Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
261/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lasten vanhemmilla on etuoikeus koululaisten lomiin. Puistattavan itsekästä olla toista mieltä.

Lapsettomillakin voi olla lähipiirissä tärkeitä kummilapsia tai sisarusten lapsia, joiden kanssa haluaisi viettää lomaa. Mielestäni tämä ei ole yhtään vähemmän arvokasta kuin omien lasten kanssa loman vietto.

Kummilasten takia lomaa🤣🤣🤣

Ei jestas mitä syitä... On todellakin eri asia omat lapset kuin kavereiden pennut...

Vierailija
262/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on töissä pari vanhaa jäärää jotka ovat lomalla aina heinäkuun ja talvilomaviikon, ihan vaan syystä että aina on oltu. Näillä on puolisot jo eläkeläisiä eikä tietenkään ole enää pieniä lapsia, mutta eivät koskaan jousta, eikä työnantaja ota mitään kantaa. Me muut joustetaan ja sovitaan keskenämme lomista, onneksi nuo jää eläkkeelle parin vuoden sisällä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis eihän työnantajan tai työkavereiden velvollisuutena ole kenenkään perheen ja sen lapsien asioita hoitaa. Vanhempien velvollisuus. Jos et saa haluamaasi lomaa tai on lastenhoito-ongelmia niin hanki hoitaja/hoitopaikka. Ei tämä kuulu työyhteisön ongelma.

Niin noh, työantajaa saattaa kiinnostaa myös sen perheellisen hyvinvointi, kumma homma. Mites sun lomat kuuluu muille? Ei mitenkään. Jos et saa lomaa silloin kun haluat, niin järjestelet sit tapaamisesi toisin. Ei ole työyhteisön ongelma.

Vierailija
264/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä työpaikalla huomioidaan jopa työpäivän aloitus lapsiperheillä siten, että muut tulevat aikaisemmin pääsääntöisesti töihin jos lapsiperheen edustaja toivoo myöhempää aamua, jotta ehtii viemään tarhaan yms. Mitä jos heräisi aikaisemmin ja toimisi nopeammin aamulla? Jos taas lapsettomana pyydöt myöhempiä aamuja, ne menee kuuroille korville ”no, ei me kellekään muullekaan täällä…”

Tämä taas on yhteiskunnan mahdollistama asia, kuten työajan lyhennyskin. Se on perheelle kuuluva oikeus.

Tuota, jos työpäivä alkaa kello 8.00 normaalisti ja tarha avaa ovensa jo seiskalta, niin miten tämä on perheelle kuuluva oikeus pyytää 10 työvuoroa?

Lapsi joka menee tarhaan käy nukkumaan sen verran ajoissa iltaisin, että on takuulla klo 06 hereillä jo aamuisin viimeistään. Jos aikuinen sen sijaan itse on saamaton aamuisin toimimaan, miksi muiden töissä pitää tästä kärsiä?

Työpäiväänsä on oikeus lyhentää alku- tai loppupäästä tai tehdä vajaata työviikkoa. Itsekin ottaisin aamusta vapaita tunteja ennemmin kuin iltapäivästä.

Väärin. Työaikaa voi toki lyhentää mutta työnantajalla on direktio siihen lyhennetäänkö aamusta, iltapäivästä vai tehdäänkö vaikkapa nelipäiväistä viikkoa

Vierailija
265/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nä ongelmat on vähentyneet paljon viime vuosina, syystä ettei esimiehet ja työnantajat halua käyttää näihin aikaa. Niitä työntekijöitä pidetään töissä, jotka hoitaa työnsä.

Vierailija
266/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti omaa lapsuuttasi. Olisitko ottanut kotona olevat vanhemmat vai töissä olevat vanhemmat?

Vinkki, kotona olevat vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä kasvattavat empaattisempia lapsia joille toisten etu ei ole itseltä pois.

Elämäntapa työttömillä empaattisia lapsia. Työssäkäyvillä täysiä hulttioita.

On töissä tai työtön, lapset oppivat muihin ihmisiin suhtautumisen jo hyvin varhain kotona. Kun kotona opetetaan suhteuttamaan asioita muunkin kuin oman navan ympärille, myös lapset oppivat.

"Hain lomaa jouluksi, mutta koska olin viime vuonna niin sovittiin Lissun kanssa, että olen vapaalla Uutena vuotena ja hän on vapaalla joulun."

Yleisesti ottaen huono työilmapiiri vaikuttaa siihen, ettei asioista voida jutella. Jos lomista ei voi keskustella keskenään, sitten ne on kiertävät ja sillä siisti. Sekin on ikävää, jos henkilöllä on perinteenä osallistua jonkin kesätapahtuman talkoolaisena ja se olisi keskustellen sovittavissa vapaaksi.

Valitettavasti, jos itse ei jousta muille, ei voi vaatia muita joustamaan. Se on voi, voi.

Vierailija
267/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lapset kuule on koko maailma ja tulee perheellisen työntekijän kanssa samassa paketissa. Hän on vastuussa lapsen elämästä ja tämä on täysin riippuvainen äidistään ja isästään. Ei niitä vanhempia kuule kiinnosta välttämättä niitä lomia silloin pitää vaan ne on järjestettävä niin että se lapsi tulee hoidettua. Sitä on porrastettava ja kikkailtava lomittain niin, että ne päiväkotien ja koulujen loma-ajat tulee hoidettua. Mene esimiehelle kitisemään, mutta hän taitaakin ymmärtää tilanteen olemalla empaattinen perheellisiä kohtaan...Ei ne lapset kellään montaa vuotta pieniä ole

Lapaet on koko maailma vain lasten vanhemmille, ei koko työyhteisölle.

Vierailija
268/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lasten vanhemmilla on etuoikeus koululaisten lomiin. Puistattavan itsekästä olla toista mieltä.

Lapsettomillakin voi olla lähipiirissä tärkeitä kummilapsia tai sisarusten lapsia, joiden kanssa haluaisi viettää lomaa. Mielestäni tämä ei ole yhtään vähemmän arvokasta kuin omien lasten kanssa loman vietto.

Ei jestas mitä syitä... On todellakin eri asia omat lapset kuin kavereiden pennut...

🤔 kollegalles saattaa olla kummilapsi vähän eri asia kuin sun pennut

Vierailija
269/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on pomojen vastuulla tasapuolisuus, lomien kierrätys tasapuolisesti, jos oot esim. tänä vuonna pyhien alusviikot lomalla tai parhaat kesäviikonloppu, niin ensi vuonna et ole. Tosi yksinkertaista. Toisaalta ihmiset ovat kaikki niin itsekkäitä, etteivät osaa/pysty/halua keskustella etukäteen työkavereidensa kanssa näistä asioista, kun on vain se oma päätös mielessä.

Vierailija
270/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*popparit esiin* 

Kantsii olla vuokrafirman kautta töissä, voi sopia vapaansa kun haluaa ja lapsiperheille voi näyttää keskaria. 

Tämä. Varmaan niitäkin työpaikkoja on, joissa perheelliset osaa toimia järkevästi ja on molemminpuolista joustoa, mutta eihän sitä voi luottaa, että sellainen toimisi.

Vierailija
271/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä tässä nyt voi yleistää että kaikki lapsettomat sitä ja kaikki perheelliset tätä. Meidän töissä on yksi mamma joka vaatii että suunnilleen koko firma pyörii hänen lastensa (teinejä) mukaan ja vaikka kuinka monta erittäin joustavaa ja kaikki huomioon ottavaa perheellistä. On myös niitä lapsettomia jotka vaatii lomansa tiettyyn ajankohtaa koska loma on pidetty silloin vuodesta 1990 asti. Lisätään vielä hiiri esihenkilö joka haluaa miellyttää kaikkia niin soppa on aika valmis

Joka vuosi ollaan kuitenkin saatu lomat sumplittua niin että korkeintaan joku viikon siirto on toivottuun ajankohtaan tullut

Vierailija
272/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsettomat kanssasisaret, yrittäkä jaksaa, joskus teidät vielä palkitaan.

Mulla oli nuorempana sama tilanne, koskaan en saanut olla lomalla kesällä tai jouluna kun lapselliset saivat pitää lomansa tuolloin ja minun piti heitä tuurata. Käytin nuo tilanteet kuitenkin hyödykseni niin, että hoidin tehtävät erinomaisen hyvin ja sain tekemisistäni aina kiitosta isommilta pomoilta. Aloin saamaan yhä vastuullisempia tehtäviä ja kun suoriuduin niistä hyvin niin sain myös ylennyksiä. Lapselliset eivät koskaan voineet jäädä ylitöihinkään, mutta minäpä jäin ja sain hoidettua tärkeitä asioita joista tottakai otin kunnian itselleni.

Nyt olen 40+ ja päällikköasemassa. Saan pitää vapaata ihan milloin vaan haluan eikä minun tarvitse edes kuunnella valitusta lomista, esimiehet hoitaa sen epäkiitollisen työn. Joka joulu pidän pitkän loman ja lähden kaukomaille palmun alle, niin tein myös viime jouluna koronasta huolimatta. Ne lapselliset tippuivat uraputkesta ja tekevät edelleen sitä samaa suorittavaa työtä.

Vierailija
273/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, en ota lomaa silloin kun ekaluokkalaisella on lomaa koulusta. Kuinka kauan menee kun tulee lasu kimppuun heitteillejätöstä? Henkilökohtaisesti mulle olisi ihan sama milloin se loma on. Eka-tokaluokkalaista ei oikein voi (nykyään) jättää viikoksi tai saati sitten useaksikin viikoksi yksin kotiin.

Päiväkodista on taas pakko hakea lapsi silloin kun päiväkoti menee kiinni. Sori etten voi jäädä iltavuoroon silloin. Vai mihis sen lapsen laittaisi? Ehkä se voisi olla yksin pissat housuissa 6h päiväkodin pihalla?

Vierailija
274/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nä ongelmat on vähentyneet paljon viime vuosina, syystä ettei esimiehet ja työnantajat halua käyttää näihin aikaa. Niitä työntekijöitä pidetään töissä, jotka hoitaa työnsä.

Itsekeskeinen muiden kyylääjäsinkku joka priorisoi omat synttäribileensä vai vastuuntuntoinen ja vakaa perheellinen…

Ei ole vaikea valita.

Vierailija
275/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli nuorempana sama tilanne, koskaan en saanut olla lomalla kesällä tai jouluna kun lapselliset saivat pitää lomansa tuolloin ja minun piti heitä tuurata. Käytin nuo tilanteet kuitenkin hyödykseni niin, että hoidin tehtävät erinomaisen hyvin ja sain tekemisistäni aina kiitosta isommilta pomoilta. Aloin saamaan yhä vastuullisempia tehtäviä ja kun suoriuduin niistä hyvin niin sain myös ylennyksiä. Lapselliset eivät koskaan voineet jäädä ylitöihinkään, mutta minäpä jäin ja sain hoidettua tärkeitä asioita joista tottakai otin kunnian itselleni.

Nyt olen 40+ ja päällikköasemassa. Saan pitää vapaata ihan milloin vaan haluan eikä minun tarvitse edes kuunnella valitusta lomista, esimiehet hoitaa sen epäkiitollisen työn. Joka joulu pidän pitkän loman ja lähden kaukomaille palmun alle, niin tein myös viime jouluna koronasta huolimatta. Ne lapselliset tippuivat uraputkesta ja tekevät edelleen sitä samaa suorittavaa työtä.

Ja sulla ei ole käytännössä mitään elämässäsi.

Vierailija
276/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat mielesi kun/jos saat lapsia, joten jousta vaan. Niin itse tein lapsettomana.

Vierailija
277/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lapset kuule on koko maailma ja tulee perheellisen työntekijän kanssa samassa paketissa. Hän on vastuussa lapsen elämästä ja tämä on täysin riippuvainen äidistään ja isästään. Ei niitä vanhempia kuule kiinnosta välttämättä niitä lomia silloin pitää vaan ne on järjestettävä niin että se lapsi tulee hoidettua. Sitä on porrastettava ja kikkailtava lomittain niin, että ne päiväkotien ja koulujen loma-ajat tulee hoidettua. Mene esimiehelle kitisemään, mutta hän taitaakin ymmärtää tilanteen olemalla empaattinen perheellisiä kohtaan...Ei ne lapset kellään montaa vuotta pieniä ole

Lapaet on koko maailma vain lasten vanhemmille, ei koko työyhteisölle.

Ja kukaan ei vaadi näin olemaan. Vain se lapseton kuvittelee sen olevan perheellisen tahtotila. Voin kertoa, ei ole. Työkaverit on työkavereita, kaikki järjestelyt tehdään perheen vuoksi, ei sen työkaverin vuoksi.

Vierailija
278/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onpas katkera kommentti! mielenkiintoista.

Vierailija
279/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

🤔 kollegalles saattaa olla kummilapsi vähän eri asia kuin sun pennut

Miksi luulet, että kukaan luulee työkavereita kiinostavan omat lapset? Ei se kummilapsikaan ketään muuta kiinnosta.

Vierailija
280/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onpas katkera kommentti! mielenkiintoista.

Fakta. Tyhjää elämää tuo on. Yhdentekevää työtä, yhdentekevää lomailua ja lopputulemana yksinäinen yhdentekevä vanhuus. Yhtä ja samaa kunnes joku kuoppa.

selvä. mielenkiintoista että tällaista kuulee usein tietyntyyppisten perheellisten suusta. nimenomaan niiden, jotka turhia etuja on vaatimassa työpaikoilla....