Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko käynyt Kanta.fi lukemassa potilastietojasi?

Vierailija
11.07.2015 |

Ennen ei ole ollut kiinnostusta käydä sivuilla katsomassa muuta kuin eReseptejä.

Kävin kuitenkin nyt lukemassa potilaskertomuksiani. Kaikkea ne sinne kirjoittaakin! Aivan älyttömiä, turhia ja vielä vääristeltyjä juttuja. 

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 07:48"]

Et voi kieltää tietojesi säilyttämistä sähköisessä arkistossa. Tietojen katselun voit kieltää.

[/quote]

No tuota tottakai tarkoitin. Olen kieltänyt tietojani näkymästä, kun en halua että maininta masennuksesta sotkee asioita jos joskus menen terveyskeskukseen hakemaan apua fyysiseen vaivaan.

Vierailija
122/136 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 09:28"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:59"]

en ole antanut suostumustani siihen, että laittavat nuo nettiin. Ja tuskin annankaan. En halua lukea tietojani.

[/quote]

Kaikki potilastiedot tulevat menemään Kansalliseen terveysarkistoon eikä siihen kysytä potilaan suostumusta. Voit kuitenkin rajoittaa sitä, ketkä pääsevät tietojasi sieltä katsomaan.
[/quote]
Ja kannattaa tarkoin miettiä sitä tiedon rajausta. Jos kieltää liikaa, kärsii lopulta itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:00"]Koomista kyllä, että sinne laitetaan kaikki tyyliin "Potilas soittaa uudestaan ja haluaa siirtää aikaa. Päädytään kuitenkin pitämään aika voimassa." [/quote] Puhelun vastaanottaminen kirjataan sen takia että soitto pitää luokitella tietyllä tavalla koska puhelu on vienyt henkilön työaikaa tietyn määrän.

[/quote]

Tuntikirjanpitonako sitä potilastietoa pidetään? Ei ole kyllä siihen tarkoitettu. Sinne potilastietoihin tallennetaan potilaan terveydentilaan kuuluvia olennaisia tietoja, ei puheluun käytetty henkilötyöaika täytä sitä määritelmää.

Vierailija
124/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:23"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:16"]

Olen 105, tuo viimeinen lause tuli väärään paikkaan. Aloitin oman tekstini, jossa kerron Hesarin jutusta, liian aikaisin eli viimeinen lause kuuluisi olla ennen omaa kommenttiani. Tietojen tallentamisen siis voi kieltää yksinkertaisesti niin, ettei siellä Kanta-sivustolla anna siihen lupaa.

[/quote]

Tallentamista ei voi kieltää! Tietojen luovutuksen voi kieltää.

[/quote]

Miten voi kieltää?

[/quote]

Eihän kukaan voi oikeasti estää tietojen luovutusta. Jos tulee joku Lahden doping skandaalin kaltainen, aivan varmasti löytyy hoitaja tai lääkäri, joka on valmis myymään tietoa. Samalla tavallahan on poliisin tietojakin päätynyt toimittajille, eikä luovuttaneita ole edes saatu kiinni lähdesuojan takia.

Aina toimittajille löytyy joku, jolla on oikeus tietojen tarkistamiseen vaikka sitten koulutustarkoituksessa. Jos ei löydy, eiköhän nuo tiedot ole ennen pitkää muutenkin netissä jonkun anonymouksen hakkerin toimesta. Mitä useampaa koskevaa ja mitö enemmän tietoja yhdessä kootussa paikassa, sen varmemmin tiedot kiinnostaa jotain hakkeria. Kanta.fi on toistaiseksi vielä melko vieras, mutta mitä tunnetummaksi se tulee, sen varmemmin joku hakkeriryhmä saa uutisotsikoita ja mainetta tietojen julkaisulla.

Vierailija
125/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:00"]Koomista kyllä, että sinne laitetaan kaikki tyyliin "Potilas soittaa uudestaan ja haluaa siirtää aikaa. Päädytään kuitenkin pitämään aika voimassa." [/quote] Puhelun vastaanottaminen kirjataan sen takia että soitto pitää luokitella tietyllä tavalla koska puhelu on vienyt henkilön työaikaa tietyn määrän.

[/quote]

Tuntikirjanpitonako sitä potilastietoa pidetään? Ei ole kyllä siihen tarkoitettu. Sinne potilastietoihin tallennetaan potilaan terveydentilaan kuuluvia olennaisia tietoja, ei puheluun käytetty henkilötyöaika täytä sitä määritelmää.

[/quote]  Ei pidetä tuntikirjanpitona, mutta jos esim. puhelu/soitto on kirjattu järjestelmään suoritteena, täytyyä siitä löytyä myös kirajaamismerkintä. Jokainen suorite on julkisessa terveydenhuollossa tietyn hintainen, esim. hoitopuhelu tai ajanvaraukäynti.

Vierailija
126/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:00"]Koomista kyllä, että sinne laitetaan kaikki tyyliin "Potilas soittaa uudestaan ja haluaa siirtää aikaa. Päädytään kuitenkin pitämään aika voimassa." [/quote] Puhelun vastaanottaminen kirjataan sen takia että soitto pitää luokitella tietyllä tavalla koska puhelu on vienyt henkilön työaikaa tietyn määrän.

[/quote]

Tuntikirjanpitonako sitä potilastietoa pidetään? Ei ole kyllä siihen tarkoitettu. Sinne potilastietoihin tallennetaan potilaan terveydentilaan kuuluvia olennaisia tietoja, ei puheluun käytetty henkilötyöaika täytä sitä määritelmää.

[/quote]

 

sinne pt merkintöhin on vaan aina kirjattava jotain, jotta näkyy miksi olen sen pt paperit avannut. Res uusinnasta en kirjaa koska tapahtumasta jää lokinerkintä muutenkin. Mutta esim juuri pe kirjasin " kts.ed.txt.potilas soittaa jälleen, viidettä kertaa tämän pvän aikana ja tivaa Diapam res perään. Infottu edelleen,että res uusimisaika on vko, voi ensi viikolla kysellä res suoraan apt"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
127/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 03:05"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 19:06"]

Psyk. puolen kirjaukset ei näy. Vanhoja tietoja ei myöskään siirretä Kantaan. Omien tietojen kirjaamista ei voi estää. Tässä muutama fakta.

[/quote]

Miksi? Luulisi potilaalla olevan oikeus tietää, mitä hänestä ajatellaan ja kirjataan ylös. Ärsyttävää.
[/quote]

Kyllä mulla näkyi.

Vierailija
128/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä, sieltä puuttuu lähes KAIKKI mun potilastiedot :O Lääketiedot on kyllä kaikki ja yksi diagnoosi, mutta muuta siellä ei ole, vaikka todellakin pitäisi olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
129/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan niissä huvittavia virheitä, mutta onko sillä oikeasti mitään merkitystä?

Pituuteni oli 168 senttiä, mutta olen 160 senttinen. Sanelusta purettu kirjoitusvirhe, oletan.

Asun Vantaalla, vaikka asun Helsingissä. Lääkärin virhe, koska minua tutkittiin aluksi aluejaon vuoksi Vantaalla. 

Hupaisin on "potilas on kierrellyt Hulluilla Päivillä" -tieto, kun kortisonihoidon turvottamissa jaloissani epäiltiin veritulppariskiä. Potilas on liikkunut tutkimuspäivänä olisi mielestäni ollut järkevämpi teksti. 

Vierailija
130/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:07"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 13:37"]

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 00:00"]Koomista kyllä, että sinne laitetaan kaikki tyyliin "Potilas soittaa uudestaan ja haluaa siirtää aikaa. Päädytään kuitenkin pitämään aika voimassa." [/quote] Puhelun vastaanottaminen kirjataan sen takia että soitto pitää luokitella tietyllä tavalla koska puhelu on vienyt henkilön työaikaa tietyn määrän.

[/quote]

Tuntikirjanpitonako sitä potilastietoa pidetään? Ei ole kyllä siihen tarkoitettu. Sinne potilastietoihin tallennetaan potilaan terveydentilaan kuuluvia olennaisia tietoja, ei puheluun käytetty henkilötyöaika täytä sitä määritelmää.

[/quote]  Ei pidetä tuntikirjanpitona, mutta jos esim. puhelu/soitto on kirjattu järjestelmään suoritteena, täytyyä siitä löytyä myös kirajaamismerkintä. Jokainen suorite on julkisessa terveydenhuollossa tietyn hintainen, esim. hoitopuhelu tai ajanvaraukäynti.

[/quote]

Eihän kirjaamismerkintää voi tehdä sellaisesta tapahtumasta, joka ei ole potilaan terveydentilan kannalta olennainen tieto. Laki säätää niitä potilastietoja, ei työnantajan suoritejärjestelmä. Jos työnantajan järjestelmä on kankea, ei sekään anna syytä tehdä turhia merkintöjä potilastietoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
131/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tajuu miks jonkuu flunssan yhteyteen pitäis laittaa asiallinen ja orientoitunut?? Sen ehkä ymmärtää, jos kirjataan "On kuumeinen ja puhelee sekavia" tms. Mut ei kai tommosia perusitsestäänselvyyksiä? Ellei asiallinen ja orientoitunut ole potilaalle poikkeuksellinen tila tai muuten vaikuttaa hoitoon (kieltäytyy esimerkiksi jostakin mitä hoitohenkilökunta suosittaa).
Ja mitenniin potilaan sanat pitäisi tarkkaan lainaten kopioida? Kyllä hoitohenkilökunnan on osattava tehdä tulkintoja/selvittää mistä käytös johtuu. Ei näin "Potilas sanoo "Haluan kuolla ja haistakaa kaikki paska ja vitun Seppo kun menit tän mulle JUMALAUTA tekemään." Vaan pikemminkin näin : "Potilas on kivulias ja käyttäytyy aggressiivisesti etenkin miestään kohtaan. On epätoivoinen ja haluaisi kipujen jo loppuvan. Potilasta rauhotellaan ja epiduraaliannosta lisätään."

Vierailija
132/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lukee nyt näin: "Et ole vielä antanut suostumusta potilastietojesi käyttöön hoitoasi varten. Käy antamassa se täällä." Tarkoittaako tämä että myös se tietojen luovutuskielto on nyt päällä, kun en ole antanut suostumusta mihinkään? Pitääkö erikseen kieltää vai ei? Siellä pitäisi olla selkeä kohta, missä näkee nykyisen statuksen mihin luvat ja kiellot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
133/136 |
12.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.07.2015 klo 14:16"]

  Ei pidetä tuntikirjanpitona, mutta jos esim. puhelu/soitto on kirjattu järjestelmään suoritteena, täytyyä siitä löytyä myös kirajaamismerkintä. Jokainen suorite on julkisessa terveydenhuollossa tietyn hintainen, esim. hoitopuhelu tai ajanvaraukäynti.

[/quote]

Sen kirjaamismerkinnän voit tehdä työnantajasi laskutusjärjestelmään tai vaikka ruutupaperiin tai exceliin. Ei jokaista suoritetta kuulu merkitä potilastietoihin, potilaan laskutuskin kunnallisista käynneistä on ihan omanaan, ei kanta.fi:n osana.

Ihan sama joka paikassa. Potilastietoihin ei kuulu hänen puhelinsoittonsa, jos niissä ei ole terveydellistä informaatiota. 

Mistä laista olet muka repäissyt tuon, että kirjaamismerkintä pitää löytyä? Laissa ei lue tuollaista. Laissa lukee kyllä, että viranomaisen on noudatettava tarkkaan lakia ja tuo kuvaamasi käytäntö ei todellaakaan ole lain mukainen.

Vierailija
134/136 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkisittepä, mitä kirjoittelin asiakastietoihin puhelinmyyjänä ollessani, jos joku asiakas käyttäytyi puhelimessa asiattomasti.. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
135/136 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn aina kattoos labrakokeiden vastaukset ennen kuin meen syöpälääkärille. On kiva tietää vastaukset etukäteen. Harmi, kun ne ”viivästyttää” magneettikuvausvastausta, ettei sitä näe ennen kuin lekuri on sen nähnyt.

Vierailija
136/136 |
16.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenhan minä ja puolet tiedoista on paikkaansa pitämättömiä about. Esim. se, että olisin käynyt sukuelin kirurgiassa ja sitten toiselle lääkärille selitin tuota, niin se kaksi kertaa kysyi, että no oletko käynyt? Johon vastasin, että en ole, mul on ihan pippeli, pitääkö se näyttää? =D

Kannattaa aina ottaa joku nauhuri tai kaveri mukaan, jos menee yhtään mihinkään tutkimuksiin tk:ssa, niin voi sitten todistaa nuo väärinkirjatut jutut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän