osa ei ole.  Itsellä ei ole enää pieniä lapsia, joten tämä ihan ulkopuolisen silmin. 
[/quote]

Joo, ja näitä laapsia kukaan ei muistele hyvällä ja tuu tänne kertomaan kuinka hyväkäytöksinen lapsi oli!

Vierailija
104/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:38"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:33"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:27"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:20"]Unohtuu vaan helposti ne kerrat kun ravintolassa asioivan perheen lapset käyttäytyvät hyvin ja ovat pääasiassa hiljaa. Ja ihan siksi ettei heihin tule silloin kiinnittäneeksi mitään huomiota. [/quote] Juuri näin. Selkeä psykologinen ilmiö. [/quote] Joo, mua kato kun ei haittaa se, että lapset käyttätyvät hyvin ravintolassa. Sen olen tehnytkin jo selväksi useaan kertaan. Sen sijaan mua haittaa se, että karjutaan, juostaan, riehutaan tai sotketaan paikkoja. Selkeä psykologinen ilmiö. Ihan psykologinen ilmiö :,DD [/quote] Ap:n aloituksessa ei ollut mitään noista. Että kukkuu... sekaisin kuin seinäkello.

[/quote]

Sitähän minäkin jo tuolla eka sivulla sanoin, kun sen aloitustekstin perusteella vaikutti aika perus lapsiperheen ruokailulle, vaikka se älämölö ja hyppiminen ei hyvää käytöstä olekaan. Ap 21-vuotias ja tietää kaikesta kaiken.

[/quote]

Haastan teitä, rakkaat av-mammulit, lukemaan aloitukseni ja tämän viestiketjun ja päättelemään, oliko aloituksessani mitään noista. Toki teille kirkuminen ei ole karjumista, penkillä juokseminen ei ole juoksemista, eikä kengillä muiden istuinpenkkien likaaminen ole sotkemista, vaan perus lapsiperheen käytöstä.

Totta kai se on perus lapsiperheen käytöstä, koska teillä käyttäydytään niin. Koska me sikaillaan ja ollaan törkeitä, muutkin saa tehdä niin. Meitä ihmettelevät ja halvesikvat ovat sekaisin kuin seinäkello. Nih!
[/quote]

Eli tarina alkaa sopivasti muuttua kesken kaiken.

Vierailija
105/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää käykö roskapaikoissa ja odottako että asiakaskunta olisi teitä parempia.

Vierailija
106/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa. Ravintolassa EI häiritä muita, oli sitten kyse lapsista tai aikuisista. Ihmisillä on oikeus keskittyä omaan seuraansa ja ruokaan, ja nauttia ravintolan rauhallaisesta tunnelmasta.

Meillä on kaksi, jo teini-ikäistä lasta. Olemme käyneet lasten kanssa ravintolassa aina, pienestä pitäen. Mutta em. periaatetta on noudatettu! Kun lapset olivat pieniä, suosimme sellaisia perheravintoloita, joissa oli leikkitila. Tilasimme ruokia, joiden odotteluun ei mennyt kohtuuttomasti aikaa. Lapsille varattiin mukaan tekemistä, mm. kyniä, paperia ja pieni peli. Ehdoton kielto juoksennella, pomppi pois pöydästä, riehua. 

Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, mutta jos lapsi alkoi itkeä, käytiin eteisessä vähän rauhottumassa ja/tai keksittiin jotain mielenkiintoista katsottavaa. Juu, onhan tuo vaivalloisempaa kuin jättää lapset tarjoilijoiden "vahdittavaksi" ja muiden asiakkaiden viihdytettäväksi, mutta minusta on oikeus ja kohtuus, että vanhemmat huolehtivat itse lapsistaan.

Ja kyllä, lapset oppivat ravintolatavoille äkkiä. Ja kun lapsi osaa olla juoksentelematta ravintolassa, hän osaa olla nätisti aika monessa muussakin paikassa. 

Nykyään olen sen verran tiukkapipo, että huomautan lapsen vanhemmille, jos joku lapsi liehuu ravintolassa häiritsemässä muita asiakkaita. Että "oletteko hyvät, ja kiellätte lastanne juoksentelemasta täällä, se on häiritsevää."

Lasten lisäksi jotkut vanhemmat nimittäin kaipaavat vähän kasvatusta tässä suhteessa ;-)

Vierailija
107/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:38"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:33"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:27"] [quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:20"]Unohtuu vaan helposti ne kerrat kun ravintolassa asioivan perheen lapset käyttäytyvät hyvin ja ovat pääasiassa hiljaa. Ja ihan siksi ettei heihin tule silloin kiinnittäneeksi mitään huomiota. [/quote] Juuri näin. Selkeä psykologinen ilmiö. [/quote] Joo, mua kato kun ei haittaa se, että lapset käyttätyvät hyvin ravintolassa. Sen olen tehnytkin jo selväksi useaan kertaan. Sen sijaan mua haittaa se, että karjutaan, juostaan, riehutaan tai sotketaan paikkoja. Selkeä psykologinen ilmiö. Ihan psykologinen ilmiö :,DD [/quote] Ap:n aloituksessa ei ollut mitään noista. Että kukkuu... sekaisin kuin seinäkello. [/quote] Sitähän minäkin jo tuolla eka sivulla sanoin, kun sen aloitustekstin perusteella vaikutti aika perus lapsiperheen ruokailulle, vaikka se älämölö ja hyppiminen ei hyvää käytöstä olekaan. Ap 21-vuotias ja tietää kaikesta kaiken. [/quote] Haastan teitä, rakkaat av-mammulit, lukemaan aloitukseni ja tämän viestiketjun ja päättelemään, oliko aloituksessani mitään noista. Toki teille kirkuminen ei ole karjumista, penkillä juokseminen ei ole juoksemista, eikä kengillä muiden istuinpenkkien likaaminen ole sotkemista, vaan perus lapsiperheen käytöstä. Totta kai se on perus lapsiperheen käytöstä, koska teillä käyttäydytään niin. Koska me sikaillaan ja ollaan törkeitä, muutkin saa tehdä niin. Meitä ihmettelevät ja halvesikvat ovat sekaisin kuin seinäkello. Nih! [/quote] Eli tarina alkaa sopivasti muuttua kesken kaiken.

[/quote]

Rakas pieni, nyt pinnistät niin paljon kuin vain voit ja yrität etsiä nuo kohdat. Jos ei onnistu, voin lopulta tulla lihavpimaan vanhoista viesteistäni nämä selkeästi esitetyt kohdat. Ei sunkan saa liikaa rasittaa itseäsi, reppana.

Vierailija
108/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:59"]

Meillä on melko kärsimättömät lapset. Paljon ollaan syöty ravintoloissa, eikä se silti tahdo sujua kuin esikoiselta. 

Mutta me ei mennä ravintoloihin kuin "pakon edessä" eli reissun päällä, mutta liikutaan ja reissataan melko paljon.

Mä vaan mietin, että miten meidän pitäisi toimia, jos lapset tosiaan käyttäytyy huonosti, eikä saada heitä millään aisoihin. Kahden lapsista on ihan pakko syödä tasaisin väliajoin, joten jos lähdemme pois ennen kuin olemme ehtineet syödä, niin meidän täytyy mennä yrittämään seuraavaan kuppilaan. Ja meillä ei kyllä ole niin paljoa ylimääräistä, että maksaisimme samasta lounaasta useampaan kuppilaan, jos jossain onnistuisi täysin hiiskumatta se aterian syöminen. 

Ai niin, mutta voihan se maksamaan jäänyt vanhempi pyytää pahvilaatikoihin ruuat ja syödään sitten ahtaassa auton penkissä.

Pisti muuten silmään tässä tekstissä, että ap:n mukaan vielä häntä enemmän olivat vittuuntuneita pienen vauvan vanhemmat. Jep, mäkin olen huomannut, että melko usein pikkuvauvan vanhemmat ovat vielä suvaitsemattomampia kuin lapsettomat. Kun heillä on se pikkuprinssi tai -prinsessa, joka on niin hyvin kasvatettu, että nyt jo 3 kk iässä osaa ravintolassa nukkua hyvin koko ruokailun ajan. Ja 1-2 -vuotiaat taaperot "huonolla käytöksellään" ja horjuvalla liikkumisellaan ovat suorastaan pelottavia ihmiskunnan vihollisia.

[/quote]

eväät mukaan ja levähdyspaikalle lounaalle. kunnes oppivat.

Vierailija
109/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki lapset ei sisäsyntyisesti osaa istua hiljaa paikoillaan. Miten sitä ravintolassa käyntiä voi harjoitella kun sinne ei saa mennä? Jään odottamaan aloittajan paskamyrskyä ja yletöntä solvaamista.

Vierailija
110/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:30"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:24"]

Hei ap, hae apua. Sulla on näiden kirjoitusten perusteella selkeesti ongelmia korvien välissä.

[/quote

On, on. Oon ollut jo "mielisairas vanhapiika" ja nyt tarvitsen "apua" koska mielestäni lapsiperheiden sikailu ravintolassa on törkeää. Osaisitko ohjata mua eteenpäin, mistä mä sitä apua haen?

Suomessa se, että pyytää toisia laittamaan lapsensa kuriin, on mielisairautta. En enää lainkaan ihmettele tätä menoa.

[/quote]

Terveyskeskus on hyvä paikka aloittaa. Ja tarkoitin tuota tyyliäsi vastata muille jotka ovat kanssasi eri mieltä.

[/quote]

Oho! Ihan terveyskeskukseen. No sehän on hyvä idea, mäpäs meen sinne! Varmastikaan ei sinne jonota ihmisiä, joilla on todella tukala olo tai kovat kivut. Mäpäs meen sinne viemään käyttämään lääkärin aikaa. Onks sulla suositella mulle miten aloitan keskustelun?

"Olin vauva.fi palstalla ja kirjoitin aloituksen siitä, miten sikaileva lapsiperhe raivostutti minua. Aloitukseeni vastasi yksi itse huonosti lapsensa kasvattanut "akateeminen" mamma, joka ilmoitti jokaisen sivistystä julkisilla paikoilla vaativan olevan vanhapiika. Nyt tarvitsisin apua."

[/quote]

Kyllä mä sanoisin että sulla aika kovat kivut ja tuskat on.

Vierailija
111/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen autotien varressa levähdyspaikalla oppii. Isä leikkii kokkia ja äiti tarjoilijaa. Nopeasti lapset oppivat huomioimaan muut ihmiset ravintolassa.

Sitä paitsi alkaa kiinnostus ravintolakäyttäytymistä kohtaan löytyä, kun kymmenettä päivää syöt niitä lämpimässä autossa säilytettyjä eväitä

Vierailija
112/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:02"]

Kaikki lapset ei sisäsyntyisesti osaa istua hiljaa paikoillaan. Miten sitä ravintolassa käyntiä voi harjoitella kun sinne ei saa mennä? Jään odottamaan aloittajan paskamyrskyä ja yletöntä solvaamista.

[/quote]

Minä väittäisin, että yksikään lapsi ei opettamatta osaa istua aloillaan, joten kyllä, sitä pitää aikuisen aktiivisesti opettaa ja valvoa.

Luettelinkin tuolla jo hyviä konsteja. Homma lähtee jo siitä, millaiseen ravintolaan mennään ja mitä tilataan. Ensin alkuun voi harjoitella vaikkapa seisovasta pöydästä syömistä, ruokaa ei tarvitse siellä odotella.

Mukaan kannattaa ottaa lapselle pientä puuhaa. Mikä nyt kenenkin lapsella toimii! Pieni kuvakirja, paperia ja värejä tms. Itse olen mm. piirtänyt ja keksinyt lapsille ruokaa odotellessa kuvakertomuksia, tai on leikitty arvuuttelupeliä "mitä äiti/isä piirtää" tai on koottu helppoa palapeliä tms. Isommat lapset saavat pelata Nintendoa. Mitä vain, kunhan lapsi saadaan pysymään paikoillaan, koska se pöytien välissä juoksentelu on oikeasti todella häiritsevää ja haittaa tarjoilijoiden liikkumista. 

Ja JOS lapsi on kovin levoton, eikä usko kieltoja, sitten käydään jäähyllä tai lähdetään pois. Ruuat mukaan. Juu, on turhauttavaa, mutta kun kenelläkään ei ole oikeutta pilata muiden oikeutta ruokailla rauhassa.

94

Vierailija
113/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin häiritsee lasten riehuminen julkisissa paikoissa. Kaupoissa, kahviloissa ja ravintoloissa. Hirveintä on joku Rax-tyyppinen sikala. Idea hyvä, mutta täysin ilman kasvatusta ja hyviä tapoja olevat lapset tekevät paikat sietämättömiksi. Oikeaan ravintolaan kun menee ( ei siis Hese, mc eikä abc:eet) katson ensin ympäristöäni eli venytän tilaustani. En jää paikkaan jossa lapset saavat rääkyä ja kiipeillä. Tai tulla tekemään tuttavuutta kanssani sammakkomaisella naamallaan. 

Katson, että minulla on oikeus ruokailla rauhassa, yksin tai seuralaisen kanssa. Jutella tai miettiä ja nauttia hyvästä ruuasta. En ole ap, mutta täysin samaa mieltä hänen kanssaan. Harmi että kasvatus ei kuulu enää vanhempien hyveisiin.

Vierailija
114/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevuotiaalta putoaa värikynä kädestä, hän nousee poimimaan sen lattialta, hetken kuluttua putoaa toinen ja taas lapsi hyppää tömähtäen tuolilta alas ja ryntää kynän perään. Sitten kurkotellaan työtä pöydän yli isälle näytettäväksi, isä ei heti huomaa, joten hänelle pitää asiasta kertoa innoissaan, syntyy ääntä. Piirustusta kurotellessa kaatuu äidin juomalasi...

7-vuotias pelaa pelikonetta niin innoissaan, että kyynärpäät heiluu mukana ja hups, taas syntyy liikettä. Pelistä pitää myös kertoa vanhemmille, joten tästä syntyy ääntä.

Ei, meidän lapset ei vaan ole täydellisiä. Siispä levähdyspaikalle harjoittelemaan

Vierailija
115/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:17"]

Kolmevuotiaalta putoaa värikynä kädestä, hän nousee poimimaan sen lattialta, hetken kuluttua putoaa toinen ja taas lapsi hyppää tömähtäen tuolilta alas ja ryntää kynän perään. Sitten kurkotellaan työtä pöydän yli isälle näytettäväksi, isä ei heti huomaa, joten hänelle pitää asiasta kertoa innoissaan, syntyy ääntä. Piirustusta kurotellessa kaatuu äidin juomalasi...

7-vuotias pelaa pelikonetta niin innoissaan, että kyynärpäät heiluu mukana ja hups, taas syntyy liikettä. Pelistä pitää myös kertoa vanhemmille, joten tästä syntyy ääntä.

Ei, meidän lapset ei vaan ole täydellisiä. Siispä levähdyspaikalle harjoittelemaan

[/quote]

No joo, toki noinkin on. Mutta tuo on jo aivan normaalia elämää, sellaista pitää mielestäni perheravintolassa ollakin. Kunhan ei huudeta eikä riehuta pöytien välissä. 

Vierailija
116/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:17"]

[/quote]

No joo, toki noinkin on. Mutta tuo on jo aivan normaalia elämää, sellaista pitää mielestäni perheravintolassa ollakin. Kunhan ei huudeta eikä riehuta pöytien välissä. 

[/quote]

(Ja tuo siis oli 94:n kommentti) Ei lapsiperheistä äänettömiä saa, mutta aika harva taitaa kotonaankaan antaa lapsille lupaa huutaa ruokapöydässä tai juoksennella ympäriinsä kesken ruokailun, joten minusta pohjavaatimus voisi olla se, että sama taso säilytetään ihmisten ilmoilla. Keskustella tietysti saa, se on jopa toivottavaa...

94

Vierailija
117/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:02"]

[/quote]

Minä väittäisin, että yksikään lapsi ei opettamatta osaa istua aloillaan, joten kyllä, sitä pitää aikuisen aktiivisesti opettaa ja valvoa.

Luettelinkin tuolla jo hyviä konsteja. Homma lähtee jo siitä, millaiseen ravintolaan mennään ja mitä tilataan. Ensin alkuun voi harjoitella vaikkapa seisovasta pöydästä syömistä, ruokaa ei tarvitse siellä odotella.

Mukaan kannattaa ottaa lapselle pientä puuhaa. Mikä nyt kenenkin lapsella toimii! Pieni kuvakirja, paperia ja värejä tms. Itse olen mm. piirtänyt ja keksinyt lapsille ruokaa odotellessa kuvakertomuksia, tai on leikitty arvuuttelupeliä "mitä äiti/isä piirtää" tai on koottu helppoa palapeliä tms. Isommat lapset saavat pelata Nintendoa. Mitä vain, kunhan lapsi saadaan pysymään paikoillaan, koska se pöytien välissä juoksentelu on oikeasti todella häiritsevää ja haittaa tarjoilijoiden liikkumista. 

Ja JOS lapsi on kovin levoton, eikä usko kieltoja, sitten käydään jäähyllä tai lähdetään pois. Ruuat mukaan. Juu, on turhauttavaa, mutta kun kenelläkään ei ole oikeutta pilata muiden oikeutta ruokailla rauhassa.

94
[/quote]

lapset voi myös opettaa istumaan aloillaan ilman sirkushuveja. Joskus on tylsää, mutta elämä on. Mulla on vilkkaat pojat jotka osaavat silti käyttäytyä.

Vierailija
118/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma tässä on nyt vaan se, että toisten mielestä lapset kelpaa ravintolaan vain silloin kun osaavat istua hiljaa paikallaan, toiset sallii vähän eläväisemmän käytöksen ENKÄ tarkoita nyt kirkumista ja sotkemista, vaan sitä että lapset nyt yleensä liikkuu ja päästää enemmän ääntä kuin aikuiset. En ole kyllä missään muualla kuin Suomessa törmännyt tällaiseen ilmiöön, siis siihen että vain hiljaa paikallaan istuvat lapset ovat tervetulleita. Ja Suomessa nyt on ylipäänsä muutenkin niin ihme kulttuuri että joka paikassa pitää olla aina hiljaa.

Vierailija
119/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on erilaisia. Meidän lapset ei ole niitä, jotka istuvat kiltisti hiljaa hiekkalaatikolla vaan niitä, jotka puistossakin juoksevat paikasta toiseen, puhuvat jatkuvasti ja tarvitsevat paljon virikkeitä. He eivät jaksa istua ravintolassa odottamassa, joten me ei ravintolassa käydä teitä muita häiritsemässä. Kannattaa kuitenkin muistaa siinä omassa erinomaisuudessaan, että tässä asiasssa on kyse muustakin kuin kasvatuksesta esim. lapsen luonteesta... Ja pienet lapset ei ole mitään koneita, jotka käskystä lopettavat epätoivottavan käytöksen. Onneks tiedän, että vuodet auttaa tässäkin. 10-vuotias jaksaa jo istua valittamatta koko reissun ajan ;-)

Vierailija
120/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 3-5 -vuotias istu syöttötuolissa, ei mahdu edes sinne mitenkään päin... kaksivuotias voi vielä mahtuakin.

Meillä lapset ovat olleet konserteissa, ravintoloissa jne. mukana ihan pienestä saakka, ja tietävät kyllä että niissä istutaan ja ollaan asiallisesti. Vaikka meillä nuorempi lapsi (4v.) on vilkkaampi kuin esikoinen, ajattelin juuri alkuviikosta ravintolassa syödessämme, ettei tytölle tule mieleenkään vonkua leikkipaikalle tai keikkua paikallaan, kun tietää jo ovesta tullessaan mikä on homman nimi.