Tarkkailkaa e-Reseptienne käyttöä!
Taustasta sen verran, että olin kevään ajan hoidossa eräässä yliopistosairaalassa. Minulle tehtiin leikkaus, ja poliklinikkakäyntejä oli tietysti sekä ennen että jälkeen toimenpiteen. Vaivani parantui, joten hoitosuhde päätettiin huhtikuulla ja tämän on lääkäri myös selvästi kirjoittanut potilaskertomukseeni. Reilu kuukausi sitten ihmettelinkin, miksi kyseisen sairaanhoitopiirin alueelta on tarkasteltu kaikkia voimassaolevia sähköisiä reseptejäni ja tilasin Kelalta lokitiedot asian selvittääkseni. Tällöin paljastui että minua aiemmin hoitanut lääkäri (johon minulla ei siis enää ole mitään hoitosuhdetta) oli hakenut kaikki tiedot, valinnut tarkastelun syyksi "hoito" ja suostumukseksi "potilaan suullinen suostumus". Tällaista suostumusta ei ole koskaan kysytty, joten sellaista ei siis todellakaan ole. Kun lähetin asiasta sairaalalle selvityspyynnön, sain vastaukseksi kirjeen jossa kerrottiin "lääkärin varmasti ajatelleen potilaan parasta" ja pahoiteltiin "jos potilas on kokenut tästä syystä mielipahaa". Mielipahaa?! Olisin antanut luvan jos sellaista olisi kysytty, mutta mielestäni tämä onkin täysin periaatekysymys. Nyt kun on olemassa tällainen järjestelmä, jossa kaikki tiedot on saatavilla yhdestä paikasta, on vielä aikaisempaa tärkeämpää ettei sitä käytetä luvatta tai väärin perustein.
Tulipa selväksi, että tällä tasolla uudistusten myötä kehuttu ja muka parantunut tietoturva todella on... Järjestelmiä voi näköjään siis käyttää luvatta ihan sairaalan johdon suostumuksella, jos vain sanoo ajattelevansa potilaan parasta. Tekisi mieli viedä asia eteenpäin, mutta en oikein tiedä mikä tähän olisi oikea taho kun sairaalalta ei edes kunnollista anteeksipyyntöä herunut.
Kommentit (273)
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:00"]Mitä haittaa nyt oli jos lääkäri on tarkistanut mitä lääkkeitä hän itse on sinulle määrännyt?
[/quote]
Kuten ap sanoi, periaatekysymys.
[/quote]
Eli mielensäpahoittaja taas liikkeellä
Ei tietenkään olisi haittaa, mutta hän onkin katsonut kaikki reseptini - myös muiden lääkärien määräämät. Näin ei siis saisi tehdä kuin vain potilaan suostumuksella, ei ilman lupaa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:02"]
Kyse ei liene eResepteistä vaan potilastietojärjestelmästä? Minä kielsin sen käytön ja sanoin, että jokainen lääkäri erikseen saa pyytää luvan, jos haluaa tietojani tarkastella. Ei kuulemma onnistu, tietoni ovat kaikkien lääkärien ja terveydenhuoltohenkilöstän ja tarvittaessa vielä sosiaaliviranomaisten tarkasteltavissa.
[/quote]
Kyse on nimen omaan e-Resepteistä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:59"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:13"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:10"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:06"]
Esimerkiksi kun apteekista lähetetään potilaan pyynnöstä reseptin uusimispyyntö sähköisesti, siihen KIRJATAAN AINA KOHTA: saako lääkäri katsoa asiakkaan muita reseptejä? Jos siihen ei kirjata ruksia niin EI SAA LUPAA KATSOA.
Se ruksi on siinä meidän ohjelmassa valmiina, eli jos farmaseutti on huolimaton ja unohtaa kysyä asiaa potilaalta, se voi jäädä siihen vahingossa. Eli jos jollekin on todella tärkeää pitää muut reseptit salattuina kannattaa olla haukkana itsekin apteekissa, kun uusimispyytöä jättää ja mainita, että en halua, että lääkäri näkee muut reseptini.
Minustakin tässä on hankaluuksia ja arjen työtä monimutkaistavia kuvioita, mutta minä en halua, että kukaan potilas ilmoittaa jonain päivänä, että hänen tietojaan on katseltu luvatta minun toimestani ja nostaa siitä prosessin. Koska joku voi yodella niin tehdä, vaikka asia olisi ok 99% ihmisiä niin aina on heitä, joille se ei ole.
Ja minusta aloittaja toimii siinä mielessä oikein, että vaatii alan ihmisiä oikeisiin käytäntöihin, jos he eivät ole sitä itse mieltäneet. Ja jos järjestelmässä on vikaa niin korjataan sitä sitten! Mitä sitten jos jollain asiakkaalla oikeasti on jonain päivänä korvausvaade, että hänen tietojaan on katseltu luvatta?
t. farmaseutti
[/quote]
Juuri näin! Kiitos monista viesteistäsi, tuntuu että olet niitä harvoja tässä keskustelussa, jotka ymmärtävät mitä ajan takaa.
Ap
[/quote]
Joo, tajuan pointtisi täysin. Minusta on myös mukavaa ajatella, että jos pankin toiminnasta on jotakin säädetty niin pankki sitten toimii myös ihan sen mukaisestikin ;) Eikä oio ja kohta luemme skandaalista lehdistä.
t. farmaseutti
[/quote]
Juu, omalla työpaikallani ainakin ollaan hyvin tarkkoja tietosuojan suhteen. Ja jos itselleni tulee myöhemmin mieleen jotain edellisen asiakkaan asioista (siirsinköhän varmasti oikean summan, jäikö jotain tarkastamatta tms.), niin soitan aina ja poikkeuksetta asiakkaalle ja kysyn saanko palata hänen tietoihinsa. Vastauksen merkitsen ylös ja jos asiakas ei vastaa, en mene hänen tietoihinsa. Mielestäni lääkärinkin olisi pitänyt toimia näin.
Ap
[/quote]
En tiedä, missä pankissa työskentelet, mutta ainakin meidän pankissa olisi sulaa hulluutta soittaa jokaiselle asiakkaalle erikseen. Paljon tulee keskeytyksiä, joudun palaamaan useita kertoja samaan asiakkaan tietoihin, olisi hullua jos joka kerta soittaisin asiakkaalle ja kysyisin "saanko vielä tarkistaa yhden tiedon". Koko päiväni menisi käytännössä soittelemalla asiakkaille ja varmistamassa ja johan siinä menisi hermo asiakkaaltakin. Meidän pankissa ei siis todellakaan ole noin tuollaista käytäntöä. Ja koska teidän pankissa on, varmaan ajattelet että se on ihan normaalia ja sama toimintamalli pitäisi olla myös lääkäreillä. Heidän pitäisi soittaa useita puheluita potilaille ja varmistaa saavatko tarkistaa jonkin tiedon. Oho, potilas ei vastaakaan, soitan seuraavan potilaan jälkeen.. Siinä ei olisi yksinkertaisesti mitään järkeä. Ymmärrän kyllä sinänsä pointtisi tässä asiassa, mutta jonkinnäköinen maalaisjärki täytyy olla mukana. Ja oikeasti, mun on hyvin hyvin vaikeaa uskoa että lääkäri nyt huvikseen käy katselemassa potilaitten tietoja. Ei siihen varmasti ole aikaa eikä- kuten joku kirjoittikin - pienintäkään mielenkiintoa.
[/quote]
Kyllä meille on lekuri soittanut kaksi kertaa ja varmistelellut voinnin.
Ap:n mielestä lekurin olis varmaan ensin pitänyt soittaa, voiko tarkistaa potilastiedot ja soittaa sitten uudelleen, miten on voinnit.
Eiköhän tämä nykyinen omakanta-systeemi luotukin siksi, että sieltä nähdään potilaan sairaus/lääketiedot yhdestä ja samasta paikasta. Uutta lääkettä tai hoitoa määrätessään lääkäri voi tarkastaa sieltä, mitä lääkkeitä on ennestään käytössä ja onko siten estettä uuden määräämiselle. Jos olet siirtynyt sähköiseen reseptikantaan, et voi kieltää hoitohenkilökuntaa näkemästä lääkitystäsi. Minullakin lukee omakanta-sivulla lääkkeen uusimisen yhteydessä, että lääkäri se ja se on tarkastanut lääkkeitteni kokonaismäärän jne. Enkä ole ottanut tästä edes pulttia, koska onhan oman turvallisuuteni takiakin hyvä, että esim. tajuttomuustilanteessa voidaan nähdä, mitä lääkkeitä käytän. Tekisi vielä mieleni sanoa, että kyllä Suomessakin Isoveli valvoo, tässäkin asiassa.
Kyllä on taas ongelmat! Osastonsohteerin näkökulmasta lääkäri on tehnyt vain työtään! Ohjelma saattaa herjata automaattisesti jos lääkkeet eivt sovi yhteen, mutta uskon tässä olleen kyse tavallisesta rutiininnomaisesta tarkistuksesta. Olen nyt perhevapailla, mutta aika vaikea lääkärin kai on olla saamatta oikeuksia potilaansa tietoihin. Miten hän voi tätä muuten hoitaa? Oletko varma ettet saanut hoitoon tullessasikaan hoitoasi koskevaa lupalappuinfoa? Yliopistosairaalassa työtä on ainakin niin paljon ettei varmasti olisi aikaa selvitellä jälkeenoäin sitä kuinka joku pahoitti mielensä kun hoitava lääkäri tarkisti lääkkeiden yhteensopivuuden. Pakko sanoa, että haloo ihmiset!!!!!! Miksi hankkiudutte hoitoon kun turvallisen hoidon haluatte evätä!!! Ihme kommentteja monilta.
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:22"]
Siinä voi olla potilaan henki vaarassa, jos lääkäri ei näe kaikkia lääkkeitä. Tottakai täytyy olla tieto käytössä olevista lääkkeistä. Ihan hölmöä tuollaisesta alkaa inistä.
[/quote]
Tiedon muista lääkkeistä saa kysymällä potilaalta suoraan. Minä olen aikuinen ihminen ja kerron itse lääkärille mitä lääkkeitä käytän. Jos tätä tarvitsee oikein alkaa epäilemään, niin lääkäri-potilas-suhde ei ole kunnossa.
[/quote]
Miten esim. tajuttomana kerrot lääkityksestäsi?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:51"]
Entäs jos asut suht pienellä paikkakunnalla. Ennen yksityisen reseptit olivat siis yksityisiä. Nyt joudut kovan kuuneen vuoksi tiputukseen sairaalaan, jossa työskentelet. Kuten normaalijärjellä varustettu, ymmärrät, että psyykelääkkeesi, paniikkikohtauslääkkeesi ja viime kuussa syödyt klamydialääkkeet eivät vaikuta tilanteeseen. miettikää edes ihan hetki, haluaisitteko itse kaikki tietonne muiden nähtäviksi, miettikää ja vastatkaa rehellisesti. Minä en haluaisi, vaikka normaaleja vaivoja olisivatkin.
[/quote]
Nyt kun on näistä pankeista puhetta, niin kyllähän pikkupaikkakunnalla pankkivirkailijakin voi päästä katsomaan naapurin tilitietoja. Semmoista se on paikkakunnilla, joissa kaikki tuntevat kaikki. Ammattilainen ei tietysti kerro koskaan eteenpäin tietoja, joita on työnsä kautta saanut, ei sairaalassa eikä pankissa.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:48"]
Eiköhän tämä nykyinen omakanta-systeemi luotukin siksi, että sieltä nähdään potilaan sairaus/lääketiedot yhdestä ja samasta paikasta. Uutta lääkettä tai hoitoa määrätessään lääkäri voi tarkastaa sieltä, mitä lääkkeitä on ennestään käytössä ja onko siten estettä uuden määräämiselle. Jos olet siirtynyt sähköiseen reseptikantaan, et voi kieltää hoitohenkilökuntaa näkemästä lääkitystäsi. Minullakin lukee omakanta-sivulla lääkkeen uusimisen yhteydessä, että lääkäri se ja se on tarkastanut lääkkeitteni kokonaismäärän jne. Enkä ole ottanut tästä edes pulttia, koska onhan oman turvallisuuteni takiakin hyvä, että esim. tajuttomuustilanteessa voidaan nähdä, mitä lääkkeitä käytän. Tekisi vielä mieleni sanoa, että kyllä Suomessakin Isoveli valvoo, tässäkin asiassa.
[/quote]
Ei se ole näin voi helvetti! En jaksa enää jankuttaa, kun kaikki faktat aiheesta on sanottu rässä ketjussa jo sata kettaa.
t. farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:51"]
Kyllä on taas ongelmat! Osastonsohteerin näkökulmasta lääkäri on tehnyt vain työtään! Ohjelma saattaa herjata automaattisesti jos lääkkeet eivt sovi yhteen, mutta uskon tässä olleen kyse tavallisesta rutiininnomaisesta tarkistuksesta. Olen nyt perhevapailla, mutta aika vaikea lääkärin kai on olla saamatta oikeuksia potilaansa tietoihin. Miten hän voi tätä muuten hoitaa? Oletko varma ettet saanut hoitoon tullessasikaan hoitoasi koskevaa lupalappuinfoa? Yliopistosairaalassa työtä on ainakin niin paljon ettei varmasti olisi aikaa selvitellä jälkeenoäin sitä kuinka joku pahoitti mielensä kun hoitava lääkäri tarkisti lääkkeiden yhteensopivuuden. Pakko sanoa, että haloo ihmiset!!!!!! Miksi hankkiudutte hoitoon kun turvallisen hoidon haluatte evätä!!! Ihme kommentteja monilta.
[/quote]
Säkin oot ihan pihalla. Tiedätkö edes, mikä on e-reseptikeskus, josta ap puhuu?
Eikö muuten Kanta-suostumus kata reseptitietoja?
Tämä ei välttämättä koske ap:n tapausta, mutta usein erikoissairaanhoidossa lääkäreille tulee hoitopalautteita muista yksiköistä. Tällöin lääkärit saattavat tarkistaa potilaan tiedoista mitä hänelle on tehty ja tarvitseeko potilas kenties jatkohoitoa ko. yksikössä. Että jos joskus käy ilmi että lääkäri on vielä hoitosuhteen päätyttyä katsonut tietoja, niin siihen on yleensä ihan oikea syy. Niin kuin moni on jo tässä ketjussa maininnut, hoitohenkilökunnalla ei todellakaan pitäisi olla aikaa eikä mielenkiintoa tutkia potilaiden tietoja huvikseen, vaan siihen on syy, vaikka se ei potilaalle ole välttämättä heti selvä.
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:57"]
Entäs jos asut suht pienellä paikkakunnalla. Ennen yksityisen reseptit olivat siis yksityisiä. Nyt joudut kovan kuuneen vuoksi tiputukseen sairaalaan, jossa työskentelet. Kuten normaalijärjellä varustettu, ymmärrät, että psyykelääkkeesi, paniikkikohtauslääkkeesi ja viime kuussa syödyt klamydialääkkeet eivät vaikuta tilanteeseen. miettikää edes ihan hetki, haluaisitteko itse kaikki tietonne muiden nähtäviksi, miettikää ja vastatkaa rehellisesti. Minä en haluaisi, vaikka normaaleja vaivoja olisivatkin.
[/quote]
Nyt kun on näistä pankeista puhetta, niin kyllähän pikkupaikkakunnalla pankkivirkailijakin voi päästä katsomaan naapurin tilitietoja. Semmoista se on paikkakunnilla, joissa kaikki tuntevat kaikki. Ammattilainen ei tietysti kerro koskaan eteenpäin tietoja, joita on työnsä kautta saanut, ei sairaalassa eikä pankissa.
[/quote]
Äitini oli sosiaalivirastossa töissä ja uijui mitä tietoja sieltä päätteltä näkikään, kun itsekin joskus pääsin konetta näppäilemään :P
[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:57"]
[/quote]
[/quote]
Noh, sairaalassa toisin kuin varmaan pankissa e-reseptikeskukseen menemisestä jää tietoihin lokimerkintä, että kukas niitä onkaan katsellut ja sen peristeelahan ap:kin oli sen saanut tietää. Ja sillä lääkärillä olisi pitänyt olla ap:n antama suostumus katsoa niitä tietoja. KOSKA LAKI SANOO NIIN.
Oon vähän huolestunut, että miksei suomen sairaaloissa välitetä hevonvittua tietosuojalaista?
t. farmaseutti
Täytyykin tasaisin väliajoin ruveta tsekkamaan kuka lääkäri on katsellut minun reseptejäni ja jos se on joku, kelle en ole antanut lupaa siihen, niin ei kun tutkintapyyntöä vaan. Ihan periaatteesta, koska onhan tää nyt paksua, että sairaaloissa saadaan kierrellä tietosuojaa miten vaan! Voisitte siellä sairaaloissakin opetella lain mukaan toimimaan! Ja kerratkaa siellä työskenteleville mitä e-resepti tarkoittaa, se on ERI ASIA kuin potilastietojärjestelmä!!
t. farmaseutti
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:26"]
En jaksa lukea koko ketjua, mutta ihan yleisesti voin lääkärikunnan puolesta luvata, että KETÄÄN lääkäriä ei kiinnosta urkkia jonkun noubadin reseptitietoja ihan vaan mielenkiinnosta. Siis ei KETÄÄN. YHTÄÄN. TODELLAKAAN. Et ikinä uskoisi jos tietäisit minkä määrän muiden ihmisten likaisia ja vähemmän likaisia salaisuuksia lääkärit "saavat" kuulla päivittäin tahtoivat tai eivät, viimeinen asia mikä tulee mieleen on yrittää urkkia potilaan asioita vielä vapaaehtoisesti! Ei meillä niin paljon vapaa-aikaa ole. Ymmärrän toki periaatteen tässä ongelmassasi, mutta syy tapahtumaan on nyt jossain ihan muualla kuin siinä, että sinun reseptitietosi olisivat jotenkin ylitsepääsemättömän kiinnostavia. Eivät ole. T. Lääkäri
[/quote]
Kollega kiteyttää asian juuri oikein!
verratkaa vaikka siihen, että kuinka montaa kaupan kassaa kiinnostaa eri henkilöiden ostamatmaitolitrat. Ei ketään
Mikäköhän merkitys sillä on, kun "farmaseutin" peräämiä selvityksiä aletaan tekemään ja joku lääkäri vastaa kysymykseen, että miksi oot e-reseptitietoja katsonut, että "ei harmainta aavistusta". Taas tuhlataan verorahoja turhaan selvittämiseen ja valvontaan.
Kävin omat e-reseptini katsomassa. Alalaidassa luki aina sen paikan nimi missä lääke on määrätty sekä se apteekki mistä olen lääkkeen hakenut. Muita merkintöjä ei ollut. olettaisin että aina jää merkintä kun lääkäri määrää lääkkeen. jos hän käy myöhemmin tarkistamassa määräämiensä lääkkeitä niin tulee varmaan uusi merkintä?
[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:26"]
Ei siinä kyllä mitään sellaista ole lupautunut antamaan. En muista vaadittiinko kuittaus siitä, että on saanut perehdytyksen siihen, mikä on e-resepti (joka oli muuten luokattoman surkeaa, anteeksi vaan). Kuten ehkä tästäkin esimerkistä voipi päätellä.
t. farmaseutti
[/quote]
En tiedä missä olet farmaseuttina, mutta ainakin meillä vaadittiin kirjallinen suostumus ennenkuin suostuivat e-reseptiä tekemään. Olisin halunnut allekirjoittaa sen apteekissa, mutta ei onnistunut, vaan piti nimenomaan kirjoittaa terveysasemalla.
Kyse ei liene eResepteistä vaan potilastietojärjestelmästä? Minä kielsin sen käytön ja sanoin, että jokainen lääkäri erikseen saa pyytää luvan, jos haluaa tietojani tarkastella. Ei kuulemma onnistu, tietoni ovat kaikkien lääkärien ja terveydenhuoltohenkilöstän ja tarvittaessa vielä sosiaaliviranomaisten tarkasteltavissa.