Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko käynyt Kanta.fi lukemassa potilastietojasi?

Vierailija
11.07.2015 |

Ennen ei ole ollut kiinnostusta käydä sivuilla katsomassa muuta kuin eReseptejä.

Kävin kuitenkin nyt lukemassa potilaskertomuksiani. Kaikkea ne sinne kirjoittaakin! Aivan älyttömiä, turhia ja vielä vääristeltyjä juttuja. 

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:40"]Mä en kyllä tajuu miks jonkuu flunssan yhteyteen pitäis laittaa asiallinen ja orientoitunut?? Sen ehkä ymmärtää, jos kirjataan "On kuumeinen ja puhelee sekavia" tms. Mut ei kai tommosia perusitsestäänselvyyksiä? Ellei asiallinen ja orientoitunut ole potilaalle poikkeuksellinen tila tai muuten vaikuttaa hoitoon (kieltäytyy esimerkiksi jostakin mitä hoitohenkilökunta suosittaa)
[/quote]

Kyllä ne itsestäänselvyydet vaan täytyy kirjata. Oireen puuttuminen on havainto ihan yhtä lailla kuin sen ilmeneminenkin. Kirjauksesta käy kuitenkin ilmi, että seikka on huomioitu. Tästä seuraa lukuisia hyötyjä. Ensinnäkin jos tulet kahden päivän päästä takaisin vähän muistamattomana, huomataan että kyseessä on uusi (ja hälyttävä) oire eikä sinun normaali olemuksesi. Toisekseen on havaittavissa, ettei aiempi lääkäri on kuitenkin menetellyt asianmukaisesti (kirjaukset ovat myös hoitohenkilöstön oikeusturvaksi).

Sairaalassa kirjataan syöttämiset, pesut, kuivitukset, potilaan kanssa vähänkin perusteellisemmat keskustelut ja ihan kaikki muutkin itsestäänselvyydet. Sitä mitä ei ole kirjattu, ei ole tehty -tämä on lähtökohta. Kirjausten perusteella tehdään myös hoitoisuusluokituksia, joiden pohjalta määritellään esim. hoitajaresurssia. Siksi kaiken mitä tehdään, täytyy siellä näkyä. Kirjausten perusteella kenen tahansa hoitajan pitää päästä täysin kartalle siitä, missä juuri tämän potilaan kanssa mennään juuri nyt ja pystyä jatkamaan hoitoa siitä mihin edellinen jäi.

Vierailija
82/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelut merkitään. Kyllä se jotain kertoo ihmisestä, jos se soittaa useamman kerran /pvä/vko terkkarille...Onko syynä yksinäisyy, ahdistus, lääkeaineriippuvuus,muu avuntarve.

 

mellä esim on terkkarissa yks pt joka soittaa noi. 2-3krt/pvä ja käy lekurin vo:lla kahden viikon välein. Varaa aiis koko ajan uusia aikoja ja vaatii päästä lekuriin, vaikkei syytä oikeasti ole. Sinne menee aimo annos verorahoja ja Teidän muiden, oikeasti lääkäriaikaa tarvitsevien ajat..mutta ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:00"]

Puhelut merkitään. Kyllä se jotain kertoo ihmisestä, jos se soittaa useamman kerran /pvä/vko terkkarille...Onko syynä yksinäisyy, ahdistus, lääkeaineriippuvuus,muu avuntarve.

 

mellä esim on terkkarissa yks pt joka soittaa noi. 2-3krt/pvä ja käy lekurin vo:lla kahden viikon välein. Varaa aiis koko ajan uusia aikoja ja vaatii päästä lekuriin, vaikkei syytä oikeasti ole. Sinne menee aimo annos verorahoja ja Teidän muiden, oikeasti lääkäriaikaa tarvitsevien ajat..mutta ei voi mitään.

[/quote]

Jos puhelut on terveydellinen syy merkitä, silloin pitää olla terveydellinen pohja sille. Kun viittaat mielenterveydellisiin syihin, olethan varma, että teillä on valtuudet tehdä mielenterveyteen liittyviä merkintöjä?

Tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio on aivan vastakin korostanut merkintöjen oikeellisuutta ja tarvetta juuri rekisterin tarkoituksen mukaisuuden mukaan. Hoitaja ei diagnosoi syöpää sen enempää kuin mielenterveysongelmia. Potilailla on ihan subjektiivinen oikeus olla yhteydessä terveysneuvontaan, kun on terveydellisiä kysymyksiä. 

Jos potilaalla ei ole mielenterveyteen liittyviä diagnooseja, ei hoitajat voi sitä seurata, ellei potilas nimenomaan itse kerro tai aiheuta syytä ohjata häntä mielenterveyteen. Aarnio viime viikolla sanoi, että piilomerkityksiä henkilöiden rekisteritietoihin ei saa kirjata ja suositteli käyttämään selkeää kieltä.

Vierailija
84/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:16"]

  Ei pidetä tuntikirjanpitona, mutta jos esim. puhelu/soitto on kirjattu järjestelmään suoritteena, täytyyä siitä löytyä myös kirajaamismerkintä. Jokainen suorite on julkisessa terveydenhuollossa tietyn hintainen, esim. hoitopuhelu tai ajanvaraukäynti.

[/quote]

Sen kirjaamismerkinnän voit tehdä työnantajasi laskutusjärjestelmään tai vaikka ruutupaperiin tai exceliin. Ei jokaista suoritetta kuulu merkitä potilastietoihin, potilaan laskutuskin kunnallisista käynneistä on ihan omanaan, ei kanta.fi:n osana.

Ihan sama joka paikassa. Potilastietoihin ei kuulu hänen puhelinsoittonsa, jos niissä ei ole terveydellistä informaatiota. 

Mistä laista olet muka repäissyt tuon, että kirjaamismerkintä pitää löytyä? Laissa ei lue tuollaista. Laissa lukee kyllä, että viranomaisen on noudatettava tarkkaan lakia ja tuo kuvaamasi käytäntö ei todellaakaan ole lain mukainen.
[/quote]

Kyllä näin todellakin ainakin erikoissairaanhoidossa toimitaan. Kaikesta, minkä tekee, täytyy löytyä kirjaus. Suoritemääriä seurataan, palkka täytyy ansaita. Jos kirjaa laskutukseen puhelun, täytyy myös olla merkintä, mitä puhelu on koskenut. Lisäksi mm. aikojen peruutukset ovat jatkohoidon kannalta ihan olennainen tieto.

Vierailija
85/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletteko te, että potilastiedon arkisto on tehty ihmisten kiusaamista varten? Arkistoon tallennetut tiedot saattavat pelastaa sinun tai läheisesi hengen jonakin päivänä.

Vierailija
86/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin kantasolusiirron aiheuttamista käänteishyljintäoireista osastolle. Hoitaja huomautti minulle, että olen soittanut usein.

Olinhan minä. Soitin ikävistä nivelkivuista ja pyysin toista kipulääkettä, soitin rutikuivien silmien aiheuttamista oireista ja munuaisten käänteishyljinnästä, jonka vuoksi herään useita kertoja yön aikana.

Terveyskeskus ei ota kantaa käänteishyljintäongelmiin. Asiantuntemus on keskussairaalassa. 

Kerroin myöhemmin vakituiselle hoitajalle tapahtuneesta ja hän totesi puhuvansa muiden hoitajien kanssa siitä, että potilaille ei sanota tuollaisia kommentteja.

En soittanut ja kertonut kuulumisiani, vaan pyysin apua hankaliin ongelmiini.

Enpä ole Kannasta vielä katsonut, mitä aiempi hoitaja minusta kirjoitti...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
87/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:16"]   Ei pidetä tuntikirjanpitona, mutta jos esim. puhelu/soitto on kirjattu järjestelmään suoritteena, täytyyä siitä löytyä myös kirajaamismerkintä. Jokainen suorite on julkisessa terveydenhuollossa tietyn hintainen, esim. hoitopuhelu tai ajanvaraukäynti. [/quote] Sen kirjaamismerkinnän voit tehdä työnantajasi laskutusjärjestelmään tai vaikka ruutupaperiin tai exceliin. Ei jokaista suoritetta kuulu merkitä potilastietoihin, potilaan laskutuskin kunnallisista käynneistä on ihan omanaan, ei kanta.fi:n osana. Ihan sama joka paikassa. Potilastietoihin ei kuulu hänen puhelinsoittonsa, jos niissä ei ole terveydellistä informaatiota.  Mistä laista olet muka repäissyt tuon, että kirjaamismerkintä pitää löytyä? Laissa ei lue tuollaista. Laissa lukee kyllä, että viranomaisen on noudatettava tarkkaan lakia ja tuo kuvaamasi käytäntö ei todellaakaan ole lain mukainen. [/quote] Kyllä näin todellakin ainakin erikoissairaanhoidossa toimitaan. Kaikesta, minkä tekee, täytyy löytyä kirjaus. Suoritemääriä seurataan, palkka täytyy ansaita. Jos kirjaa laskutukseen puhelun, täytyy myös olla merkintä, mitä puhelu on koskenut. Lisäksi mm. aikojen peruutukset ovat jatkohoidon kannalta ihan olennainen tieto.

[/quote]

Miten se, että puhelinvaihteen pitää ansaita palkkansa liittyy millään tavalla potilastietoihin kirjaamisiin?! 

Eihän palkanlaskenta voi avata potilastietoja tarkistaakseen, kuinka monta kirjausta sinne on tehty. 

Kuulostaa yhtä hullulta kuin palkanmaksu jaettujen pysäköintisakkojen määrän mukaan. Turhat merkinnät vain vaikeuttavat niiden potilastietojen luettavuutta.

Esim. syöpäpotilailla on jo valmiiksi paljon merkintöjä ja niitä tulee hänen tarpeellisista yhteydenotoistaan. Jospa jätät ne turhat merkinnät kuitenkin tekemättä yhteydenotoista, jotka on heille varmasti aiheellisia, mutta eivät sisällä heidän terveydellisen tilansa kannalta muutoksia, jotta merkinnöistä löytää oikeasti sen olennaisen tiedon.

Sinun terveydenhuoltopiirisi voi hyvin kehittää keinon, jolla saavat maksettua palkkasi ilman, että käyt tekemässä ylimääräisiä kirjauksia potilastietoihin.

Vierailija
88/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 16:05"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:16"]   Ei pidetä tuntikirjanpitona, mutta jos esim. puhelu/soitto on kirjattu järjestelmään suoritteena, täytyyä siitä löytyä myös kirajaamismerkintä. Jokainen suorite on julkisessa terveydenhuollossa tietyn hintainen, esim. hoitopuhelu tai ajanvaraukäynti. [/quote] Sen kirjaamismerkinnän voit tehdä työnantajasi laskutusjärjestelmään tai vaikka ruutupaperiin tai exceliin. Ei jokaista suoritetta kuulu merkitä potilastietoihin, potilaan laskutuskin kunnallisista käynneistä on ihan omanaan, ei kanta.fi:n osana. Ihan sama joka paikassa. Potilastietoihin ei kuulu hänen puhelinsoittonsa, jos niissä ei ole terveydellistä informaatiota.  Mistä laista olet muka repäissyt tuon, että kirjaamismerkintä pitää löytyä? Laissa ei lue tuollaista. Laissa lukee kyllä, että viranomaisen on noudatettava tarkkaan lakia ja tuo kuvaamasi käytäntö ei todellaakaan ole lain mukainen. [/quote] Kyllä näin todellakin ainakin erikoissairaanhoidossa toimitaan. Kaikesta, minkä tekee, täytyy löytyä kirjaus. Suoritemääriä seurataan, palkka täytyy ansaita. Jos kirjaa laskutukseen puhelun, täytyy myös olla merkintä, mitä puhelu on koskenut. Lisäksi mm. aikojen peruutukset ovat jatkohoidon kannalta ihan olennainen tieto.

[/quote]

Miten se, että puhelinvaihteen pitää ansaita palkkansa liittyy millään tavalla potilastietoihin kirjaamisiin?! 

Eihän palkanlaskenta voi avata potilastietoja tarkistaakseen, kuinka monta kirjausta sinne on tehty. 

Kuulostaa yhtä hullulta kuin palkanmaksu jaettujen pysäköintisakkojen määrän mukaan. Turhat merkinnät vain vaikeuttavat niiden potilastietojen luettavuutta.

Esim. syöpäpotilailla on jo valmiiksi paljon merkintöjä ja niitä tulee hänen tarpeellisista yhteydenotoistaan. Jospa jätät ne turhat merkinnät kuitenkin tekemättä yhteydenotoista, jotka on heille varmasti aiheellisia, mutta eivät sisällä heidän terveydellisen tilansa kannalta muutoksia, jotta merkinnöistä löytää oikeasti sen olennaisen tiedon.

Sinun terveydenhuoltopiirisi voi hyvin kehittää keinon, jolla saavat maksettua palkkasi ilman, että käyt tekemässä ylimääräisiä kirjauksia potilastietoihin.
[/quote]. Joo täytyy toivoa,että kehittävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
89/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun asiakkaan pitäisi tästä valittaa. Ihan käsittämätön systeemi...

Vierailija
90/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 15:54"]Soitin kantasolusiirron aiheuttamista käänteishyljintäoireista osastolle. Hoitaja huomautti minulle, että olen soittanut usein.

Olinhan minä. Soitin ikävistä nivelkivuista ja pyysin toista kipulääkettä, soitin rutikuivien silmien aiheuttamista oireista ja munuaisten käänteishyljinnästä, jonka vuoksi herään useita kertoja yön aikana.

Terveyskeskus ei ota kantaa käänteishyljintäongelmiin. Asiantuntemus on keskussairaalassa. 

Kerroin myöhemmin vakituiselle hoitajalle tapahtuneesta ja hän totesi puhuvansa muiden hoitajien kanssa siitä, että potilaille ei sanota tuollaisia kommentteja.

En soittanut ja kertonut kuulumisiani, vaan pyysin apua hankaliin ongelmiini.

Enpä ole Kannasta vielä katsonut, mitä aiempi hoitaja minusta kirjoitti...
[/quote]

Samankaltainen kokemus. Hoitsu tiuskaisi mulle puhelimessa, että "ei tarvi joka päivä soittaa!" Ne on todella tylyä usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
91/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla näkyy perusterveyshuollon kaikki kirjaukset. Viimeisin perjantai-illalta. Mutta alkuvuodesta hoidetusta keskenmenosta näkyy vain käyntipäivät, muttei lainkaan potilaskertomuksia. Tuleekohan ne sitten viiveellä? Ja kuinka kauan siinä menee, kun puoli vuotta ei riitä? Olisi kiinnostava lukea näitä tekstejä, kun epikriisi, joka tui kotiin oli melko niukka. Siinä ei ollut ollenkaan statustani saapuessa.

Keskenmenon toteamisen yhteydessä sairaalasta sanottiin, että peruuttavat neuvola-aikani, mutta neuvola oli kuitenkin kirjannut, että jätin saapumatta sovitulle ajalle. Ei siis vissiin ilmoitettu :) 

Ilahduttavaa oli se, että kun nyt olen uudestaan raskaana ja minusta oli otettu näytteitä liittyen ruokamykytysepäilyyn, neuvolaterkkani oli tarkastanut tulokset ja konsultoinut lääkäriä, koska hoitavaa tahoa ei ollut. 

Vierailija
92/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:24"]

Olen kieltänyt tietojeni tallentamisen, eli eipä ole mitään luettavaa. Reseptitkin otan paperisina ihan niin kauan kuin vain pystyn.

[/quote]

Luin pari päivää sitten Hesarista jutun, jossa nimenomaan todettiin, että tietojen luovuttamisen Kantaan voi kieltää, vaikka tietenkään sitä ei suositella. Minun tietojani ei vain sinne viedä. Kanta-tiedostossakin on kohta, jossa pitää antaa suostumus tietojen tallentamiselle sinne. Samassa paikassa sen voi myös kieltää. Minä olen kieltänyt.

Eikö juuri aiemmin tuolla sanottu, että tietojen tallentamista ei voi estää??

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
93/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 105, tuo viimeinen lause tuli väärään paikkaan. Aloitin oman tekstini, jossa kerron Hesarin jutusta, liian aikaisin eli viimeinen lause kuuluisi olla ennen omaa kommenttiani. Tietojen tallentamisen siis voi kieltää yksinkertaisesti niin, ettei siellä Kanta-sivustolla anna siihen lupaa.

Vierailija
94/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:16"]

Olen 105, tuo viimeinen lause tuli väärään paikkaan. Aloitin oman tekstini, jossa kerron Hesarin jutusta, liian aikaisin eli viimeinen lause kuuluisi olla ennen omaa kommenttiani. Tietojen tallentamisen siis voi kieltää yksinkertaisesti niin, ettei siellä Kanta-sivustolla anna siihen lupaa.

[/quote]

Tallentamista ei voi kieltää! Tietojen luovutuksen voi kieltää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
95/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uusi juttu mulle. Kävin katsomassa, mutta ei mitään tietoja. Olen tosin viimeksi käynyt lääkärissä 2005. Tuleeko sinne vanhemmatkin tiedot? Kanta-Hämeessa asustelen.

Vierailija
96/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:27"]

Ihan uusi juttu mulle. Kävin katsomassa, mutta ei mitään tietoja. Olen tosin viimeksi käynyt lääkärissä 2005. Tuleeko sinne vanhemmatkin tiedot? Kanta-Hämeessa asustelen.

[/quote]

Ei tule vanhoja tietoja.

Vierailija
97/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:00"]Koomista kyllä, että sinne laitetaan kaikki tyyliin "Potilas soittaa uudestaan ja haluaa siirtää aikaa. Päädytään kuitenkin pitämään aika voimassa."
[/quote]

Puhelun vastaanottaminen kirjataan sen takia että soitto pitää luokitella tietyllä tavalla koska puhelu on vienyt henkilön työaikaa tietyn määrän.

Vierailija
98/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:16"]

Olen 105, tuo viimeinen lause tuli väärään paikkaan. Aloitin oman tekstini, jossa kerron Hesarin jutusta, liian aikaisin eli viimeinen lause kuuluisi olla ennen omaa kommenttiani. Tietojen tallentamisen siis voi kieltää yksinkertaisesti niin, ettei siellä Kanta-sivustolla anna siihen lupaa.

[/quote]

Tallentamista ei voi kieltää! Tietojen luovutuksen voi kieltää.

[/quote]

Miten voi kieltää?

Vierailija
99/136 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo, ei ole mitä lukea. Täällä siirryttiin vasta alkuvuodesta Kantaan ja mä en oo vuosiin käynyt lääkärissä.

Vierailija
100/136 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säännöllisesti. Jollain kierolla tavalla rakastan niitä epikriisien lukemista. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kaksi