Apua epäilen että puolisoni on psykoosissa
Kaksi päivää ihan järjettömiä raivareita ja eilen selvisi, että luulee meidän käyneen sellaisen keskustelun mitä ei oikeasti ole käyty. Syyttää minua ihan kaikesta ja jos joku asia selviää niin ryhtyy vaan raivoamaan seuraavasta asiasta. Näitä on ollut ennenkin, mutta nyt ei nuku, ei syö ja on ihan selvästi harhainen kun ei erota mikä on oikeasti tapahtunut ja mikä ei.
En tiedä onko suvussa taipumusta mielisairauteen, mutta sisarus saa samanlaisia järjettömiä raivareita ja sillä on mennyt jo kaksi parisuhdetta ja välit vanhempiin näiden raivareiden vuoksi.
Mun puoliso osaa taas esittää jos tulee ulkopuolisia paikalle. Naapurit kyllä kuulee mitä meillä tapahtuu, ja huuto kuuluu varmaan lähimmälle kävelytielle asti.
Tätä on nyt kestänyt neljä päivää enkä enää tiedä mitä teen. Ei usko että oma todellisuudentaju on heikennyt, eikä varsinkaan lähde vapaaehtoisesti mihinkään lääkäriin.
Jos täällä on kokemuksia, niin nyt olisi vertaistuen tarve kova.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Jos osaa esittää, ei ole psykoosissa. Skitsoaffektiivinen pers.häiriö voi olla, ehkä?
Tai sitten gaslightning, kiusaa sua oman vallantunteen pönkittämiseksi. Jos tuo kiusaaminen jatkuu ja huomaat että näitä tilanteita tulee toistuvasti ja ulkopuolisille esittää, että kaikki hyvin, niin sun kannattaa oikeasti harkita, kannattaako jäädä kiusattavaksi? Pidä itsestäsi huolta!
Tämä ei pidä paikkaansa. Yllättävän usein psykoosissa olevat osaavat tarpeen tullen esittää normaalia. Olen itse ollut samassa tilanteessa kuin ap, parisuhteessa ihmisen kanssa jolle puhkesi paha psykoosi. Kesti todella kauan saada hänelle apua, koska osasi lääkärissa vaikuttaa tarpeeksi normaalilta. Olen tuntenut myös muita psykoosisairaita ja täsmälleen samalla tavalla ovat tarpeen tullen osanneet esittää tervetttä, vaikka muuten olisivat aivan kuutamolla.
En ikävä kyllä osaa antaa ap:lle oikein mitään neuvoja. Itse jouduin lähtemään suhteesta, kun en onnistunut saamaan häntä avun piiriin yksin ja tilanne kävi aivan liian pelottavaksi ja ahdistavaksi itselleni. Lopulta hän vietti jakson suljetulla osastolla jonka jälkeen tervehtyi, mutta aika pitkään ehti sekoilla ennen sitä.
Onko miehesi siis vanhempiensa kanssa väleissä? Sinuna ottaisin mahd. pian heihin yhteyttä, on tärkeää ettet jää asian suhteen yksin. Yhdessä on helpompi miettiä vaihtoehtoja mitä tehdä. Ja ehdottomasti koeta pitää huolta itsestäsi, olet todella rankassa tilanteessa. Jos se käy ylivoimaiseksi, älä pelkää ottaa etäisyyttä, vaikka se aiheuttaakin raivareita. Pahimmillaan voit itsekin traumatisoitua tuosta tilanteesta pitkäksi aikaa. Tarvittaessa ota ihan fyysistä etäisyyttä jos vain on mahdollista mennä jonnekin muualle.
Ikävä kyllä pakkohoitoon on todella vaikea saada ihmistä, joka ei ole osoittanut selviä merkkejä väkivaltaisuudesta tai itsetuhoisuudesta. Nythän tuli vielä se muutos, että poliisi ei enää auta viemään ihmisiä pakkohoitoon, mikä vaikeuttaa tilannetta ennestään. Silti kannattaa ottaa yhteyttä terveydenhoitoon ja ainakin kysyä neuvoja tai mielipidettä mitä tehdä. Mutta on hyvin todennäköistä, että apua ei saa ennen kuin vasta tilanteen eskaloiduttua äärimmilleen.
Puhelin taskuun äänittämään kun sekoilee. Tai jos soitat sille ja tallennat puhelun.
Kyseessä on taktiikka mitä käytetään puolison todellisuuden hämärtämiseen, pään sekoittamiseen sekä pelotteluun. Kannattaa uskoa näitä jotka sanoo, että mies näyttelee. Tuollaista mielenterveysongelmaa ei ole olemassakaan ja poliisi ei sinua auta. Korkeintaan leimaa sinut mt ongelmaiseksi kun tapaavat täysin täysjärkiseksi muuttuneen miehesi joka vakuuttaa niille että sinulla on päässä vikaa. Ainoa mikä auttaa on se, että tajuat lähteä. Sinä olet tässä se kenestä ollaan tekemässä hullua, mies ei sitä ole ja toimii täysin suunnitelmansa mukaan.
Puoliso pitää saada päivystyksen kautta hoitoon. Sieltä saa oikean diagnoosin, ei palstalta.
Jos hänellä ei ole psykoosi, tilanne on oikeastaan vielä huolestuttavampi. Tuon tason persoonallisuuden häiriöitä on hyvin hankala korjata.
Vierailija kirjoitti:
Puoliso pitää saada päivystyksen kautta hoitoon. Sieltä saa oikean diagnoosin, ei palstalta.
Jos hänellä ei ole psykoosi, tilanne on oikeastaan vielä huolestuttavampi. Tuon tason persoonallisuuden häiriöitä on hyvin hankala korjata.
Psykoosi ei ole persoonallisuushäiriö.
Näitä ei voi auttaa. He eivät itse ymmärrä olevansa sairaita ja harhaisia. Jostain käsittämättömästä syystä osaavat kuitenkin esittää ulkopuolisille olevansa normaaleja. Itse en samassa tilanteessa voinut tehdä muuta kuin pelastaa itseni ennen kuin jotain pahaa tapahtuu. Kumppanini hurahti pahasti salaliittoihin koronapandemia myötä ja nyt koko elämä on erilaisia uhkia täynnä. Onneksi hän itse tietää olevansa jumalan valonkantaja, joka tulee vielä pelastamaan koko maailman..
Yksi neuvo: lähde ja pelasta itsesi! Muuta et voi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin väärin. Ethän niin kirjoittanutkaan.
Älä nyt hyvä ihminen usko mitään netin anonyymien diagnooseja ihmisestä, jota he eivät ole edes nähneet!
Selvää on, että et voi jatkaa tuollaisessa suhteessa, ja jos puolisosi ei halua muutosta, niin ero on ilmeinen ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi siinä lukikin "Jos hänellä ei ole psykoosi".
'Psykoosilla tarkoitetaan häiriötilaa, johon liittyy todellisuudentajun vakava järkkyminen ja toimintakyvyn heikkeneminen. Todellisuudentajulla viitataan kykyyn arvioida ulkoista ympäristöä objektiivisesti ja erottaa ympäristöstä tulevat aistimukset sisäisistä yllykkeistä. '
Kun ihmisen todellisuudentila on vakavasti järkkynyt niin hän ei pysty näyttelemään selväjärkistä koska ei kykene arvioimaan tilannetta missä pitäisi käyttäytyä niin. Toimintakyvyn heikkeneminen myös estää tämän toiminnon, koska se vaatisi suunnatonta määrää tahdonvoimaa ja itsekontrollia.
Nyt herää kyllä väkisinkin kysymys; miksi ihmeessä olet hänen kanssaan? Jos olet jo aiemmin kokenut tuollaisia monen päivän riehumisia, niin miksi et lähde? Vai aiotko olla vielä eläkkeelläkin hänen kanssaan ja pelätä jatkuvasti, milloin hulluus taas iskee? En millään voi uskoa, että elämäsi laatu laskisi jos jättäisit hänen tohottamaan ihan itsekseen.
Päivystysneuvonta 116117
Mieli ry kriisipuhelin 09 2525 0111
Vaikka provo tämä aloitus taitaa olla.
Vierailija kirjoitti:
Näitä ei voi auttaa. He eivät itse ymmärrä olevansa sairaita ja harhaisia. Jostain käsittämättömästä syystä osaavat kuitenkin esittää ulkopuolisille olevansa normaaleja. Itse en samassa tilanteessa voinut tehdä muuta kuin pelastaa itseni ennen kuin jotain pahaa tapahtuu. Kumppanini hurahti pahasti salaliittoihin koronapandemia myötä ja nyt koko elämä on erilaisia uhkia täynnä. Onneksi hän itse tietää olevansa jumalan valonkantaja, joka tulee vielä pelastamaan koko maailman..
Yksi neuvo: lähde ja pelasta itsesi! Muuta et voi.
Nyt ois sun kumppanille käyttöä! Sota voisi jäädä yhteen päivään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi siinä lukikin "Jos hänellä ei ole psykoosi".
Huomasin ja kommentoinkin jo lukeneeni väärin.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt hyvä ihminen usko mitään netin anonyymien diagnooseja ihmisestä, jota he eivät ole edes nähneet!
Selvää on, että et voi jatkaa tuollaisessa suhteessa, ja jos puolisosi ei halua muutosta, niin ero on ilmeinen ratkaisu.
Eroahan täällä on ehdotettukin. Itsehän aloittaja epäili psykoosia. Vain lääkäri voi tehdä diagnoosin.
Vierailija kirjoitti:
Päivystysneuvonta 116117
Mieli ry kriisipuhelin 09 2525 0111Vaikka provo tämä aloitus taitaa olla.
Ap tässä, olisipa provo - valitettavasti on mun elävää elämää just nyt.
Kiitos kaikista neuvoista. Hoitoon ei lähde vapaaehtoisesti ja pakolla ei viedä kun osaa muiden aikana olla suht normaalisti. Pahimmassa tapauksessa puhuisi ne ympäri ja minä olisin siellä hoidossa.
Appivanhemmilla on nyt oma suuri terveyshuoli, enkä ihan helpolla lähde heitä juuri nyt kuormittamaan tällä asialla. Lisäksi puoliso saisi siitä lisää kierroksia, ja tilanne vain pahenisi.
Taidan soittaa tonne kriisipuhelimeen. Jos sieltä saisi voimia.
Vierailija kirjoitti:
'Psykoosilla tarkoitetaan häiriötilaa, johon liittyy todellisuudentajun vakava järkkyminen ja toimintakyvyn heikkeneminen. Todellisuudentajulla viitataan kykyyn arvioida ulkoista ympäristöä objektiivisesti ja erottaa ympäristöstä tulevat aistimukset sisäisistä yllykkeistä. '
Kun ihmisen todellisuudentila on vakavasti järkkynyt niin hän ei pysty näyttelemään selväjärkistä koska ei kykene arvioimaan tilannetta missä pitäisi käyttäytyä niin. Toimintakyvyn heikkeneminen myös estää tämän toiminnon, koska se vaatisi suunnatonta määrää tahdonvoimaa ja itsekontrollia.
No tämä nyt ei vaan pidä paikkaansa. Nähty ja koettu. Ei sen normaalin esittämisenkään tarvitse olla sen kummoisempaa, kuin ettei niitä pahimpia sammakoita päästele suustaan, usein psykoosissa ihmiset ovat muutenkin varautuneita vieraita kohtaan eivätkä välttämättä halua hirveästi jutella. Ei psykoosissa olevat muutenkaan joka hetki välttämättä ole yhtä sekavia, vaan mielentila voi vaihdella siinä missä muillakin ihmisillä ja joskus he voivat vaikuttaa melkein normaaleilta kunnes tila taas huononee. Eikä lääkäritkään voi määrätä ketään pakkohoitoon vain sen takia, että hän käyttäytyy hieman kummallisesti, pitää olla vähän painavammat syyt.
Ja taas yksi satu.
Ja tosi huono sellainen.
suhtautuisit*