Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Silloin kun olin nuori lapseton mä mielelläni vietin lomani koulujen lomien ulkopuolella. esim en ollut varaamassa talvilomaa viikko 8, vaan sitten kun oli pääsiäinen. Kummaltakin puolen, niin sain lähes kahden viikon loman. Sitähän ei moni tajunnut, mutta marmattaa piti, että miksi mulla on OIKEUS tuommoiseen lomaan. No, mitäs merkkasitte sen kasin. :)
Kesäloman otin aina elokuuksi. Mikäs sen kivempi olla hiljaisessa, ilmastollisessa toimistossa, kun perheelliset olivat heinäkuun pois ja vähän niinkuin koko Suomikin.
Joulu meillä oli kaikilla sama, mutta osa otti niitä välipäiviä vapaaksi. Eihän siinä mitään, mä pidin loppiaisviikon ja sekin tuntui olevan perheellisistä epäreilulta. Mä olin välipäivät töissä, muttei ne sitä aina tajunneet. Ylityötunteja oli myös kertynyt, että niitä piti välillä pois käyttää. Heillehän ei tuommoisia tullut, kun ne lapset oli aina haettava hoidosta.
Samaa jatkoin kun lapsia tuli. Mulle kyllä annettiin kynää, että suttaatko nuo koulujen lomat ekana ittelles. Ei kiitos. Vaan jätin ne päivät muille. Lapset voivat olla päiväkodeista ja kouluista pois muulloinkin kuin loma aikana. :)
Nyt ovat yliopistossa kumpainenkin ja mä jatkan edelleen noita "outoja" loma-aikojani. Työpaikat (ala) ovat vaihtuneet, mutta mentaliteetit ihmisillä eivät. Kyllä se sitkeessä on, että lapsiperheelliset ansaitsevat tietyt viikot enemmin kuin muut. Tapelkoot, mä porskutan omilla loma-ajoillani edelleen, joista myös lapsiperheelliset kehtaavat narista, kun mä saan omia lomia. Ihan samat lakisääteiset ja mahdolliset ylityötunnit.
"Tuossa Ikea-ketjussa olikin hyvä esimerkki. 19v nainen kaikki joulut töissä jotta työpaikan mammat voivat olla lastensa kanssa joulun."
19 V ja "kaikki joulut"????
Montako "kaikki joulua" 19v muka on työelämässä viettänyt?? Hui kamala, jos 2-3! 19-vuotiaalla se on pari vuottakin pitkä aika, mutta tiiäkkö meillä muilla ei ole.
Helpoin ratkaisu tähän olisi tietysti se, että päiväkodit eivät olisi kiinni heinäkuuta, vaan vaikkapa elokuun. Silloin päiväkoti-ikäisten vanhemmat tappelisi tuosta elokuusta. Miksi päiväkotien työntekijöillä, lapsellisilla tai lapsettomilla, on joku etuoikeus heinäkuuhun?
Vierailija kirjoitti:
Helpoin ratkaisu tähän olisi tietysti se, että päiväkodit eivät olisi kiinni heinäkuuta, vaan vaikkapa elokuun. Silloin päiväkoti-ikäisten vanhemmat tappelisi tuosta elokuusta. Miksi päiväkotien työntekijöillä, lapsellisilla tai lapsettomilla, on joku etuoikeus heinäkuuhun?
Siis ei päiväkotien pitäisi nykypäivänä olla kiinni mitään kuukautta. Tämä on joku ihmeellinen jäänne jostain yhtenäisyhteiskunnan ajalta. Nykyään maailma ei enää pysähdy kesälomakuukauden ajaksi.
Nää on niin työpaikkakohtaisia ja ihmiskohtaisia juttuja. Itselle esimerkiksi joulu ei ole ollut mitenkään erityinen juhla lapsuuden jälkeen, jotta sitä varten pitäisi koko päivän valmistella tai maata kotona. Aivan hyvin riittää yhdessäolo aattoiltana tai joulupäivän iltana (tai päivänä, jos sattuu illaksi työvuoro). En tiedä mitä lapsettomat nuoret aikuiset tekevät juuri jouluna että se pitää ehdottomasti silloin tehdä. Yksi näistä tietämistäni nuorista "jouluna pakko olla kotona" -tyypeistä makoilee omassa huoneessaan, eli toimittaa tismalleen samaa asiaa mitä muinakin arkisina viikonloppuina kun vanhempiensa luona vierailee.
Itse keräsin nuorena aikuisena jouluvuorot (ja monia muita arkipyhiä), sai ylimääräiset korvaukset. Niillä rahoilla on ostettu kaikenmoista mukavaa ja osa säästöissä/sijoituksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomailuhan on ihan parasta juuri silloin, kun lapsiperheet eivät lomaile. Esimerkiksi elokuun puolenvälin tienoilla matkat on halpoja, kun koulut alkaa.
No lomailen mökilläni, enkä todellakaan perheellisten takia suostu pitämään lomaani syyskuussa. Onneksi nykyisillä työkavereilla on jo teini-ikäiset lapset.
Kyllähän kesälomat saa pitää kesällä... Mutta mikä siinä on että kun on 4kk samankaltaista talvea ja koululaisilla yksi viikko lomaa niin se lapseton valitsee juuri sen viikon...?
Täällä on sanottu lukuisia syitä. Taidat itse olla sellainen ihminen, joka tekee kiusaa muille, kun sinulle heti tulee mieleen vain se vaihtoehto, että lapsettomat haluavat kiusatakseen juuri koulujen lomaviikon.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Nää on niin työpaikkakohtaisia ja ihmiskohtaisia juttuja. Itselle esimerkiksi joulu ei ole ollut mitenkään erityinen juhla lapsuuden jälkeen, jotta sitä varten pitäisi koko päivän valmistella tai maata kotona. Aivan hyvin riittää yhdessäolo aattoiltana tai joulupäivän iltana (tai päivänä, jos sattuu illaksi työvuoro). En tiedä mitä lapsettomat nuoret aikuiset tekevät juuri jouluna että se pitää ehdottomasti silloin tehdä. Yksi näistä tietämistäni nuorista "jouluna pakko olla kotona" -tyypeistä makoilee omassa huoneessaan, eli toimittaa tismalleen samaa asiaa mitä muinakin arkisina viikonloppuina kun vanhempiensa luona vierailee.
Itse keräsin nuorena aikuisena jouluvuorot (ja monia muita arkipyhiä), sai ylimääräiset korvaukset. Niillä rahoilla on ostettu kaikenmoista mukavaa ja osa säästöissä/sijoituksissa.
Se on totta, riippuu ihmisestä. Mulle on joulu tosi tärkeä, vaikka oon lapseton, sillä silloin on mahdollisuus nähdä mun ja miehen perheitä, jotka asuvat eri puolella Suomea. Joulu on ihanaa rauhoittumisen aikaa, eikä raha sais mua olemaan joulua töissä. Vastaavasti taas en ikinä viettäisi kesälomaa heinäkuussa, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomilla on varmasti vaikea ymmärtää sitä, että alakouluikäisten vanhemmat ei vät lomaile kuten lapseton. Eka ja tokaluokkalaiset tarvivat aika paljon vielä päivittäistä hoivaa ja koska koulut on kiinni koko kesän, on pakko pitää lomaa aina lapsen isän kanssa erikseen, että lapsi saadaan huollettua.
Kaikilla ei ole varaa leireihin sun muihin humputuksiin. Ja silti ne alakoululaiset ovat melko pieniä. Ne ei pärjää ilman aikuisen opastusta.
Lapsettomilla on toki perhettä ja varsinkin nuorilla olisi tärkeää saada käydä vielä kotonaan jne.
Silti on vähän noloa, että aikuiset kiukuttelee kun kyseessä on lapsen etu. Vaihda työpaikkaa jos ei kelpaa.Ei minua lapsetonta kiinnosta sinun lapsesi. Se, että sinulla on lapsia on sinun ikioma vapaaehtoinen valintasi ja tietysti sinun on mentävä ne edellä, mutta ei se minulle tarkoita automaattista joustoa yhtään mistään. Ymmärsit varmaan mitä lasten saanti vaikuttaa elämääsi ja menoihisi?
Saman ymmärrämme me lapselliset... Mutta kerro perustelusi miksi kun talvella on parikymmentä viikkoa niin valitset juuri sen viikon kun tiedät että on koulujen hiihtolomat?
Täällä on perusteltu. Lue niitä viestejä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, riippuu ihmisestä. Mulle on joulu tosi tärkeä, vaikka oon lapseton, sillä silloin on mahdollisuus nähdä mun ja miehen perheitä, jotka asuvat eri puolella Suomea. Joulu on ihanaa rauhoittumisen aikaa, eikä raha sais mua olemaan joulua töissä. Vastaavasti taas en ikinä viettäisi kesälomaa heinäkuussa, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä.
Näinpä, perhetilanne ratkaisee. Joulu ei ole silloin niin erityinen jos on tekemisissä ja näkee usein muutenkin. Kun puhutaan aikuisista. Ei siinä ole paljoa puhuttavaa kun kuulumiset jo tiedetään ja aktiivisina ihmisinä ei vain kykene istuksimaan koko päivää sisällä hartauden vallassa.
Päiväkodit ovat auki heinäkuussa, ei tosin välttämättä se oma ja lähin. Mutta aina lapsi pääsee hoitoon, tuo on joku ihme tekosyy saada heinäkuu vapaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin nuori lapseton mä mielelläni vietin lomani koulujen lomien ulkopuolella. esim en ollut varaamassa talvilomaa viikko 8, vaan sitten kun oli pääsiäinen. Kummaltakin puolen, niin sain lähes kahden viikon loman. Sitähän ei moni tajunnut, mutta marmattaa piti, että miksi mulla on OIKEUS tuommoiseen lomaan. No, mitäs merkkasitte sen kasin. :)
Kesäloman otin aina elokuuksi. Mikäs sen kivempi olla hiljaisessa, ilmastollisessa toimistossa, kun perheelliset olivat heinäkuun pois ja vähän niinkuin koko Suomikin.
Joulu meillä oli kaikilla sama, mutta osa otti niitä välipäiviä vapaaksi. Eihän siinä mitään, mä pidin loppiaisviikon ja sekin tuntui olevan perheellisistä epäreilulta. Mä olin välipäivät töissä, muttei ne sitä aina tajunneet. Ylityötunteja oli myös kertynyt, että niitä piti välillä pois käyttää. Heillehän ei tuommoisia tullut, kun ne lapset oli aina haettava hoidosta.
Samaa jatkoin kun lapsia tuli. Mulle kyllä annettiin kynää, että suttaatko nuo koulujen lomat ekana ittelles. Ei kiitos. Vaan jätin ne päivät muille. Lapset voivat olla päiväkodeista ja kouluista pois muulloinkin kuin loma aikana. :)
Nyt ovat yliopistossa kumpainenkin ja mä jatkan edelleen noita "outoja" loma-aikojani. Työpaikat (ala) ovat vaihtuneet, mutta mentaliteetit ihmisillä eivät. Kyllä se sitkeessä on, että lapsiperheelliset ansaitsevat tietyt viikot enemmin kuin muut. Tapelkoot, mä porskutan omilla loma-ajoillani edelleen, joista myös lapsiperheelliset kehtaavat narista, kun mä saan omia lomia. Ihan samat lakisääteiset ja mahdolliset ylityötunnit.
Riippuu näköjään paikkakunnasta ja koulusta. Meillä ei todellakaan katsottu hyvällä, jos oisi halunnut lapsen kanssa ottaa lomaviikkoja muulloin kuin vko 8! Sitäpaitsi, koska se 8 OLI se lomaviikko, oli erittäin hankalaa järjestää pienempänä heille hoitajaa. Pieniä koululaisia kun ei voi jättää yksin kotiin, juu nou ;) eikä meillä ollut sukulaisia jeesimässä lähimaillakaan. Ole onnellinen, että teillä on kaikki järjestyneet lasten kanssa noin hyvin, Wau! Meillä huokaistiin suuri helpotuksen huokaus siinä vaiheessa, kun lapset pystyi jättämään keskenään kotiin työpäivien ajaksi koulun lomaviikolla.
Heinäkuussa on todennäköisesti kesän parhaimmat ilmat, joten siksi haluan vuorollani viettää kesälomani silloin.
Vierailija kirjoitti:
Heinäkuussa on todennäköisesti kesän parhaimmat ilmat, joten siksi haluan vuorollani viettää kesälomani silloin.
Kohta ei tarvitse lomista riidellä ja silloin on etuoikeus huolehtia lapsistaan halusit tai et. Lapset pelastetaan ensin vaikka se sinua harmittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mieti omaa lapsuuttasi. Olisitko ottanut kotona olevat vanhemmat vai töissä olevat vanhemmat?
Vinkki, kotona olevat vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä kasvattavat empaattisempia lapsia joille toisten etu ei ole itseltä pois.
No minäpä olen kuule miettinyt ja sen mietinnän seurauksena olen päätynyt lapsettomaksi.
Edelleenkään ei perheellisellä ole minkään valtakunnan etuoikeutta tiettyihin loma- tai vapaa-aikoihin. Me sinkut maksamme kaikesta jo muutenkin perheellisten/lapsellisten puolesta, en todellakaan luovu vielä oikeudestani lomailla silloin, kun se minulle (ja työnantajalle) parhaiten sopii.
Työnantajan velvollisuus on laittaa kiertäväksi sellaiset vapaiden ajankohdat, joihin on tunkua, eikä sopuun päästä muuten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nä ongelmat on vähentyneet paljon viime vuosina, syystä ettei esimiehet ja työnantajat halua käyttää näihin aikaa. Niitä työntekijöitä pidetään töissä, jotka hoitaa työnsä.
Itsekeskeinen muiden kyylääjäsinkku joka priorisoi omat synttäribileensä vai vastuuntuntoinen ja vakaa perheellinen…
Ei ole vaikea valita.
Et sinä ole vakaa ja vastuuntuntoinen vaan röyhkeä, huonokäytöksinen, epämiellyttävä ja ilkeä.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt ihan suoraan vaikka tämä saa sata alapeukkua. Lapsuus on hyvin lyhyt aika ihmisen elämästä ja siksi perheaika koko perheen kesken on tärkeää lapsen kasvulle ja koko perheelle. Lapsena koetaan joulut, kivat lomat ja huolettomat kesäpäivät, joita sitten vanhanakin muistellaan. Nämä ajat vanhempien tulisi viettää lasten kanssa.
Perheettömillä on KAIKKI aika käsissään mennä lomille, viinidinnereille ja joogaretriiteille. Teidän tehtävänne on joustaa, koska te elätte käytännössä vain itseänne varten. Vanhat vanhemmat vielä ymmärrän, mutta ne eivät ole sama asia kuin lapsiperheen aika yhdessä.
Olen lapseton. En ole koskaan ollut joogaretriitillä enkä edes juo viiniä. On todella lapsellista ajatella, että lapseton tarkoittaa jotain kaupungilla hilluvaa hipsteriä. Meillä lapsettomillakin on lapsia elämissämme. En saanut omia lapsia vaikka niitä kovasti toivoin. Joten "lohdutuspalkinnoksi" haluaisin edes joskus viettää joulun sisarusteni lasten kanssa, ilman että sitä kauhisteltaisiin itsekkäänä. Haluan, että heillä on läheinen täti elämässään, johon voivat tukeutua ja jonka kanssa lähteä vaikka hiihtolomalla mökille yhdessä.
Sori nyt vaan, mutta täti on täysin eri asia kuin oma äiti. Tätiys ei oikeuta mihinkään.
Älytöntä kuinka elämästä vieraantuneita osa ihmisistä on. Tottakai perheellisille kuuluu etuoikeus pitää lomaa samaan aikaan kuin lapsilla on lomaa. Sinkkuus ja lapsettomuus eivät ole mitään "normeja" tai "elämäntapoja", jestas sentään.
Lapsien vuoksi.. Heissä on tulevaisuus ❤️ Ei oikein voi koulujen loman ajaksi jättää heitteille 7v kaksosia. Lomaa ja vapaata on muutenkin vähän, joten yhteinen aika on korvaamatonta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt ihan suoraan vaikka tämä saa sata alapeukkua. Lapsuus on hyvin lyhyt aika ihmisen elämästä ja siksi perheaika koko perheen kesken on tärkeää lapsen kasvulle ja koko perheelle. Lapsena koetaan joulut, kivat lomat ja huolettomat kesäpäivät, joita sitten vanhanakin muistellaan. Nämä ajat vanhempien tulisi viettää lasten kanssa.
Perheettömillä on KAIKKI aika käsissään mennä lomille, viinidinnereille ja joogaretriiteille. Teidän tehtävänne on joustaa, koska te elätte käytännössä vain itseänne varten. Vanhat vanhemmat vielä ymmärrän, mutta ne eivät ole sama asia kuin lapsiperheen aika yhdessä.
Olen lapseton. En ole koskaan ollut joogaretriitillä enkä edes juo viiniä. On todella lapsellista ajatella, että lapseton tarkoittaa jotain kaupungilla hilluvaa hipsteriä. Meillä lapsettomillakin on lapsia elämissämme. En saanut omia lapsia vaikka niitä kovasti toivoin. Joten "lohdutuspalkinnoksi" haluaisin edes joskus viettää joulun sisarusteni lasten kanssa, ilman että sitä kauhisteltaisiin itsekkäänä. Haluan, että heillä on läheinen täti elämässään, johon voivat tukeutua ja jonka kanssa lähteä vaikka hiihtolomalla mökille yhdessä.
Sori nyt vaan, mutta täti on täysin eri asia kuin oma äiti. Tätiys ei oikeuta mihinkään.
Olet kyllä niin valtavan empatiakyvytön ihminen, että sinulla ei ainakaan pitäisi olla kenestäkään kasvatusvastuuta. Yllä oleva kirjoittaa olevansa tahattomasti lapseton ja sinä toteat, että hänellä ei ole mitään oikeuksia nauttia "edes" sukulaislapsistaan. Karmeaa.
Mä lapsettomana jouduin hetkeksi pyytämään myöhäisempää aamua, koska jouduin yläkerran vesivahingon kautta kylppäriremppaan ja väistöasuntoon. Matka sieltä oli hankala, mutta oli otettava, mitä sai ja mihin oli varaa. Kyse olisi siis ollut muutamasta viikosta.
Vastaus kuului, että ei kuulu työnantajalle, missä mä asun. Samaan aikaan kuitenkaan lapselliselle ei kerrottu samaa, kun piti lähteä joka päivä 45 min aikaisemmin lasten päiväkodin vuoksi.
Kyllä nämä vain sen verran jurppii, että en ole enää tuolla töissä. No onneksi muutenkin. Kyllä se olisi työnantajan etu ymmärtää muitakin syitä kuin vain lapsia, jos haluaa työntekijänsä pitää.