Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
alapesukone kirjoitti:
Perheelliset ovat keskiarvolla mitattuna parempia veronmaksajia perheettömiin nähden. Täten ihan yhteiskunnan edun vuoksi perheettömät voivat olla lomilla vähän huonompinakin aikoina. On perheettömienkin etu, että yhteiskunnassa kaikki toimii. Vastuullisissa ja vaativissa tehtävissä olevat ihmiset (jotka ovat usein perheellisiä) ansaitsevat arvostusta.
Mitkä perheettömät? Lapsiperhe ei ole ainoa perhemuoto. Aika harva on sellaisessa tilanteessa ettei olisi minkäänlaista perhettä.
alapesukone kirjoitti:
Perheelliset ovat keskiarvolla mitattuna parempia veronmaksajia perheettömiin nähden. Täten ihan yhteiskunnan edun vuoksi perheettömät voivat olla lomilla vähän huonompinakin aikoina. On perheettömienkin etu, että yhteiskunnassa kaikki toimii. Vastuullisissa ja vaativissa tehtävissä olevat ihmiset (jotka ovat usein perheellisiä) ansaitsevat arvostusta.
Nimimerkkisi kertoo kaiken oleellisen siitä, kuinka vakavasti mielipiteitäsi pitäisi kuunnella.
Ja töissä ollessani, samassa paskapuljussa yli 15v oli ihana kollegani yksinäinen katkeroitunut lähes 50v lasten vihaaja sinkku, joka lähti viikoittain aikaisemmin töistä koska koira parka ollut yksin koko päivän.. Varasi piruuttaan aina hiihto ja syysloma viikot itselleen, kesällä oli ehdotonta että hän saisi olla lomalla heinäkuun, minä olin yleensä elokuussa.. n. Viikon kerkesin lomailla lasten kanssa, ja tämä eukko tuli taloon 3v sitten.. Joten olen erittäin tyytyväinen päätökseeni irtisanoutua 👍 Niin, ja arvon rouvahan suuttui, kun jouduin lähteä kesken työpäivän kotiin lapseni sairastuttua, hän kyllä sai lähteä viemään koiraansa parturiin kesken päivän, eikä siinä ollut ongelmaa..
Työtön kirjoitti:
Ja töissä ollessani, samassa paskapuljussa yli 15v oli ihana kollegani yksinäinen katkeroitunut lähes 50v lasten vihaaja sinkku, joka lähti viikoittain aikaisemmin töistä koska koira parka ollut yksin koko päivän.. Varasi piruuttaan aina hiihto ja syysloma viikot itselleen, kesällä oli ehdotonta että hän saisi olla lomalla heinäkuun, minä olin yleensä elokuussa.. n. Viikon kerkesin lomailla lasten kanssa, ja tämä eukko tuli taloon 3v sitten.. Joten olen erittäin tyytyväinen päätökseeni irtisanoutua 👍 Niin, ja arvon rouvahan suuttui, kun jouduin lähteä kesken työpäivän kotiin lapseni sairastuttua, hän kyllä sai lähteä viemään koiraansa parturiin kesken päivän, eikä siinä ollut ongelmaa..
Mutta yhden mielenvikaisen perusteella et voi tuomita kakkkia lapsettomia.
Missä vaiheessa sanoin tuomitsevani kaikki lapsettomat? Puhuin yhdestä ihmisestä, en useasta.. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä kuinka elämästä vieraantuneita osa ihmisistä on. Tottakai perheellisille kuuluu etuoikeus pitää lomaa samaan aikaan kuin lapsilla on lomaa. Sinkkuus ja lapsettomuus eivät ole mitään "normeja" tai "elämäntapoja", jestas sentään.
No jestas vaan itsellesi. Millä tavalla sinkkuus ja lapsettomuus ei muka olisi normi ja elämäntapa sille, joka on lapseton ja sinkku.
Minä en hiihtolomasta välitä, koska en harrasta talviurheilua, mutta todellakin haluan pitää kesälomani silloin, kun siihen on säiden puolesta tilastollisesti paras mahdollisuus. Se, että päiväkoti on kiinni heinäkuussa tai lapset koulusta lomilla kesä-elokuun, on mulle aivan herttaisen yhdentekevää. Jos työpaikalla joku perheellinen vuosi toisensa perään varaa itselleen ns. parhaan loma-ajan lapsiinsa vedoten, esimies laittaa ko. ajan kiertoon.
Olet itse elämästä vieraantunut, jos tosissasi kuvittelet että koko yhteiskunta pyörii sinun lapsiesi ympärillä. Ihan saat rauhassa ulista, ei auta. Mitäpä luulet noin yleisesti ottaen kumpi on työantajalle tuottavampi työntekijä, säännöllisin väliajoin nuhaista lastaan kotona hoitava perheellinen, jonka myös pitää tulla ja lähteä päiväkodin kellon aikojen mukaan vai se perheetön, joka voi tarvittaessa tehdä ylitöitä, lomailla muulloin kuin vuoden kiireisimpänä aikana (sesonkityöntekijät) jne.
Perheellisten olisi nyt vaan korkea aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja katsoa totuutta silmiin. Meitä lapsettomia on edelleen kasvava määrä yhteiskunnassa, eikä lapsistanne ole enää yhteiskunnan pelastajiksi, joten mitään erityisiä etuja ei sillä myöskään enää saa.
Mutta ne lapset ovat jo olemassa ja heillä on oikeus huolenpitoon. Niin sinustakin on huolehdittu. Minkä vuoksi nykyisistä lapsista ei tule mielestäsi huolehtia?
Mistä ihmeestä sinä olet tietävinäsi, miten minusta on lapsena huolehdittu?! Minulla on voinut olla esim. yksinhuoltajaäiti, joka oli aina töissä, koska rahasta teki tiukkaa tai molemmat vanhemmat, jotka tekivät vuorotyötä tai ehkäpä olenkin mummoni kasvattama, koska vanhemmistani ei siihen hommaan ollut? On myös niitä äitejä, jotka jäävät muiden perheellisten jalkoihin, kun "huutamalla" päätetään kuka saa lomailla milloinkin ja sitten ajattele, ihan vaan sellaisia kotiäitejäkin, jotka on aina kotona odottamassa lapsukaisiaan koulusta kesät talvet.
Aivan kestämätön perustelu perheellisten etuoikeuksille on tuo, että joku on minustakin lapsena huolehtinut, enkä siten laita sille minkäänlaista painoarvoa.
Sinällään valaisevaa huomata, että edelleen on ihmisiä, jotka tosiaan kuvittelevat, että lapsi on kortti, mitä mielikuvituksellisiimpiin etuoikeuksiin. Tämä täytyy pitää itsekin mielessä, jos joskus tulisi työpaikan vaihto eteen. Nykyinen työnantajani onneksi ymmärtää lapsikortin olevan ihan höpöhöpöä.
Olet selvinnyt aikuiseksi, vai ihan itsekö olet itsestäsi huolehtinut lapsena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää en ole työelämässä mutta kun olin niin minulle lapsettomalle sopi aina lomat muina aikoina. En taistellut lapsi perheellisten loma-ajoista. Lapsettomana en ymmärrä miksi lapsettomilla on joku pakkomielle saada lomansa lasten loma aikaan. Tuntuu vain joltain valtataistelulta. Tärkeintä on ettei lapsia jätetä lomiensa ajaksi yksin ja kun minä pystyin pitämään lomat muina aikoina niin miksi eivät muutkin lapsettomat.
Empatiakyvyttömyyttä se on kun ei ymmärrä asiaa mistä ei ole omakohtaista kokemusta. Minäkin pidin mielelläni lomaa elokuussa. Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja kyllä se on ikävää niille lapsille olla päiväkodissa heinäkuussa kun esim 4 päiväkotia yhdistetään eikä ole tuttuja aikuisia ryhmissä. Olen itse ollut lapsettomana näkemässä noita tilanteita joten olen ihan sen takia joustanut perheellisten työkaverien mukaan.
Näin on ja kyllä lapseton voi joustaa. Tykkäsin olla hiljaisena heinäkuuna töissä kun julkiset kulkuneuvot eivät olleet ruuhkaisia ja elokuu on ilmastollisesti yleensä parhain lomakuukausi ja vielä syyskuukin. Eikä kiinnosta yhtään kierrellä shoppailemassa lasten loma aikoihin ruuhkaisissa kauppakeskuksissa vaan käyn silloin kun niiden lomat ovat loppuneet.
Vanhempien pitäisi enemmän viettää aikaa lastensa kanssa niin se ennaltaehkäisee nuorten mielenterveysongelmia. En kehtaisi vaatia lapsi perheelliselle sopivia loma-aikoja että he saa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa edes ne loma-ajat.
Yhtään mitään todellista ja kunnollista syytä en ole kuullut enkä nähnyt miksi lapsettoman pitää saada lomat samaan aikaan lapsi perheellisten kanssa. Se on vain minä, minä ja minulla on oikeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää en ole työelämässä mutta kun olin niin minulle lapsettomalle sopi aina lomat muina aikoina. En taistellut lapsi perheellisten loma-ajoista. Lapsettomana en ymmärrä miksi lapsettomilla on joku pakkomielle saada lomansa lasten loma aikaan. Tuntuu vain joltain valtataistelulta. Tärkeintä on ettei lapsia jätetä lomiensa ajaksi yksin ja kun minä pystyin pitämään lomat muina aikoina niin miksi eivät muutkin lapsettomat.
Jep, aion vastaisuudessakin taistella itselleni lomia joulun aikaan ja kesällä heinäkuussa.
Jos sinä olet mielelläsi viettänyt kesälomasi alkukesän kylmyydessä tai syksyllä vesisateessa niin se on vain sinun asiasi.
Erittäin usein se elokuu ja jopa syyskuu on ollut lämpimintä ja parasta kesää.
Syksyillat ja aamut on kosteita ja yöt viileitä. Ilmat voi olla ihan hienot, mutta ei enää kesäistä ja vehreää.
Sen vuoksi itse en halua viettää kesälomaani syksyllä.
Miksi ette saa suutanne auki ja kerro näitä asioita päin perheellisten naamaa työpaikalla? Ei netissä itku auta mitään.
Mm. Siksi; että niiden perheellisten lapset hoitavat eräänä päivänä sinutkin, jolla ei omia ole. Haluathan että hoitajasi on empaattinen?
Kyllä lapsetonkin haluaa välillä pitää kesälomansa heinäkuussa. Syyslomaviikosta ja talvilomaviikosta viis, mun puolestani lapsiperheet saavat ne kaikin mokomin, mutta välillä on lapsettoman kesälomavuoronkin osuttava heinäkuulle.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Siksi; että niiden perheellisten lapset hoitavat eräänä päivänä sinutkin, jolla ei omia ole. Haluathan että hoitajasi on empaattinen?
Eipä noista minäminäminä ja MINUN lapset-aikuisten lapsista mitään empaattisia voi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Mm. Siksi; että niiden perheellisten lapset hoitavat eräänä päivänä sinutkin, jolla ei omia ole.
Tuo ei ole kyllä yhtään varmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette saa suutanne auki ja kerro näitä asioita päin perheellisten naamaa työpaikalla? Ei netissä itku auta mitään.
Koska työnantajan tulee sanomattakin noudattaa yhdenvertaisuutta.
Syrjintä ei ole sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyvyttömyyttä se on kun ei ymmärrä asiaa mistä ei ole omakohtaista kokemusta. Minäkin pidin mielelläni lomaa elokuussa. Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja kyllä se on ikävää niille lapsille olla päiväkodissa heinäkuussa kun esim 4 päiväkotia yhdistetään eikä ole tuttuja aikuisia ryhmissä. Olen itse ollut lapsettomana näkemässä noita tilanteita joten olen ihan sen takia joustanut perheellisten työkaverien mukaan.
Näin on ja kyllä lapseton voi joustaa. Tykkäsin olla hiljaisena heinäkuuna töissä kun julkiset kulkuneuvot eivät olleet ruuhkaisia ja elokuu on ilmastollisesti yleensä parhain lomakuukausi ja vielä syyskuukin. Eikä kiinnosta yhtään kierrellä shoppailemassa lasten loma aikoihin ruuhkaisissa kauppakeskuksissa vaan käyn silloin kun niiden lomat ovat loppuneet.
Vanhempien pitäisi enemmän viettää aikaa lastensa kanssa niin se ennaltaehkäisee nuorten mielenterveysongelmia. En kehtaisi vaatia lapsi perheelliselle sopivia loma-aikoja että he saa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa edes ne loma-ajat.
Yhtään mitään todellista ja kunnollista syytä en ole kuullut enkä nähnyt miksi lapsettoman pitää saada lomat samaan aikaan lapsi perheellisten kanssa. Se on vain minä, minä ja minulla on oikeus.
Yksi hyvä syy on tasa-arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olin lapseton, vaihdoin mielelläni lomani perheellisen kanssa, mikäli minulle oli merkattu lomaa juurikin koulujen lomaviikoille. En nähnyt mitään syytä, että miksi en olisi vaihtanut, kivempi oli itsekin lomailla koulujen lomien ulkopuolella, oli paljon rauhallisempaa, ei tungosta uimahallissa jne..
Nyt perheellisenä toivoisin nuoremmilta, lapsettomilta henkilöiltä samaista joustavuutta, mutta jotenkin ainakin minun työpaikallani osa näistä ihmisistä ei millään haluaisi joustaa, tai vaihtaa vapaa päivää, minulle nyt on ihan se ja sama, harmittaa toki, jos vaikka miehelläkin sattuu olemaan vapaata.. Olisi kiva joskus lomailla koko perheen kesken, viimeksi 2 v sitten ollut kaikilla loma samaan aikaan… Nämä henkilöt ovat muutenkin hyvin itsekeskeisiä, selfie/belfie minä minä kansaa.. Surullista..
Vierailija kirjoitti:
Jouduin parikymppisenä olemaan kolme jouluaattoa putkeen töissä, samassa työpaikassa vieläpä. Kyllähän se ärsytti, kun vielä kaiken lisäksi väännettiin veistä haavassa toteamalla "eihän sulla ole edes lapsia", kun kehtasin asiaa harmitella ääneen. Oli minulla silti perhe, jonka kanssa halusin viettää joulua.
Mulla päinvastainen kokemus kun nuorena pääsin sellaiseen työpaikkaan missä sain olla koko joulun töissä niin se oli ihana kokemus. Harras rauhallinen tunnelma ja paljon mitään ei tarvinnut tehdä ja rahaa tuli helpolla. Harmi vaan että se oli määräaikainen työ, sijaisuus ja vaihdoin alaa toiseen.
Asuin jo omillani eikä ollut tarvetta nyhjätä jonkun lapsuuden perheen kanssa jouluja ja johan niihin oli jo kyllästynyt. Yllätys oli että noin helpolla tulee iso tili :D Jos joku lapsi perheellinen halusi vaihtaa sunnuntai työt niin ilmoittauduin vaihtamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Siksi; että niiden perheellisten lapset hoitavat eräänä päivänä sinutkin, jolla ei omia ole.
Tuo ei ole kyllä yhtään varmaa.
On se varmaa sillä kyllä jonkun perheellisen lapsi hoitaa minuakin hoitokodissa sillä eihän minua heitteillekkään voida jättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska työnantajan tulee sanomattakin noudattaa yhdenvertaisuutta.
Syrjintä ei ole sallittua.
Ei lomajärjestelyt ole syrjintää, vasta, jos lomiaan ei saa pitää, se on sitä. Missään ei sanota, että heinäkuu on paras lomakuu tai joulunaika pitää jakaa tasapuolisesti.
Mistä ihmeestä sinä olet tietävinäsi, miten minusta on lapsena huolehdittu?! Minulla on voinut olla esim. yksinhuoltajaäiti, joka oli aina töissä, koska rahasta teki tiukkaa tai molemmat vanhemmat, jotka tekivät vuorotyötä tai ehkäpä olenkin mummoni kasvattama, koska vanhemmistani ei siihen hommaan ollut? On myös niitä äitejä, jotka jäävät muiden perheellisten jalkoihin, kun "huutamalla" päätetään kuka saa lomailla milloinkin ja sitten ajattele, ihan vaan sellaisia kotiäitejäkin, jotka on aina kotona odottamassa lapsukaisiaan koulusta kesät talvet.
Aivan kestämätön perustelu perheellisten etuoikeuksille on tuo, että joku on minustakin lapsena huolehtinut, enkä siten laita sille minkäänlaista painoarvoa.
Sinällään valaisevaa huomata, että edelleen on ihmisiä, jotka tosiaan kuvittelevat, että lapsi on kortti, mitä mielikuvituksellisiimpiin etuoikeuksiin. Tämä täytyy pitää itsekin mielessä, jos joskus tulisi työpaikan vaihto eteen. Nykyinen työnantajani onneksi ymmärtää lapsikortin olevan ihan höpöhöpöä.