Apua epäilen että puolisoni on psykoosissa
Kaksi päivää ihan järjettömiä raivareita ja eilen selvisi, että luulee meidän käyneen sellaisen keskustelun mitä ei oikeasti ole käyty. Syyttää minua ihan kaikesta ja jos joku asia selviää niin ryhtyy vaan raivoamaan seuraavasta asiasta. Näitä on ollut ennenkin, mutta nyt ei nuku, ei syö ja on ihan selvästi harhainen kun ei erota mikä on oikeasti tapahtunut ja mikä ei.
En tiedä onko suvussa taipumusta mielisairauteen, mutta sisarus saa samanlaisia järjettömiä raivareita ja sillä on mennyt jo kaksi parisuhdetta ja välit vanhempiin näiden raivareiden vuoksi.
Mun puoliso osaa taas esittää jos tulee ulkopuolisia paikalle. Naapurit kyllä kuulee mitä meillä tapahtuu, ja huuto kuuluu varmaan lähimmälle kävelytielle asti.
Tätä on nyt kestänyt neljä päivää enkä enää tiedä mitä teen. Ei usko että oma todellisuudentaju on heikennyt, eikä varsinkaan lähde vapaaehtoisesti mihinkään lääkäriin.
Jos täällä on kokemuksia, niin nyt olisi vertaistuen tarve kova.
Kommentit (75)
Kuulostaa psykoosilta. Hanki apua miehelle ja pidä huoli omasta turvallisuudestasi (poistu kotoa).
No joo, töissä olen nyt mutta jos en mene kotiin täältä, niin se on taas uusi raivarin aihe.
On näitä ollut ennenkin, mutta ne on yleensä mennyt muutamassa päivässä ohi.
Fyysistä väkivaltaa ei ole ollut, mutta kyllä tämäkin on rankkaa. Unta ei riitä aamuun asti ja sitten töistä tultua kuuntelet huutoa pahimmillaan seitsemän tuntia.
Niin ja onko ehdotuksia mistä sitä apua saisi, kun hän osaa kyllä esittää ihan normaalia kun muita on läsnä. Tämä järjetön raivoaminen kohdistuu vain minuun.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ❤️ Läheisriippa. Yhteen ne soppii ja huomenna pannaan ne pussauskoppiin.
Hieno diagnoosi. Kiitos tosi paljon avusta. Onko nyt hyvä mieli? Taitaisit sinäkin tarvita apua.
Jos osaa esittää, ei ole psykoosissa. Skitsoaffektiivinen pers.häiriö voi olla, ehkä?
Tai sitten gaslightning, kiusaa sua oman vallantunteen pönkittämiseksi. Jos tuo kiusaaminen jatkuu ja huomaat että näitä tilanteita tulee toistuvasti ja ulkopuolisille esittää, että kaikki hyvin, niin sun kannattaa oikeasti harkita, kannattaako jäädä kiusattavaksi? Pidä itsestäsi huolta!
Narsistinen mania + grandioosi deluusiot ovat selvästi tunnusmerkit persoonallisuushäiriöstä.
Vierailija kirjoitti:
No joo, töissä olen nyt mutta jos en mene kotiin täältä, niin se on taas uusi raivarin aihe.
Fyysistä väkivaltaa ei ole ollut, mutta kyllä tämäkin on rankkaa. Unta ei riitä aamuun asti ja sitten töistä tultua kuuntelet huutoa pahimmillaan seitsemän tuntia.
Niin ja onko ehdotuksia mistä sitä apua saisi, kun hän osaa kyllä esittää ihan normaalia kun muita on läsnä. Tämä järjetön raivoaminen kohdistuu vain minuun.
Odotat ja odotat, että mies muuttuisi?
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö, sanon tämän ihan vakavissani. Psykoosissa harhaisen raivoavan ihmisen läheisyydessä on hyvin vaarallista olla. Hyvin vaarallista.
Hae itsesi turvaan.
Vierailija kirjoitti:
Narsisti ❤️ Läheisriippa
Soita 112 jos ei nuku ja on selvästi harhainen ja agressiivinen!
Tuollainen pahenee vaan ajan kanssa. Nyt mietit teitä eläkeiässä, minkälaisia eläkepäiviä sulla on tulossa tuon ihmisen kanssa? Haluatko oikeasti olla siellä vanhana ihmisenä, kuuntelemassa viikkoja jatkunutta riidanhaastamista?
Eli nyt otat eron ja pelastat itsesi pas kalta tulevaisuudelta.
Sairaudentunnottomuus kuuluu tuohon oleellisesti. Ei varmasti itse tunnista tai halua hoitoon. Tuo on vakava tila ja laitosjakson paikka. Ja joku sanoi, ettei psykoosissa voi esittää normaalia, niin kyllä voi! Niitäkin on niin erilaisia ja asteisia. Jotkut jopa tietävät olevansa psykoosissa ja tietävät näkynsä/kuulonsa harhoiksi.
Psykiatriseen ja äkkiä, tuo vain pahenee hoitamattomana. On jo pakkolähetteen arvoinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Sairaudentunnottomuus kuuluu tuohon oleellisesti. Ei varmasti itse tunnista tai halua hoitoon. Tuo on vakava tila ja laitosjakson paikka. Ja joku sanoi, ettei psykoosissa voi esittää normaalia, niin kyllä voi! Niitäkin on niin erilaisia ja asteisia. Jotkut jopa tietävät olevansa psykoosissa ja tietävät näkynsä/kuulonsa harhoiksi.
Psykiatriseen ja äkkiä, tuo vain pahenee hoitamattomana. On jo pakkolähetteen arvoinen sairaus.
Miten se muka onnistuu, kun ei ole ollut fyysisesti väkivaltainen. Vapaaehtoisesti ei kyllä lähde mihinkään.
Älä ainakaan mene turvakotiin, äläkä hanki apua. Mies on pershäiriöinen, ei psykoosissa, kosska osaa esittää.
Sorry mutta oikeasti kuulostaa vain perinteiselle narsistin sekoilulle jos osaa muiden seurassa olla ihmisiksi. Sitäpaitsi jos olisi oikeasti jokin mt homma menossa niin se ei vaikuttaisi sinun todellisuuskäsitykseesi. Jotain manipulointia tuossa on meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykiatriseen ja äkkiä, tuo vain pahenee hoitamattomana. On jo pakkolähetteen arvoinen sairaus.Miten se muka onnistuu, kun ei ole ollut fyysisesti väkivaltainen. Vapaaehtoisesti ei kyllä lähde mihinkään.
Soitto häkeen niin tulee sekä poliisit että ensihoito. Ohje oli tuolla jo.
Sieltä siis tulee sekä välineet että ihmiset, millä pitää ihminen paikallaan jos tarve vaatii. Pakolla saa vietyä helpommin jos ei ole väkivaltainen eli eiköhän se noilla perusvarustuksilla hoidu.
Kyse on nyt sun omasta halusta saada apua.
Vierailija kirjoitti:
Soita 112 jos ei nuku ja on selvästi harhainen ja agressiivinen!
Koettu ja on valitettavaa ettei apua saa ennenkuin paljon kärsitty.
Vierailija kirjoitti:
Psykoottinen ihminen ei toimi noin. Se on vaan vttumainen ihminen, joka on päättänyt laittaa sinut kärsimään. Saa siitä nautintonsa.
Miksi annat hänen pilata elämäsi? Miten suhtautisin esim ystävään, joka toimisi sinua kohtaan noin? Tuskin haluaisit olla tekemisissä. Parisuhteen pitäisi olla voimavara.
up