Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaislapset ravintolassa, ikävä kyllä totta

Vierailija
18.07.2015 |

Olen aina ajatellut, että suomalaislasten riehuminen ravintolassa/julkisilla paikoilla, joissa pitäisi ottaa huomioon myös muu, on pelkkää hapanta marmatusta. Valitettavasti pääsin itse todistamaan paraatipaikalta, miltä näyttää se, kun lapsia ei kasvateta lainkaan.

Käytiin kesäkuussa syömässä eräässä Helsinkiläisessä ravintolassa. Mulle oli helpotus päästä viettämään vihdoin hyvin ansaittua vapaa-aikaa.

Kiinnitin jo alussa huomiota, että vastapäätä istuvan perheen lapset eivät istuneet paikallaan. Poika hypähteli, juoksi ja käveli penkin päällä, viilkuili penkin yli ja höpötti toisella puolella istuville. Penkki oli loosimallinen, eli kun lapsi hyppi, keikkui toisenkin puolen ruokailijoiden istuinpaikat. Tämä ei kuitenkaan näyttänyt vastapuolta häiritsevän, pikemminkin nauratti. Itse olisin ollut todella kyrpiintynyt.

Parasta oli kuitenkin perheen syöttötuolissa istuneen pikkuprinsessan käytös. Tämä muruliini päästi korviavihlovia kirkaisuja tasaisin väliajoin. Hän söi, puhui ja komminukoi joten iäksi arvelisin about 3-5.

Ruokailemassa ollut pikkuvauvaperhe näytti kaikkein vittuintuneemmalta. Perheen isä huudahti äänekkäästi: "Vau!" kun kakara kirkui.

Arvatkaas miten perheen ihastuttava äitimuori palkitsi jälkikasvunsa käytöksen? "Haluutteks te vielä jäätelöä?" Tyttöä ei luonnollisesti kielletty kirkumasta.

Tuokaa vaan niitä lapsia ravintolaan. Hyvin käyttätyvät lapset ovat kaikkien ilo ja etu. Mutta jos käytös lähtee lapasesta, niin oikeasti, lähtekää pois. Isä vaan maksamaan ja äiti taluttaa lapset pois. Kenelläkään ei ole kivaa kun yksi pilaa muiden ruokahalun.

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisetkin poistetaan paikalta jos ei osaa käyttäytyä, sama koskee myös pikkuihmisiä.

Vierailija
122/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:29"]

Lapset on erilaisia. Meidän lapset ei ole niitä, jotka istuvat kiltisti hiljaa hiekkalaatikolla vaan niitä, jotka puistossakin juoksevat paikasta toiseen, puhuvat jatkuvasti ja tarvitsevat paljon virikkeitä. He eivät jaksa istua ravintolassa odottamassa, joten me ei ravintolassa käydä teitä muita häiritsemässä. Kannattaa kuitenkin muistaa siinä omassa erinomaisuudessaan, että tässä asiasssa on kyse muustakin kuin kasvatuksesta esim. lapsen luonteesta... Ja pienet lapset ei ole mitään koneita, jotka käskystä lopettavat epätoivottavan käytöksen. Onneks tiedän, että vuodet auttaa tässäkin. 10-vuotias jaksaa jo istua valittamatta koko reissun ajan ;-)

[/quote]

Mulla on lapset 6- ja 4-vuotta. Nuorempi on vilkas elohopea, mutta siitä huolimatta osaa totella ja olla aloillaan ravintoloissa tai tilaisuuksissa. Häntä on pienestä saakka viety, ja aina selitetty ennen tilaisuutta, miten pitää olla. Ikinä ei ole ongelmaa tullut, joskus ehkä kuiskaus "kauanko tää vielä kestää". Mutta aina on sujunut. Kyllä se siis aika lailla on vanhemmmista kiinni, aloittaako "koulutuksen" ajoissa vai ei...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:29"]Lapset on erilaisia. Meidän lapset ei ole niitä, jotka istuvat kiltisti hiljaa hiekkalaatikolla vaan niitä, jotka puistossakin juoksevat paikasta toiseen, puhuvat jatkuvasti ja tarvitsevat paljon virikkeitä. He eivät jaksa istua ravintolassa odottamassa, joten me ei ravintolassa käydä teitä muita häiritsemässä. Kannattaa kuitenkin muistaa siinä omassa erinomaisuudessaan, että tässä asiasssa on kyse muustakin kuin kasvatuksesta esim. lapsen luonteesta... Ja pienet lapset ei ole mitään koneita, jotka käskystä lopettavat epätoivottavan käytöksen. Onneks tiedän, että vuodet auttaa tässäkin. 10-vuotias jaksaa jo istua valittamatta koko reissun ajan ;-)
[/quote]

vuodet auttaa. .. tai sitten koulu. On tainnut opettaja tehdä kasvatustyön sun puolesta.

Vierailija
124/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin omasta pikkuveljestäni sanoa, joka on _erittäin_ vilkas, äänekäs ja puhelias, että tietää millaiset sosiaaliset säännöt ravintolassa ym. julkisissa paikoissa vallitsee. Veikka on viisivuotias ja vaikka "siviilissä" on välillä aivan sekopäinen osaa silti käyttäytyä kun tarvitsee. Kyllä se onnistuu jos tehdään selväksi asiat alusta asti, minäkin pystyn hallitsemmaan käytöstä rauhallisella selittyksellä, vaikka en hänen vanhempi olekaan, miksi jotain ei tehdä ym. Jos meno alkaa lähtä lapasesta niin otetaan aikalisä :)

On tietysti jonkinlanen raja mitä ravintolassa ruokaillessa tulee sietää; esimerkiksi juuri tuollaisille suupaltti lapsille volyymin hallinta on välillä hakusessa, saattaa yllättäen kommentoida jotakin tuntematonta ihmistä jne. Jos häiriö ei kuitenkaan ole jatkuvaa turha suutahtaa ihan heti. Lapset vielä opettelee monissa tapauksissa, ihan mykkää ja särmässä istuvaa vilkasta viisivuotiasta on turha odottaa. Ja käy ne monesti vanhempienkin hermolle ne ipanat haha

Vierailija
125/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:24"]

Ongelma tässä on nyt vaan se, että toisten mielestä lapset kelpaa ravintolaan vain silloin kun osaavat istua hiljaa paikallaan, toiset sallii vähän eläväisemmän käytöksen ENKÄ tarkoita nyt kirkumista ja sotkemista, vaan sitä että lapset nyt yleensä liikkuu ja päästää enemmän ääntä kuin aikuiset. En ole kyllä missään muualla kuin Suomessa törmännyt tällaiseen ilmiöön, siis siihen että vain hiljaa paikallaan istuvat lapset ovat tervetulleita. Ja Suomessa nyt on ylipäänsä muutenkin niin ihme kulttuuri että joka paikassa pitää olla aina hiljaa.

[/quote]

Lomamatkoilla ulkomailla näkee toisenlaista elämää. Sitä johon mahtuu lasten(kin) äänet. 

Vierailija
126/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:24"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:10"][quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 14:02"] Kaikki lapset ei sisäsyntyisesti osaa istua hiljaa paikoillaan. Miten sitä ravintolassa käyntiä voi harjoitella kun sinne ei saa mennä? Jään odottamaan aloittajan paskamyrskyä ja yletöntä solvaamista. [/quote] Minä väittäisin, että yksikään lapsi ei opettamatta osaa istua aloillaan, joten kyllä, sitä pitää aikuisen aktiivisesti opettaa ja valvoa. Luettelinkin tuolla jo hyviä konsteja. Homma lähtee jo siitä, millaiseen ravintolaan mennään ja mitä tilataan. Ensin alkuun voi harjoitella vaikkapa seisovasta pöydästä syömistä, ruokaa ei tarvitse siellä odotella. Mukaan kannattaa ottaa lapselle pientä puuhaa. Mikä nyt kenenkin lapsella toimii! Pieni kuvakirja, paperia ja värejä tms. Itse olen mm. piirtänyt ja keksinyt lapsille ruokaa odotellessa kuvakertomuksia, tai on leikitty arvuuttelupeliä "mitä äiti/isä piirtää" tai on koottu helppoa palapeliä tms. Isommat lapset saavat pelata Nintendoa. Mitä vain, kunhan lapsi saadaan pysymään paikoillaan, koska se pöytien välissä juoksentelu on oikeasti todella häiritsevää ja haittaa tarjoilijoiden liikkumista.  Ja JOS lapsi on kovin levoton, eikä usko kieltoja, sitten käydään jäähyllä tai lähdetään pois. Ruuat mukaan. Juu, on turhauttavaa, mutta kun kenelläkään ei ole oikeutta pilata muiden oikeutta ruokailla rauhassa. 94 [/quote] lapset voi myös opettaa istumaan aloillaan ilman sirkushuveja. Joskus on tylsää, mutta elämä on. Mulla on vilkkaat pojat jotka osaavat silti käyttäytyä.

[/quote]

Voi toki, mutta vuoden tai parin ikäisen joutuu sitten suurin piirtein sitomaan kiinni, jos luulee, että pelkkä pöytäliinan tuijottelu ja aikuisen jatkuva kieltely tehoavat.

Nuo ns. sirkushuvit auttavat, ja vähän isommmalle lapselle niitäkään ei enää tarvita. Kouluikäiset istuvat ja juttelevat vanhempiensa kanssa jo sujuvasti. Taaperoilla kumminkin keskittymiskyky on heikko ja ruokaa joutuu usein odottamaan sen puolisen tuntia...

94

Vierailija
127/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oikeus kasvattaa lapsiaanhaluamallaan tavalla mutta muiden ei tarvitse kärsiä toisten lapsista. Itse saimme lahjaksi kynttiläillallisen erääseen oikeinhienoon ja kalliiseen ravintolaan. Ravintolassa oli vain muutama pöytä ja mieheni ja minun lisäksi vain yksi seurue. Seurueeseen kuului sylivauva ehkä kolmikuinen. Tämä vauva ilmoitti selkeästi että kello on jo yksitoista illalla ja pitäisi päästä kotiin. Huutoa jatkui kolme tuntia. Koliikkia tai ei mutta kynttiläillallinen oli pilalla ja arvokas lahja. Tarjoilija valitti ettei oikein kuule meitä kun on tuo vauva.

Vierailija
128/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:48"]

Olen aina ajatellut, että suomalaislasten riehuminen ravintolassa/julkisilla paikoilla, joissa pitäisi ottaa huomioon myös muu, on pelkkää hapanta marmatusta. Valitettavasti pääsin itse todistamaan paraatipaikalta, miltä näyttää se, kun lapsia ei kasvateta lainkaan.

Käytiin kesäkuussa syömässä eräässä Helsinkiläisessä ravintolassa. Mulle oli helpotus päästä viettämään vihdoin hyvin ansaittua vapaa-aikaa.

Kiinnitin jo alussa huomiota, että vastapäätä istuvan perheen lapset eivät istuneet paikallaan. Poika hypähteli, juoksi ja käveli penkin päällä, viilkuili penkin yli ja höpötti toisella puolella istuville. Penkki oli loosimallinen, eli kun lapsi hyppi, keikkui toisenkin puolen ruokailijoiden istuinpaikat. Tämä ei kuitenkaan näyttänyt vastapuolta häiritsevän, pikemminkin nauratti. Itse olisin ollut todella kyrpiintynyt.

Parasta oli kuitenkin perheen syöttötuolissa istuneen pikkuprinsessan käytös. Tämä muruliini päästi korviavihlovia kirkaisuja tasaisin väliajoin. Hän söi, puhui ja komminukoi joten iäksi arvelisin about 3-5.

Ruokailemassa ollut pikkuvauvaperhe näytti kaikkein vittuintuneemmalta. Perheen isä huudahti äänekkäästi: "Vau!" kun kakara kirkui.

Arvatkaas miten perheen ihastuttava äitimuori palkitsi jälkikasvunsa käytöksen? "Haluutteks te vielä jäätelöä?" Tyttöä ei luonnollisesti kielletty kirkumasta.

Tuokaa vaan niitä lapsia ravintolaan. Hyvin käyttätyvät lapset ovat kaikkien ilo ja etu. Mutta jos käytös lähtee lapasesta, niin oikeasti, lähtekää pois. Isä vaan maksamaan ja äiti taluttaa lapset pois. Kenelläkään ei ole kivaa kun yksi pilaa muiden ruokahalun.

[/quote]

helsinkiläinen

[/quote] Älä nyt. Yliopistosta valmistunut ja kielenkäytöstä huomaa.

Vierailija
129/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 3 lasta. Mielestäni pieniä lapsia ei kuulu lainkaan viedä ns. hienoon ravintolaan illalla, eikä teatteriin, elokuviin, konsertteihin tai vastaaviin, missä meteli haittaa (tietty lastentapahtumat on asia erikseen). Ja jos lapsi sisätiloissa, kuten ravintolassa kiljuu jatkuvasti, niin hänet kuuluu viedä ulos. Lapsia ei myöskään saa päästää juoksemaan ympäri ravintolaa.

MUTTA tämä oli siis yksi ainoa tapaus, jonka perusteella ap tuumaa, että suomalaislapset eivät osaa käyttäytyä ravintolassa. Enpä nyt lähtisi tähänkään. Usein tuntuu siltä, että lapsista häiriintyvät ovat väsyneenä ja ärtyneenä sattuneet kohtaamaan jonkun poikkeuksellisen huonosti käyttäytyvän lapsen (tai oikeastaan huonosti käyttäytyvät vanhemmat), ja siitä hajonneena uhkuvat raivoa kaikkia lapsiperheitä kohtaan.

Jotkut ihmiset ovat itsekkäitä eivätkä osaa käyttäytyä ja se ei muutu vaikka saisi lapsia ja sehän näkyy - mielestäni tällaiset ihmiset ovat kuitenkin vähemmistössä. Mutta parhaitenkin kasvatettu lapsi itkee joskus, kiljuu innosta joskus, saa itkuraivarit joskus jne. On myös mahdotonta suunnitella elämä 100% vedenpitävästi niin, ettei koskaan joudu väsyneen tai nälkäisen tai hermostuneen lapsen kanssa "hankalaan paikkaan", jolloin aivan kunnollisenkin perheen lapset saattavat olla rasittavia. Mutta niin kauan kuin lisääntyminen on sallittu niin julkiselle paikalle meneminen on riski sille, että joutuu kuulemaan lapsen itkua tai muita ääniä.

Vierailija
130/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:19"]

Minulla on 3 lasta. Mielestäni pieniä lapsia ei kuulu lainkaan viedä ns. hienoon ravintolaan illalla, eikä teatteriin, elokuviin, konsertteihin tai vastaaviin, missä meteli haittaa (tietty lastentapahtumat on asia erikseen). Ja jos lapsi sisätiloissa, kuten ravintolassa kiljuu jatkuvasti, niin hänet kuuluu viedä ulos. Lapsia ei myöskään saa päästää juoksemaan ympäri ravintolaa.

MUTTA tämä oli siis yksi ainoa tapaus, jonka perusteella ap tuumaa, että suomalaislapset eivät osaa käyttäytyä ravintolassa. Enpä nyt lähtisi tähänkään. Usein tuntuu siltä, että lapsista häiriintyvät ovat väsyneenä ja ärtyneenä sattuneet kohtaamaan jonkun poikkeuksellisen huonosti käyttäytyvän lapsen (tai oikeastaan huonosti käyttäytyvät vanhemmat), ja siitä hajonneena uhkuvat raivoa kaikkia lapsiperheitä kohtaan.

Jotkut ihmiset ovat itsekkäitä eivätkä osaa käyttäytyä ja se ei muutu vaikka saisi lapsia ja sehän näkyy - mielestäni tällaiset ihmiset ovat kuitenkin vähemmistössä. Mutta parhaitenkin kasvatettu lapsi itkee joskus, kiljuu innosta joskus, saa itkuraivarit joskus jne. On myös mahdotonta suunnitella elämä 100% vedenpitävästi niin, ettei koskaan joudu väsyneen tai nälkäisen tai hermostuneen lapsen kanssa "hankalaan paikkaan", jolloin aivan kunnollisenkin perheen lapset saattavat olla rasittavia. Mutta niin kauan kuin lisääntyminen on sallittu niin julkiselle paikalle meneminen on riski sille, että joutuu kuulemaan lapsen itkua tai muita ääniä.

[/quote]

Aamen.

Vierailija
131/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:59"]Tuon sinun selostuksen perusteella kuulostaa ihan normaalille lasten käytökselle.
[/quote] Siinä tapauksessa perheen kannattaa mennä syömään korkeintaan Ikeaan, ei parempaan ravintolaan. Ja eniten noissa tilanteissa kyrsii se ettei vanhemmat edes yritä kieltää tai kasvattaa lapsiaan kun käyttäytyvät sopimattomasti. Miten se lapsi oppii tapoja, jos kukaan ei viitsi opettaa?

Vierailija
132/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:03"]

[/quote]

helsinkiläinen

[/quote]Apta kritisoinuthan mamma oli se akateemisuudellaan pätenyt, ap ei itse ole sanonut mitään koulutustasostaan. Toki toi oli sulle liian vaikeaa seurata.

Vierailija
133/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kannattaa käydä muualla kuin ns. perheravintoloissa syömässä. En käsitä, miksi velan pitää tunkea itsensä johonkin ns. perheravintolaan. Kun olin itse lapseton, en koskaan käynyt missään perheravintoloissa.

Vierailija
134/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 15:03"]

[/quote]

helsinkiläinen

[/quote]Apta kritisoinuthan mamma oli se akateemisuudellaan pätenyt, ap ei itse ole sanonut mitään koulutustasostaan. Toki toi oli sulle liian vaikeaa seurata.

[/quote] Juu oli, kun on niin diipadaapaata koko ketju.

Vierailija
135/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille annetaan ihan liikaa anteeksi vain siksi että on lapsi. Mun mielestä se on pieni ihminen joka täytyy opettaa samoille tavoille kuin muutkin ja oppii kyllä esim istumaan rauhassa ellei ole joku adhd tai kehitysvammainen. Tottakai lasta joutuu neuvomaan ja muistuttamaan käyttäytymissäännöistä eikä siinä saa malttia menettää. mun mielestä on täysin selvää että oli uhma tai ei niin jos ei käyttäydy kuten aikuinen käskee niin siitä tulee rangaistus.

Vierailija
136/167 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on myöhäistä sanoa sitten, kun lasi on jo lentänyt sen Petrin naamaan. Levähdysalueilla harjoitellaan tasan siihen saakka, kunnes voit olla 100% varma, ettei lapsesi päästä ensimmäistäkään ylimääräistä ääntä ravintolassa eikä missään tapauksessa liikahda/heilahda tuolistaan tai edes istuessaan mihinkään suuntaan.

Vierailija
137/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 16:12"]

Ikinä en unhohda Hesessä kaksi äitiä ja lapset. Toinen äideistä tosi burnoutin näköinen. Lapset innoissaan tulevat pöytään ja äiti on suupielet nurinpäin vihaisen näköisenä ei katso lapsiaan päin ei keskustele. Lasten hymy hyytyy ja he alistuvat kohtaloonsa syöden. Pienempi lapsi syöttärissä ihmettelee äidin kiukkuisuutta ja tukahduttaa luontaisen innokkuutensa.

Teki niin pahaa katsoa!

[/quote]

hahaha :DKovinpa tarkkaan tiedät, ihan luontaisen innokkuuteensa. Ikinä et unohda, sen verran traumaattinen kokemus oli nähdä lapset syömässä hiljaa!

Vierailija
138/167 |
18.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 3-5-vuotias tenava istuu vielä syöttötuolissa, täytyy sen olla jollakin tavoin poikkeava. En oikein muuten osaa hahmottaa tilannetta. Sitä minä vaan jäin miettimään, miksi kukaan ulkopuolinen ei puuttunut sen toisen tenavan hyppimiseen ja pomppimiseen.

Vierailija
139/167 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tarkoittaa teitä kaikkia vaan pelkästään muutamia joita en nyt mainitse enkä tulekaan mainitsemaan.

Pitäisikö lapselle olla aina ankara? Niistä virheistä täytyy vaan ystävällisesti sanoa ja kieltää ajoissa rauhassa ja selittää miksei nyt vaikka saa heittää sitä juomalasia sen naapuripöydän Petrin naamaan. Toivon että olen ymmärtänyt väärin mutta mitä te jotkut tarkoitatte kovalla kurillanne jos kieltäminenkään ei riitä? Virhe, ei puhuta. Toinen, tehdään ilmeellä selväksi kuinka lasta inhotaan ja hävetään. Kolmas, ei ruokaa. Neljäs.. Niin, mitä? Lyödään? Sanotaan pahasti? Laitetaan lapsi ravintolan nurkkaan häpeämään? Mitä on tämä kova kuri jota en itse ymmärrä? Kuri on ok tiettyyn rajaan asti. Samoin se löysyys.

Kasvatus on tärkeä prosessi jossa toki kuuluukin olla kuria ja järjestystä mutta myös sitä lempeyttä. Jos koko lapsuus on huutamista ja jokaisen asian kieltämistä niin ei opi mitään. Virheistään ihminen oppii. Liiallisesta kylmyydestä jäävät vain arvet. Rakkaus on voimista suurin.

Ps. Viisivuotiaana mahduin oikein hyvin syöttötuoliin mutten sitä kyllä käyttänyt. Etten vain olisi nyt mieleltäni sairas?

Vierailija
140/167 |
19.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="18.07.2015 klo 11:59"]

Tuon sinun selostuksen perusteella kuulostaa ihan normaalille lasten käytökselle.

[/quote]

Öö anteeksi mitä? Naama punaisena, koko keuhkojen voimalta tuleva kirkuminen ilman MITÄÄN syytä on normaalia käytöstä? Juoksentelu ja hyppiminen likaisilla kengillä penkillä, mihin muut istuvat on NORMAALIA? Ei helvetti, en lainkaan ihmettele enää näitä kangasalan lapsenpäältäajajia tai puukottavia 15-vuotiaita, kun riehuminen on ihan _normaalia_. Saanko tulla sun työpaikalle huutamaan naamasi eteen? Jos se on mun mielestä ihan normaalia.

[/quote]

Kielenkäyttösi on tosi ala-arvoista, muuten kirjoitat asiaa. Lapset matkii aikuisia, kannattaa muistaa.,