Mistä te olette saaneet apua koiran lenkityksiin? ov
Tarkoitan nyt yksin asuvia ja esim. jalkaleikkauksen jälkeen olette tarvinneet apua.
Mulle on tulossa isompi nilkkaleikkaus parin kuukauden sisään ja stressaan jo tuon koiran takia :( Kun ei ole oikeasti ketään, kuka voisi auttaa.
Yhden kaverin uros on alkanut pöhisemään mun urokselle ja oma uros vähän aristelee tuon pöhisemistä (ja kaveri käy lähes joka ilta yhden kaverinsa kanssa lenkillä ja hänen koiransa ei siedä leikkaamattomia uroksia, vaikka onkin leikattu). Olen kyllä auttanut tätä kaveria paljon. Sillon, kun hänen polvensa tähystettiin ja myöhemmin hain hänen koiraansa melkein joka ilta lenkille, jos kaveri oli iltavuorossa. Eli sinänsä kaveri on "mulle velkaa".
Toinern kaveri on suoraan sanottuna kusessa omien koiriensa kanssa (hänellä on kaksi doggia, jotka perseilevät hihnassa sen minkä kerkeää ja vetävät kaveria perässä, kun märkää tiskirättiä.. Ja kaveri välillä räpsii hihnalla koiria tai "lyö").
Naapuri puolestaan. Noh.. Hän ehkä voisi auttaa välillä, mutta hänellä on selkä sökönä :(
Muita kavereita ei ole lähellä.
Leikkauksen jälkeen mulla on 6 viikkoa kipsi jalassa, vähintään 2-3 viikkoa menee niin, että jalalla ei saa varata yhtään. Sen jälkeen pikku hiljaa saa varata. Ja 3 kuukautta tulee saikkuakin.
Koira on iso (painaa 30 kiloa, säkä on n. 64 cm), osaa kävellä vetämättä, mutta välillä intoutuu vetämään (uskoo kyllä, kun kieltää). Ohitukset mennään käskyttämällä (yrittää välillä pöhistä leikkaamattomille uroksille, varsinkin jos toinen haastamalla haastaa tuijottamalla), koiran eleitä seuraten (tietyt urokset ohitetaan käskyttämällä, muuten ohitukset sujuu ok). Eli vieraalle en uskaltaisi tuotaa antaa, tietty jos itse lähden mukaan, niin sitten ehkä..
Huoh, mä stressaan varmaan itseni hengiltä tämän asian takia :(
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:09"]
Laita paikkakunta.
Sinulla on nyt jo useampi ehdokas ulkoiluttajaksi. Harmi, että paikkakunnat eivät ole sopivia.
Eivät kaikki palstalaiset ole kaheleita. :)
[/quote]
20. oli siis ap, unohdin vaan laittaa tuon merkinnän :) Asun siis etelässä.
Juu, toki kyllähän teinikin pärjää varmasti, jos on kokemuksia isoista koirista. Täällä päin vaan tuntuu olevan enempi noita pikku koiria :( Ja sekin vielä, että meillä on alaovet 24/7 lukossa eli pitäisi sitten olla todella luotettava henkilö (olkoot se sitten teini tai joku aikuinen), että uskallan luovuttaa vara-avaimen :(
ap
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:32"]
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:09"]
Laita paikkakunta.
Sinulla on nyt jo useampi ehdokas ulkoiluttajaksi. Harmi, että paikkakunnat eivät ole sopivia.
Eivät kaikki palstalaiset ole kaheleita. :)
[/quote]
20. oli siis ap, unohdin vaan laittaa tuon merkinnän :) Asun siis etelässä.
Juu, toki kyllähän teinikin pärjää varmasti, jos on kokemuksia isoista koirista. Täällä päin vaan tuntuu olevan enempi noita pikku koiria :( Ja sekin vielä, että meillä on alaovet 24/7 lukossa eli pitäisi sitten olla todella luotettava henkilö (olkoot se sitten teini tai joku aikuinen), että uskallan luovuttaa vara-avaimen :(
ap
[/quote]
Etelä on aika laaja käsite.
Minä olisin mielelläni vapaaehtoinen, en tarvitsisi edes palkkaa kun tykkään koiria ulkoiluttaa :D
T: teini
Turussa onnistuu hintaan 7€/krt (kulukorvaus), ehkä tuosta voi vähän joustaakin jos käyntejä tulisi 3/pv. Koulutettu vapaa-ehtoinen.
Www.care.com. oletettavasti 5-8 e per kerta. Ota rinkiin pari kolme ulkoiluttajaa.
Paikkakuntaa tai edes maakuntaa tarkemmin? Ite asun Tampereen kupeessa ja voisin lenkittää, ilmaiseksikin.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:35"]
Pane piikille
[/quote]
Meeppäs kuule ite piikille.. Ihan näin pikku kysymys.. Jos sulla olisi joku isompi operaatio ja tarvitsist apua lasten kanssa (esim. pitäisi kuskata harkkoihin tms.), niin veisitkö ne lapset piikille? Sori, oli ihan PAKKO..
Kaakko on tarkemmin sanottuna ilmansuunta, missä asun..
ap
Ei taida ap:lla kovin akuutti hätä olla, kun ei voi paikkakuntaa kertoa.
Kannattaisi kertoa paikkakunta täällä ja tee vaikka joku uusi sähköposti tyyliin etsinkoirallehoitajaa@hotmail.com, niin ulkoiluttajat voisivat suoraan ottaa sinuun yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:59"]
[/quote]
No en mä nyt ala paljastamaan kaupunkia. Sanoin jo, että kaakossa asun. Ja sen pitäisi riittää. Ja toisekseen.. Mä olen jo tottunut siihen, että apua on turha pyytää, kun ei sitä koskaan saa. Itse kyllä olen auttamassa muutoissa ja hain tuota yhden kaverin koiraa melkein joka ilta lenkille, kun kaveri oli myöhään töissä jne. Mutta päätin jo aikoja sitten, että mua on enää turha pyytää ilmaiseksi yhtikäs mihinkään, kun ei voida edes kiittää. Esim. tuolta kaverilta ei edes kiitosta saanut.
Mutta en voi sille mitään, että tämä asia stressaa oikeasti. Kun ei ole edes ketään tuttua, ketä kysyä :/ Ja koiraa EI viedä piikille tämän takia.
ap
Mulle aiheuttaa koko ajan pientä ja isompaa stressiä se, että jos en itse pysty käyttämään koiraani ulkona, niin ei ole ketään apunakaan. Tai jos joudun sairaalaan, niin mitäs sitten...
Asun myös Etelä-Suomessa. En olisi koiraa ottanut jos olisin tiennyt, että minä ->ikuinen auttaja en saa itse apua sukulaisiltani. On tämä niin raskas tilanne kyllä.
Ap:lle on tarjonnut täällä jo moni apuansa, mutta se ei käy hänelle. Anteeksi, että kysyn, mutta narisemisenko ilosta kirjoittelet, koska ratkaisut tilanteeseesi alkavat olla jo lueteltu?
Toivottavasti koirasi saa tarvitsemansa lenkit leikkauksen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:11"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:59"]
[/quote]
No en mä nyt ala paljastamaan kaupunkia. Sanoin jo, että kaakossa asun. Ja sen pitäisi riittää. Ja toisekseen.. Mä olen jo tottunut siihen, että apua on turha pyytää, kun ei sitä koskaan saa. Itse kyllä olen auttamassa muutoissa ja hain tuota yhden kaverin koiraa melkein joka ilta lenkille, kun kaveri oli myöhään töissä jne. Mutta päätin jo aikoja sitten, että mua on enää turha pyytää ilmaiseksi yhtikäs mihinkään, kun ei voida edes kiittää. Esim. tuolta kaverilta ei edes kiitosta saanut.
Mutta en voi sille mitään, että tämä asia stressaa oikeasti. Kun ei ole edes ketään tuttua, ketä kysyä :/ Ja koiraa EI viedä piikille tämän takia.
ap
[/quote] miten ihmeessä kuvitteletkaan saavas apua jos et kerro missä kaupungissa sitä tarvitaan? itsekki oikein mielelläni ulkoiluttaisin koiraa et ottakaa vaan yhteyttä apua tarvitsevat. Asun Suomessa. Sen pitäisi riittää tiedoksi.
4H kouluttaa dogsittereitä, ja meillä on tällaisesta ollut hyviä kokemuksia. Tietenkin sulla on ongelmana se, että koiraa pitää käyttää ulkona ton kolme kertaa päivässä, eli dogsitteristä tulee melko paljon kuluja. Ihmiset tekee paljon sitä, että ottavat dogsitterin ekalla kerralla listoilta ja virallisesti, ja sen jälkeen maksavat summan suoraan dogsitterille, jolloin ulkoiluttaja saa enemmän palkkaa mut koiranomisaja kuitenkin maksaa vähemmän, koska ei maksa välityspalkkiota, vakuutusmaksuja ja muita jotka normaalisti on lisätty tuohon tuntihintaan. Se, onko tää nyt eettisesti oikein on eri asia, mut jos rahasta on tiukkaa niin ymmärtäähän ton. Jos jo nyt saat hankittua hyvän dogsitterin, voitte sopia päivän lenkitysajat ja kuukausipalkan jonka maksat hänelle.
Oisko sulla myöskään ketään sukulaista, siis ihan ketään, jonka luokse koira voisi mennä hoitoon kuudeksi viikoksi? Se ois kaikkien kannalta helpoin ja halvin ratkaisu. Eikö missään peräkylällä asu ketään puolienoa tai kaukaista serkkua, joka vois ottaa koiran muutamaksi viikoksi korvausta vastaan?
Mikä kaupunki? Jos sattuu kävelymatkan päähän, niin mä voin auttaa!
Kaakko.. Ei taida olla siis Riihimäki? :-)
Olisin voinut auttaa.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 01:16"]Mulle aiheuttaa koko ajan pientä ja isompaa stressiä se, että jos en itse pysty käyttämään koiraani ulkona, niin ei ole ketään apunakaan. Tai jos joudun sairaalaan, niin mitäs sitten...
Asun myös Etelä-Suomessa. En olisi koiraa ottanut jos olisin tiennyt, että minä ->ikuinen auttaja en saa itse apua sukulaisiltani. On tämä niin raskas tilanne kyllä.
[/quote]
Jos mahdollista, asu asunnossa, jossa oma piha. Auttaa kovasti hätävarana omissa ja koiran sairauksissa. Tuo www.care.com on toimiva systeemi, joillain paikkakunnilla 4h dogsittereitä ja hoitola sit ihan hätävarana. Minäkin yksin...
Ap, voit löytää palstalta useita hyviä ja luotettavia ulkoiluttajia koirallesi, joten sinun ei tarvitse hermoilla ennen leikkaustasi.
Kuten joku jo suosittelikin, niin tee sähköpostiosoite ja kerro paikkakunta, niin voit löytää ulkoiluttajia.
Esimerkiksi Haminassa, Loviisassa, Porvoossa tai Kotkassa voisi olla useita ulkoiluttajia koirallesi.
Auttaisin tietenkin, jos asuisit lähempänä minua.
Jos joku tarvii lenkittäjää Helsingissä täällä vapaaehtoinen.