Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?
Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.
Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.
Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.
Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?
Kommentit (1267)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olin nuori lapseton mä mielelläni vietin lomani koulujen lomien ulkopuolella. esim en ollut varaamassa talvilomaa viikko 8, vaan sitten kun oli pääsiäinen. Kummaltakin puolen, niin sain lähes kahden viikon loman. Sitähän ei moni tajunnut, mutta marmattaa piti, että miksi mulla on OIKEUS tuommoiseen lomaan. No, mitäs merkkasitte sen kasin. :)
Kesäloman otin aina elokuuksi. Mikäs sen kivempi olla hiljaisessa, ilmastollisessa toimistossa, kun perheelliset olivat heinäkuun pois ja vähän niinkuin koko Suomikin.
Joulu meillä oli kaikilla sama, mutta osa otti niitä välipäiviä vapaaksi. Eihän siinä mitään, mä pidin loppiaisviikon ja sekin tuntui olevan perheellisistä epäreilulta. Mä olin välipäivät töissä, muttei ne sitä aina tajunneet. Ylityötunteja oli myös kertynyt, että niitä piti välillä pois käyttää. Heillehän ei tuommoisia tullut, kun ne lapset oli aina haettava hoidosta.
Samaa jatkoin kun lapsia tuli. Mulle kyllä annettiin kynää, että suttaatko nuo koulujen lomat ekana ittelles. Ei kiitos. Vaan jätin ne päivät muille. Lapset voivat olla päiväkodeista ja kouluista pois muulloinkin kuin loma aikana. :)
Nyt ovat yliopistossa kumpainenkin ja mä jatkan edelleen noita "outoja" loma-aikojani. Työpaikat (ala) ovat vaihtuneet, mutta mentaliteetit ihmisillä eivät. Kyllä se sitkeessä on, että lapsiperheelliset ansaitsevat tietyt viikot enemmin kuin muut. Tapelkoot, mä porskutan omilla loma-ajoillani edelleen, joista myös lapsiperheelliset kehtaavat narista, kun mä saan omia lomia. Ihan samat lakisääteiset ja mahdolliset ylityötunnit.
Riippuu näköjään paikkakunnasta ja koulusta. Meillä ei todellakaan katsottu hyvällä, jos oisi halunnut lapsen kanssa ottaa lomaviikkoja muulloin kuin vko 8! Sitäpaitsi, koska se 8 OLI se lomaviikko, oli erittäin hankalaa järjestää pienempänä heille hoitajaa. Pieniä koululaisia kun ei voi jättää yksin kotiin, juu nou ;) eikä meillä ollut sukulaisia jeesimässä lähimaillakaan. Ole onnellinen, että teillä on kaikki järjestyneet lasten kanssa noin hyvin, Wau! Meillä huokaistiin suuri helpotuksen huokaus siinä vaiheessa, kun lapset pystyi jättämään keskenään kotiin työpäivien ajaksi koulun lomaviikolla.
Olen onnellinen juu. Tietenkin järjestyi asiat. Enhän mä olisi lapsia tehnytkään, jos ei olisi ollut vaihtoehtoja. :)
Eihän ne kouluissa hyvällä katsoneet, mutta mä/me olemme vanhempia ja näin me vaan nyt tehdään. Esittivät mielipiteensä, eikä aina lupaa saanutkaan, mutta en me sitä anottukaan. Lomat olivat ilmoitusluonteisia kouluun päin.
Kasiviikot sujui hyvin. Oli osallistuvat isovanhemmat ja miehellä yhdessä vaiheessa vuorotyö, että kaikki tosiaan järjestyi. Jos tiukkapaikka tuli, niin meille pysty ottamaan töihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien vuoksi.. Heissä on tulevaisuus ❤️ Ei oikein voi koulujen loman ajaksi jättää heitteille 7v kaksosia. Lomaa ja vapaata on muutenkin vähän, joten yhteinen aika on korvaamatonta!
Haista nyt p.... kyllä ne tuossa iässä jo keskenään pärjää eivätkä kaipaa ylihuolehtivaa hössöttäjää siihen pyörimään. Sä olet varmaan just niitä tyyppejä jotka romahtavat kun lapset eivät tarvitse enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt ihan suoraan vaikka tämä saa sata alapeukkua. Lapsuus on hyvin lyhyt aika ihmisen elämästä ja siksi perheaika koko perheen kesken on tärkeää lapsen kasvulle ja koko perheelle. Lapsena koetaan joulut, kivat lomat ja huolettomat kesäpäivät, joita sitten vanhanakin muistellaan. Nämä ajat vanhempien tulisi viettää lasten kanssa.
Perheettömillä on KAIKKI aika käsissään mennä lomille, viinidinnereille ja joogaretriiteille. Teidän tehtävänne on joustaa, koska te elätte käytännössä vain itseänne varten. Vanhat vanhemmat vielä ymmärrän, mutta ne eivät ole sama asia kuin lapsiperheen aika yhdessä.
Olen lapseton. En ole koskaan ollut joogaretriitillä enkä edes juo viiniä. On todella lapsellista ajatella, että lapseton tarkoittaa jotain kaupungilla hilluvaa hipsteriä. Meillä lapsettomillakin on lapsia elämissämme. En saanut omia lapsia vaikka niitä kovasti toivoin. Joten "lohdutuspalkinnoksi" haluaisin edes joskus viettää joulun sisarusteni lasten kanssa, ilman että sitä kauhisteltaisiin itsekkäänä. Haluan, että heillä on läheinen täti elämässään, johon voivat tukeutua ja jonka kanssa lähteä vaikka hiihtolomalla mökille yhdessä.
Sori nyt vaan, mutta täti on täysin eri asia kuin oma äiti. Tätiys ei oikeuta mihinkään.
Tätiys oikeuttaa erivapauksiin työpaikalla juuri saman verran kuin äitiyskin.
Käytäthän ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä kuinka elämästä vieraantuneita osa ihmisistä on. Tottakai perheellisille kuuluu etuoikeus pitää lomaa samaan aikaan kuin lapsilla on lomaa. Sinkkuus ja lapsettomuus eivät ole mitään "normeja" tai "elämäntapoja", jestas sentään.
No jestas vaan itsellesi. Millä tavalla sinkkuus ja lapsettomuus ei muka olisi normi ja elämäntapa sille, joka on lapseton ja sinkku.
Minä en hiihtolomasta välitä, koska en harrasta talviurheilua, mutta todellakin haluan pitää kesälomani silloin, kun siihen on säiden puolesta tilastollisesti paras mahdollisuus. Se, että päiväkoti on kiinni heinäkuussa tai lapset koulusta lomilla kesä-elokuun, on mulle aivan herttaisen yhdentekevää. Jos työpaikalla joku perheellinen vuosi toisensa perään varaa itselleen ns. parhaan loma-ajan lapsiinsa vedoten, esimies laittaa ko. ajan kiertoon.
Olet itse elämästä vieraantunut, jos tosissasi kuvittelet että koko yhteiskunta pyörii sinun lapsiesi ympärillä. Ihan saat rauhassa ulista, ei auta. Mitäpä luulet noin yleisesti ottaen kumpi on työantajalle tuottavampi työntekijä, säännöllisin väliajoin nuhaista lastaan kotona hoitava perheellinen, jonka myös pitää tulla ja lähteä päiväkodin kellon aikojen mukaan vai se perheetön, joka voi tarvittaessa tehdä ylitöitä, lomailla muulloin kuin vuoden kiireisimpänä aikana (sesonkityöntekijät) jne.
Perheellisten olisi nyt vaan korkea aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja katsoa totuutta silmiin. Meitä lapsettomia on edelleen kasvava määrä yhteiskunnassa, eikä lapsistanne ole enää yhteiskunnan pelastajiksi, joten mitään erityisiä etuja ei sillä myöskään enää saa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsien vuoksi.. Heissä on tulevaisuus ❤️ Ei oikein voi koulujen loman ajaksi jättää heitteille 7v kaksosia. Lomaa ja vapaata on muutenkin vähän, joten yhteinen aika on korvaamatonta!
Kannattaa pyytää palkatonta lomaa kesällä muutamaksi kuukaudeksi ja tilalle sijainen.
Meillä kaikilla on lomaa ja vapaata yhtä vähän ja monille se on ihan yhtä korvaamatonta viettää just heinäkuussa ja jouluna. ❤️
Esimies123 kirjoitti:
Minä toimin lähiesimiehenä noin 30:lle kolmivuorotyötä tekevälle työntekijälle, osalla lapsia ja osalla ei. Suosin todellakin lapsellisia lomien ja työvuorolistojen suunnittelussa, he sitten monesti joustavat muissa asioissa. Onneksi työpaikan ilmapiiri on myös sellainen, että tämä ymmärretään. Meillä ihan organisaation toiminta-ajatus on tukea perheen ja työn yhdistämistä. Muutoin se ei onnistu kuin listan ja lomien suunnittelussa.
Minua kiinnostaa tässä näkemyksessä se, että kuinka pitkälle olet valmis tämän viemään? Eli onko tuo ehdoton asettelu sinun maailmassasi, että aina lapsiperheellinen ennen lapsetonta, vai onko ehkä jossain vaiheessa ja jossain tilanteessa asettaa lapsettoman etu ennen lapsiperheellisen etua? Esimerkiksi tapauksessa että lapseton on joustanut 10 vuotta ja haluaa tietyn vapaan (ehkä kuolemassa olevan vanhemman tai sisaruksen takia)? Oletko tietoinen siitä kuinka paljon ihmiset väärinkäyttää tuota asetelmaa? tuossa luodaan näitä "lapseni on 18 v ja interreilaamassa mutta minun täytyy saada heinäkuu vapaaksi koska olen äiti" -ihmisiä. jos ihmiset ei alunperin totu joustavuuteen työpaikalla, vaikea sitä on sitten missään tilanteessa vaatiakaan. Ja tuo vaikuttaa kaikkeen, työntekoon, siihen millaisia ihmisiä tuonne hakeutuu töihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Mieti omaa lapsuuttasi. Olisitko ottanut kotona olevat vanhemmat vai töissä olevat vanhemmat?
Vinkki, kotona olevat vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä kasvattavat empaattisempia lapsia joille toisten etu ei ole itseltä pois.
Ja mihinkähän tutkimukseen tuo sinun kommenttisi perustuu? Meidän perheessä tehty vuorotyötä, kun lapset olivat pieniä. Ei oletettu, että saisimme "etuuksia", vaan tehtiin samalla lailla yö-, joulu- ja viikonlopputöitä. Olihan se sumplimista, mutta selvittiin. Ja mielestäni lapsista tuli ihan normaaleja.
Oonko väärässä, vai onko nämä kiistat vähentyneet viime vuosina? Syynä juuri, että monessa paikassa on otettu käyttöön kiertävät lomalistat. Ja syy tälle on, että on huomattu ettei tuo vaan toimi, että ihmisten annetaan päättää itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt ihan suoraan vaikka tämä saa sata alapeukkua. Lapsuus on hyvin lyhyt aika ihmisen elämästä ja siksi perheaika koko perheen kesken on tärkeää lapsen kasvulle ja koko perheelle. Lapsena koetaan joulut, kivat lomat ja huolettomat kesäpäivät, joita sitten vanhanakin muistellaan. Nämä ajat vanhempien tulisi viettää lasten kanssa.
Perheettömillä on KAIKKI aika käsissään mennä lomille, viinidinnereille ja joogaretriiteille. Teidän tehtävänne on joustaa, koska te elätte käytännössä vain itseänne varten. Vanhat vanhemmat vielä ymmärrän, mutta ne eivät ole sama asia kuin lapsiperheen aika yhdessä.
Olen lapseton. En ole koskaan ollut joogaretriitillä enkä edes juo viiniä. On todella lapsellista ajatella, että lapseton tarkoittaa jotain kaupungilla hilluvaa hipsteriä. Meillä lapsettomillakin on lapsia elämissämme. En saanut omia lapsia vaikka niitä kovasti toivoin. Joten "lohdutuspalkinnoksi" haluaisin edes joskus viettää joulun sisarusteni lasten kanssa, ilman että sitä kauhisteltaisiin itsekkäänä. Haluan, että heillä on läheinen täti elämässään, johon voivat tukeutua ja jonka kanssa lähteä vaikka hiihtolomalla mökille yhdessä.
Sori nyt vaan, mutta täti on täysin eri asia kuin oma äiti. Tätiys ei oikeuta mihinkään.
Tätiys oikeuttaa erivapauksiin työpaikalla juuri saman verran kuin äitiyskin.
Käytäthän ehkäisyä.
Missä ihmeessä olet töissä? En ole ikinä törmännyt vastaaviin tyyppeihin kuin sinä missään. Aina on saatu sovittua kaikki ilman riitaa, vastavuoroisesti joustaen. Toivottavasti joskus ihan oikeassa elämässä törmäisin sinuun kun vaadit lomaa tätiyteesi vedoten. Ei oikein herätä myötätuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä kuinka elämästä vieraantuneita osa ihmisistä on. Tottakai perheellisille kuuluu etuoikeus pitää lomaa samaan aikaan kuin lapsilla on lomaa. Sinkkuus ja lapsettomuus eivät ole mitään "normeja" tai "elämäntapoja", jestas sentään.
No jestas vaan itsellesi. Millä tavalla sinkkuus ja lapsettomuus ei muka olisi normi ja elämäntapa sille, joka on lapseton ja sinkku.
Minä en hiihtolomasta välitä, koska en harrasta talviurheilua, mutta todellakin haluan pitää kesälomani silloin, kun siihen on säiden puolesta tilastollisesti paras mahdollisuus. Se, että päiväkoti on kiinni heinäkuussa tai lapset koulusta lomilla kesä-elokuun, on mulle aivan herttaisen yhdentekevää. Jos työpaikalla joku perheellinen vuosi toisensa perään varaa itselleen ns. parhaan loma-ajan lapsiinsa vedoten, esimies laittaa ko. ajan kiertoon.
Olet itse elämästä vieraantunut, jos tosissasi kuvittelet että koko yhteiskunta pyörii sinun lapsiesi ympärillä. Ihan saat rauhassa ulista, ei auta. Mitäpä luulet noin yleisesti ottaen kumpi on työantajalle tuottavampi työntekijä, säännöllisin väliajoin nuhaista lastaan kotona hoitava perheellinen, jonka myös pitää tulla ja lähteä päiväkodin kellon aikojen mukaan vai se perheetön, joka voi tarvittaessa tehdä ylitöitä, lomailla muulloin kuin vuoden kiireisimpänä aikana (sesonkityöntekijät) jne.
Perheellisten olisi nyt vaan korkea aika ottaa lusikka kauniiseen käteen ja katsoa totuutta silmiin. Meitä lapsettomia on edelleen kasvava määrä yhteiskunnassa, eikä lapsistanne ole enää yhteiskunnan pelastajiksi, joten mitään erityisiä etuja ei sillä myöskään enää saa.
Mutta ne lapset ovat jo olemassa ja heillä on oikeus huolenpitoon. Niin sinustakin on huolehdittu. Minkä vuoksi nykyisistä lapsista ei tule mielestäsi huolehtia?
Enää en ole työelämässä mutta kun olin niin minulle lapsettomalle sopi aina lomat muina aikoina. En taistellut lapsi perheellisten loma-ajoista. Lapsettomana en ymmärrä miksi lapsettomilla on joku pakkomielle saada lomansa lasten loma aikaan. Tuntuu vain joltain valtataistelulta. Tärkeintä on ettei lapsia jätetä lomiensa ajaksi yksin ja kun minä pystyin pitämään lomat muina aikoina niin miksi eivät muutkin lapsettomat.
Vierailija kirjoitti:
Enää en ole työelämässä mutta kun olin niin minulle lapsettomalle sopi aina lomat muina aikoina. En taistellut lapsi perheellisten loma-ajoista. Lapsettomana en ymmärrä miksi lapsettomilla on joku pakkomielle saada lomansa lasten loma aikaan. Tuntuu vain joltain valtataistelulta. Tärkeintä on ettei lapsia jätetä lomiensa ajaksi yksin ja kun minä pystyin pitämään lomat muina aikoina niin miksi eivät muutkin lapsettomat.
Syitä on lukuisia, miksi joku voi haluta esim heinäkuun vapaaksi. Ei joka vuosi, mutta pitkän työuran aikana sen ansaitsee silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Empatiakyvyttömyyttä se on kun ei ymmärrä asiaa mistä ei ole omakohtaista kokemusta. Minäkin pidin mielelläni lomaa elokuussa. Olen itse varhaiskasvatuksen opettaja ja kyllä se on ikävää niille lapsille olla päiväkodissa heinäkuussa kun esim 4 päiväkotia yhdistetään eikä ole tuttuja aikuisia ryhmissä. Olen itse ollut lapsettomana näkemässä noita tilanteita joten olen ihan sen takia joustanut perheellisten työkaverien mukaan.
Onneksi irtisanoin itseni, olen köyhä, työtön, mutta onnellinen.. Niin ovat lapsetkin kun olen kotona kun tulevat koulusta.. Ja ei ole aikomustakaan palata työelämään lähiaikoina. Tapelkaa lomistanne 😁👍
Perheelliset ovat keskiarvolla mitattuna parempia veronmaksajia perheettömiin nähden. Täten ihan yhteiskunnan edun vuoksi perheettömät voivat olla lomilla vähän huonompinakin aikoina. On perheettömienkin etu, että yhteiskunnassa kaikki toimii. Vastuullisissa ja vaativissa tehtävissä olevat ihmiset (jotka ovat usein perheellisiä) ansaitsevat arvostusta.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei vie sun lomia ja perhettä mihinkään. Kyse on lapsista, ei meistä aikuisista. Pidät heitä, jotka ajattelevat lapsiaan, itsekkäinä, mutta olet sitä itse. Niin kauan kun on ihmisiä, joiden lomat järjestellään, ne järjestelyt tehdään kaikkien edun mukaisesti, myös niitten lasten, halusit tai et.
lapsettomuus/sinkkuus on uusi normaali ja enemmistön pitäisi ratkaista. Meidän tiimissä eläke-iässä oleva papparainen vaatii lomia aikuisten lasten menojen mukaan (ei ole lapsenlapsia, saanut omat lapset suht vanhana). Ketään ei toki kiinnosta koska hänellä alle 6 kk eläkkeeseen. Mutta ajatella, eläkkeellä voi olla niitten lastenkaa koko ajan, ja silti vaatii tappiin asti lomia parikymppisten lasten menojen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jep, aion vastaisuudessakin taistella itselleni lomia joulun aikaan ja kesällä heinäkuussa.
Jos sinä olet mielelläsi viettänyt kesälomasi alkukesän kylmyydessä tai syksyllä vesisateessa niin se on vain sinun asiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, aion vastaisuudessakin taistella itselleni lomia joulun aikaan ja kesällä heinäkuussa.
Jos sinä olet mielelläsi viettänyt kesälomasi alkukesän kylmyydessä tai syksyllä vesisateessa niin se on vain sinun asiasi.
Erittäin usein se elokuu ja jopa syyskuu on ollut lämpimintä ja parasta kesää.
Jouduin parikymppisenä olemaan kolme jouluaattoa putkeen töissä, samassa työpaikassa vieläpä. Kyllähän se ärsytti, kun vielä kaiken lisäksi väännettiin veistä haavassa toteamalla "eihän sulla ole edes lapsia", kun kehtasin asiaa harmitella ääneen. Oli minulla silti perhe, jonka kanssa halusin viettää joulua.
Onhan tää vaan provo? Onhan?