Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua puolison alkoholiongelmaan!

Vierailija
15.07.2015 |

Haluaisin jutella jonku auttajan kanssa miehen alkoholiongelmasta mutta missä mua kuunnellaan? Onko jotain paikkoja joihin voi soittaa tai varata aikaa? Ja onko niistä oikeesti apua? Tuntuu etten jaksa enää sisälläni pitää kaikkea ja pitää kulisseja pystyssä. Enkä lastenkaan takia halua ainakaan itse henkisesti sairastua, silloin heillä ei olisi ketään. Kiitoksia jos jaksatte auttaa!

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi ei myönnä ongelmaa, ei ole toivoakaan parantumisesta, joten lähde. Surullistahan se on kun ero tulee mutta sinulla ei ole vaihtoehtoja jos täyspäisenä meinaat pysyä.

Vierailija
42/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ALkoholismin uhrit ryhmiä on. Sinne vaa puhumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:09"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:04"]Ollaan oltu 15 vuotta yhdessä. Ei mies silloin ollut juoppo. Vaan siitä on vuosien varrella tullut sellainen. Ap [/quote]Ja miksköhän? Pitäskö sunkin kattoa vähän peiliin?

[/quote] Ohis: ainahan vika ja syy juomiseen on kaikkialla muualla ja muissa paitsi juojassa itsessään, hän on vain olosuhteiden Uhri ja hänen täytyy juoda koska akka nalkuttaa / on liian hiljainen / sataa / paistaa / on liikaa töitä / ei ole töitä / on mukavaa / on tylsää / on iloa / on surua / on kevät / kesä / syksy / talvi.

Vierailija
44/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse soitin johonkin auttavaan puhelimeen, olisiko ollut AA-kerhon palvelu. Juttelu auttaa hetkeksi mutta alkoholismiin et sillä saa tolkkua. Olen samaa mieltä siinä että mitään palveluja alkoholistin läheisille ei ole edes maksua vastaan saatavilla. Kaikk palvelut ovat tarkoitettu alkoholisteille. Silloin onkin asiat jo hyvällä mallilla jos saat miehesi menemään hoitoon. Alkoholistiksi tunnustautuminen on ensimmäinen askel kohti paranemista. Se on kuitenkin vaikein ja voi viedä vuosia. Oma mieheni tunnusti ongelmansa vasta 10 vuotta siitä kun itse totesin asian. Sen jälkeen paraneminen oli nopeaa vaikka pari lipsumista tulikin.

Toivon ap:lle kaikkea hyvää ja jaksamista. Jos voimasi ei riitä on ihan viisasta ottaa etäisyyttä mieheesi ja muuttaa erilleen.

Vierailija
45/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempänä joku väitti, ettei alkoholismi olisi sukuvika, ja pah, on olemassa useita tutkimuksia ns. alkoholismigeeneistä, jotka altistavat riippuvuudelle herkemmin. Google auttaa mm. hakusanoilla "alkoholismi perinnöllisyys"

Vierailija
46/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:37"]Eikö miehelle maistu, vai mikä on ongelma?
[/quote]
Sossu ei anna rahaa tarpeeksi parempiin juomiin ja se joutuu keskiolutta lipittelemään terassillakin ja ihmiset näkee.

Vierailija
47/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:35"]Tuttu tilanne, vuosien takaa, ilman lapsia. Muutenkin aihe alkoholismi on tuttu, seuranneena. Jos haluat pitää perheesi koossa, sinun pitäisi myös nähdä, mikä on todellinen ongelma. Tonen juo sen syyn takia, mitä sinä et halua nähdä. Tai ehkä olet nähnyt, mutta et halua käsitellä. Ukollasi on ongelmia, ehkä sinun kanssasi tai sitten omassa tunnemaailmassaan ongelmia, jotka liittynevät johonkin teidän suhteen ulkopuoliseen tahoon, onko se sitten ukon vanhemmat, työ tai muuten vaan ukon elämäntapa. Keskeistä tuossa kuviosssa olisi teidän kahden vanhempien suhteen puhua avoimesti ja luottavaisesti kaikki asiat läpi. Muuta keinoa ei ole. Jos molemmat oikeasti haluavat rakastaa, haluavat perheen pysyvän koossa, haluavat sen tehdä, niin siitä vain sitä kohti, aikuisina molemmat. Kyllä sillä ukollakin on tunteet ja varmaan todelliset omat halut kohti hyvää elämää, sun pitää se vaan nähdä ja ymmärtää. Etsi se ongelma, miksi ukkosi oikeasti juo, ei se ole vaikeata, vaikeata on tuossa hetkessä mennä omaan itseensä, ymmärrän sua, koville ottaa mutta kun otat järjen käteen, ja oivallat, johdat kuvioita jonkin aikaa, täysin ja teet sen myös selväksi, niin suunta on oikea. Silläkin taipaleella ukkosi otta punsia, mutta vähemmän. Ja vähemmän kohti sitä, mitä sulla on tarjota, kun vedät rakkaudellisesti, äidin otteella kuviot, perässä se tulee, se ukko, joka on ollut vähän hukassa lapsuudesta asti. Sun pitää se ymmärtää, koska hänen vanhempansa eivät osanneet, eivätkä älynneet sitä tehdä. Tämänkin voit ukollesi mainita, mutta älä tartu tuohon, vedä vaan omassa perheenhyvinvointielementissä täysi kuvio ja koko ajan, että näin on näreet, homma menee näin ja sinä olet isä, minä äiti, lapset ovat ykköset ja näin eletään!
[/quote]

Näin asia ei ole. Alkoholistin pitää itse haluta toipua. Mitään syitä juomiselle ei tarvita. Riippuvuus on se syy.
Sinä voit lakata mahdollistamasta juomista.
Voit varata ajan A-klinikalta. Sieltä saa apua myös päihdeongelmaisen omaiset. Myös aikuiset lapset ja eronneet puolisot.

Vierailija
48/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 02:21"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:51"]

Olen yrittänyt keskustella, asiallisesti kun hän on selvä. Sanoo ettei ole ongelmaa. Ei alkon eikä muunkaan asian kanssa. Minä ylireagoin hänen mielestään. Tosin hänen suvussaan on paljon alkoholisteja, kai se on sitten sukuvika. Mutta ei tästä pääse mihinkään juttelemalla hänelle. Eikä mun auta äidiksi hänelle alkaa. Jos haluaisi parantua, auttaisin kaikin tavoin. Mutta kun tilanne pahenee koko ajan. Ap

[/quote]

Ongelma on teidän suhteessa, herää! Ei alkoholismi ole sukuvika, se on vanhempien kasvatusongelma, älä ole noin tyhmä. Ei tarviste äidiksi aikuiselle miehelle alkaa olemaan, se on virhe. Se on tyhmyyttä, itsekkyyttä kun ei välitä ottaa asioista selvää. Kun toinen voi pahoin, siihen pisteeseen asti, että turruttaa päivänsä litkintään, kyse on siitä, ettei toinen ymmärrä tuonnepuolella, mitä toinen kokee.  Sun pitää noissa kuvioissa olla älykkäämpi, tajuta, etsiä tietoa, olla edellä, olla ovela, paukuttaa ja pitää oma arvo, samalla omassa itsetiesoidessaan olla viisaampi, ohjaavampi ja kaiken a ja o, että teet sen rakkaudella. Kaikkia perheenjäsentiäsi kohtaan. Kova kohtalo, noiden kanssa, miesten, joiden tunne-elämä omassa perheessä ollut vinksallaan. Se on vaan älykysymys ja sit, kun sen itse naisena älyää, niin JES! Taas on parannettu maailmaa, tehty sukupolivissa historiaa, muutosta. Siitäkin viis, vaikka niin tapahtui, äly ja oravanpyörän pysäyttäminen, helppoa kun ymmärtää.
[/quote]

Ei! Juopolle ei puoliso voi mitään eikä tarvitsekkaan.
Vastuu on vain itsestä ja lapsista. Ellei toinen ymmärrä auttaa itseään, voi vain lähteä. Valitettavasti. Ja hakea itselleen apua A-klinikalta tai Al anonista
Se ei ole sinun vadtuullasi. Yksikään nainen ei voi juoppoa parantaa eikä ole syy juomiseen

Vierailija
49/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta mitä saastaa joku ilkeää kirjoittaa. Parisuhde ei ole ikinä se juomisen syy. Ei ei ei . Riippuvuus on aina riippuvuus. Juoppohan keksii niitä syitä juomiselleen ja kaataa vastuun juomisestaan toisen niskoille.

Vierailija
50/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 07:10"]Itse soitin johonkin auttavaan puhelimeen, olisiko ollut AA-kerhon palvelu. Juttelu auttaa hetkeksi mutta alkoholismiin et sillä saa tolkkua. Olen samaa mieltä siinä että mitään palveluja alkoholistin läheisille ei ole edes maksua vastaan saatavilla. Kaikk palvelut ovat tarkoitettu alkoholisteille. Silloin onkin asiat jo hyvällä mallilla jos saat miehesi menemään hoitoon. Alkoholistiksi tunnustautuminen on ensimmäinen askel kohti paranemista. Se on kuitenkin vaikein ja voi viedä vuosia. Oma mieheni tunnusti ongelmansa vasta 10 vuotta siitä kun itse totesin asian. Sen jälkeen paraneminen oli nopeaa vaikka pari lipsumista tulikin.

Toivon ap:lle kaikkea hyvää ja jaksamista. Jos voimasi ei riitä on ihan viisasta ottaa etäisyyttä mieheesi ja muuttaa erilleen.
[/quote]

Päihdehuoltolain mukaan apua saa alkoholistin läheiset. Jopa pitkän ajan jälkeen. A-klinikalle soitto. Lähetettä ei tarvita

Vierailija
51/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 07:14"]Ylempänä joku väitti, ettei alkoholismi olisi sukuvika, ja pah, on olemassa useita tutkimuksia ns. alkoholismigeeneistä, jotka altistavat riippuvuudelle herkemmin. Google auttaa mm. hakusanoilla "alkoholismi perinnöllisyys"
[/quote]

Moni sairaus on. Perinnöllinen alttius sairastua ei ole sairauden ainoa syy. Eikä poista vastuuta. Juoppous kehittyy juomalla. Joillekkin erittäin nopeasti

Vierailija
52/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:35"]

Tuttu tilanne, vuosien takaa, ilman lapsia. Muutenkin aihe alkoholismi on tuttu, seuranneena. Jos haluat pitää perheesi koossa, sinun pitäisi myös nähdä, mikä on todellinen ongelma. Tonen juo sen syyn takia, mitä sinä et halua nähdä. Tai ehkä olet nähnyt, mutta et halua käsitellä. Ukollasi on ongelmia, ehkä sinun kanssasi tai sitten omassa tunnemaailmassaan ongelmia, jotka liittynevät johonkin teidän suhteen ulkopuoliseen tahoon, onko se sitten ukon vanhemmat, työ tai muuten vaan ukon elämäntapa. Keskeistä tuossa kuviosssa olisi teidän kahden vanhempien suhteen puhua avoimesti ja luottavaisesti kaikki asiat läpi. Muuta keinoa ei ole. Jos molemmat oikeasti haluavat rakastaa, haluavat perheen pysyvän koossa, haluavat sen tehdä, niin siitä vain sitä kohti, aikuisina molemmat. Kyllä sillä ukollakin on tunteet ja varmaan todelliset omat halut kohti hyvää elämää, sun pitää se vaan nähdä ja ymmärtää. Etsi se ongelma, miksi ukkosi oikeasti juo, ei se ole vaikeata, vaikeata on tuossa hetkessä mennä omaan itseensä, ymmärrän sua, koville ottaa mutta kun otat järjen käteen, ja oivallat, johdat kuvioita jonkin aikaa, täysin ja teet sen myös selväksi, niin suunta on oikea. Silläkin taipaleella ukkosi otta punsia, mutta vähemmän. Ja vähemmän kohti sitä, mitä sulla on tarjota, kun vedät rakkaudellisesti, äidin otteella kuviot, perässä se tulee, se ukko, joka on ollut vähän hukassa lapsuudesta asti. Sun pitää se ymmärtää, koska hänen vanhempansa eivät osanneet, eivätkä älynneet sitä tehdä. Tämänkin voit ukollesi mainita, mutta älä tartu tuohon, vedä vaan omassa perheenhyvinvointielementissä täysi kuvio ja koko ajan, että näin on näreet, homma menee näin ja sinä olet isä, minä äiti, lapset ovat ykköset ja näin eletään!

[/quote] Ei kukaan toinen voi ketään raitistaa, fakta ja piste. Kenelläkään ei vaan ole sellaista valtaa toisen psyykeeseen. Sitäpaitsi on eri asia olla raitis kuin selvinpäin. Halun tulee lähteä lopettajalta itseltään. "Ukon" pitää siis ihan itse etsiä syynsä ja selvittää ne (ja ihan ensimmäisenä hänen pitää haluta selvittää ne), tukena voi tosin olla, mutta "ukon" sielunelämän ylimmäisenä asiantuntijana on - ei suinkaan vaimo - vaan vain ja ainoastaan "ukko" itse, jos ja kun omaan sielunelämään ensin itsekin tutustuu.

On siis ihan uskomatonta rajattomuutta ja törkeää edes koittaa mestaroida toisen psyykettä noin ja ratkoa väkisin ongelmat toisen puolesta! Siinähän ihan kokonaan hämärtyy se raja mistä toinen alkaa ja mihin toinen loppuu. Läheisriippuvuus?

t. alkoholisti (raitis).

Vierailija
53/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:51"]

Olen yrittänyt keskustella, asiallisesti kun hän on selvä. Sanoo ettei ole ongelmaa. Ei alkon eikä muunkaan asian kanssa. Minä ylireagoin hänen mielestään. Tosin hänen suvussaan on paljon alkoholisteja, kai se on sitten sukuvika. Mutta ei tästä pääse mihinkään juttelemalla hänelle. Eikä mun auta äidiksi hänelle alkaa. Jos haluaisi parantua, auttaisin kaikin tavoin. Mutta kun tilanne pahenee koko ajan. Ap

[/quote]

Tämä on niin totta! Eihän miehelle ole alkoholinkäyttö mikään ongelma. Se on hänelle luonnollinen olotila, ja alkoholin puute hänelle ongelmia aiheuttaa. 24 taitaa olla kovin sinisilmäinen ja nuori. Kertokaamme hänelle, että nuoren ihmisen elämä menee täysin hukkaan, jos ryhtyy etsimään juomisen syvimpiä syitä. Niistä ei nimittäin tule koskaan pohja vastaan! Sitten edistytään vähän, kun aletaan etsimään hyviä syitä, joiden vuoksi ollaan juomatta. Eron uhka voi olla yksi sellainen tai sitten vaan jatkaa juomista sen vuoksi, kun tulee ero.

Toivottavasti sinä löydät apua jostain - siis itsellesi! Miestä sinä et voi auttaa, sillä kuten itse kirjoitat, hän ei koe olevansa avun tarpeessa.

Me 'tavalliset' ihmiset emme yleensä jaksa ymmärtää sitä, että jotku vain haluavat juoda. Ihan sama, mikä siihen on syynä, mutta he eivät pidä elämää elämisen arvoisena selvin päin. Siinä menee viina kaiken edelle: työn, perheen, terveyden ja eräät havahtuvat vasta silloin, kun elämä on jo siinä vaiheessa, että juomisestaKAAN ei ole enää mitään iloa, vaan Kuolema kolkuttelee joka tapauksessa. Silloin ehkä raitistuvat , kun eivät muutakaan voi.

Vierailija
54/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 02:45"]Niinpä. Se eroaminen olis paljon helpompaa jos se ukko lähtis vaikka sinne kavereiden luo. Mut kun hän omistaa puolet talosta niin hän ei aio lähteä mihinkään. Eikä täällä ole mitään turvakoteja mihin mennä. Eikä sukua mihin menee. Ap
[/quote]

Käytännön asiat ratkeaa. Jompikumpi muuttaa tai talo myyntiin

Vierailija
55/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:34"]Hei meillä sama tilanne! Vertaistuki olisi ihanaa. :)
[/quote]
Täällä myös!

Vierailija
56/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:10"][quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 01:04"]

Ollaan oltu 15 vuotta yhdessä. Ei mies silloin ollut juoppo. Vaan siitä on vuosien varrella tullut sellainen. Ap

[/quote]

No elä hyvä immeinen nalkuta hälle. Siun ja siun nalkutuksen takia varmaan juopi.
[/quote]
Tätä en ymmärrä. Mieshän se on aina nalkuttavan akan uhri eikä osaa lähteä läppäisemään semmoisen luota? Pointti oli se että jos äijä dokaa nalkuttavan akan takia niin molemmissa on vikaa. Ei kenenkään nalkutus ole IMO syy pilata omaa ja lasten elämää.

Vierailija
57/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi Ap ja hienoa että haet apua - myös itsellesi. Fakta on, ettei alkoholisti voi parantua, ellei halua parantua.
Sanoisin miehelle että sulla alkaa voimat loppumaan, etkä pysty enää pitämään yksin huolta kaikesta, vaan sun on myös alettava pitämään huolta omasta hyvinvoinnistasi. Sanot hänelle että ymmärrät alkoholismin olevan sairaus etkä syytä miestä siitä. Mutta jos hän ei ole valmis hakemaan apua, sitä ei tarvitse hyväksyä.

On paljon erilaisia ryhmiä alkoholistien läheisille joista varmasti paljon apua. Vertaistuki - paras tuki.

Kysy mieheltä olisiko hän valmis perheen vuoksi koittamaan AA:ta, ja jos on niin vie hänet kokoukseen (selvinpäin) ja toivo parasta. Tue silloin, auta ja lohduta.

Jos taas ei suostu eikä myönnä ongelmaa et valitettavasti pysty tehdä asialle mitään jolloin ehkä parempi ajatella omaa ja perheen parasta ja miettiä eroa.

Tsemppiä, oot ajatuksissa.

T. Ex alkoholisti, elossa AA:n avulla.

Vierailija
58/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä juomiselle on turha lähteä miettimään. Alkoholisti juo, koska hän on koukussa viinaan. Alkoholismiin kuuluu myös silmitön epärehellisyys.

Pelasta itsesi ja lapsesi. 

Olen itse raitistunut alkkis ja tunnen tän kuvion. 

Vierailija
59/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti juo.
Sinun päätettävissä on haluatko tuollaisen elämän?
Minä en haluaisi ja olisi eron paikka jos suu alkaisi miehellä napsaa tuohon malliin.

Vierailija
60/63 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 07:49"]

Kauheeta mitä saastaa joku ilkeää kirjoittaa. Parisuhde ei ole ikinä se juomisen syy. Ei ei ei . Riippuvuus on aina riippuvuus. Juoppohan keksii niitä syitä juomiselleen ja kaataa vastuun juomisestaan toisen niskoille.

[/quote]

Parisuhde hyvinkin voi olla juomisen syy. Miksi ei olisi, niin kuin voi olla mikä tahansa muukin, kuten 39 kirjoittaa? Tiedän miehen, joka juo siksi, kun akka on sellainen kuin on ja nalkuttaa = minun nykyiseni eli tuleva ex. Tiedän myös miehen, joka juo siksi, kun ei ole vaimoa. Nainen on sama eli minä, ja tämä mies on nykyinen ex.

Aloittajalle ja muillekin samassa tilanteessa olevilla antaisin noin neljännesvuosisadan kokemuksella hyvän neuvon: eläkää omaa elämäänne! Älkää jääkö alkoholistista riippuvaiseksi ja tuhlatko hyvää elämäänne hänen hyysäämiseen, vaikka eräät kokemattomammat niin neuvovat (esim. 28).

Miksikö minä edelleen olen tässä suhteessa? Ehkä se on omaa aikaansaamattomuutta, mutta toisaalta ei mitään suurempaa katastrofia miehen juomisen vuoksi ole vielä tullut. Toiseksi minulla oli sellainen vanhanaikainen ajatus, että lapset kasvatetaan yhdessä. Väärin, ovat lapset vakuuttaneet! NämäKIN alkoholistiperheessä kasvaneet lapset ovat sitä mieltä, että olisi ollut parempi erota ajoissa. Juuri tänäkin päivänä taas järjestelen asioitani siihen malliin, että lähteminen on päivää lähempänä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä