Tyhmä kyselee: miten lohta valmistetaan uunissa?
Eli ihan vaan uunilohta, miten sitä tehdään? Mitä ostan kaupasta, miten maustan ja kauanko uunissa?
En ole koskaan tehnyt ja luulen, että ihan kalasta asti tehty on minulle liian haastavaa. Myydäänkö sitä jonain valmiina paloina ja miksi niitä kutsutaan jos näin on?
Kommentit (85)
Ostan koko lohen kun on tarjouksessa, pyydän poistamaan pään, laitan leivinpaperin päälle uunipellille ja paistan 200 asteessa 3O- 45 min. Vasta kun on kypsä, ripottelen suolaa.
Kalaan laitetaan suolaa ja sitten vaan vuoassa uuniin paistumaan 175 asteeseen noin tunniksi, jos kokonainen n. 1 kg kala, tai vähempi riittää, jos file. Paistoaika makuasia. Riippuu millaista lohta haluaa. Voi paistaa pussissa tai ilman.
Jos haluat aloittaa helpoimmasta päästä, osta pakastelohipaloja, levitä ne uunipellille tai piirakkavuokaan, mausta täällä annettujen ohjeiden mukaan ja paista uunissa lohipalapakkauksen ohjeen mukaan. Sillä tavalla ei tarvitse ujostella kalatiskillä.
Mies myös pieraisi mun lanttulootaan kysymättä lupaa. Mitä teen? Kinkkukin pyörtyi lemusta. Ap