Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkkailkaa e-Reseptienne käyttöä!

Vierailija
14.07.2015 |

Taustasta sen verran, että olin kevään ajan hoidossa eräässä yliopistosairaalassa. Minulle tehtiin leikkaus, ja poliklinikkakäyntejä oli tietysti sekä ennen että jälkeen toimenpiteen. Vaivani parantui, joten hoitosuhde päätettiin huhtikuulla ja tämän on lääkäri myös selvästi kirjoittanut potilaskertomukseeni. Reilu kuukausi sitten ihmettelinkin, miksi kyseisen sairaanhoitopiirin alueelta on tarkasteltu kaikkia voimassaolevia sähköisiä reseptejäni ja tilasin Kelalta lokitiedot asian selvittääkseni. Tällöin paljastui että minua aiemmin hoitanut lääkäri (johon minulla ei siis enää ole mitään hoitosuhdetta) oli hakenut kaikki tiedot, valinnut tarkastelun syyksi "hoito" ja suostumukseksi "potilaan suullinen suostumus". Tällaista suostumusta ei ole koskaan kysytty, joten sellaista ei siis todellakaan ole. Kun lähetin asiasta sairaalalle selvityspyynnön, sain vastaukseksi kirjeen jossa kerrottiin "lääkärin varmasti ajatelleen potilaan parasta" ja pahoiteltiin "jos potilas on kokenut tästä syystä mielipahaa". Mielipahaa?! Olisin antanut luvan jos sellaista olisi kysytty, mutta mielestäni tämä onkin täysin periaatekysymys. Nyt kun on olemassa tällainen järjestelmä, jossa kaikki tiedot on saatavilla yhdestä paikasta, on vielä aikaisempaa tärkeämpää ettei sitä käytetä luvatta tai väärin perustein. 

Tulipa selväksi, että tällä tasolla uudistusten myötä kehuttu ja muka parantunut tietoturva todella on... Järjestelmiä voi näköjään siis käyttää luvatta ihan sairaalan johdon suostumuksella, jos vain sanoo ajattelevansa potilaan parasta. Tekisi mieli viedä asia eteenpäin, mutta en oikein tiedä mikä tähän olisi oikea taho kun sairaalalta ei edes kunnollista anteeksipyyntöä herunut.

Kommentit (273)

Vierailija
161/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:19"]

Voi apua onneksi kaikki ihmiset eivät ole niin virkaintoisia kun tämä farmaseutti.

[/quote]

Onneksi ei. Saan jatkaa tuttujen tietojen tutkimista, eivätkä he huomaa sitä, kun eivät tajua kysyä, ketkä ovat käyneet heidän tiedoissaan.

Vierailija
162/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:26"]

AP, missä vaiheessa tämä lääkemääräysten tarkastelu tapahtui? Ennen sairaalaan joutumistasi, sairaalassa ollessasi vai sairaalasta päästyäsi hoidon vielä jatkuessa? Kyse voi nimittäin olla myös potilasturvallisuudesta. Lääkärin on tärkeä tietää, mitä lääkkeitä potilas käyttää, ennen kuin määrää jonkun uuden valmisteen. Moneilla lääkkeillä on vaarallisiakin yhteisvaikutuksia eikä niitä pidä määrätä samanaikaisesti. Voisi ainakin toivoa ja kuvitella, että opiaatit ja muut voimakkaat särkylääkkeet vähenisivät katukaupassa sen myötä, että lääkäreillä on mahdollisuus tarkastella potilaan koko lääkearsenaalia. Tuskin kukaan lääkäri rupeaa tutkimaan kenenkään potilaan lääkitystä ihan vain uteliaisuuttaan. Nyt on tainnut käydä niin, että toimillaan lääkäri on sattunut polkaisemaan ap:n kipeää liikavarvasta.

[/quote]

Lue aloitus uudestaan. Siellä on selkeästi, että kun hoitosuhdetta ei enää ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:03"]

Mites lääkäri vertaa lääkkeiden yhteensopivuutta ja mahdollisia yhteisvaikutuksia jos ei katso mitä muita lääkkeitä on määrätty? Ja entä kipulääkkeiden annokset, jos ap ottaa toiselta lääkäriltä tuplasti?

[/quote]

Potilas itse kertoo mitä lääkkeitä käyttää. Yksinkertaista.

Vierailija
164/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin sairaalaan kun olisin kysynyt yhdestä reseptistä, siinä oli peäselvyyksiä,  siltä lääkäriltä joka sen kirjoitti. Vastaanottovirkailija kysyi henkilötunnukseni. Annoin sen ja kysyin, että mihin sinä sitä tarvit. Sanoi, että täytyy päästä tänne sinun tietoihisi katsomaan kuka se lääkäri oli joka kirjoitti sen reseptin. Sanoin, että olisinhan sen itse voinut kertoa kun se resetpi on tässä edessäni. Mikä ihmeen hinku ihmisillä on päästä niitä tietoja lukemaan?

Vierailija
165/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 00:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 20:22"]

Siinä voi olla potilaan henki vaarassa, jos lääkäri ei näe kaikkia lääkkeitä. Tottakai täytyy olla tieto käytössä olevista lääkkeistä. Ihan hölmöä tuollaisesta alkaa inistä.

[/quote]

Tiedon muista lääkkeistä saa kysymällä potilaalta suoraan. Minä olen aikuinen ihminen ja kerron itse lääkärille mitä lääkkeitä käytän. Jos tätä tarvitsee oikein alkaa epäilemään, niin lääkäri-potilas-suhde ei ole kunnossa.

[/quote]

Miten esim. tajuttomana kerrot lääkityksestäsi?

[/quote]

Hätätilanne on eri asia. Tajuat kyllä, kun mietit kovasti.

Vierailija
166/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 07:10"]

Tottakai niiden lääkäreiden pitää aina tarkistaa, mitä lääkkeitä ihminen käyttää, vai eikö oikeasti? :0 Meillekin tuli viime keväänä soitto, että oletteko huomanneet, että äidilleni on määrätty yksityiseltä lääkäriasemalta samaa vaikuttavaa ainetta sisältävää lääkettä jo käytössä olevan lisäksi. Passitettiin heti verikokeisiin ja munuaisarvot pilvissä ja nestearvot päin hevonkuusta. Käskettiin heti lopettaa toinen lääkitys, mutta äiti joutuikin illalla sairaalaan! Uskon kyllä, että niitä tarkistetaan ihan turvallisuussyystä.

[/quote]

Ei todellakaan saa katsoa, mitä muita lääkkeitä potilas käyttä. Potilas kertoo itse lääkärille, mitä lääkkeitä käyttä.

Vierailija
167/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 06:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:02"]

Kyse ei liene eResepteistä vaan potilastietojärjestelmästä? Minä kielsin sen käytön ja sanoin, että jokainen lääkäri erikseen saa pyytää luvan, jos haluaa tietojani tarkastella. Ei kuulemma onnistu, tietoni ovat kaikkien lääkärien ja terveydenhuoltohenkilöstän ja tarvittaessa vielä sosiaaliviranomaisten tarkasteltavissa.

[/quote]

Potilastiedot EIVÄT todellakaan OLE kaikkien katseltavissa!

Voit kieltää kaikkien sairauskertomustietojesi katselun www.kanta.fi -palvelussa!

Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla ja siellä voit kieltää yksityiskohtaisesti tietojesi katseluoikeudet!

Sähköinen resepti on eri järjestelmä. Sähköisiä reseptitietoja voi kuka tahansa katsella, eikä sitä voi kieltää. Siksi pyydän aina lääkäriltä kirjallisen tai puhelinreseptin. Niitä ei kirjata sähköiseen reseptikantaan!

Jokaisella on oikeus kieltäytyä sähköisestä reseptistä ja pyytää sen sijaan kirjallinen resepti!

[/quote]

Kyllä minulla on mennyt puhelinreseptit ihan siihen e-kantaan.

Mitä salattavaa teillä on lääkkeissä? Ei käsitä.

[/quote]

Ei ole salattavaa. Mutta olen kykynevä kertomaan itse mitä lääkkeitä käytän. Lääkärillä pitää olla sen verran sosiaalisia taitoja, että kysyy potilaalta suoraan.

Vierailija
168/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tontut, kymmenen sivua vääntöä tästä asiasta :D :D

Minäpä pudotan teille pommin: Luuletteko että jotenkin maagisesti teille ilmaantuu reseptejä kantaan? :D

Ei todellakaan. Kun lääkäri määrää lääkettä, kyllä hänelle tulee potilaan tiedoista tarkat tiedot mitä lääkkeitä potilaalla on ja mitä on ollut. Lääkelistalla voi olla jopa vuosia vanhoja lääkkeitä, määräämispäivät ja lopetuspäivät. 

Joten mä valaisen vielä toisen jutun, nähdäkseen lääkkeenne, lääkärin ei todellakaan tarvitse mihinkään kantaan kirjoittautua sisälle, riittää että hän näppäilee systeemin sosiaaliturvatunnuksenne.

Vierailija
169/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:25"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 08:53"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 06:32"]

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:02"]

Kyse ei liene eResepteistä vaan potilastietojärjestelmästä? Minä kielsin sen käytön ja sanoin, että jokainen lääkäri erikseen saa pyytää luvan, jos haluaa tietojani tarkastella. Ei kuulemma onnistu, tietoni ovat kaikkien lääkärien ja terveydenhuoltohenkilöstän ja tarvittaessa vielä sosiaaliviranomaisten tarkasteltavissa.

[/quote]

Potilastiedot EIVÄT todellakaan OLE kaikkien katseltavissa!

Voit kieltää kaikkien sairauskertomustietojesi katselun www.kanta.fi -palvelussa!

Palveluun kirjaudutaan pankkitunnuksilla ja siellä voit kieltää yksityiskohtaisesti tietojesi katseluoikeudet!

Sähköinen resepti on eri järjestelmä. Sähköisiä reseptitietoja voi kuka tahansa katsella, eikä sitä voi kieltää. Siksi pyydän aina lääkäriltä kirjallisen tai puhelinreseptin. Niitä ei kirjata sähköiseen reseptikantaan!

Jokaisella on oikeus kieltäytyä sähköisestä reseptistä ja pyytää sen sijaan kirjallinen resepti!

[/quote]

Kyllä minulla on mennyt puhelinreseptit ihan siihen e-kantaan.

Mitä salattavaa teillä on lääkkeissä? Ei käsitä.

[/quote]

Ei ole salattavaa. Mutta olen kykynevä kertomaan itse mitä lääkkeitä käytän. Lääkärillä pitää olla sen verran sosiaalisia taitoja, että kysyy potilaalta suoraan.

[/quote]

Hehe, luuletko että se on noin helppoa? Kyllä jokainen kerta kun menet lääkäriin, siellä kirjataan kaikki lääkkeet mitä käytetään. Ei se onnistu että pyydät reseptin kirjallisena, kyllä se sinne potilaan tietoihin kirjataan. Ei oikeasti, missä maailmassa te elätte :D :D

Vierailija
170/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 23:51"]Entäs jos asut suht pienellä paikkakunnalla. Ennen yksityisen reseptit olivat siis yksityisiä. Nyt joudut kovan kuuneen vuoksi tiputukseen sairaalaan, jossa työskentelet. Kuten normaalijärjellä varustettu, ymmärrät, että psyykelääkkeesi, paniikkikohtauslääkkeesi ja viime kuussa syödyt klamydialääkkeet eivät vaikuta tilanteeseen. miettikää edes ihan hetki, haluaisitteko itse kaikki tietonne muiden nähtäviksi, miettikää ja vastatkaa rehellisesti. Minä en haluaisi, vaikka normaaleja vaivoja olisivatkin.
[/quote]

Mitäs sitten, jos hoitava lääkäri ei olekaan tietoinen kaikista käyttämistäsi lääkkeistä, ja saat suoneen antibioottia, joka yhteisvaikutuksena psyykenlääkkeidesi kanssa aiheuttaa esim. hengenvaarallisen sydämen rytmihäiriön? Vastuussa olet sitten ainoastaan sinä itse, kun kielsit lääketietojen luovutuksen.

Lain mukaan ainakaan PKV-lääkkeitä ei saa uusia katsomatta reseptikeskuksesta kaikkien muiden potilaan hakemien PKV-lääkkeiden tietoja. Potilaan katsotaan reseptin uusintaa pyytäessään antaneensa suostumuksen, muuten ei reseptiä kirjoiteta.

Ap:lle vielä tiedoksi: lääkärin työpäivä käsittää yleensä 8 tuntia, jonka aikana uusit kymmeniä reseptejä, hoidat parhaimmillaan 10-20 potilasta, soitat 10-20 puhelinaikaa, kirjoitat lausuntoja, luet lukemattoman määrän laboratorio- sekä röntgentuloksia, yrität ehtiä käydä WC:ssä ja pysyä järjissäsi, siinäkö pitäisi vielä ehtiä soittaa näille kaikille kymmenille reseptejään uusituttaville potilaille ja pyytää suostumusta heidän reseptitietojensa katseluun? Käytännössä se ei ole mahdollista, mutta sähköisen reseptin toteutus vielä tässä kohden ontuu, toivottavasti tulevaisuudessa käytännöt selkeytyvät.

Vierailija
171/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 16:37"]

Minäpä pudotan teille pommin: Luuletteko että jotenkin maagisesti teille ilmaantuu reseptejä kantaan? :D

Ei todellakaan. Kun lääkäri määrää lääkettä, kyllä hänelle tulee potilaan tiedoista tarkat tiedot mitä lääkkeitä potilaalla on ja mitä on ollut. Lääkelistalla voi olla jopa vuosia vanhoja lääkkeitä, määräämispäivät ja lopetuspäivät. 

Joten mä valaisen vielä toisen jutun, nähdäkseen lääkkeenne, lääkärin ei todellakaan tarvitse mihinkään kantaan kirjoittautua sisälle, riittää että hän näppäilee systeemin sosiaaliturvatunnuksenne.

[/quote]

Niinpä. 10 sivua vääntöä asiasta, etkä vieläkään käsitä, että kyse on tapauksesta, missä tietoja on tutkinut lääkäri, kehen ei ole hoitosuhdetta :D

Vierailija
172/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:58"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 12:19"]

Voi apua onneksi kaikki ihmiset eivät ole niin virkaintoisia kun tämä farmaseutti.

[/quote]

Ja mitähän haittaa siitä on, että noudatan tietosuojaa? Voisitko avata? Tai no, jos naapurisi löytää kelakorttisi, ja tulee tiskiin ja sanoo: kerropa mitä lääkkeitä siellä on, niin voinhan mä viis veisata tietosuojasta ja luetella kaiken. TAI sitten voin tarkistaa henkilöllisyytesi ensin tai ainakin pyytää, että mitä siellä pitäisi olla (kai suunnilleen tiedät omat lääkkeesi) jotta varmistutaan, että reseptitietoja annetaan vain henkilölle, joka saa niitä saada. Minä en hankaloita tällä kenenkään elämää, vaan pidän huolta tietosuojasta.  Jos asiamies tulee kelakortillasi hakemaan lääkkeitäsi juuri tämän takia en kerro hänellekään, mitä siellä on, vaan hänen on kerrottava minulle, mitä ottaa. Näin pysyvät tiedot suojassa.

t. farmaseutti

[/quote]

Ei haittaisi, koska minulla ei ole mitään salattavaa. Ihan vapaasti saa kuka tahansa kysellä tiskillä, mitä lääkkeitä olen elämäni aikana syönyt ja käyttänyt. Olen puhdas ja minussa ei ole mitään epäilyttävää.

Ja enkä ole vainnoharhainen, kuten mammat täällä ja luulee, että tutkimalla heidän tietojaan, niitä muka voidaan käyttää väärin. Mitä hyötyä siitä on, jos joku löytää kelakorttini ja näkee, että syön verenpainelääkkeitä =D

Vierailija
173/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 15:17"]

Siinä voi olla potilaan henki vaarassa, jos lääkäri ei näe kaikkia lääkkeitä. Tottakai täytyy olla tieto käytössä olevista lääkkeistä. Ihan hölmöä tuollaisesta alkaa inistä.

[/quote]

Tiedon muista lääkkeistä saa kysymällä potilaalta suoraan. Minä olen aikuinen ihminen ja kerron itse lääkärille mitä lääkkeitä käytän. Jos tätä tarvitsee oikein alkaa epäilemään, niin lääkäri-potilas-suhde ei ole kunnossa.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinä et edes miettimällä tajua että ei välttämättä ole eri asia, mutta omapa on elämäsi.

Vierailija
174/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:25"]

[/quote]

Niinpä. 10 sivua vääntöä asiasta, etkä vieläkään käsitä, että kyse on tapauksesta, missä tietoja on tutkinut lääkäri, kehen ei ole hoitosuhdetta :D

[/quote]

No miten sä luulet että lääkäri uusii reseptin katsomatta ensin mihin lääkettä on määrätty? Eikö se ole hoitovirhe?

Vierailija
175/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:29"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Sinä et edes miettimällä tajua että ei välttämättä ole eri asia, mutta omapa on elämäsi.

[/quote]

Minuakin kiinnostaa tämä. Jos olen tajuttomana, niin mitä se minua auttaa, että lääkäri, joka ei edes hoida minua ja ei ole minuun hoitosuhteessa, tutkii, mitä lääkkeitä olen syönyt.

Sen nyt ymmärrän, että se hoitava lääkäri ensiavussa voi tsekata tietoni. Mutta joku lääkäri, joka ei hoida minua, niin mitä apua siitä on siinä tilaneessa.

Toisaalta, en nyt tiedä, onko siitä mitään apua, jos saadaan esille lääkemääräykset ja sieltä nähdään, että olen 8 vuotta sitten syönyt allergialääkettä

Vierailija
176/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:25"]

[/quote]

[/quote]

Ole ihan kiitollinen vain että uusii, periaatteessa lääkäri voi evätä uusimispyynnön ellei tunne potilasta.

Vierailija
177/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:33"]

[quote author="Vierailija" time="15.07.2015 klo 17:29"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minuakin kiinnostaa tämä. Jos olen tajuttomana, niin mitä se minua auttaa, että lääkäri, joka ei edes hoida minua ja ei ole minuun hoitosuhteessa, tutkii, mitä lääkkeitä olen syönyt.

Sen nyt ymmärrän, että se hoitava lääkäri ensiavussa voi tsekata tietoni. Mutta joku lääkäri, joka ei hoida minua, niin mitä apua siitä on siinä tilaneessa.

Toisaalta, en nyt tiedä, onko siitä mitään apua, jos saadaan esille lääkemääräykset ja sieltä nähdään, että olen 8 vuotta sitten syönyt allergialääkettä

[/quote]

Esimerkiksi lääkäri voi kysyä konsultaatioapua toisen osaston lääkäriltä joka tutkii potilastietosi sekä lääkityksesi.

Vierailija
178/273 |
15.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.kanta.fi/web/ammattilaisille/reseptin-uusiminen

Tässäpä faktatietoa. Jo se, että pyytää reseptin uusintaa, antaa lääkärille oikeuden katsoa reseptejäsi. Lääkäri ei voi uusia reseptejäsi ellei katso lääkitystäsi. 

Vierailija
179/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa nyt oli jos lääkäri on tarkistanut mitä lääkkeitä hän itse on sinulle määrännyt?

Vierailija
180/273 |
14.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.07.2015 klo 19:00"]Mitä haittaa nyt oli jos lääkäri on tarkistanut mitä lääkkeitä hän itse on sinulle määrännyt?
[/quote]

Kuten ap sanoi, periaatekysymys.