Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voin laittaa tämä hautajaisiin päälle?

Vierailija
16.07.2015 |

https://www.zalando.fi/vero-moda-vmenjoy-trikoomekko-ve121c0o8-q11.html

 

Tämä löytyy kaapista, mutta onko liian arkinen.

Laittaisin mekon kanssa mustat ballerinat ja musta neuletakin tai jakun.

 

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hautajaisiin ei laiteta pitkää mekkoa, koska hautahaiset vietetään päivällä. Mekon ei saisi siis olla iltapuku mittainen.

Vierailija
2/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ihan hautajaistyylinen kyllä. Siistit mustat housut ja se neuletakki ja siisti musta tai valkoinen T-paita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ihan ok. Varsinkin jos on ihan perhepiirissä.

Vierailija
4/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
5/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

T-paita????????????????????????????????

 

Voi herrajjjjumala sentään näitä neuvoja.

Vierailija
6/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkä puku ei kuulu hautajaisiin. Polvipituus tai korkeintaan vähän polven alapuolelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos viesteistä. En laita päälle tuota mekkoa. Hautajaiset eivät ole perhepiirissä ja tuntisin itseni alipukeutuneeksi.

ap

Vierailija
8/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei voi laittaa? Mutta ei noin avonaisena vaan jakku päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 08:45"]

Miksei voi laittaa? Mutta ei noin avonaisena vaan jakku päälle.

[/quote]

Päivätilaisuuteen ei voi pukeutua pitkään pukuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pukeutujan iästä, mun mielestä nuorella ihan ok.

Vierailija
12/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trikoo ei sovi juhliin ja mekko on myös liian pitkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/hautajaisetiketti_vapautumassa__tilaisuuteen_jopa_verkkareissa/7110044

 

Hautajaisetiketti vapautumassa – tilaisuuteen jopa verkkareissa
Musta väri hallitsee edelleen hautajaispukeutumista. Tilaisuudessa näkyy nykyään kuitenkin myös perinteistä poiketen valkoista väriä sekä entistä lyhyempiä helmoja. Kirkon asiantuntijan mukaan hautajaispukeutuminen onkin ottanut askeleen lähemmäksi muuta juhlapukeutumista. Räikeimmässä esimerkissä hautajaisiin on tultu verkkahousuissa.

Kuva: Yle Mistä on kyse?

Hautajaisten pukukoodi on vuosien kuluessa vapautunut
Tummat värit hallitsevat pukeutumista, mutta esimerkiksi naiset käyttävät nykyään yhä usemmin valkoista paitapuseroa mustan jakun alla
Täysin etiketin vastainen pukeutuminen koetaan edelleen tilaisuutta loukkaavaksi

Kirkon Jumalanpalvelus ja yhteiskunta -yksikön asiantuntija Terhi Paanasen mukaan suomalaiset noudattavat hautajaisten etikettiä kohtuullisesti. Vuosien kuluessa pukukoodi on kuitenkin höllentynyt.

– Esimerkiksi internetistä tai kirjoista löydettävä perinteinen pukeutumisetiketti on ollut selkeästi musta puku. Tässä on tapahtunut vuosien varrella kuitenkin vapautumista.

Paanasen mukaan lähiomaiset pukeutuvat yleensä tiukimmin etiketin mukaan. Hän kuitenkin tietää tapauksen, jossa tilaisuuteen osallistuttiin verryttelyhousuissa.

– Se ei kyllä ollut sopivaa, ja osa hautajaisvieraista olikin asiasta loukkaantunut.

– Ymmärtääkseni kyseessä oli pienet hautajaiset. Joten he varmaankin ajattelivat, ettei pukeutumisella ole perhepiirissä niin väliä.

Valkoisia paitoja ja lyhyempi helmoja

Tiukasta hautajaisetikestä lipsuminen sallitaan erityisesti lapsille ja nuorille. He pukeutuvat usein muuhun kuin mustaan.

– Kirkkaita värejä käytetään kuitenkin harvemmin ja pitäydytään hillityissä sävyissä kuten harmaissa ja tummansinisissä.

Miesten pukeutumisessa mustan puvun rinnalle ovat nousseet tummansiniset ja -harmaat puvut. Myös naisten värivalikoima on vuosien varrella kasvanut.

Se ei kyllä ollut sopivaa, ja osa hautajaisvieraista olikin asiasta loukkaantunut.

– Terhi Paananen, Kirkon Jumalanpalvelus ja yhteiskunta -yksikkö

– 5–10 vuoden aikana valkoisesta paitapuserosta mustan jakun alla on tullut naisilla entistä hyväksyttävämpi vaihtoehto. Myös valkoisia huiveja käytetään nykyään, Paananen sanoo.

Paananen on kuullut useilta kollegoiltaan, että hautajaisissa käytetään nykyään myös entistä lyhyempiä hameita.

– Pukeutuminen on jollakin tapaa siis entistä samankaltaisempaa kuin muu juhlapukeutuminen. Jos ainoa musta juhlamekko on lyhyt, sitä saatetaan käyttää myös hautajaisissa. Uuteen asuun ei ole välttämättä varaa.

Paanasen mukaan muihin juhliin verrattuna esimerkiksi voimakkaan väristä kynsilakkaa ja näyttäviä koruja käytetään hautajaisissa kuitenkin edelleen hillitymmin.

Paheksuntaa ja puhetta

Paanasen arvion mukaan hautajaisten pukukoodiin suhtautuminen vaihtelee alueittain. Pääkaupunkiseudulla pukeutuminen on moninaisempaa ja hajanaisempaa, kun taas pohjoisessa noudatetaan tiukemmin perinteitä.

– Taustalla on esimerkiksi se, että perinteet ovat pääkaupunkiseudulla höllentyneet.

Etiketin vastainen pukeutuminen herättää usein paljon keskustelua ja paheksuntaa.

– Kuolemaan liittyy paljon voimakkaita, vaikeita ja ristiriitaisia tunteita. Joskus ne saavat purkautumistien sitä kautta, että joku on ärsyttänyt pukeutumalla toisin kuin etiketti sanoo. Surua saatetaan käsitellä niin, että aletaan riidellä, Paananen pohtii.

Vierailija
14/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ei olisi tota pituusongelmaa, niin kyllähän tosta sais stailaamalla juhlavamman, siisti bleiseri päälle ja joku näyttävä kaulakoru/ siistit korvakorut ja hiuksiin joku kiva kampaus + korkokengät. Ja vaikka joku kiva (kapea) vyö vyötärölle, kuminauhavyötärö näyttää aina arkiselta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 08:58"]

No jos ei olisi tota pituusongelmaa, niin kyllähän tosta sais stailaamalla juhlavamman, siisti bleiseri päälle ja joku näyttävä kaulakoru/ siistit korvakorut ja hiuksiin joku kiva kampaus + korkokengät. Ja vaikka joku kiva (kapea) vyö vyötärölle, kuminauhavyötärö näyttää aina arkiselta.

[/quote]

 

Hautajaisiin EI pueta näyttäviä koruja, täysin päinvastoin. Nyt on kyllä neuvojilla ihan etiketti hukassa.

Vierailija
16/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hautajaisiin ei mennä näyttäytymään, asu saa olla aika eleetön ja asiallinen.

Vierailija
17/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen suruasu on musta tai tummansininen, yksinkertainen juhlava kokonaisuus, esimerkiksi hihallinen leninki, housupuku tai jakku-
puku sekä haluttaessa hattu. Leski saa halutessaan käyttää suruhuntua. Kultakorut eivät kuulu hautajaisiin, vaan koruiksi sopivat hillityt hopea- tai helmikorut. Päällysvaatteiksi valitaan tumma takki.
Lähde Kotiliesi
http://kotiliesi.fi/juhlat/juhlatieto/juhlapukeutumisen-etiketti

Vierailija
18/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 08:33"]

https://www.zalando.fi/vero-moda-vmenjoy-trikoomekko-ve121c0o8-q11.html

 Tämä löytyy kaapista, mutta onko liian arkinen.

Laittaisin mekon kanssa mustat ballerinat ja musta neuletakin tai jakun.

[/quote]

 

Eiköhän se huomio ole siinä vainajassa eikä sinun mekossasi.

 

Vierailija
19/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sadat hautajaiset työn puolesta kokeneena sanon että tuo puku sopii hyvin noiden asusteiden kanssa.
Pukeutuminen on vapautunut paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Jopa punaisen paidan olen nähnyt erään miehen päällä.
Tuota korukieltoa en ymmärrä, kaikkea näkee laidasta laitaan.

Vierailija
20/35 |
16.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.07.2015 klo 09:15"]Sadat hautajaiset työn puolesta kokeneena sanon että tuo puku sopii hyvin noiden asusteiden kanssa.
Pukeutuminen on vapautunut paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Jopa punaisen paidan olen nähnyt erään miehen päällä.
Tuota korukieltoa en ymmärrä, kaikkea näkee laidasta laitaan.

[/quote]
Jatkan vielä tuosta Kotiliedestä lainatusta etiketistä että esim. suruhuntua en ole nähnyt koko työurani aikana kertaakaan. Että hiukan on vanhanaikaiset etiketit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi