Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette saa suutanne auki ja kerro näitä asioita päin perheellisten naamaa työpaikalla? Ei netissä itku auta mitään.
Koska työnantajan tulee sanomattakin noudattaa yhdenvertaisuutta.
Syrjintä ei ole sallittua.Ei lomajärjestelyt ole syrjintää, vasta, jos lomiaan ei saa pitää, se on sitä. Missään ei sanota, että heinäkuu on paras lomakuu tai joulunaika pitää jakaa tasapuolisesti.
Jos 5 työntekijää haluaa lomailla aina heinäkuussa ja loma myönnetään aina yhdelle ja samalle henkilölle niin onko se mielestäsi tasa-arvoista kohtelua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Siksi; että niiden perheellisten lapset hoitavat eräänä päivänä sinutkin, jolla ei omia ole.
Tuo ei ole kyllä yhtään varmaa.
On se varmaa sillä kyllä jonkun perheellisen lapsi hoitaa minuakin hoitokodissa sillä eihän minua heitteillekkään voida jättää.
Ihminen ei välttämättä koskaan joudu hoitokotiin.
Sanonpavaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää en ole työelämässä mutta kun olin niin minulle lapsettomalle sopi aina lomat muina aikoina. En taistellut lapsi perheellisten loma-ajoista. Lapsettomana en ymmärrä miksi lapsettomilla on joku pakkomielle saada lomansa lasten loma aikaan. Tuntuu vain joltain valtataistelulta. Tärkeintä on ettei lapsia jätetä lomiensa ajaksi yksin ja kun minä pystyin pitämään lomat muina aikoina niin miksi eivät muutkin lapsettomat.
Empatiakyvyttömyyttä se on kun ei ymmärrä asiaa mistä ei ole omakohtaista kokemusta. Minäkin pidin mielelläni lomaa elokuussa. Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja kyllä se on ikävää niille lapsille olla päiväkodissa heinäkuussa kun esim 4 päiväkotia yhdistetään eikä ole tuttuja aikuisia ryhmissä. Olen itse ollut lapsettomana näkemässä noita tilanteita joten olen ihan sen takia joustanut perheellisten työkaverien mukaan.
Näin on ja kyllä lapseton voi joustaa. Tykkäsin olla hiljaisena heinäkuuna töissä kun julkiset kulkuneuvot eivät olleet ruuhkaisia ja elokuu on ilmastollisesti yleensä parhain lomakuukausi ja vielä syyskuukin. Eikä kiinnosta yhtään kierrellä shoppailemassa lasten loma aikoihin ruuhkaisissa kauppakeskuksissa vaan käyn silloin kun niiden lomat ovat loppuneet.
Vanhempien pitäisi enemmän viettää aikaa lastensa kanssa niin se ennaltaehkäisee nuorten mielenterveysongelmia. En kehtaisi vaatia lapsi perheelliselle sopivia loma-aikoja että he saa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa edes ne loma-ajat.
Yhtään mitään todellista ja kunnollista syytä en ole kuullut enkä nähnyt miksi lapsettoman pitää saada lomat samaan aikaan lapsi perheellisten kanssa. Se on vain minä, minä ja minulla on oikeus.
Kun olin lapseton, vaihdoin mielelläni lomani perheellisen kanssa, mikäli minulle oli merkattu lomaa juurikin koulujen lomaviikoille. En nähnyt mitään syytä, että miksi en olisi vaihtanut, kivempi oli itsekin lomailla koulujen lomien ulkopuolella, oli paljon rauhallisempaa, ei tungosta uimahallissa jne..
Nyt perheellisenä toivoisin nuoremmilta, lapsettomilta henkilöiltä samaista joustavuutta, mutta jotenkin ainakin minun työpaikallani osa näistä ihmisistä ei millään haluaisi joustaa, tai vaihtaa vapaa päivää, minulle nyt on ihan se ja sama, harmittaa toki, jos vaikka miehelläkin sattuu olemaan vapaata.. Olisi kiva joskus lomailla koko perheen kesken, viimeksi 2 v sitten ollut kaikilla loma samaan aikaan… Nämä henkilöt ovat muutenkin hyvin itsekeskeisiä, selfie/belfie minä minä kansaa.. Surullista..
Samaa mieltä ja hävettää itsekkäät lapsettomat. Lapsettomana voin valita muita loma-aikoja. Ehkä sain empatiakyvyn siitä kun äitini oli aina töissä ja minä hoidossa tai sukulaisten nurkissa koko lapsuuden. Koulun mihinkään juhliin ei koskaan tullut ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm. Siksi; että niiden perheellisten lapset hoitavat eräänä päivänä sinutkin, jolla ei omia ole.
Tuo ei ole kyllä yhtään varmaa.
On se varmaa sillä kyllä jonkun perheellisen lapsi hoitaa minuakin hoitokodissa sillä eihän minua heitteillekkään voida jättää.
Ihminen ei välttämättä koskaan joudu hoitokotiin.
Mistäs sen etukäteen tietää. Ennustajako olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä kuinka elämästä vieraantuneita osa ihmisistä on. Tottakai perheellisille kuuluu etuoikeus pitää lomaa samaan aikaan kuin lapsilla on lomaa. Sinkkuus ja lapsettomuus eivät ole mitään "normeja" tai "elämäntapoja", jestas sentään.
No jestas vaan itsellesi. Millä tavalla sinkkuus ja lapsettomuus ei muka olisi normi ja elämäntapa sille, joka on lapseton ja sinkku.
Minä en hiihtolomasta välitä, koska en harrasta talviurheilua, mutta todellakin haluan pitää kesälomani silloin, kun siihen on säiden puolesta tilastollisesti paras mahdollisuus. Se, että päiväkoti on kiinni heinäkuussa tai lapset koulusta lomilla kesä-elokuun, on mulle aivan herttaisen yhdentekevää. Jos työpaikalla joku perheellinen vuosi toisensa perään varaa itselleen ns. parhaan loma-ajan lapsiinsa vedoten, esimies laittaa ko. ajan kiertoon.
Olet itse elämästä vieraantunut, jos tosissasi kuvittelet että koko yhteiskunta pyörii sinun lapsiesi ympärillä. Ihan saat rauhassa ulista, ei auta. Mitäpä luulet noin yleisesti ottaen kumpi on työantajalle tuottavampi työntekijä, säännöllisin väliajoin nuhaista lastaan kotona hoitava perheellinen, jonka myös pitää tulla ja lähteä päiväkodin kellon aikojen mukaan vai se perheetön, joka voi tarvittaessa tehdä ylitöitä, lomailla muulloin kuin vuoden kiireisimpänä aikana (sesonkityöntekijät) jne.
Perheellisten olisi nyt vaan korkea aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja katsoa totuutta silmiin. Meitä lapsettomia on edelleen kasvava määrä yhteiskunnassa, eikä lapsistanne ole enää yhteiskunnan pelastajiksi, joten mitään erityisiä etuja ei sillä myöskään enää saa.
Se yhteiskunta nimenomaan on rakennettu perheellisen ympärille koulujen ja päiväkotien kautta. Halusit tai et.
Sanonpavaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enää en ole työelämässä mutta kun olin niin minulle lapsettomalle sopi aina lomat muina aikoina. En taistellut lapsi perheellisten loma-ajoista. Lapsettomana en ymmärrä miksi lapsettomilla on joku pakkomielle saada lomansa lasten loma aikaan. Tuntuu vain joltain valtataistelulta. Tärkeintä on ettei lapsia jätetä lomiensa ajaksi yksin ja kun minä pystyin pitämään lomat muina aikoina niin miksi eivät muutkin lapsettomat.
Empatiakyvyttömyyttä se on kun ei ymmärrä asiaa mistä ei ole omakohtaista kokemusta. Minäkin pidin mielelläni lomaa elokuussa. Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja kyllä se on ikävää niille lapsille olla päiväkodissa heinäkuussa kun esim 4 päiväkotia yhdistetään eikä ole tuttuja aikuisia ryhmissä. Olen itse ollut lapsettomana näkemässä noita tilanteita joten olen ihan sen takia joustanut perheellisten työkaverien mukaan.
Näin on ja kyllä lapseton voi joustaa. Tykkäsin olla hiljaisena heinäkuuna töissä kun julkiset kulkuneuvot eivät olleet ruuhkaisia ja elokuu on ilmastollisesti yleensä parhain lomakuukausi ja vielä syyskuukin. Eikä kiinnosta yhtään kierrellä shoppailemassa lasten loma aikoihin ruuhkaisissa kauppakeskuksissa vaan käyn silloin kun niiden lomat ovat loppuneet.
Vanhempien pitäisi enemmän viettää aikaa lastensa kanssa niin se ennaltaehkäisee nuorten mielenterveysongelmia. En kehtaisi vaatia lapsi perheelliselle sopivia loma-aikoja että he saa viettää enemmän aikaa lastensa kanssa edes ne loma-ajat.
Yhtään mitään todellista ja kunnollista syytä en ole kuullut enkä nähnyt miksi lapsettoman pitää saada lomat samaan aikaan lapsi perheellisten kanssa. Se on vain minä, minä ja minulla on oikeus.
Kun olin lapseton, vaihdoin mielelläni lomani perheellisen kanssa, mikäli minulle oli merkattu lomaa juurikin koulujen lomaviikoille. En nähnyt mitään syytä, että miksi en olisi vaihtanut, kivempi oli itsekin lomailla koulujen lomien ulkopuolella, oli paljon rauhallisempaa, ei tungosta uimahallissa jne..
Nyt perheellisenä toivoisin nuoremmilta, lapsettomilta henkilöiltä samaista joustavuutta, mutta jotenkin ainakin minun työpaikallani osa näistä ihmisistä ei millään haluaisi joustaa, tai vaihtaa vapaa päivää, minulle nyt on ihan se ja sama, harmittaa toki, jos vaikka miehelläkin sattuu olemaan vapaata.. Olisi kiva joskus lomailla koko perheen kesken, viimeksi 2 v sitten ollut kaikilla loma samaan aikaan… Nämä henkilöt ovat muutenkin hyvin itsekeskeisiä, selfie/belfie minä minä kansaa.. Surullista..
Lapsettomillakin on yllätys yllätys, muutakin elämää kuin työ. Ihan yhtälailla lapsettomat saavat haluta lomailla esim. puolison tai muiden läheisten kanssa samaan aikaan. Omalla puolisolla on loma aina tiettyyn aikaan kesästä ja koen reiluksi sen että välillä minäkin saan lomailla samaan aikaan ja koen samalla lailla reiluksi sen että välillä lomailen muuna ajankohtana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette saa suutanne auki ja kerro näitä asioita päin perheellisten naamaa työpaikalla? Ei netissä itku auta mitään.
Syrjintä ei ole sallittua.Ei lomajärjestelyt ole syrjintää, vasta, jos lomiaan ei saa pitää, se on sitä. Missään ei sanota, että heinäkuu on paras lomakuu tai joulunaika pitää jakaa tasapuolisesti.
Jos 5 työntekijää haluaa lomailla aina heinäkuussa ja loma myönnetään aina yhdelle ja samalle henkilölle niin onko se mielestäsi tasa-arvoista kohtelua?
Ei tietenkään ole, mutta silloin kyseessä on tuon työpaikan sisäinen ongelma, ei mikään yleinen tasa-arvo-ongelma.
Onneksi meillä kiertävät lomat kesällä.. Ei tarvi tapella heinäkuusta, jokainen lomailee heinäkuussa vuorollaan, oli sitten lapsia, kissoja, koiria tai ei 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt ihan suoraan vaikka tämä saa sata alapeukkua. Lapsuus on hyvin lyhyt aika ihmisen elämästä ja siksi perheaika koko perheen kesken on tärkeää lapsen kasvulle ja koko perheelle. Lapsena koetaan joulut, kivat lomat ja huolettomat kesäpäivät, joita sitten vanhanakin muistellaan. Nämä ajat vanhempien tulisi viettää lasten kanssa.
Perheettömillä on KAIKKI aika käsissään mennä lomille, viinidinnereille ja joogaretriiteille. Teidän tehtävänne on joustaa, koska te elätte käytännössä vain itseänne varten. Vanhat vanhemmat vielä ymmärrän, mutta ne eivät ole sama asia kuin lapsiperheen aika yhdessä.
Olen lapseton. En ole koskaan ollut joogaretriitillä enkä edes juo viiniä. On todella lapsellista ajatella, että lapseton tarkoittaa jotain kaupungilla hilluvaa hipsteriä. Meillä lapsettomillakin on lapsia elämissämme. En saanut omia lapsia vaikka niitä kovasti toivoin. Joten "lohdutuspalkinnoksi" haluaisin edes joskus viettää joulun sisarusteni lasten kanssa, ilman että sitä kauhisteltaisiin itsekkäänä. Haluan, että heillä on läheinen täti elämässään, johon voivat tukeutua ja jonka kanssa lähteä vaikka hiihtolomalla mökille yhdessä.
Sori nyt vaan, mutta täti on täysin eri asia kuin oma äiti. Tätiys ei oikeuta mihinkään.
Tätiys oikeuttaa erivapauksiin työpaikalla juuri saman verran kuin äitiyskin.
Käytäthän ehkäisyä.
Missä ihmeessä olet töissä? En ole ikinä törmännyt vastaaviin tyyppeihin kuin sinä missään. Aina on saatu sovittua kaikki ilman riitaa, vastavuoroisesti joustaen. Toivottavasti joskus ihan oikeassa elämässä törmäisin sinuun kun vaadit lomaa tätiyteesi vedoten. Ei oikein herätä myötätuntoa.
Voi pyhä sylvi mikä muusinuija. :D
Pointtini oli juurikin se, ettet voi sukulaisstatuksillasi vaatia erityiskohtelua ja -oikeuksia töissä. Olit sitten täti, setä, serkku tai äiti.
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta toivoisin sinkuilta ymmärrystä asiaan. Nykyperheillä ei monellakaan ole tukiverkkoja ja jos onkin, niin osa ei halua hoitaa esim.lapsenlapsiaan tai ei enää ole iän puolesta siihen voimia.
Kesäloma on kuitenkin pitkä ja olisi tärkeää, että vanhempien lomat osuisivat siihen. Yleensä nämä lomat ja niiden järjestelyt ovat kova stressin aihe lapsiperheissä.
Jos on esim. ekaluokkalaisen yh ja loma osuukin kesä-heinäkuulle, siinä on silti vielä 5viikkoa mietittävänä mihin lapsen saa hoitoon tai kuka voisi hoitaa. Yksin ei niin pieni lapsi voi työpäiviä vielä olla. Siihenhän puuttuu jo lastensuojelukin.
1vkon voi saada johonkin leirille, 1vkon jollekin sukulaiselle hyvällä tuurilla ja edelleen on 3vkoa yksinoloa. Siihen sitten palkattava joku hoitaja, jolle maksat enemmän kuin itse tienaat.
Saati sitten jos oma loma EI osu lasten koulujen loma-aikaan, niin siinähän pohdit koko 9vkon hoidot. Ihan järkyttävä rumba.
Näitä asioita ei osaa kaikki ajatella, jos ei ole omaa pikkuista, jonka hyvinvoinnin eteen haluaa ja on velvoitettu toimimaan. Ei ne perheelliset sitä lomaa siihen kesä-heinäkuuhun hinkuisi jos ei olisi tuota lapsirumbaa.
Silti olen sitä mieltä, että kiertävät lomat olisi paras vaihtoehto ja ymmärrän, että sinkkukin haluaa joskus sen heinäkuun lomaa. Mutta jos toisella on ns.hätätilanne niin neljöstä lomaviikosta vaikka jo yhden viikon vaihtaminen heinäkuulta elokuulle voi auttaa eikä tunnu sinkun lomassa juurikaan.
Mielestäni näin olisi fiksua eikä vaan huutaa, että minulla on oikeus. Nämä kun saattaa osalla sitten kalahtaa jossain kohtaa omaan nilkkaan.
Perheelliset sitten taas voinevat joustaa kun lapset on jo isompia tai lentäneet pesästä. Silloin varmaan jo mieluusti lomaileekin muuna kuin koulujen lomaviikoilla. Ellei sitten ole lapsenlapsia, joita jo pitäisi olla hoitamassa - Taas niillä koulujen lomilla 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesä- ja elokuu ovat olleet sään kannalta parhaimmat lomakuukaudet.
Sanonpavaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No entäs jos se lapsetonkin haluaisi joskus puolisonsa kanssa yhteistä loma-aikaa? Jos vaikka hänenkin puolisolla sattuisi olemaan vapaata.
On selvää, että mitä useampi jäsen perheessä on, sen vaikeampaa on yhteistä lomaa saada. Mutta ainakin jos minä onnistun miehen kanssa sopimaan yhteisen loman, en luovu siitä vain, että joku toinen sen saa.
Vierailija kirjoitti:
Sanonpavaan kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt perheellisenä toivoisin nuoremmilta, lapsettomilta henkilöiltä samaista joustavuutta, mutta jotenkin ainakin minun työpaikallani osa näistä ihmisistä ei millään haluaisi joustaa, tai vaihtaa vapaa päivää, minulle nyt on ihan se ja sama, harmittaa toki, jos vaikka miehelläkin sattuu olemaan vapaata.. Olisi kiva joskus lomailla koko perheen kesken, viimeksi 2 v sitten ollut kaikilla loma samaan aikaan… Nämä henkilöt ovat muutenkin hyvin itsekeskeisiä, selfie/belfie minä minä kansaa.. Surullista..Lapsettomillakin on yllätys yllätys, muutakin elämää kuin työ. Ihan yhtälailla lapsettomat saavat haluta lomailla esim. puolison tai muiden läheisten kanssa samaan aikaan. Omalla puolisolla on loma aina tiettyyn aikaan kesästä ja koen reiluksi sen että välillä minäkin saan lomailla samaan aikaan ja koen samalla lailla reiluksi sen että välillä lomailen muuna ajankohtana.
Me olemme lapsettomia eikä puolisoni ota koskaan lomaa heinäkuulle eikä lapsi perheellisten loma-aikoihin vaikka hän saisi lomansa itse valita jos on pakko olla tiettyyn aikaan. Siellä duunissa on yleensä kesä ja heinäkuu kiireisintä aikaa jotenka loma venyy yleensä elo-syyskuuhun. Ei meillä ole ikinä tarvinnut olla lomat samaan aikaan kun me vietetään arki ja kaikki viikonloput aina yhdessä. Pinna vaan kiristyy jos liikaa yhdessä nyhjätään. Kohta saadaan eläkkeellä nyhjätä yhdessä loppuun asti niin ettei saada toisistamme lomaa ollenkaan:D Yksinolo alkaa olla harvinaista herkkua pitkässä suhteessa.
Vanhemmat vaativat aina lapsettomia uhrautuun heidän lasten puolesta että saisi itselleen etuja ja vedotaan tulevaisuuteen mutta totuus kuitenkin on että lapset ovat ainoastaan vanhempien tulevaisuus eikä kenenkään muun. Lapsien teko on täysin vapaaehtoista niin miksi lapsettomia pitää rangaistaan kun joku toinen päättää tehdä lapsia?
Minä, minun lapset ja minun perhe ei voida joustaa mistään. Kaikkien muiden velvollisuus on joustaa että minun ei tarvitse
Miksi kuvitellaan, että lapsettomat ovat sinkkuja? Voi elämän kevät. Ja ihan sama ovatko sinkkuja vai eivät, myös lapsettomilla on elämää työn ulkopuolella. Ei liene kohtuutonta, että silloin tällöin tasapuolisesti heillekin soisi loman parhaina kesän aikoina.
Kannatan lämpimästi kiertäviä lomia.
En minä ainakaan lapsettomana voisi kuvitella, että työkaverini painaisi duunia koko hiihtoloman ja minä lomailisin, mikäli minulla olisi tiedossa, että työkaverini alakoululainen olisi yksin kotona.
Tiedän myös sen, että ei ole minun vastuullani toisten perheet ja toisten lapset, mutta ihan inhimillistä on ajatella myös muita!
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta toivoisin sinkuilta ymmärrystä asiaan. Nykyperheillä ei monellakaan ole tukiverkkoja ja jos onkin, niin osa ei halua hoitaa esim.lapsenlapsiaan tai ei enää ole iän puolesta siihen voimia.
Kesäloma on kuitenkin pitkä ja olisi tärkeää, että vanhempien lomat osuisivat siihen. Yleensä nämä lomat ja niiden järjestelyt ovat kova stressin aihe lapsiperheissä.
Jos on esim. ekaluokkalaisen yh ja loma osuukin kesä-heinäkuulle, siinä on silti vielä 5viikkoa mietittävänä mihin lapsen saa hoitoon tai kuka voisi hoitaa. Yksin ei niin pieni lapsi voi työpäiviä vielä olla. Siihenhän puuttuu jo lastensuojelukin.
1vkon voi saada johonkin leirille, 1vkon jollekin sukulaiselle hyvällä tuurilla ja edelleen on 3vkoa yksinoloa. Siihen sitten palkattava joku hoitaja, jolle maksat enemmän kuin itse tienaat.
Saati sitten jos oma loma EI osu lasten koulujen loma-aikaan, niin siinähän pohdit koko 9vkon hoidot. Ihan järkyttävä rumba.
Näitä asioita ei osaa kaikki ajatella, jos ei ole omaa pikkuista, jonka hyvinvoinnin eteen haluaa ja on velvoitettu toimimaan. ne perheelliset sitä lomaa siihen kesä-heinäkuuhun hinkuisi jos ei olisi tuota lapsirumbaa.
Silti olen sitä mieltä, että kiertävät lomat olisi paras vaihtoehto ja ymmärrän, että sinkkukin haluaa joskus sen heinäkuun lomaa. Mutta jos toisella on ns.hätätilanne niin neljöstä lomaviikosta vaikka jo yhden viikon vaihtaminen heinäkuulta elokuulle voi auttaa eikä tunnu sinkun lomassa juurikaan.
Mielestäni näin olisi fiksua eikä vaan huutaa, että minulla on oikeus. Nämä kun saattaa osalla sitten kalahtaa jossain kohtaa omaan nilkkaan.
Perheelliset sitten taas voinevat joustaa kun lapset on jo isompia tai lentäneet pesästä. Silloin varmaan jo mieluusti lomaileekin muuna kuin koulujen lomaviikoilla. Ellei sitten ole lapsenlapsia, joita jo pitäisi olla hoitamassa - Taas niillä koulujen lomilla 😅
"Näitä asioita ei osaa kaikki ajatella, jos ei ole omaa pikkuista, jonka hyvinvoinnin eteen haluaa ja on velvoitettu toimimaan."
Osuit asian ytimeen. Sinä haluat ja olet velvoitettu toimimaan. Ei työkaverisi tai naapurin Pirjo. Ja tiesit tämän jo leikkiin ryhtyessäsi.
"--vaikka jo yhden viikon vaihtaminen heinäkuulta elokuulle voi auttaa eikä tunnu sinkun lomassa juurikaan."
Mistä sinä tiedät tuntuuko? Mistä sinä tiedät mitä lapseton haluaa lomallaan tehdä ja mihin aikaan loman on paras sijoittua?
Jotkut lisääntyneet ovat niin uskomattoman putkinäköisiä ja itsekkäitä, että hirvittää ajatella millaisia lapsista tulee.
Vierailija kirjoitti:
Näitä asioita ei osaa kaikki ajatella, jos ei ole omaa pikkuista, jonka hyvinvoinnin eteen haluaa ja on velvoitettu toimimaan. Ei ne perheelliset sitä lomaa siihen kesä-heinäkuuhun hinkuisi jos ei olisi tuota lapsirumbaa.
Tällainen syyllistäminen on ikävää. Oman alani töitä ei kotipaikkakunnallani ole, joten joudun käymään töissä aika pitkän matkan päässä. Miehellä on töitä löytynyt lähietäisyydeltä, joten emme halua myydä rakasta kotia ja muuttaa minun työpaikkakunnalleni, jossa taas mies ei välttämättä ainakaan yhtä mieluista työtä löytäisi.
Nyt siis olemme molemmat yksin lähes kaikki arki-illat, joten meillä todellakin yhteiset sovitut vapaapäivät ja kesälomat ovat kullanarvoisia. Ihan, vaikka ei olekaan "omaa pikkuista", niin kyllä meillekin oma elämämme ja minkäänlaisen jaksamisen kannalta tärkeitä.
Jos vielä olisi niin, että aina oletettaisiin minun ymmärtävän, miksi jonkun perheellisen lomat ovat tärkeämpiä, saisi työ jäädä ja jäisin työttömäksi. Jossain kulkee raja, minkä verran haluaa työlle uhrata, etäsuhde on tarpeeksi haasteellinen ilmankin.
Mutta perhelliset saa kaikki tuomita?