Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vie sun lomia ja perhettä mihinkään. Kyse on lapsista, ei meistä aikuisista. Pidät heitä, jotka ajattelevat lapsiaan, itsekkäinä, mutta olet sitä itse. Niin kauan kun on ihmisiä, joiden lomat järjestellään, ne järjestelyt tehdään kaikkien edun mukaisesti, myös niitten lasten, halusit tai et.
Näin on. Hyvä vastaus tuolle itsekkäälle, tyhmälle ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Siksi; että niiden perheellisten lapset hoitavat eräänä päivänä sinutkin, jolla ei omia ole.
Tuo ei ole kyllä yhtään varmaa.
On se varmaa sillä kyllä jonkun perheellisen lapsi hoitaa minuakin hoitokodissa sillä eihän minua heitteillekkään voida jättää.
Ihminen ei välttämättä koskaan joudu hoitokotiin.
Mistäs sen etukäteen tietää. Ennustajako olet.
En ole se jolle vastasit, mutta näetkö sinä kristallipallosta että kakarasi hoitaa minua vanhana, jos nyt uhraan parhaan loma-ajan sinulle?
Me olemme lapsettomia eikä puolisoni ota koskaan lomaa heinäkuulle eikä lapsi perheellisten loma-aikoihin vaikka hän saisi lomansa itse valita jos on pakko olla tiettyyn aikaan. Siellä duunissa on yleensä kesä ja heinäkuu kiireisintä aikaa jotenka loma venyy yleensä elo-syyskuuhun. Ei meillä ole ikinä tarvinnut olla lomat samaan aikaan kun me vietetään arki ja kaikki viikonloput aina yhdessä. Pinna vaan kiristyy jos liikaa yhdessä nyhjätään. Kohta saadaan eläkkeellä nyhjätä yhdessä loppuun asti niin ettei saada toisistamme lomaa ollenkaan:D Yksinolo alkaa olla harvinaista herkkua pitkässä suhteessa. [/quote]
Mekin elämme jo kahdestaan, mutta lomilla matkustelemme yhdessä. Meille on siis hyvin tärkeää saada viettää lomaa edes osittain samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta toivoisin sinkuilta ymmärrystä asiaan. Nykyperheillä ei monellakaan ole tukiverkkoja ja jos onkin, niin osa ei halua hoitaa esim.lapsenlapsiaan tai ei enää ole iän puolesta siihen voimia.
Kesäloma on kuitenkin pitkä ja olisi tärkeää, että vanhempien lomat osuisivat siihen. Yleensä nämä lomat ja niiden järjestelyt ovat kova stressin aihe lapsiperheissä.
Jos on esim. ekaluokkalaisen yh ja loma osuukin kesä-heinäkuulle, siinä on silti vielä 5viikkoa mietittävänä mihin lapsen saa hoitoon tai kuka voisi hoitaa. Yksin ei niin pieni lapsi voi työpäiviä vielä olla. Siihenhän puuttuu jo lastensuojelukin.
1vkon voi saada johonkin leirille, 1vkon jollekin sukulaiselle hyvällä tuurilla ja edelleen on 3vkoa yksinoloa. Siihen sitten palkattava joku hoitaja, jolle maksat enemmän kuin itse tienaat.
Saati sitten jos oma loma EI osu lasten koulujen loma-aikaan, niin siinähän pohdit koko 9vkon hoidot. Ihan järkyttävä rumba.
Näitä asioita ei osaa kaikki ajatella, jos ei ole omaa pikkuista, jonka hyvinvoinnin eteen haluaa ja on velvoitettu toimimaan. ne perheelliset sitä lomaa siihen kesä-heinäkuuhun hinkuisi jos ei olisi tuota lapsirumbaa.
Silti olen sitä mieltä, että kiertävät lomat olisi paras vaihtoehto ja ymmärrän, että sinkkukin haluaa joskus sen heinäkuun lomaa. Mutta jos toisella on ns.hätätilanne niin neljöstä lomaviikosta vaikka jo yhden viikon vaihtaminen heinäkuulta elokuulle voi auttaa eikä tunnu sinkun lomassa juurikaan.
Mielestäni näin olisi fiksua eikä vaan huutaa, että minulla on oikeus. Nämä kun saattaa osalla sitten kalahtaa jossain kohtaa omaan nilkkaan.
Perheelliset sitten taas voinevat joustaa kun lapset on jo isompia tai lentäneet pesästä. Silloin varmaan jo mieluusti lomaileekin muuna kuin koulujen lomaviikoilla. Ellei sitten ole lapsenlapsia, joita jo pitäisi olla hoitamassa - Taas niillä koulujen lomilla 😅
"Näitä asioita ei osaa kaikki ajatella, jos ei ole omaa pikkuista, jonka hyvinvoinnin eteen haluaa ja on velvoitettu toimimaan."
Osuit asian ytimeen. Sinä haluat ja olet velvoitettu toimimaan. Ei työkaverisi tai naapurin Pirjo. Ja tiesit tämän jo leikkiin ryhtyessäsi.
"--vaikka jo yhden viikon vaihtaminen heinäkuulta elokuulle voi auttaa eikä tunnu sinkun lomassa juurikaan."
Mistä sinä tiedät tuntuuko? Mistä sinä tiedät mitä lapseton haluaa lomallaan tehdä ja mihin aikaan loman on paras sijoittua?
Jotkut lisääntyneet ovat niin uskomattoman putkinäköisiä ja itsekkäitä, että hirvittää ajatella millaisia lapsista tulee.
Jokainen normaali ihminen ymmärtää että niitä lapsia ei voi jättää yksin lomailemaan kotiin - paitsi av:n sinkku. Meillä töissä tämä kyllä ymmärretään, aikuisia ihmisiä kun ollaan. Miksi ihmeessä haluaisin edes lapsiperheiden kanssa johonkin syys- tai hiihtolomalle? Kesälomassa voin aivan hyvin joustaa, ihan sama missä välissä se on, lähden reissuun joka tapauksessa.
Ei siinä mitään itsekästä ole jos haluaa hoitaa omat lapsensa loma-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpavaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää en ole työelämässä mutta kun olin niin minulle lapsettomalle sopi aina lomat muina aikoina. En taistellut lapsi perheellisten loma-ajoista. Lapsettomana en ymmärrä miksi lapsettomilla on joku pakkomielle saada lomansa lasten loma aikaan. Tuntuu vain joltain valtataistelulta. Tärkeintä on ettei lapsia jätetä lomiensa ajaksi yksin ja kun minä pystyin pitämään lomat muina aikoina niin miksi eivät muutkin lapsettomat.
Empatiakyvyttömyyttä se on kun ei ymmärrä asiaa mistä ei ole omakohtaista kokemusta. Minäkin pidin mielelläni lomaa elokuussa. Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja kyllä se on ikävää niille lapsille olla päiväkodissa heinäkuussa kun esim 4 päiväkotia yhdistetään eikä ole tuttuja aikuisia ryhmissä. Olen itse ollut lapsettomana näkemässä noita tilanteita joten olen ihan sen takia joustanut perheellisten työkaverien mukaan.
Näin on ja kyllä lapseton voi joustaa. Tykkäsin olla hiljaisena heinäkuuna töissä kun julkiset kulkuneuvot eivät olleet ruuhkaisia ja elokuu on ilmastollisesti yleensä parhain lomakuukausi ja vielä syyskuukin. Eikä kiinnosta yhtään kierrellä shoppailemassa lasten loma aikoihin ruuhkaisissa kauppakeskuksissa vaan käyn silloin kun niiden lomat ovat loppuneet.
Vanhempien pitäisi enemmän viettää aikaa lastensa kanssa niin se ennaltaehkäisee nuorten mielenterveysongelmia. En kehtaisi vaatia lapsi perheelliselle sopivia loma-aikoja että he saa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa edes ne loma-ajat.
Yhtään mitään todellista ja kunnollista syytä en ole kuullut enkä nähnyt miksi lapsettoman pitää saada lomat samaan aikaan lapsi perheellisten kanssa. Se on vain minä, minä ja minulla on oikeus.
Kun olin lapseton, vaihdoin mielelläni lomani perheellisen kanssa, mikäli minulle oli merkattu lomaa juurikin koulujen lomaviikoille. En nähnyt mitään syytä, että miksi en olisi vaihtanut, kivempi oli itsekin lomailla koulujen lomien ulkopuolella, oli paljon rauhallisempaa, ei tungosta uimahallissa jne..
Nyt perheellisenä toivoisin nuoremmilta, lapsettomilta henkilöiltä samaista joustavuutta, mutta jotenkin ainakin minun työpaikallani osa näistä ihmisistä ei millään haluaisi joustaa, tai vaihtaa vapaa päivää, minulle nyt on ihan se ja sama, harmittaa toki, jos vaikka miehelläkin sattuu olemaan vapaata.. Olisi kiva joskus lomailla koko perheen kesken, viimeksi 2 v sitten ollut kaikilla loma samaan aikaan… Nämä henkilöt ovat muutenkin hyvin itsekeskeisiä, selfie/belfie minä minä kansaa.. Surullista..No entäs jos se lapsetonkin haluaisi joskus puolisonsa kanssa yhteistä loma-aikaa? Jos vaikka hänenkin puolisolla sattuisi olemaan vapaata.
On selvää, että mitä useampi jäsen perheessä on, sen vaikeampaa on yhteistä lomaa saada. Mutta ainakin jos minä onnistun miehen kanssa sopimaan yhteisen loman, en luovu siitä vain, että joku toinen sen saa.
Lapsettomilla kun on lomaa kaikki arki ja vapaapäivät puolisonsa kanssa niin välttyy kyllästymiseltä kun ei nyhjää yhdessä liikaa. Jos haluaa pitkän onnellisen parisuhteen niin pitää saada lomaa siitä puolisostakin niin ettei kyllästy ennen aikojaan. Meillä ei tarvita yhteisiä lomia ja mieheni nauttii olla yksin kotona kun olen töissä ja päinvastoin. Alkaa salamaa iskeä jos kuukausi joudutaan joka päivä törmäilemään.
Miten ihmeessä niin huono suhde että jos arki ja vapaapäivät yhdessä niin pitää olla kaikki lomatkin.
Minun lapseni ovat jo aikuisuuden kynnyksellä, joten mielihyvin annan syys-ja hiihtomaviikot heille, joilla on alaikäisiä. Heille ne viikot on tarpeen, tässä stressiyhteiskunnassa hengähtää yhdessä perheensä kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta toivoisin sinkuilta ymmärrystä asiaan. Nykyperheillä ei monellakaan ole tukiverkkoja ja jos onkin, niin osa ei halua hoitaa esim.lapsenlapsiaan tai ei enää ole iän puolesta siihen voimia.
Kesäloma on kuitenkin pitkä ja olisi tärkeää, että vanhempien lomat osuisivat siihen. Yleensä nämä lomat ja niiden järjestelyt ovat kova stressin aihe lapsiperheissä.
Jos on esim. ekaluokkalaisen yh ja loma osuukin kesä-heinäkuulle, siinä on silti vielä 5viikkoa mietittävänä mihin lapsen saa hoitoon tai kuka voisi hoitaa. Yksin ei niin pieni lapsi voi työpäiviä vielä olla. Siihenhän puuttuu jo lastensuojelukin.
1vkon voi saada johonkin leirille, 1vkon jollekin sukulaiselle hyvällä tuurilla ja edelleen on 3vkoa yksinoloa. Siihen sitten palkattava joku hoitaja, jolle maksat enemmän kuin itse tienaat.
Saati sitten jos oma loma EI osu lasten koulujen loma-aikaan, niin siinähän pohdit koko 9vkon hoidot. Ihan järkyttävä rumba.
Näitä asioita ei osaa kaikki ajatella, jos ei ole omaa pikkuista, jonka hyvinvoinnin eteen haluaa ja on velvoitettu toimimaan. ne perheelliset sitä lomaa siihen kesä-heinäkuuhun hinkuisi jos ei olisi tuota lapsirumbaa.
Silti olen sitä mieltä, että kiertävät lomat olisi paras vaihtoehto ja ymmärrän, että sinkkukin haluaa joskus sen heinäkuun lomaa. Mutta jos toisella on ns.hätätilanne niin neljöstä lomaviikosta vaikka jo yhden viikon vaihtaminen heinäkuulta elokuulle voi auttaa eikä tunnu sinkun lomassa juurikaan.
Mielestäni näin olisi fiksua eikä vaan huutaa, että minulla on oikeus. Nämä kun saattaa osalla sitten kalahtaa jossain kohtaa omaan nilkkaan.
Perheelliset sitten taas voinevat joustaa kun lapset on jo isompia tai lentäneet pesästä. Silloin varmaan jo mieluusti lomaileekin muuna kuin koulujen lomaviikoilla. Ellei sitten ole lapsenlapsia, joita jo pitäisi olla hoitamassa - Taas niillä koulujen lomilla 😅
"Näitä asioita ei osaa kaikki ajatella, jos ei ole omaa pikkuista, jonka hyvinvoinnin eteen haluaa ja on velvoitettu toimimaan."
Osuit asian ytimeen. Sinä haluat ja olet velvoitettu toimimaan. Ei työkaverisi tai naapurin Pirjo. Ja tiesit tämän jo leikkiin ryhtyessäsi.
"--vaikka jo yhden viikon vaihtaminen heinäkuulta elokuulle voi auttaa eikä tunnu sinkun lomassa juurikaan."
Mistä sinä tiedät tuntuuko? Mistä sinä tiedät mitä lapseton haluaa lomallaan tehdä ja mihin aikaan loman on paras sijoittua?
Jotkut lisääntyneet ovat niin uskomattoman putkinäköisiä ja itsekkäitä, että hirvittää ajatella millaisia lapsista tulee.
Todellakin!
Paras lomasysteemi mikä itselläni on ollut, oli 3 hengen tiimissä, jossa sovittiin, että lomat pidetään aina alkaen puolesta kuusta, eli toukokuun puoliväli-kesäkuun puoliväli, kesäkuun puoliväli-heinäkuun puoliväli, heinäkuun puoliväli-elokuun puoliväli. Näin kaikkien loma osui edes jotenkin kesäkuukausille, eikä kukaan joutunut aivan toukokuun alun tai elokuun lopun kylmempiin ilmoihin.
Tiesit, milloin loma alkoi jo hyvissä ajoin, joten oli myös aikaa tehdä järjestelyjä kukin tarpeiden mukaan. Toki lomia sai vaihtaa, jos molemmat halusi, mutta emme niin juurikaan tehneet, kun kaikki tykkäsi, että homma rullaa samana. Yhden kerran vaihdettiin paria viikkoa, kun työkaveri meni naimisiin.
Nyt ollaan päästy jo siitä, että lapsettomathan ovat kaikki sinkkuja, siihen, että lapseton pariskunta vain "nyhjää" yhteisen lomansa ikään kuin tyhjän panttina toisiinsa kyllästyen. 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonpavaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää en ole työelämässä mutta kun olin niin minulle lapsettomalle sopi aina lomat muina aikoina. En taistellut lapsi perheellisten loma-ajoista. Lapsettomana en ymmärrä miksi lapsettomilla on joku pakkomielle saada lomansa lasten loma aikaan. Tuntuu vain joltain valtataistelulta. Tärkeintä on ettei lapsia jätetä lomiensa ajaksi yksin ja kun minä pystyin pitämään lomat muina aikoina niin miksi eivät muutkin lapsettomat.
Empatiakyvyttömyyttä se on kun ei ymmärrä asiaa mistä ei ole omakohtaista kokemusta. Minäkin pidin mielelläni lomaa elokuussa. Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja kyllä se on ikävää niille lapsille olla päiväkodissa heinäkuussa kun esim 4 päiväkotia yhdistetään eikä ole tuttuja aikuisia ryhmissä. Olen itse ollut lapsettomana näkemässä noita tilanteita joten olen ihan sen takia joustanut perheellisten työkaverien mukaan.
Näin on ja kyllä lapseton voi joustaa. Tykkäsin olla hiljaisena heinäkuuna töissä kun julkiset kulkuneuvot eivät olleet ruuhkaisia ja elokuu on ilmastollisesti yleensä parhain lomakuukausi ja vielä syyskuukin. Eikä kiinnosta yhtään kierrellä shoppailemassa lasten loma aikoihin ruuhkaisissa kauppakeskuksissa vaan käyn silloin kun niiden lomat ovat loppuneet.
Vanhempien pitäisi enemmän viettää aikaa lastensa kanssa niin se ennaltaehkäisee nuorten mielenterveysongelmia. En kehtaisi vaatia lapsi perheelliselle sopivia loma-aikoja että he saa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa edes ne loma-ajat.
Yhtään mitään todellista ja kunnollista syytä en ole kuullut enkä nähnyt miksi lapsettoman pitää saada lomat samaan aikaan lapsi perheellisten kanssa. Se on vain minä, minä ja minulla on oikeus.
Kun olin lapseton, vaihdoin mielelläni lomani perheellisen kanssa, mikäli minulle oli merkattu lomaa juurikin koulujen lomaviikoille. En nähnyt mitään syytä, että miksi en olisi vaihtanut, kivempi oli itsekin lomailla koulujen lomien ulkopuolella, oli paljon rauhallisempaa, ei tungosta uimahallissa jne..
Nyt perheellisenä toivoisin nuoremmilta, lapsettomilta henkilöiltä samaista joustavuutta, mutta jotenkin ainakin minun työpaikallani osa näistä ihmisistä ei millään haluaisi joustaa, tai vaihtaa vapaa päivää, minulle nyt on ihan se ja sama, harmittaa toki, jos vaikka miehelläkin sattuu olemaan vapaata.. Olisi kiva joskus lomailla koko perheen kesken, viimeksi 2 v sitten ollut kaikilla loma samaan aikaan… Nämä henkilöt ovat muutenkin hyvin itsekeskeisiä, selfie/belfie minä minä kansaa.. Surullista..No entäs jos se lapsetonkin haluaisi joskus puolisonsa kanssa yhteistä loma-aikaa? Jos vaikka hänenkin puolisolla sattuisi olemaan vapaata.
On selvää, että mitä useampi jäsen perheessä on, sen vaikeampaa on yhteistä lomaa saada. Mutta ainakin jos minä onnistun miehen kanssa sopimaan yhteisen loman, en luovu siitä vain, että joku toinen sen saa.
Lapsettomilla kun on lomaa kaikki arki ja vapaapäivät puolisonsa kanssa niin välttyy kyllästymiseltä kun ei nyhjää yhdessä liikaa. Jos haluaa pitkän onnellisen parisuhteen niin pitää saada lomaa siitä puolisostakin niin ettei kyllästy ennen aikojaan. Meillä ei tarvita yhteisiä lomia ja mieheni nauttii olla yksin kotona kun olen töissä ja päinvastoin. Alkaa salamaa iskeä jos kuukausi joudutaan joka päivä törmäilemään.
Miten ihmeessä niin huono suhde että jos arki ja vapaapäivät yhdessä niin pitää olla kaikki lomatkin.
Provohan sinä, mutta kuule kun kaikilla ei ole nyhräävä 8-16 työ, vaan matkustetaan töiden vuoksi, ollaan palavereissa iltaisin, harrastetaan, eikä tapella yhteistä vapaa-aikaa pilalle.
Sinähän et luonnollisesti tavallisessa parisuhteessa pärjäisikään, vaan ainoastaan tuommoisessa omituisessa kämppisjutussa, jossa asutaan samaa kämppää mutta eri aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme lapsettomia eikä puolisoni ota koskaan lomaa heinäkuulle eikä lapsi perheellisten loma-aikoihin vaikka hän saisi lomansa itse valita jos on pakko olla tiettyyn aikaan. Siellä duunissa on yleensä kesä ja heinäkuu kiireisintä aikaa jotenka loma venyy yleensä elo-syyskuuhun. Ei meillä ole ikinä tarvinnut olla lomat samaan aikaan kun me vietetään arki ja kaikki viikonloput aina yhdessä. Pinna vaan kiristyy jos liikaa yhdessä nyhjätään. Kohta saadaan eläkkeellä nyhjätä yhdessä loppuun asti niin ettei saada toisistamme lomaa ollenkaan:D Yksinolo alkaa olla harvinaista herkkua pitkässä suhteessa.
Mekin elämme jo kahdestaan, mutta lomilla matkustelemme yhdessä. Meille on siis hyvin tärkeää saada viettää lomaa edes osittain samaan aikaan.
Me emme matkustele sillä kumpikaan ei tykkää siitä hotelli elämästä ja raskasta se reisaaminen. Meillä on ilmastoystävällisempiä harrastuksia kuten puutarhan ja omakotitalon kunnostaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanonpavaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkisin on työt ja paljon omia menoja molemmilla. Lomilla matkustellaan ja saadaan viettää rauhassa aikaa yhdessä.
Meillä ei todellakaan ole niin huono suhde että pitää pakoilla toista ja viettää lomat erikseen.
Edellisessä työpaikassa jouduin aina pitämään kesälomani elo-syyskuun taitteessa. "Kun eihän sulla nyt oo väliä kun sulla ei oo perhettä". Ja tämä tuli pomon taholta jonka omat lapset olivat jo aikuisia. Hiihtoloma aikaan en edes yrittänyt, enkä olisi halunnutkaan lomailla, mutta kesäloma olisi ollut kiva pitää joskus samaan aikaan kun muutkin ystävät. Myös nämä jotka aina vetosivat siihen, että kun mun miehellä on just silloin loma, pakko munkin on päästä silloin lomalle saivat pitää lomansa silloin kun halusivat. Mietin miten näiden mulle täysin tuntemattomien miesten lomat voi vaikuttaa mun lomaan, mutta kyllä vaan vaikutti. Kun minulla alkoi loma, kaikki muut olivat jo omansa pitäneet. Onneksi nyt ei tarvitse miettiä milloin jossain on tarha kiinni tai jonkun puoliso on lomalla. Pystymme hyvin sopimaan kaikille sopivat loma-ajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vie sun lomia ja perhettä mihinkään. Kyse on lapsista, ei meistä aikuisista. Pidät heitä, jotka ajattelevat lapsiaan, itsekkäinä, mutta olet sitä itse. Niin kauan kun on ihmisiä, joiden lomat järjestellään, ne järjestelyt tehdään kaikkien edun mukaisesti, myös niitten lasten, halusit tai et.
Näin on. Hyvä vastaus tuolle itsekkäälle, tyhmälle ap:lle!
Sinä päivänä, kun sun lapset tulee työpaikalle tekemään töitä, heitä voidaan ajatella osapuolena näissä neuvotteluissa.
Siihen saakka se, mitä kenelläkin on työpaikan ulkopuolella, olkoon se lapset, lammasfarmi tai aikaa vievä harrastus, ei kuulu mulle, eikä ole faktori loma-ajoista neuvoteltaessa.
Onneksi olen työpaikassa, jossa tämä on esimiestenkin näkökanta ja lomat on jaksotettu fiksusti ja kiertävästi. Jokainen hoitakoot tarvitsemansa vapaa-aikansa järjestelynsä itse, ne eivät kuulu työnantajan velvollisuuksiin.
Joustan kyllä lapsiperheille talvi- ja syysloma viikoista, mutta en joulu- ja kesälomista. Kesäloman pidän heinäkuussa ja joulusta loppiaiseen lomailen.
Miksi äitien pitäisi lomailla aina heinäkuussa, eikä vaikka kesäkuussa. Käsittäkseni kesäkuussakin pennut on jo lomalla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen normaali ihminen ymmärtää että niitä lapsia ei voi jättää yksin lomailemaan kotiin - paitsi av:n sinkku. Meillä töissä tämä kyllä ymmärretään, aikuisia ihmisiä kun ollaan. Miksi ihmeessä haluaisin edes lapsiperheiden kanssa johonkin syys- tai hiihtolomalle? Kesälomassa voin aivan hyvin joustaa, ihan sama missä välissä se on, lähden reissuun joka tapauksessa.
Ei siinä mitään itsekästä ole jos haluaa hoitaa omat lapsensa loma-aikaan.
Ei minulla ole vaikeuksia ymmärtää että lapset eivät voi lomailla yksin. Se ei vain ole minun päänsärkyni miten joku toinen omat lapsensa hoitaa tai ei hoida.
Sinä saat viettää kesälomasi vaikka marraskuussa, minä haluan viettää sen kun Suomessa on lämmintä ja ihmisiä paljon liikkeellä. Kaikki eivät halua samaa kuin sinä.
Yksi suurimmista viihdykkeistä töissä, on juurikin tämä aika kun ihmiset käyttäytyvät kuin paviaanit konsanaan lomista tapellessaan.. Kyllä! on minulla perhe ja lapsia, mutta ihmisten käytös.. Oikeasti?
Itse en perheellisenä saanut ikinä lomaa silloin kun lapsilla oli koulusta lomat.
Olin tyytyväinen.
Sain olla lomalla ja lapset koulussa ja tarhassa.
Teen vuorotyötä.
Joulut yms. Ovat olleet ihsn tavallista arkea.
Joulu- ja muut lahjat saivat nirmaalisti, jopa enemmän kuin keskimäärin muut lapset
Minä olen ollut yli 40 vuotta työelämässä mukana ja oikeasti en ole kertaakaan joutunut taistelemaan lomistani. Jotkut töissä haluaa aina aloittaa loman juhannuksesta, mutta se ei ole minulle mikään elinehto. Heinäkuussa olen saanut aina lomani pitää. Joskus ehkä olen ollut heinäkuussa ekan viikon töissä, mutta loput sitten lomilla. Viime vuosina olen pitänyt kolme viikkoa kesällä ja neljännen joskus syksymmällä marjastus- ja sienestysaikaan, vähän säitä ja sadon kypsymistä seuraten. Koskaan se ei ole ollut missään työpaikassa mikään ongelma. Juu, ei ole lapsia ja toisilla on, mutta onneksi minulla on aina ollut sellaiset työnantajat, joiden kanssa on ollut helppo sopia asioista.
Vierailija kirjoitti:
Yksi suurimmista viihdykkeistä töissä, on juurikin tämä aika kun ihmiset käyttäytyvät kuin paviaanit konsanaan lomista tapellessaan.. Kyllä! on minulla perhe ja lapsia, mutta ihmisten käytös.. Oikeasti?
Voisi laittaa joka ikisen apinan, joka tappelee, lomailemaan loka-marraskuussa! Näiden riitojen takia työnteko kärsii, ilmapiiri on hirveä ja ihan vain muutaman ihmisen vuoksi!
Ymmärrän täysin, että lapsiperheessä voi olla haastavaa järkätä loma-aikoja. Silti se ei tarkoita sitä, että näiden vanhempien lapsettomien kollegoiden täytyisi joka ikinen kesä ottaa joku saakelin toukokuu tai syyskuu.