Oletko käynyt Kanta.fi lukemassa potilastietojasi?
Ennen ei ole ollut kiinnostusta käydä sivuilla katsomassa muuta kuin eReseptejä.
Kävin kuitenkin nyt lukemassa potilaskertomuksiani. Kaikkea ne sinne kirjoittaakin! Aivan älyttömiä, turhia ja vielä vääristeltyjä juttuja.
Kommentit (136)
Mun PMS hirviö itku potku raivari puhelu on tallennettu sanasta sanaan ja kiva että kirjaajana on naapurin täti.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:17"]
Mun PMS hirviö itku potku raivari puhelu on tallennettu sanasta sanaan ja kiva että kirjaajana on naapurin täti.
[/quote]
Auts! :l
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:10"]Joo, olen käynyt ja ei kyllä kaikki pidä läheskään paikkaansa mitä sinne kirjoitetaan. Pahimmassa tapauksessa asian varsinainen ydin jää kokonaan huomiotta!
Mihin niistä voi sanoa? Terveyskeskukseen? Kenelle?
[/quote]
Osastonhoitajaan yhteyttä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:22"]Ennen ei ole ollut kiinnostusta käydä sivuilla katsomassa muuta kuin eReseptejä.
Kävin kuitenkin nyt lukemassa potilaskertomuksiani. Kaikkea ne sinne kirjoittaakin! Aivan älyttömiä, turhia ja vielä vääristeltyjä juttuja.
[/quote]
Liioiteltuja ja vääristeltyjä juttuja täälläkin. Esim. Olen kuulemma riehunut puukon kanssa kotona. En ole. Puolisoni soitti poliisin kun lähdin ostamaan tupakkaa ja minut korjasi poliisi ja vei sairaalaan. Puukkoa ei tietty ollut ja kotiuduin kolme tuntia myöhemmin. Sijaintini on merkitty väärin ja epilepsiankin kuumemma olen keksinyt. Minulla on kuitenkin koodit 111 ja 183 kelakortissa ja kaksi kertaa on elämässä tutkittu ja minulla on siihen lääkitys ollut jo parikymmentävuotta...
Virheitä sattuu, mutta iso ongelma on, ettei noiden potilastietojen virheitä pääse helposti korjaamaan ja vieläpä vanhaa tekstiä ei saa edes kokonaan poistettua! Mielestäni pidemmän päälle todella arveluttava ihmisten arviointi/arvottamissysteemi.
No mä kirjaisin varmaan, että "Potilas tyytymätön palveluun. Kiroilee puhelimessa." Hyvin harvoin lainaan potilaan sanoja. Etenkin, jos tilanne on ollut potilaalle vaikea esim. Shokki, pelko tai hoito ei jostain syystä onnistunut/viivästyy tms.
-Hoitaja
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:59"]
en ole antanut suostumustani siihen, että laittavat nuo nettiin. Ja tuskin annankaan. En halua lukea tietojani.
[/quote] Ne tulee nettiin, halusit tai et. Katseluoikeuteen voit vaikuttaa.
[/quote]
Millä tavalla netissä katseluoikeuteen voi vaikuttaa? Kirjoittamalla Anonymoukselle kauniin kirjeen vai pitäisikö se osoittaa wikileaksille?
Eipä nekään hakkerit paljoa kunnioittaneet yksittäisten ihmisten toiveita, jotka saivat Applen pilvestä tiedot ja julkaisivat eri tähtien kotivideot ja muut kuvat.
Olisikohan Suomen terveydenhoidolla paremmat kyvyt suojata tiedot kuin Applella? Sonykään ei ole ihan pieni firma noissa asioissa ja aivan vasta suomalainen hakkeri tuomittiin ehdolliseen, kun oli 51000 tietomurto rikosta, joilla lamautti Pleikat muutamaksi päiväksi juuri joulun aikaan.
Olen. Viimeksi päivystyksessä vatsakipujen kanssa ja selitin oikein tarkasti ja vastailin kysymyksiin, kerroin kystataustasta jne. Kirjoitettu kantaan "asiallinen, vastailee kovin laveasti". Mitä tästä opimme, jatkossa vastaan vaan kysyttäessä enkä ota asennetta" autampa tässä nyt lääkäriä". : D ja sitten se, kun mulla paniikki häiriö "orientoitunut, mt-taustaa. " jäi vähän fiilis, että musta tehtiin typerämpi kuin olen. Lääkäri oli venäläinen, meillä tosin oli vähän kielimuuria...
Koomista kyllä, että sinne laitetaan kaikki tyyliin "Potilas soittaa uudestaan ja haluaa siirtää aikaa. Päädytään kuitenkin pitämään aika voimassa."
Tiedoksi myös, että psyk puolen tiedot eivät näy kenellekään siellä. Ne ovat sellasta mikä luokitellaan erikseen. Menevät kantaan mutta eivät siis näy edes ammattilaisille. Näin potiladtyötä tekevänä pyytäisin potilailta myös hieman realistisuutta eli tekstit mitä kirjataan kirjataan jokaisen ammattiryhmän mukaisella kirjaustyylillä,ja pääasiassa potilaskertomuksissa on tärkeintä välittää oleellinen tieto toiselle ammattilaiselle: Mitä tehty, miksi, kenelle ja koska ja mitkä vaikuttavuudet asialla on. Näitä tekstejä on meistä kaikista kirjattu aina, emme vain itse ole niitä nähneet. Ne eivät ole meidän kenenkään haotaksi kirjattu mutta jos huomaatte niissä vääriätietoja niin nyt voi niitä tietenkin pyytää oikomaan, tietenkin kannattaa miettiä että onko oleellinen tieto väärää. Esim.väärä hetu tai selkeästi väärät tiedot on korjattava mutta onko kyseessä rouva vai neiti on sinänsä se ja sama. Valitettavasti nyt kun myös maallikot syynäävät tekstejä niin se vaikuttaa kyllä kirjaamiseen eli mahd.vähän kirjataan ja suppeasti ettei vaan kukaan vedä hernettä nenään. Hyvä vai huono, en tiedä mutta toivon että oleelliset asiat tulevat ilmi silti. Myös yksityiset lääk.palvelut menevät kantaan nyt syksyllä.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:05"]
Tiedoksi myös, että psyk puolen tiedot eivät näy kenellekään siellä. Ne ovat sellasta mikä luokitellaan erikseen. Menevät kantaan mutta eivät siis näy edes ammattilaisille.
[/quote]
Lääkäreille näkyvät myös psykiatriset tiedot, joskin niihin mennessä tulee muistutus erityissuojatuista tiedosta.
Kun joku suomalainen nykyterveydenhuollossa hoidettu kehittyy maailmanluokan kuuluisuuteen, eiköhän keltainen lehdistö pistä riihikuivaa sen verran, että saavat haluamansa terveystiedot. Poliisikin on vuotanut ihan tunnetusti tietoja heidän tietokannoistaan. Eiköhän joku jo uranvaihtoa miettinyt hoitaja ole valmis saamaan merkinnän terveystietojen käytöstä etenkin, jos siitä saa vähän enemmän rahaa kuin työtehtävistä.
Jos esimerkiksi Selänteen hoidoista olisi tietoa kanta.fi:ssä, minkähänlaisia summia niillä tiedoilla voisi saada? Kimi Räikkösen tiedot voisi myös olla haluttua tavaraa. Schumin tietojahan on saatu vaikka ne ei ole edes noin laajassa verkossa.
Suomalaisen järjestelmän lähtökohtainen sinisilmäisyys on kyllä yksi vitsi. Hieno homma, jos suomalaisilla on moraali niin korkealla, ettei rahaakaan vastaan tietoja anneta. Se on kuitenkin juuri niin vahva kuin järjestelmään pääsevä heikoin lenkki.
[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:00"]Koomista kyllä, että sinne laitetaan kaikki tyyliin "Potilas soittaa uudestaan ja haluaa siirtää aikaa. Päädytään kuitenkin pitämään aika voimassa."
[/quote]
No näin tämä vaan nykyään menee. Kaikki pitää kirjata.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:06"]Psyk. puolen kirjaukset ei näy. Vanhoja tietoja ei myöskään siirretä Kantaan. Omien tietojen kirjaamista ei voi estää.
Tässä muutama fakta.
[/quote]
Kylläpä mulla vaan näkyy käynnit mt.toimistossa. Olipa vielä kirjoitettu mitä olin puhunut pääpiirteittäin mut onneksi positiiviseen sävyyn. Nyt vasta ymmärrän harkita mitä sanon ja muutenkin pyytää aikoja harvemmin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:04"]Kävin katsomassa, ihan triviaalin käynnin yhteyteen oli kirjoitettu että olin "asiallinen ja orientoitunut" :D hassua että ihan peruskäynteihin kirjoitetaan tuollaista, mutta kai se liittyy jotenkin että suljetaan luulosairauden tms. mahdollisuus pois.
[/quote]
Ihan perustieto, ja samat perusasiat on aina hyvä katsoa ja myös kirjata. Asiallinen ja orientoitunut ei suinkaan viittaa pelkästään potilaan henkiseen tilaan, vaan kertoo aika paljon myös somaattisesta sairaudesta/terveydestä.
Itse potilaan kohdatessani käyn aina tietyt asiat tietyssä järjestyksessä läpi. Tällä tavoin kaikki tulee huomioiduksi. Jos joka potilaan kohdalla noukkii sieltä täältä miten sattuu, niin virheitä tulee takuulla.
T. Hoitaja
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:06"]
Psyk. puolen kirjaukset ei näy. Vanhoja tietoja ei myöskään siirretä Kantaan. Omien tietojen kirjaamista ei voi estää. Tässä muutama fakta.
[/quote]
Miksi? Luulisi potilaalla olevan oikeus tietää, mitä hänestä ajatellaan ja kirjataan ylös. Ärsyttävää.
Milloin Helsingissä on tähän siirretty eli miten vanhat tiedot pitäisi näkyä? Mulla ei näy yhtikäs mitään.
Puhelumerkinnöista väitteleville: https://www.vantaa.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/vantaa/embeds/vantaawwwstructure/72999_Potilasasiakirja-asetus.pdf
Jokaisesta palvelutapahtumasta, joihin puhelut lasketaan, tulee lain mukaan tehdä merkintä potilasasiakirjoihin.
No siitä ei pidä mitään omia johtopäätöksiä vedellä jos tekstissä lukee asiallinen ja orientoitunut. Kirjoitan itse lääkärien saneluja, ja moni sanelee automaattisesti joka potilaan statukseen tyyliin "asiallinen, orientoitunut, vastaa adekvaatisti kysymyksiin", vaikka olisi ihan tavallinen flunssapotilas. Niillä joillain on vaan tapana sanoa niin.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:02"]
Sinne jää tieto jos potilaan tietoja on katsottu ja potilaalla on oikeus saada tietää kuka tietoja on katsonut.
Ei tietoja voi katsella tuosta vain ja huvikseen. Pitää olla syy ja sellainen ei esimerkiksi ole ajanvaraus.
Onneksi itsellä ei ole sellaista salattavaa että tarvitsisi omia tietojaan peitellä. Löytävätpä järjestelmästä esim jäykkäkouristurokotteen antoajan esim.
[/quote]Ajanvaraus tai oikeammin siihen liittyvä hoidon tarpeen arviointi ON syy katsella tietoja. Vanhojen tietojen katselu joissakin tapauksissa auttaa arvioimaan, pitääkö tilanne hoitaa nyt heti, vai riittäisikö ensi viikko tai seuraava kuukausi tms.