Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä te olette saaneet apua koiran lenkityksiin? ov

Vierailija
11.07.2015 |

Tarkoitan nyt yksin asuvia ja esim. jalkaleikkauksen jälkeen olette tarvinneet apua.

Mulle on tulossa isompi nilkkaleikkaus parin kuukauden sisään ja stressaan jo tuon koiran takia :( Kun ei ole oikeasti ketään, kuka voisi auttaa.

Yhden kaverin uros on alkanut pöhisemään mun urokselle ja oma uros vähän aristelee tuon pöhisemistä (ja kaveri käy lähes joka ilta yhden kaverinsa kanssa lenkillä ja hänen koiransa ei siedä leikkaamattomia uroksia, vaikka onkin leikattu). Olen kyllä auttanut tätä kaveria paljon. Sillon, kun hänen polvensa tähystettiin ja myöhemmin hain hänen koiraansa melkein joka ilta lenkille, jos kaveri oli iltavuorossa. Eli sinänsä kaveri on "mulle velkaa".

Toinern kaveri on suoraan sanottuna kusessa omien koiriensa kanssa (hänellä on kaksi doggia, jotka perseilevät hihnassa sen minkä kerkeää ja vetävät kaveria perässä, kun märkää tiskirättiä.. Ja kaveri välillä räpsii hihnalla koiria tai "lyö").

Naapuri puolestaan. Noh.. Hän ehkä voisi auttaa välillä, mutta hänellä on selkä sökönä :( 

Muita kavereita ei ole lähellä. 

Leikkauksen jälkeen mulla on 6 viikkoa kipsi jalassa, vähintään 2-3 viikkoa menee niin, että jalalla ei saa varata yhtään. Sen jälkeen pikku hiljaa saa varata. Ja 3 kuukautta tulee saikkuakin.

Koira on iso (painaa 30 kiloa, säkä on n. 64 cm), osaa kävellä vetämättä, mutta välillä intoutuu vetämään (uskoo kyllä, kun kieltää). Ohitukset mennään käskyttämällä (yrittää välillä pöhistä leikkaamattomille uroksille, varsinkin jos toinen haastamalla haastaa tuijottamalla), koiran eleitä seuraten (tietyt urokset ohitetaan käskyttämällä, muuten ohitukset sujuu ok). Eli vieraalle en uskaltaisi tuotaa antaa, tietty jos itse lähden mukaan, niin sitten ehkä..  

Huoh, mä stressaan varmaan itseni hengiltä tämän asian takia :(

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoa en voi ajaa kuuteen viikkoon :( Oikea jalka nimittäin kyseessä. Koirapuisto on n. 100 metrin päässä eli se vähän auttaa :) Tuo ei kyllä hirveämmin tee puistossa mitään, jos siellä ei ole kaveria :D Palloa on turha yrittää heittää, kun ei tuo mitään tajua (juoksee ehkä perään, mutta siihen se sitten jääkin).

Takapihalta alkaa "metsä", mutta en uskalla tuota ihan tuohon takapihalle laskea. Koiralla on kyllä varma luoksetulo, mutta tuolla on räjäytyksiä ym. (tehdään pyörätietä ja vedetään jotain kaasuputkea tms.) eli vaikka koira on "paukkuvarma", niin se ei voi kuitenkin pelästyä, jos suoraan korvan juuressa pamautetaan. Ja nuo pamauttelevat mihin aikaan päivästä vaan eli..

Äiti ei ota mielellään pitemmäksi aikaa hoitoon, viikko on maksimi. Hänellä on polvi sökönä eli ei pysty tekemään pitkiä lenkkejä. Toki mennään pariksi päiväksi äitini luokse heti leikkauksen jälkeen. Samoin yksi kaveripariskunta on luvannut jeesata (monta kertaa sanonut, että kyllä meille voi tuoda hoitoon jne.), mutta nyt kun kysäsin asiaa, niin ei ehdi. Työkiireet pukkaa päälle jne. Oltiin nyt keväällä sovittu, että koira menee heille viikonlopuksi hoitoon, kun olisi ollut yksi meno. No se meno sitten jäi, kun kaverit peruivat paria päivää ennen :/

Dogsitteriä olen kyllä miettinyt, mutta en tiedä uskallanko antaa tuota teinin käsiin. Tuota on kyllä siskoni esikoinen talutanut (myös yksin), mutta kyseessä onkin tuttu ja hän osaa jo lukea koiraa + koira osaa nätisti kävellä hänen kanssaan. (Hän ei voi auttaa, koska ei asu samassa kaupungissa). Kyseessä on kuitenkin iso koira, joka on "raakaa lihasta" eli halutessaan kyllä saa täyden vedon päälle. Toki mä puolet isompana pystyn kyllä koiraa pitelemään ja saan kyllä koiran hallintaan (siis jos koira esim. yrittää lähteä irtokissan perään (ei saalistamaan vaan yrittää vaan mennä moikkaamaan. Ei raasu tajua vieläkään, ettei kaikki kissat tykkää koirista.. Mulla on siis kaksi kissaakin :D)). 

Samoin se, että osaako teini lukea tuon eleitä? Ja reagoimaan ajoissa eli hoitamaan käskytykset ohittamisissa? Toki, jos itse olen mukana, niin eihän se sitten olisi ongelma. Ja jos muutaman kerran tehtäisiin ns. harjoituslenkkejä.. Ja valitsisi sellaisia aikoija, ettei kyseiset urokset ole siihen aikaan liikkeellä.

Toinen ongelma on sitten se raha :( Olen ymmärtänyt, että nuo sitterit on suht kalliita? Sinänsä en tarvitsisi apua, kun vaan kerran päivässä. koiralla kyllä riittäisi yksi pitkä lenkki per päivä + kaksi pikapissatusta, vaikka onkin suht energinen tapaus. Mutta kyllähän sekin maksaa. Työttömällä, kun ei sitä rahaa ole hirveästi :/

Koirahoitolat on liian kalliita ja en kyllä raaskisi jättää tuota kuudeksi viikoksi hoitoon :( Jo kissoillekkin tulisi hirmu ikävä.

Ei ole ketään sukulaista, joka voisi ottaa. Yksi kaveri (joka on kylläkin nykyisin entinen) kyllä lupasi monta kertaa, että hän kyllä voi ottaa hoitoon, kun säkin olet ottanut mun koiraa hoitoon jne. Nykyisin kyseinen kaveri on siis ex + taloudessa on myös toinen koira, joka ei siedä vieraita koiria.

Ja tietty.. Olisihan yksi kaveri, mutta hänellä on jo kädet täynnä työtä, kun on yksinhuoltaja ja lenkille pitäisi sitten ottaa kahden koiran lisäksi vilkas taaperokin.

ap

Vierailija
2/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 21:33"]

Ota yhteyttä lähimpään yläkouluun ja kysy opettajilta suosituksia. On riskialtista antaa koira tuntemattomalle teinille. Teinille voi maksaa vaikka vitosen per lenkitys iltapäivisin. Aamulla ja illalla sitten vai pihapissalle. Lähde välillä auton kanssa koiratarhalle tai metsään juoksuttamaan koiraa vapaana.

[/quote]

Opettajien tehtävänä ei ole välittää koirahoitajia! 4H:lla on jo dogsitterinsä, sieltä voi kysyä tai sitten ilmoitus kaupan ilmoitustaululle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, en mä minneen kouluun "uskalla" ruveta soittelemaan. 

ap

Vierailija
4/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se sisko? Jos siskon tytär kerran ulkoiluttaa koiraa mielellään, voisivatko ottaa hoitoon?

Vierailija
5/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita kaupan tms ilmoitustaululle ilmoitus. Itse löysin www.koirat.com keskustelupalstalta koiralleni ulkoiluttajan kun tein poikkeuksellisesti pidempää päivää töissä.

Vierailija
7/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4H-yhdistys kouluttaa teineistä dogsittereitä. Eli kuin babysitter, mutta koiralle. Heillä on kyl tuntipalkka, mutta voishan katsoa? :)

Vierailija
8/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä lähimpään yläkouluun ja kysy opettajilta suosituksia. On riskialtista antaa koira tuntemattomalle teinille. Teinille voi maksaa vaikka vitosen per lenkitys iltapäivisin. Aamulla ja illalla sitten vai pihapissalle. Lähde välillä auton kanssa koiratarhalle tai metsään juoksuttamaan koiraa vapaana.

Vierailija
9/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asut Viikin lähellä Helsingissä, niin voin ulkoiluttaa koiraasi.

Vierailija
10/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahasta puute niin vie koirahotelliin siksiaikaa.

Vierailija
11/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:01"]

Entä se sisko? Jos siskon tytär kerran ulkoiluttaa koiraa mielellään, voisivatko ottaa hoitoon?

[/quote]

Ei voi ottaa. Kissan takia :/ Kun heidän pikku kultamussukka pussukka saa paskahalvauksen koirista (ja nämä on ihan siskolta lainatut sanat :D). Ja muutenkin tuntuu, että koira on ok tulla vierailulle, mutta esim. yöksi jos ottaisi, niin sitten koira olisi leikkimökissä koko ajan (tämäkin on siskolta lainattu.. Kerran oli puhetta, että kyllähän tuo voi tulla meille yöksi, MUTTA se sitten asuu leikkimökissä! Sitä ei oteta sisälle yöksi. PISTE.).

ap

Vierailija
12/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:05"]

Jos asut Viikin lähellä Helsingissä, niin voin ulkoiluttaa koiraasi.

[/quote]

Harmi, en asu Helsingissä :( 

ap

Vierailija
13/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampere?

Vierailija
14/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö 13-v rakastaa koiria ja "kerjää" naapuruston koiria ulkoilutettavaksi. Ihan ilmaiseksi. Löytyiskö sun läheltä joku tämmönen teini?

Vierailija
15/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulu?

Vierailija
16/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:31"]

Vie lopetettavaksi. Itsellä pari vuotta sitten suunnilleen sama tilanne ja niin tein. Alkuun muutaman päivän oli vaikeeta mutta sitten alkaa huomaamaan miten paljon helpompaa elämä on ilman koiraa.

[/quote]

No just joo. Haist huilu. Muuta en sano! Kuule, koira menee piikille vaan ja ainoastaan silloin, jos se sairastuu eikä ole paranemis mahdollisuuksia (esim. syöpä) tai tassu murtuu pahasti eikä voida leikata. Yksinäiselle ihmiselle eläimet on se ainut seura, jolle "jutella". Ja varsinkaan nuorta koiraa ei todellakaan viedä turhan takia piikillä, varsinkaan kun koira ei ole mikään ongelmakoira. Järki hoi taas.

Asun etelässä :)

Vierailija
17/50 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse veisin hoitolaan. Epävarma hoito on epävarmaa ja siitä tulee kauhea stressi.Hoitolassa olisi varma ja luotettava hoito. Nyt kukaan ei halua koiraasi hoitaa. Jos olisi pikku piski niin hoitaja löytyisi varmaan paremmin.

Vierailija
18/50 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 23:55"]

Itse veisin hoitolaan. Epävarma hoito on epävarmaa ja siitä tulee kauhea stressi.Hoitolassa olisi varma ja luotettava hoito. Nyt kukaan ei halua koiraasi hoitaa. Jos olisi pikku piski niin hoitaja löytyisi varmaan paremmin.

[/quote]

No en usko, että pikku piskillä olisi yhtään sen enempää vientiä, kun tällä isollakaan. Ihan samalla tavalla ne ongelmat on siinäkin :D Tai oikeastaan.. Kaverin doggit jyräisivät sen chihun tms. piskin jalkoihinsa :D Ja toisen kaverin uros sitten varmaan popsisi sen iltapalaksi :D 

Ja naapurin selkä puolestaan, se kun pamahtaa, niin silloin ei todellakaan liikuta yhtikäs mihinkään :( Valitettavasti.

Olin tismalleen samassa tilanteessa 2,5 vuotta sitten, kun polvi leikattiin. Kävelin silloin muistaakseni 4 viikkoa keppien kanssa, silloin oli kyllä erona se, että jalalla sai varata ja siinä oli ortoosi. Ja koira oli silloin vasta 4kuinen pentu, jolla oli kokoa n. 13 kiloa ja säkä oli, jotain.. En muista. Naapuri käytti pari kertaa tuota lenkillä ja sitten pamahti selkä (liukastui roskakatoksen edessä ja oli muutaman viikon saikulla). Silloin oli kyllä se ongelma, että sisäsiisteydessä otettiin pikkasen takapakkia (oli "päiväkuiva" n. 3,5 kuisena, mutta yösiisteyden kanssa otettiinkin sitten pahasti pakkia :/.

Tuosta viisastuneena aloinkin nyt jo aikaisessa vaiheessa miettimään, että mitenkäs nyt nuo lenkitykset.

ap

Vierailija
19/50 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita paikkakunta.

Sinulla on nyt jo useampi ehdokas ulkoiluttajaksi. Harmi, että paikkakunnat eivät ole sopivia. 

Eivät kaikki palstalaiset ole kaheleita. :)

Vierailija
20/50 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samanlainen pöhisijäkoira (samaa kokoa) ja 16vuotiaana koulutin sen, hallitsen hihnassa ja tottelee kyllä. Että uskon että kokemuksen omaavaan teiniinkin voi luottaa. Meidän talossa käy ulkoiluttamassa nuori tyttö monia koiria. Paljon vaan ilmoituksia kehiin j ahyvä kun olet ajoissa, voit tutustuttaa koiran ja ulkoiluttajan ja katsoa miten sujuu. Varmasti kelpaa työttömälle välivuoden pitäjälle, koiraihmiselle joka ei voi omaa ottaa... Tsemppiä:) (minäkin voisin auttaa ellei koulu ja koira jo veisi niin paljon aikaa)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi