Oletko käynyt Kanta.fi lukemassa potilastietojasi?
Ennen ei ole ollut kiinnostusta käydä sivuilla katsomassa muuta kuin eReseptejä.
Kävin kuitenkin nyt lukemassa potilaskertomuksiani. Kaikkea ne sinne kirjoittaakin! Aivan älyttömiä, turhia ja vielä vääristeltyjä juttuja.
Kommentit (136)
En jaksa mutta mielelläni luen tuttujen !
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:27"]En jaksa mutta mielelläni luen tuttujen !
[/quote] Toista kautta kylläkin...
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:24"]
Olen kieltänyt tietojeni tallentamisen, eli eipä ole mitään luettavaa. Reseptitkin otan paperisina ihan niin kauan kuin vain pystyn.
[/quote]
Eikö juuri aiemmin tuolla sanottu, että tietojen tallentamista ei voi estää??
Eipä tuo muuten haittaa nuo tiedot, mutta mielestäni on erikoista että ihmiset pakotetaan tuollaiseen että omia terveystietoja löytyy netistä. Kun varmaan kaikki on kuitenkin mahdollista hakkeroida, niin löytyyköhän aikanaan nuokin kaikkien tiedot jostain netistä kaikkien luettavista... Minusta nuo voisi olla pois netistä ja vain jossain sairaaloiden järjestelmissä.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:27"]
En jaksa mutta mielelläni luen tuttujen !
[/quote]
Oletko työterveyshoitaja Armi? Nauretaankin aina työpaikalla, kun tt-hoitsu ei ymmärrä ettei ennen huutomerkkiä tule välilyöntiä.
En taida mennä. Syövän sairastanut ja alkuvaiheessa ei paljon annettu toivoa. Nyt on eletty kuitenkin 14 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:27"]
En jaksa mutta mielelläni luen tuttujen !
[/quote]
Niistähän jää lokitiedot.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 04:28"]
"Asiakas toteaa palvelun olevan "paskaa" ja sulkee puhelun. Pidetään aika varattuna. Kertoo soittavansa pian uudelleen." Tälläistä sieltä luin, outoa että tuokin on sinne kirjattu.
[/quote] reps tälle
Minua harmittaa, etten lukenut tietoja ajoissa, kun B-paperit lähtivät kelaan. Ties kuka siellä niitä pääsee lukemaan. :( Olisin siis pyytänyt jotain korjausia, kun oli sekä asiavirheitä (esim. ikäni väärin) että sanomisiani korostettu väärin/irrallaan asiayhteydestä.
Mieluiten pyyhkisin koko arkistot tyhjiksi tästä eteenpäin, jos kuntoudun - eikö sen pitäisi olla kansalaisoikeus?
Miksi osa käynneistä näkyy ja osa ei?
Muutaman kuukauden takaiset eivät näy, pari viikkoa vanha näkyy ja sitten taas uusin käynti ei?
Outoa. :(
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:09"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 18:01"]Olen. Aina huomaa, että lääkäri ihan kuutamolla eikä ole yhtään kuunnellut. Itken vastaanotolla masennusta, kun ongelmia miehen ja teinin kanssa, ja lääkäri kirjoittaa / sanelee, että "mieliala hyvä".
[/quote]
Sama. Lääkäreistä osa on ihme aspergereita. Ei yhtään ymmärrä peruspsykologiaa. Empatia puuttuu täysin.
[/quote]
Niin kauan kuin lääkiksen pääsykokeissa on fysiikkaa ja matikkaa, niin tällaisia lääkäreitä saadaan. Poikkeuksiakin toki on, esim. olin yhdellä ihanalla lääkärillä, joka oli aiemmalta koulutukseltaan sh.
Toivottavasti tuolla on tietosuojat kunnossa, ei mikään pikkujuttu jos tuolta leviäisi kaikkien potilastiedot.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 05:07"]
Kävin vähän aikaa sitten katsomassa peläten mitä sieltä löytyy. Olen kuitenkin käynyt mm. psykiatrian polilla jo vuosia. Mutta siellä ei ollut mitään, ei reseptejä eikä kertomuksia. Olen kai tarpeeksi joka puolella aina kieltänyt laittamasta mitään tietojani minnekään. Ihmetyttää kyllä ettei e-reseptitkään näy.
[/quote]
mielenterveyspuolella omat tietokantansa. Siellä käynnit eivät näy muille sinua hoitaville
Psyk. puolen kirjaukset ei näy. Vanhoja tietoja ei myöskään siirretä Kantaan. Omien tietojen kirjaamista ei voi estää.
Tässä muutama fakta.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:06"]Psyk. puolen kirjaukset ei näy. Vanhoja tietoja ei myöskään siirretä Kantaan. Omien tietojen kirjaamista ei voi estää.
Tässä muutama fakta.
[/quote] Mitä on vanhat tiedot? Kuinka vanhat?
Ei näy vielä mitään, kun en ole tänä vuonna käynyt. Olen aiemmin pyytänyt nähdä mitä minusta on terveysasemalla kirjattu ja oli ihan mielenkiintoista. Pitivät hyvin paikkansa kun taas keskussairaalasta tulleissa epikriiseissä on välillä ollut ihan virheellisiä yksityiskohtia. Terveysasemalla olen käynyt useilla lääkäreillä ja vanhemmat lääkärit olivat kirjoittaneet paljon pidemmät ja värikkäämmät tekstit. Esim. " pukeutuu mustiin mutta juttelee mukavia" :D
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:06"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 07:44"]
Juu. Oli jopa kirjoitettu että potilasta ei tavoitettu puhelimella vaikkamonta kertaa yritettiin. No ei kun puhelin juuri hajosi enkä ollut ehtinyt ilmoittaa itse terveyskeskukseen.
[/quote]
No mitä niiden olisi pitänyt kirjoittaa? :) Olitte sopineet, että he soittavat ja laittoivat merkinnän siitä etteivät saaneet sinua kiinni. Pitäähän hoitajienkin huolehtia omasta selustasta, eli jos eivät olisi tehneet merkintää, voisi esimies nostaa seinälle ja kysyä miksette soittaneet asiakkaalle tai ettekö yrittäneet soittaa kuin yhden kerran. Ei tuo merkintä tarkoita sitä, että "asiakas oli kusipää, ei vastannut vaikka soitettiin", vaan sitä että hoitajat ovat tehneet niin kuin sovittiin, mutta sinua ei jostain syystä saatu kiinni. Älä vingu turhaan.
[/quote]
Minut saatiin kiinni saman päivän aikana. Soitin hoitajalle että numeroni vaihtunut (toinen numero) ja hän ilmoitti lääkärille. Siksi ihmettelin tuota asiaa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:59"]
en ole antanut suostumustani siihen, että laittavat nuo nettiin. Ja tuskin annankaan. En halua lukea tietojani.
[/quote] Ne tulee nettiin, halusit tai et. Katseluoikeuteen voit vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:08"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:06"]Psyk. puolen kirjaukset ei näy. Vanhoja tietoja ei myöskään siirretä Kantaan. Omien tietojen kirjaamista ei voi estää.
Tässä muutama fakta.
[/quote] Mitä on vanhat tiedot? Kuinka vanhat?
[/quote]
Käynnit kirjautuvat kantaan siitä päivästä kun kunta ottaa sen käyttöönsä. Vaihtelee siis jonkin verran.
Oliko teillä ensin tyhjä Kanta ja sitten olette saaneet sinne tietoja uusista käynneistä vai kootaanko sinne koko elämän tiedot nykyään.