Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tyhmä kyselee: miten lohta valmistetaan uunissa?

Vierailija
05.02.2010 |

Eli ihan vaan uunilohta, miten sitä tehdään? Mitä ostan kaupasta, miten maustan ja kauanko uunissa?

En ole koskaan tehnyt ja luulen, että ihan kalasta asti tehty on minulle liian haastavaa. Myydäänkö sitä jonain valmiina paloina ja miksi niitä kutsutaan jos näin on?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse menisin ravintolaan ja tilaisin lohta,jos olisi noin vaikeaa.

Vierailija
62/82 |
10.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suosikkohje on sellainen että laitetaan lohifilee vuokaan ja harmi kuin en muista takuuvarmasti mausteita mutta ainakin suolaa, valkosipulisuolaa, sitruunapippuria ja oregaanoa, saattaa olla että mustapippuria (mies yleensä maustaa). Oregaano kuulostaa oudolta, mutta se on tässä ihan oleellinen eikä tee mausta ollenkaan pizzamaista vaan hyvää. Sitten kaadetaan vuokaan purkki kermaa ja laitetaan uuniin kunnes kala on käytännössä kypsä, sitten vielä heitetään päälle purkki katkarapuja pakasteesta ja laitetaan uuniin viideksi minuutiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
16.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ohje:

1) Osta kala.

2) Laita uuni päälle.

3) Avaa kalapaketti ja laita se vuoassa uuniin.

4) Anna kalan kypsyä uunissa.

5) Ota kala uunista.

6) Syö kala.

Vierailija
64/82 |
04.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että keskustelu on vanha, mutta luultavasti jollekin vielä ajankohtainen. Lohifilee on meillä tehty jo pitkään tällä takuuvarmalla ohjeella 

Vierailija
65/82 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lohi Filee Leivinpaperin päälle, päälle esim Sitruuna Freenfres (Mitenlie kirjotettaan) sekä hieman suolaa ja pippuria

Paistat kalan paksuudesta Riippuen 30-45Min

Vierailija
66/82 |
22.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ihan vaan uunilohta, miten sitä tehdään? Mitä ostan kaupasta, miten maustan ja kauanko uunissa?

En ole koskaan tehnyt ja luulen, että ihan kalasta asti tehty on minulle liian haastavaa. Myydäänkö sitä jonain valmiina paloina ja miksi niitä kutsutaan jos näin on?

Ootko kuullut koskaan netistä ja googlesta? "uunilohi" haku tuottaa yli satatuhatta osumaa. Luet sittä vaikka 50 ensimämistä läpi, niin alkaa olla aika hyvä käsitys miten uunilohi tyypillisesti valmistetaan.

Vierailija
67/82 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

siellä kala/lihatiskillä. Myyjät on usein miehiä ja auttavat mielellään naista, joka ei tiedä mitään kalan valmistuksesta. Varsinkin vanhemmat kokeneet miesmyyjät on päteviä. Näin itse toimin, koska en itse syö kalaa, mutta lapset halusin opettaa sitä syömään. Ja valmistuskin on tosi helppoa ja kypsyy nopeasti.

Ja monet naiset tuoksahtavat kalalle.

Vierailija
68/82 |
01.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9v vanha ketju ja joku luuli olevansa vitsikäs kun keksi että kala haisee.

Vierailija
69/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ikisessä täällä olleessa ohjeessa kala on pilattu.
Paistetaan aivan liian kuumassa aivan liian kauan. Laittakaa se paistomittari kalaan niin ei tarvitse arvailla aikoja, eikä varsinkaan "pitää vielä varmuuden vuoksi että loiset kuolee". 
Nämä samat kalan kuivaajat ostavat tod näk Juhla Mokkaa tarjous lavalta, koska aina on sitä juotu ja on hyvä kahvi,,,jämpti on!

Vierailija
70/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ohje:

1) Osta kala.

2) Laita uuni päälle.

3) Avaa kalapaketti ja laita se vuoassa uuniin.

4) Anna kalan kypsyä uunissa.

5) Ota kala uunista.

6) Syö kala.

Vielä sellainen että kohtien 3 ja 6 välissä, saat siis valita sen välin itse, kannattaa ripotella ainakin suolaa päälle. Sitruunapippuri tai valkopippuri on myös ihan hyvä lisätä tässä yhteydessä.

Vierailija
71/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keitetty lohi on maukasta ja helppo valmistaa. 

Kiehauta liemi vedestä, etikasta, sipulista, tillistä, valkopippurista ja laakerinlehdestä. 

Laita lohifilee uunivuokaan, kaada liemi lohen päälle ja anna lohen kypsyä uunissa. Tarjoa keitetty lohi kylmänä vastakeitettyjen perunoiden, suolakurkkujen ja tillimajoneesin kanssa.

Vierailija
72/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on juuri niitä asioita jonka opit vain tekemällä. Muutaman teet, sitten sujuu.

Vierailija
73/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan poika syö pelkästään niitä valmiita kaupan lohilaatikoita. Useimmin niitä isompia vuokia joskus niitä halpoja pieniä.  2-3€ pieni lohiperuna laatikko . Voi lämmittää mikrossa . Tai paistinpannulla kun ottaa pois paketista ja siitä muovirasiasta. Se mikroruokien muovirasia on hyvä tiskata uusio käyttöön . 

Vierailija
74/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keitetty lohi on maukasta ja helppo valmistaa. 

Kiehauta liemi vedestä, etikasta, sipulista, tillistä, valkopippurista ja laakerinlehdestä. 

Laita lohifilee uunivuokaan, kaada liemi lohen päälle ja anna lohen kypsyä uunissa. Tarjoa keitetty lohi kylmänä vastakeitettyjen perunoiden, suolakurkkujen ja tillimajoneesin kanssa.

Etikka on säilöntä aine kuule. 

Vierailija
75/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaloissa on parasiittejä .  Ne tuhoutuu pitkään kuumentämalla .  Jos syöt raakaa kalaa on oma biisi jos suolesi on täynnä matoja .  

Vierailija
76/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siellä kala/lihatiskillä. Myyjät on usein miehiä ja auttavat mielellään naista, joka ei tiedä mitään kalan valmistuksesta. Varsinkin vanhemmat kokeneet miesmyyjät on päteviä. Näin itse toimin, koska en itse syö kalaa, mutta lapset halusin opettaa sitä syömään. Ja valmistuskin on tosi helppoa ja kypsyy nopeasti.

Ja monet naiset tuoksahtavat kalalle.

Ja monet miehet vasta tuoksuukin !  

Vierailija
77/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän suosikkohje on sellainen että laitetaan lohifilee vuokaan ja harmi kuin en muista takuuvarmasti mausteita mutta ainakin suolaa, valkosipulisuolaa, sitruunapippuria ja oregaanoa, saattaa olla että mustapippuria (mies yleensä maustaa). Oregaano kuulostaa oudolta, mutta se on tässä ihan oleellinen eikä tee mausta ollenkaan pizzamaista vaan hyvää. Sitten kaadetaan vuokaan purkki kermaa ja laitetaan uuniin kunnes kala on käytännössä kypsä, sitten vielä heitetään päälle purkki katkarapuja pakasteesta ja laitetaan uuniin viideksi minuutiksi.

Oregano on hyvää myös paistettu muna kuin peruna päällä kuin  spagettiin . 

Vierailija
78/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uunivuokaan kaupasta perunasipuli pussi . Kokonaan jos kunnon vuoka puolet jos pieni.  Päälle kylmässä vedessä huuhdeltu lohen filee nahkapuoli ylöspäin .  Nahka jää päälle.  Ripaus merisuolaa siihen ennen kuin laitat sen perunoiden päälle ja viherpippuria hiukan. Jauheena.  Sitten desi vettä ja 2 desiä kermaa , ruokakermaa . Kaada ne perunoiden päälle ennen kuin kala nahkapuoli ylöspäin .  175 astetta -200 . Riippuu onko uuni uusi vai vanha . Hyvä jos on kaksi . Ilman kanttakin tulee hyvää. Kypsyy nopeasti , kun liemi kuplii voi lisätä puolidesiä vettä.  Pitää vahtia kokoajan . Kalan pitää olla läpi kypsää .  Kun tuntuu että kala on läpi kypsää sammuta lämpötila anna olla heti uunissa vielä . Sitten kun otat ruuan uunista pannunalusen päälle ja otat kannen pois tai ilman kantta niin tarkasta vielä kalan kypsyys sisältä .  Kääri nahka pois päältä . Se irtoaa helposti nyt.  Älä syö kuoria. Nyt voit ottaa lautaselle hiukan lohta hiukan perunasipulia ja lientä.  Punajuuria hiukan lautasella ja jos tuntuu ripottele  mukaan valkopippuria tai mustaa . Tämä on kasviskala ruokaa. Jälkiruoaksi käy mikä tahansa vaikka kaupan valmiit vanukkaat ja kiisseliä. Tämä kypsennys vaatii hiukan taiteellista läsnäoloa kunnon kokki vahtii kokoajan. 

Vierailija
79/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kalakeitto onnistuu parhaiten pakaste seistä . Seiti on hyvää myös uunissa .  

Vierailija
80/82 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ottanut elämäntehtäväkseni kehittää draamaa kaikesta, jotta pääsen ruikuttamaan vauvapalstalle. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan