Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua epäilen että puolisoni on psykoosissa

Vierailija
24.02.2022 |

Kaksi päivää ihan järjettömiä raivareita ja eilen selvisi, että luulee meidän käyneen sellaisen keskustelun mitä ei oikeasti ole käyty. Syyttää minua ihan kaikesta ja jos joku asia selviää niin ryhtyy vaan raivoamaan seuraavasta asiasta. Näitä on ollut ennenkin, mutta nyt ei nuku, ei syö ja on ihan selvästi harhainen kun ei erota mikä on oikeasti tapahtunut ja mikä ei.
En tiedä onko suvussa taipumusta mielisairauteen, mutta sisarus saa samanlaisia järjettömiä raivareita ja sillä on mennyt jo kaksi parisuhdetta ja välit vanhempiin näiden raivareiden vuoksi.
Mun puoliso osaa taas esittää jos tulee ulkopuolisia paikalle. Naapurit kyllä kuulee mitä meillä tapahtuu, ja huuto kuuluu varmaan lähimmälle kävelytielle asti.
Tätä on nyt kestänyt neljä päivää enkä enää tiedä mitä teen. Ei usko että oma todellisuudentaju on heikennyt, eikä varsinkaan lähde vapaaehtoisesti mihinkään lääkäriin.
Jos täällä on kokemuksia, niin nyt olisi vertaistuen tarve kova.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteys oman kuntasi terveyskeskukseen tai mielenterveys palveluiden puoleen. Sieltä pitäisi tulla toimintaohjeet.

Kyllä harhainen ihminen voi näytellä muiden kanssa. Tilanteet muiden kesken on kuitenkin todella lyhyitä. Akuutissa tilanteessa pitäisi soittaa 112. Oletko jutellut tuosta nukkumattomuudesta jos siihen hakisi apua lääkäriltä itse.

Vierailija
42/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

'Psykoosilla tarkoitetaan häiriötilaa, johon liittyy todellisuudentajun vakava järkkyminen ja toimintakyvyn heikkeneminen. Todellisuudentajulla viitataan kykyyn arvioida ulkoista ympäristöä objektiivisesti ja erottaa ympäristöstä tulevat aistimukset sisäisistä yllykkeistä. '

Kun ihmisen todellisuudentila on vakavasti järkkynyt niin hän ei pysty näyttelemään selväjärkistä koska ei kykene arvioimaan tilannetta missä pitäisi käyttäytyä niin. Toimintakyvyn heikkeneminen myös estää tämän toiminnon, koska se vaatisi suunnatonta määrää tahdonvoimaa ja itsekontrollia.

No tämä nyt ei vaan pidä paikkaansa. Nähty ja koettu. Ei sen normaalin esittämisenkään tarvitse olla sen kummoisempaa, kuin ettei niitä pahimpia sammakoita päästele suustaan, usein psykoosissa ihmiset ovat muutenkin varautuneita vieraita kohtaan eivätkä välttämättä halua hirveästi jutella. Ei psykoosissa olevat muutenkaan joka hetki välttämättä ole yhtä sekavia, vaan mielentila voi vaihdella siinä missä muillakin ihmisillä ja joskus he voivat vaikuttaa melkein normaaleilta kunnes tila taas huononee. Eikä lääkäritkään voi määrätä ketään pakkohoitoon vain sen takia, että hän käyttäytyy hieman kummallisesti, pitää olla vähän painavammat syyt.

Taitaa olla niin että sinä et erota psykoosia psykoottisuudesta etkä ole nähnyt ikinä ihmistä psykoosissa. Sinulle on vain annettu selitys jonka olet uskonut koska et tiedä näistä asioista mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulosta siltä, että lienee parasta, että lähdet vain pois kotoa, etkä sinne enää palaa. Jos se mies siellä vaan raivoaa eikä ole muille tai itselleen vaaraksi, ei taida mikään psykiatrinen olla tilanteessa avuksi. Mene jonkun tuntun luokse ja hae tavarasi pois tuttujen kanssa. Älä mene yksin asuntoon, tarvittaessa poliisi auttaa turvaamaan tavaroiden haun. Kannattaa nyt kuitenkin ensin olla yhteydessä psykiatrisen puolen neuvontaan jossa joku asioista tietääkin, parempaa apua sinä sieltä varmasti saat kun vauva palstalta.

Vierailija
44/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas yksi satu.

Ja tosi huono sellainen.

Miksi ihmeessä olet täällä, kun kaikki aloitukset on sun mielestä keksittyjä? Eikö ole mahdottoman raskasta epäillä aina kaikkea. Suosittelen jotain psykiatrista apua tuohon. En minäkään aina ihan kaikkea usko, mutta tällaiset aloitukset on oikeasti mahdollisia, jos ei juuri aloittajan elämässä, niin jonkun muun. Ja se joku muu saattaa apua saada. Näitä provo huutoja et taida miesten aloituksiin huudella, joten joku in cel raukka taitaa kyseessä olla.

Vierailija
45/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex puolisolla oli (jälkeenpäin ajateltuna) aika usein sellaisia vaiheita, missä suhtautui epäluuloisesti ihmisiin ja puhui vainoamispuheita. Meitä esimerkiksi seurasi joku moottoripyöräkuljettaja päivätolkulla, joka oli näkynyt jossain missä olimme käyneet. Olin tosi hämmentynyt, hän piti näitä juttuja ihan toisina ja minä ihan järjettöminä. Pakotin psykiatrille, joka tarjosi lääkkeitä. Ei aloittanut. Kävi mt hoitajalla, jolle sai varmaan jopa jotenkin puhuttua että nämä harhat on ihan todellisia huolia. Stressi vaikutti provosoiva harha-ajattelua ja kaikki sairaudentunto on aina loistanut poissaolollaan.

Ainoa vinkkini on, että eroa. Pelasta itsesi ja lapsesi, jos niitä on. Minä tosiaan lopulta jätin miehen, uhkaili tasaisen epätasaiseen itsensä satuttamisella ja hyperventiloi milloin mistäkin. Eroaminen voi olla vaarallista, joten kannattaa mahdollisimman hyvin pedata se valmiiksi (turvaverkot, turvakoti tms).

Vieläkään ei ole hoidon piirissä ja minua vedetään poliisille/muille viranomaistahoille milloin mistäkin. Vainoharhat on siirtynyt aivan täysin muhun, mä olen suurin paholainen maanpäällä, joka tavoittelee omaa etuaan, manipuloi lapsia ja tekee kaikkensa kiusatakseen häntä (tosiasiassa en ole yhtään ylimääräistä häneen yhteydessä itseni suojelemiseksi). Nyt on taas joku rikosilmoitus menemässä musta jostain rahoista, mitä haluaa että maksan.... Itse olen kantapään kautta oppinut, että tuon tason mielenterveysongelmille ei missään nimessä pidä antaa mahdollisuutta.

Vierailija
46/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee hätätilanne, soita salaa 112. Jätät linjan auki kun ukko riehuu. Häkessä kuulevat sen. Jos soitat 112 sovelluksen kautta, ne saa paikannettua sut.

Vierailija
47/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja taas yksi satu.

Ja tosi huono sellainen.

Miksi ihmeessä olet täällä, kun kaikki aloitukset on sun mielestä keksittyjä? Eikö ole mahdottoman raskasta epäillä aina kaikkea. Suosittelen jotain psykiatrista apua tuohon. En minäkään aina ihan kaikkea usko, mutta tällaiset aloitukset on oikeasti mahdollisia, jos ei juuri aloittajan elämässä, niin jonkun muun. Ja se joku muu saattaa apua saada. Näitä provo huutoja et taida miesten aloituksiin huudella, joten joku in cel raukka taitaa kyseessä olla.

Miesasiamiesten mielestä täällä ei saa puhua mitään negatiivista miehistä, koska miehet ovat täysin virheettömiä, pyhiä olentoja.

Tosin jos kertoo vanhoista jutuista, "erosin väkivaltaisesta ja juovasta miehestä", nämä samat tulevat sheimaamaan miksi otit tuollaisen miehen, kun olisi tällainen kilttikin ollut tarjolla.

Yhtä kaikki: mikä tahansa tapahtunut on aina naisen vika.

Vierailija
48/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoosin näkee myös ihmisen silmistä ja puheet muuttuvat harhaisiksi. En osaa kuvata muuta kuin harhainen ja jotenkin tuijottava katse. Veljen vaimo meni psykoosiin kun joutui onnettomuuden jälkeen sairaalaan. Menin katsomaan ja näin heti mistä kyse. Menin kertomaan hoitajille, että taitaa olla psykoosissa. Ja piti paikkansa. Leikkauksen jälkeen siirrettiin psykiatriseen sairaalaan toipumaan. Selvisi siellä.

Vierailija
49/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoosin näkee myös ihmisen silmistä ja puheet muuttuvat harhaisiksi. En osaa kuvata muuta kuin harhainen ja jotenkin tuijottava katse. Veljen vaimo meni psykoosiin kun joutui onnettomuuden jälkeen sairaalaan. Menin katsomaan ja näin heti mistä kyse. Menin kertomaan hoitajille, että taitaa olla psykoosissa. Ja piti paikkansa. Leikkauksen jälkeen siirrettiin psykiatriseen sairaalaan toipumaan. Selvisi siellä.

Anton Vartiainen tappoi koko perheensä. Psykoosi. Maijupoppanen insta

Vierailija
50/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.google.fi/search?q=Psykologivastaanottoja+et%C3%A4n%C3%A4%3…

Ei psykologi ole oikea taho tässä asiassa. Pitää hakeutua psykiatrille. 

Vierailija
51/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaudentunnottomuus kuuluu tuohon oleellisesti. Ei varmasti itse tunnista tai halua hoitoon. Tuo on vakava tila ja laitosjakson paikka. Ja joku sanoi, ettei psykoosissa voi esittää normaalia, niin kyllä voi! Niitäkin on niin erilaisia ja asteisia. Jotkut jopa tietävät olevansa psykoosissa ja tietävät näkynsä/kuulonsa harhoiksi.

Psykiatriseen ja äkkiä, tuo vain pahenee hoitamattomana. On jo pakkolähetteen arvoinen sairaus.

Miten se muka onnistuu, kun ei ole ollut fyysisesti väkivaltainen. Vapaaehtoisesti ei kyllä lähde mihinkään.

Kyllä mielisairaat hoitoon laitetaan, vaikkeivät väkivaltaisia olisikaan. 

Vierailija
52/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ainakaan mene turvakotiin, äläkä hanki apua. Mies on pershäiriöinen, ei psykoosissa, kosska osaa esittää.

Mä ihan ajattelin, että aloittaja on mies ja psykoosissa on nainen. 

Vierailija
53/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs oot semmosen ottanu hähähähää niin makaa kuin petaa lololololl et tuu ikinä lähtee sen luota koska et uskalla hihihih

T. Mies

Vierailija
54/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi esittää että pääsisi sinusta eroon kun ei uskalla lähteä. Oletko kovakin narsisti itse? Katsoa peiliin. Näen niin tämän...

Vierailija
55/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuku veitsi tyynyn alla...

Vierailija
56/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti dokumentoi. Googleta Always be recording -menetelmä. Tällä saat myös taropeen vaatiessa osoitettua ulkopulolisille, että mies todella feikkaa, koska pystyy näyttelemään ulkopuolisten ollessa läsnä. Mutta älä tee tätä tökerön kömpelösti, vaikka pelottaisi. 

Vierailija
57/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos sun puoliso lukee tätä....,..älä jätä konetta auki

Vierailija
58/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa päin on tuommosia ihmisiä

Vierailija
59/75 |
24.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä psykoottinen (esim. harhaluuloisuushäiriöinen) voi olla normaali välillä. Tiedän itse kokemuksesta! Psykoosisairauksia on erilaisia.

Vierailija
60/75 |
25.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ambulanssi kun kohtaus on päällä, voi olla suvussa tai päihteiden aiheuttama. Mutta mitä nopeammin apua sen paremmin voi toipua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kuusi