Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sappikoliikin kokeneet!

Vierailija
23.06.2026 |

Jos sanotaan, että synnytyskivut on voimakkaat niin kyl sanoisin, että sappikivut ne vasta onkin!

 

Kohtauksesta selvitty hengissä 

Mutta nyt toki jännittää, että millon uusiutuu. Mut laitettiin kiireettömänä kunnalliseen arviointiin, sitä odotellessa sitten.

 

Lääkäri joka oli ensiavussa ei kauheasti suositellut leikkausta. Ja nyt kun olen paljon lukenut niin olen itse sapen säilyttämisen kannalla.

 

Kertokaa kokemuksia elämästä koliikin jälkeen..

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla tulehtunut? Usein pitää poistaa kivet tiehyistä eka ja leikata jossain kohtaa jos elin tulehtuu, koska vaikuttaa maksaan ja haimaan. Ja kuvata paremmin. Sun pitää mennä ehkä uudelleen vielä ensiapuun. Ne kiertää kummasti noita asioita ja muualla ei ole kuvannusta. Ellei maksa yksityisen. Itsekin menin uudelleen, eikä ollut vaihtoehtoja enää tilanne oli paha. Leikattu on.

Vierailija
2/4 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ekat kohtaukset raskausaikana, tosi kova yläselkäkipu lapojen välissä.

Toistui myöhemminkin. 

Sitten joskus tuli kova vatsakipu ja oksensin. Luulin, että tuli ruuasta. Sitten tuli tiheämmin ja menin lääkäriin, epäiltiin keliakiaa, joka oli myös, mutta kun ultrakin oli varattu, kävin siinä ja onneksi kävin, sillä siellä oli sappikiviä. Keliakialla ja sappikivillä saattaa olla joku yhteys, käsitin.

 

Leikkauksen jälkeen ei enää ongelmia. Sappikiviä oli ollut enemmän mitä ultrassa näkyi, eli onneksi poistettiin, koska se olisi voinut puhjeta ja sitten olisi ollut vaarallista.

 

Varoiteltiin, että leikkauksen jälkeen voi tulla ripuli jos syö rasvaista ruokaa. Toinen vaihtoehto, että rasva tarttuu (eli lihoo) normaalia helpommin. En syö kovin rasvaista ruokaa, joten en voi sanoa, paino ehkä hieman noussut, mutta olen jo sen ikäinenkin, että voi olla iän mukana tuomia kiloja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla tulehtunut? Usein pitää poistaa kivet tiehyistä eka ja leikata jossain kohtaa jos elin tulehtuu, koska vaikuttaa maksaan ja haimaan. Ja kuvata paremmin. Sun pitää mennä ehkä uudelleen vielä ensiapuun. Ne kiertää kummasti noita asioita ja muualla ei ole kuvannusta. Ellei maksa yksityisen. Itsekin menin uudelleen, eikä ollut vaihtoehtoja enää tilanne oli paha. Leikattu on.

Menin seuraavana päivänä ja tulehdusarvot yms oli laskenut, eli sen perusteella sitten pääsin kotiin. Koska olin silloin jo kivuton Ohje on vain se, että jos uusiutuu niin heti päivystykseen. Ap

Vierailija
4/4 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain ensiavusta reseptin lääkkeisiin, jos kohtaus uusii. Pääsin siis leikkausjonoon, koska kohtauksia oli ollut jo useita ja tuo yksi ei mennyt ohi kuin ensiavussa saamallani lääkkeellä. 

 

Odottaminen oli kamalaa, elämäni ensimmäinen leikkaus ja kohtauksen uusimisen pelko, syöminen pelotti ja laihduin stressin vuoksi yli 10 kiloa. En saanut selville mitään syytä, mikä aiheutti kohtauksen, joskus salaatti, joskus perunapohjainen keitto, joskus makaronilaatikko. 

 

Leikkauksen jälkeen ei ongelmia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi