Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuolleen ihmisen postit

Vierailija
10.08.2026 |

Ostimme asunnon kuolinpesältä. Yhä edelleen, vuoden kuluttua asunnon ostosta kuolleelle tulee meidän osoitteeseen postia. Olen ilmoittanut asiasta useasti Postille - ei auta,  olen ilmoittanut kirjeiden lähettäjille (mikäli se kuoresta käy ilmi)  - ei auta, olen palauttanut Postille - ei auta. 

Kuolinpesän osakkaiden yhteystietoja minulla ei ole, asuntokaupat tehtiin välittäjän kautta.

Onko neuvoa mitä pitäisi tehdä? Heitänkö roskiin jatkossa?

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heittäisin roskiin, ei yli vuoden kuolleena ollut kaipaile kirjeitään?

Vierailija
2/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan velvoita sinua olemaan Postiin tai kirjeiden lähettäjiin yhteydessä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin heitin ainakin 8 vuotta kuolleen ihmisen postia roskiin kun mikään ilmoitus ei auttanut.

Vierailija
4/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan teet rikoksen, jos viskot postit roskiin. Palautat kirjeet postille ja kuoreen kirjoitat "ei asu tässä osoitteessa". On postin tehtävänä varmistaa, että kirjeet viedään oikein perille.

Vierailija
5/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan teet rikoksen, jos viskot postit roskiin. Palautat kirjeet postille ja kuoreen kirjoitat "ei asu tässä osoitteessa". On postin tehtävänä varmistaa, että kirjeet viedään oikein perille.

Ei tuotakaan loputtomiin tarvitse tehdä. Mulle tulee myös tänne kuulumatonta postia enkä enää vuoden palauttelun jälkeen jaksanut vaivautua viemään kirjeitä postiin.

Vierailija
6/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaa palautella. Roskakori on ainoa ja oikea loppusijoituspaikka.

Vierailija
7/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ne mitään tärkeitä enää ovat.

Vierailija
8/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan laki velvoittaa minua olemaan vastuussa postista, jota jaetaan omistamaani asuntoon vastoin tahtoani?

Vierailija
9/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postia ei kiinnosta mikään, jakavat kirjeitä mihin sattuu.

Vierailija
10/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä postia tulee noin pitkän ajan kuluttua? 

Vierailija
11/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä se useinkaan ole Posti joka niitä jakaa vaan alihankkija. 

Vierailija
12/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän se postin vika ole, jos kuolinpesä ei ole älynnyt ilmoittaa uutta osoitetta. Posti jakaa postin osoitteen perusteella.

Vierailija
13/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

S-pankki, HUS, Elisa, Helsingin kaupunki...

Vierailija
14/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin yhteydessä välittäjään, jos hänen kauttaan saisi yhteystiedot tai välitettyä tiedon posteista.

Vierailija
15/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se postin vika ole, jos kuolinpesä ei ole älynnyt ilmoittaa uutta osoitetta. Posti jakaa postin osoitteen perusteella.

Postille olen ilmoittanut useita kertoja, että ko. henkilö on kuollut eikä kukaan kuolinpesän osakas asu ko. osoitteessa. Olen ilmoittanut asian kirjallisesti ja puhelimitse (maksulliseen asiakas"palveluun")

Vierailija
16/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kauan laki velvoittaa minua olemaan vastuussa postista, jota jaetaan omistamaani asuntoon vastoin tahtoani?

Lain mukaan niin kauan kuin postia asuntoosi tulee. Sitä ei kuitenkaan tarvitse viedä postiin. Riittää, että palautat kirjeet postilaatikkoon "ei asu tässä osoitteessa" -merkinnän kanssa.

Vierailija
17/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö esim. HUS tai kaupunki reagoi, jos ilmoitat sinne, että osoite on väärä.

Vierailija
18/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, roskiin vain. Jos olet toistuvasti postille ilmoittanut ettei kyseinen henkilö asu enää kyseisessä osoitteessa eikä ole enää edes elossa niin asia ei ole sinun vastuulla. Meillekin tuli edellisen asukkaan tietty kirje säännöllisesti postilaatikkoon. Palautimme sen pitkään postille mutta jossakin vaiheessa aloimme laittamaan sen vaan suoraan roskiin. Jos hän olisi itse pitänyt sitä tärkeänä niin hänellä oli ollut hyvin aikaa ilmoittaa uusi osoite lähettäjälle.

Vierailija
19/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö esim. HUS tai kaupunki reagoi, jos ilmoitat sinne, että osoite on väärä.

No, olen ilmoittanut. Ei auta.

Ja luulisi että HUS tietäisi potilaansa kuolleen?

Vierailija
20/87 |
10.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lain mukaan niin kauan kuin postia asuntoosi tulee. Sitä ei kuitenkaan tarvitse viedä postiin. Riittää, että palautat kirjeet postilaatikkoon "ei asu tässä osoitteessa" -merkinnän kanssa.

Ikuisesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme