Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi perheellisillä pitäisi olla etuoikeus loma-aikoihin?

Vierailija
23.02.2022 |

Idea ketjuun lähti tuosta Ikea-ketjusta, jossa tuli esille ihmisten kokemuksia siitä, että perheelliset jostain syystä kokevat, että heillä on etuoikeus ilta- ja viikonloppuvapaisiin kaupan alalla, koska on kurjaa olla perheen luota pois.

Sama kokemus loma-aikoina, perheelliset vaativat aina ensimmäisenä kaikki koulujen lomat vapaaksi.

Joulu on pahin, lapsettomat pitäisi muka jättää yksin pyörittämään kauppoja jotta lapselliset pääsevät lomalle hamstraamaan lahjoja pikkupilteilleen.

Mikä homma? Eikö nää oman navan tuijottajat tajua, että lapset eivät ole koko maailma? Että lapsettomillakin on perheitä, joiden kanssa haluavat lomailla ja viettää esimerkiksi joulua? Mitäs sitten kun koko tiimillä onkin lapsia? Kenellä silloin on etuoikeus? Se jolla on pienin lapsi? Se joka on pusertanut ulos niitä eniten? Se joka on lähimpänä burnoutia ruuhkavuosien takia? Se jonka mies jätti kun ei jaksanut marmattavaa mammaansa?

Kommentit (1267)

Vierailija
301/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkuna on mielestäni vain mukavaa kun saa olla töissä rauhallisina loma-aikoina, varsinkin kesän helteillä ilmastoitu toimisto jopa mukavampaa kuin loma. Voi laiskotella ja vaikka kirjoitella täällä.

Nautin suuresti pitää omat lomani silloin kun muut joutuu olemaan kiireiden keskellä töissä keskellä harmaata arkea esim marraskuussa.

Esim nyt talvilomien aikoihin, ei tulisi mielenkään maksaa jostain Lapin mökistä sitä talvilomakauden ylihintaa ja kokea valtavat ruuhkat joka paikassa. Paljon mukavampaa mennä vaikka tammikuussa tai maaliskuun lopussa.

Vierailija
302/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhempien on pakko pitää lomansa silloin kun esimerkiksi päiväkodit ovat kiinni. Tai kun kouluista on lomat, sillä pienet koululaiset eivät pärjää yksin, eikä yhteiskunnalla ole mitään muuta keinoa järjestää heidän hoitoa. Halusit tai et, yhteiskunta tarvitsee uusia veronmaksajia ja näiden tulevien veronmaksajien hoito on jollain keinoin järjestettävä.

Päiväkodit eivät koskaan ole täysin kiinni, aina on joku varahoitopaikka. Myös heinäkuussa. En ymmärrä sitä kitinää että pakko lomailla päiväkoti-ikäisen kanssa koko heinäkuu, kun ei ole hoitopaikkaa. On. Se voi olla kaukana, se voi olla joka vuosi eri, mutta lapset kyllä selviävät siitäkin. Vanhemmilla se ongelma tuntuu olevan, kun omiin rutiineihin tulee muutoksia tai pitää kuskata kauemmaksi.

Kouluaikana on sitten ihan oikeasti haastavaa järjestää alaluokkalaisen hoito kesällä, joten turha luoda siitä ongelmaa jo päiväkotivaiheessa.

T. Kahden lapsen äiti, jonka lapset ovat olleet myös heinäkuussa päiväkodissa ja lomailleet sitten niinä vuosina muihin aikoihin, esim kesäkuun tai osan heinäkuusta ja osan elokuusta.

On kuule paikkakuntia joissa ne päiväkodit on oikeasti kaikki kiinni.

Ja yksityisiä päiväkoteja joilla ei ole varahoitoa.

Ja se sekava kaaos vieraiden lasten ja hoitajasijaisten kanssa ei ole kellekään hyväTä.

Yksityinen päiväkoti on oma valinta, ei työkavereiden päänsärky. Kesän varahoidossa kyse on ykeensä 1-4 viikosta. Lapset selviää, kaaos on aikuisten mielessä. Tai jos varahoito niin pelottaa, niin siitä vaan ketjuttamaan lomat lasten toisen vanhemman kanssa. Kaikki kitisijät eivät tosiaankaan ole yksinhuoltajia.

Sovitaanko niin, että lapseton ei ala neuvomaan lasten vanhempia vanhemmuudessa, esim. siitä mistä lapset selviää tai ei? Sama kun perheellinen neuvoisi lapsetonta perheen perustamisessa.

Miten niin lapseton? Kirjoitin tuon kommentin mihin viittaat ja olen saanut kasvatettua pari ihan täyspäistä lasta, vaikka ovatkin "raukat" olleet muutamana vuotena viikon, pari tai kolme varahoidossa. Ihan perus arkea useimmille työssäkäyviä perheille. Sitten on erikseen ne uniikkien lumihiutaleiden vanhemmat, joiden lapsille ei sovi mikään muutos arkeen (lue: vanhemmille ei sovi).

T. Perheellinen, joka ei vastuuta muita valinnoistaan

Luulisi sun sit perheellisenä tajuavan, että et voi tuollaisia latteuksia päästää suustasi. Jokaisen perheen tilanne on yksilöllinen ja voitko kuvitella, lapset on erilaisia. Se ei ole muitten vastuuttamista, että toimii kuten omalle perheelle on paras.

Kyllä se lumihiutale olet nyt sinä, kun kuvittelet olevasi niin erityinen vaikka olet ihan vaan tehnyt sen mitä kaikki perheet tekee, hoitanut velvollisuutesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämää ei sen enempää kirjoitti:

Kyllä se vaan niin on, että yhteiskunnan ja työnantajien on syytäkin tukea perheellisiä. 

On ihan oikein, että lapseton joustaa, jotta se äiti-ihminen pääsee edes joskus olemaan lastensa kanssa yhtäaikaa lomalla. Perhe-elämä on tärkeää. Jos äitinä ei voi satsata niin, että on 100% kotiäiti, vaan joutuu käymään töissä, niin on kohtuullista, että edes illat, viikonloput ja lomat saa olla perheensä kanssa. 

Piste.

Tai lisäänpä vielä, että kukin vuorollaan sitten. Kun itse lisäännyt, osaat arvostaa sitä, että vastaavasti joku nuorempi lapseton joustaa töissä sinun vuoksesi. 

kyllähän sä olet vapaa etsimään sellaisen työpaikan, missä on vapaat illat JA viikonloput. ymmärräthän kuitenkin, ettet tuolla asenteella voi hakea sellaista työpaikkaa, jossa on työvuoroja iltaisin ja viikonloppuisin. 

Vierailija
304/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai lasten vanhemmilla on etuoikeus koululaisten lomiin. Puistattavan itsekästä olla toista mieltä.

Lapsettomillakin voi olla lähipiirissä tärkeitä kummilapsia tai sisarusten lapsia, joiden kanssa haluaisi viettää lomaa. Mielestäni tämä ei ole yhtään vähemmän arvokasta kuin omien lasten kanssa loman vietto.

Kummilasten takia lomaa🤣🤣🤣

Ei jestas mitä syitä... On todellakin eri asia omat lapset kuin kavereiden pennut...

Tässähän se näkyykin. Ei tässä ne lapsen oikeudet ole tärkeitä, vaan OMAN lapsen oikeudet. Viis muista lapsista, viettäköön vaikka koko kesänsä yksin ojassa. Itselläni esim se tilanne, että siskoni on yh. Omassa työssään sesonki juuri heinäkuussa, eli pystyy harvoin pitämään silloin lomaa. Autan häntä mielellään hoitamalla silloin hänen lapsiaan, jottei heidän tarvitse olla yksin kotona. Eli ihan yhtä arvokasta kun sinun lapsesi hoitaminen kotona, vaikka ovatkin "vain" kummilapsiani. Nopeasti se lapsen etu tässä unohtui.

No daa! Totta kai puhutaan omista lapsista. Lasten oikeudet on pikkasen laajempi käsite.

Ja tämäkö on sitä empaattista ja lasten etua ajavaa kasvatusajatusta? Että viis muiden lapsista kunhan minun kultsipuppelini saavat kaiken ja vielä enemmän! Ja vaaditaan että kaikki joustaa sinun lapsukaisten takia. Juu ei.

No se on tasan tarkkaan fakta, että et sä voi huolehtia työkavereittesi lapsista, ihan itsekin totesit asian. Ei se ole viis muiden lapsista, ei sinne päinkään. Missä kohtaa se muiden jouston pyyntö tässä oli?

Vierailija
305/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*popparit esiin* 

Kantsii olla vuokrafirman kautta töissä, voi sopia vapaansa kun haluaa ja lapsiperheille voi näyttää keskaria. 

ihana järjestely!

Vierailija
306/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Opettajien kohdalla on lukujärjestyksiä laadittaessa ainakin takavuosina ollut se tilanne, että lapsettomat ovat saaneet ne todella pitkät koulupäivät.

Vierailija
307/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä puhutaan perheellisinä niistä joilla on lapsia? Kyllä minäkin perheellinen olen. Samassa taloudessa asuu puoliso ja lisäksi minulla on vanhemmat. Iäkkäät ihmiset joiden hoito ja asioiden huolehtiminen on täysin minun varassani kun ei ole sisaruksia. Molemmat alkaa olla hoitolaitoskunnossa mutta kunta katsoo että kyllä ne pärjää keskenään kun kotisairaanhoito ja ateriapalvelu käy. Ei ole vain kerran tai kaksi kun olen joutunut lähtemään kesken päivän kun kotisairaanhoito soittaa että täällä on ovet selällään eikä ketään kotona

Yritetään sekä lapselliset että lapsettomat yrittää ymmärtää että siellä kotona voi olla erilaisia haasteita itse kullakin ja jos on itse valmis joustamaan, saa sitä joustoa tarvittaessa muilta. Työyhteisössä ei kukaan ole toista tärkeämpi

Vierailija
308/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kun tässäkin perheellisillä on oletus että jos jollain ei ole lapsia on hän automaattisesti bilettävä sinkku.

Mulla ei ole lapsia, mutta olen ollut naimisissa 15 vuotta. En biletä, mutta haluan edes joskus lomailla heinäkuussa että pääsen mökille hyvien säiden aikaan. En siis käy Muumimaailmassa tai Jukujukumaassa tai ylihintaisissa Lapin lomamökeissä, joten siitä ei ole hyötyä että lomailen syksyllä off-season.

Vierailija
309/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne lapset kuule on koko maailma ja tulee perheellisen työntekijän kanssa samassa paketissa. Hän on vastuussa lapsen elämästä ja tämä on täysin riippuvainen äidistään ja isästään. Ei niitä vanhempia kuule kiinnosta välttämättä niitä lomia silloin pitää vaan ne on järjestettävä niin että se lapsi tulee hoidettua. Sitä on porrastettava ja kikkailtava lomittain niin, että ne päiväkotien ja koulujen loma-ajat tulee hoidettua. Mene esimiehelle kitisemään, mutta hän taitaakin ymmärtää tilanteen olemalla empaattinen perheellisiä kohtaan...Ei ne lapset kellään montaa vuotta pieniä ole

Kuule työnantajan tehtävä ei ole kuule hyysätä perheellisiä työntekijöitä. Työnantaja voi kuule antaa vaikka potkut jos Iida-Adalmiinan äiti on kuule joka viikko pois kun I-A:lla kuule valuu vähän räkä. Ei se ole kuule helppoa hoitaa äitylille aina sijaista, ja pahimmassa tapauksessa kuule muut joutuvat tekemään ne työt.

Vierailija
310/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienten lasten vanhempien on pakko pitää lomansa silloin kun esimerkiksi päiväkodit ovat kiinni. Tai kun kouluista on lomat, sillä pienet koululaiset eivät pärjää yksin, eikä yhteiskunnalla ole mitään muuta keinoa järjestää heidän hoitoa. Halusit tai et, yhteiskunta tarvitsee uusia veronmaksajia ja näiden tulevien veronmaksajien hoito on jollain keinoin järjestettävä.

Päiväkodit eivät koskaan ole täysin kiinni, aina on joku varahoitopaikka. Myös heinäkuussa. En ymmärrä sitä kitinää että pakko lomailla päiväkoti-ikäisen kanssa koko heinäkuu, kun ei ole hoitopaikkaa. On. Se voi olla kaukana, se voi olla joka vuosi eri, mutta lapset kyllä selviävät siitäkin. Vanhemmilla se ongelma tuntuu olevan, kun omiin rutiineihin tulee muutoksia tai pitää kuskata kauemmaksi.

Kouluaikana on sitten ihan oikeasti haastavaa järjestää alaluokkalaisen hoito kesällä, joten turha luoda siitä ongelmaa jo päiväkotivaiheessa.

T. Kahden lapsen äiti, jonka lapset ovat olleet myös heinäkuussa päiväkodissa ja lomailleet sitten niinä vuosina muihin aikoihin, esim kesäkuun tai osan heinäkuusta ja osan elokuusta.

On kuule paikkakuntia joissa ne päiväkodit on oikeasti kaikki kiinni.

Ja yksityisiä päiväkoteja joilla ei ole varahoitoa.

Ja se sekava kaaos vieraiden lasten ja hoitajasijaisten kanssa ei ole kellekään hyväTä.

Yksityinen päiväkoti on oma valinta, ei työkavereiden päänsärky. Kesän varahoidossa kyse on ykeensä 1-4 viikosta. Lapset selviää, kaaos on aikuisten mielessä. Tai jos varahoito niin pelottaa, niin siitä vaan ketjuttamaan lomat lasten toisen vanhemman kanssa. Kaikki kitisijät eivät tosiaankaan ole yksinhuoltajia.

Sovitaanko niin, että lapseton ei ala neuvomaan lasten vanhempia vanhemmuudessa, esim. siitä mistä lapset selviää tai ei? Sama kun perheellinen neuvoisi lapsetonta perheen perustamisessa.

Miten niin lapseton? Kirjoitin tuon kommentin mihin viittaat ja olen saanut kasvatettua pari ihan täyspäistä lasta, vaikka ovatkin "raukat" olleet muutamana vuotena viikon, pari tai kolme varahoidossa. Ihan perus arkea useimmille työssäkäyviä perheille. Sitten on erikseen ne uniikkien lumihiutaleiden vanhemmat, joiden lapsille ei sovi mikään muutos arkeen (lue: vanhemmille ei sovi).

T. Perheellinen, joka ei vastuuta muita valinnoistaan

Luulisi sun sit perheellisenä tajuavan, että et voi tuollaisia latteuksia päästää suustasi. Jokaisen perheen tilanne on yksilöllinen ja voitko kuvitella, lapset on erilaisia. Se ei ole muitten vastuuttamista, että toimii kuten omalle perheelle on paras.

Kyllä se lumihiutale olet nyt sinä, kun kuvittelet olevasi niin erityinen vaikka olet ihan vaan tehnyt sen mitä kaikki perheet tekee, hoitanut velvollisuutesi.

Jos se "omalle perheelle paras" on omakustanteista tai sopii muutoin työpaikan sääntöihin ja käytäntöihin siten, että tasapuolisuus toteutuu, niin ongelmaa ei ole, eikö vaan? Kummallista ärsyyntyä tästä, ellei sitten kuulu itse niihin työpaikan vaatijoihin.

Vierailija
311/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä. Opettajien kohdalla on lukujärjestyksiä laadittaessa ainakin takavuosina ollut se tilanne, että lapsettomat ovat saaneet ne todella pitkät koulupäivät.

Sehän tarkoittaa myöskin sitä että silloin se lapseton saa eniten rahaa. Toisaalta opettajan työn tuntimäärään vaikuttavia asioita on niin paljon että viranhaltijan henkilökohtaiset ominaisuudet ovat aika pienessä roolissa loppujen lopuksi.

Vierailija
312/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin hyvä a,oitus

Vierailija
313/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät ole ikuisesti pieniä. Jos on nyt lapseton, voi olla että onkin itse muutaman vuoden kuluttua siinä tilanteessa että onkin niitä lapsia. Itse en sellaisessa työpaikassa kauaa olisi missä ei olisi ymmärretty asiaa. Nyt lapset ovat teinejä ja niillä entisillä lapsettomilla nuorilla on niitä pieniä korona. Ja nyt joustan minä vuorostani.

Vierailija
314/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tänä vuonna neljännen kerran peräkkäin kesäloma syyskuussa. Pomo sanoo, että kyllä hän tietää, että se on väärin, mutta hän ei halua sitä draamaa minkä mammat laittavat pystyyn joka vuosi, jos kesäloma ei ala heti juhannuksesta tai viimeistään heinäkuun 1. päivä. Siskoni meni ennen koronaa yhtenä kesänä ulkomailla (asuu Australiassa) naimisiin ja olisin mielelläni mennyt sinne pidemmäksi aikaa. Kukaan näistä Iida-Pertin vanhemmista ei suostunut vaihtamaan lomia, koska heinäkuussa oli ihan pakko olla lomalla. Eihän se esiteini voi olla yksin kotona. 

Vierailija
315/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän tarkoittaa myöskin sitä että silloin se lapseton saa eniten rahaa. Toisaalta opettajan työn tuntimäärään vaikuttavia asioita on niin paljon että viranhaltijan henkilökohtaiset ominaisuudet ovat aika pienessä roolissa loppujen lopuksi.

Raha ei ole kaikille se tärkein. Myös palautuminen työstä, vapaa-aika ja aikaa perheen kanssa (kyllä, myös lapsettomilla on usein perheitä) on asioita, joita ei rahassa voi mitata. Itse ottaisin mieluust vähemmän palkkaa, jos saisin vastakohdaksi enemmän vapaa-aikaa.

Vierailija
316/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset eivät ole ikuisesti pieniä. Jos on nyt lapseton, voi olla että onkin itse muutaman vuoden kuluttua siinä tilanteessa että onkin niitä lapsia. Itse en sellaisessa työpaikassa kauaa olisi missä ei olisi ymmärretty asiaa. Nyt lapset ovat teinejä ja niillä entisillä lapsettomilla nuorilla on niitä pieniä korona. Ja nyt joustan minä vuorostani.

Voitaisiinko sitten sopia niin, että ne lapsettomat joustavat jotka aikovat tulevaisuudessa olla joustamattomia äitejä ja isiä?

Minä en aio lisääntyä, eli en tulisi hyötymään joustamisesta mitenkään tulevaisuudessakaan.

Vierailija
317/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisella sopimuksella tämän takaat? Että pystyt lupaamaan lapsettomalle, että kolmentoista vuoden kuluttua kun lapset on isompia niin sitten saat lomailla kuten haluat. Miksi lapsettoman pitäisi odottaa 13 pitkää vuotta ilman heinäkuu-lomia, joululomia jne? Ja kaikki lapsettomat eivät hanki lapsia, joten sekin on outo olettamus, että kyllä sinäkin sitten saat vaatia erityiskohtelua kun lisäännyt.

Vierailija
318/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän erään Pirkon, ikää 60+

Pirkolla on kolme lasta, kaikki jo perheellisiä ihmisiä. Silti Pirkon pitää saada koululaisten lomaviikolla hiihtoloma, koska hänellä on lapsia! Ja saa, koska huutaa ja melskaa kunnes hänen vaatimukseen suostutaan.

Ihana ihminen. Kollegat laskevat päiviä siihen, että Pirkko jää eläkkeelle.

Vierailija
319/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tänä vuonna neljännen kerran peräkkäin kesäloma syyskuussa. Pomo sanoo, että kyllä hän tietää, että se on väärin, mutta hän ei halua sitä draamaa minkä mammat laittavat pystyyn joka vuosi, jos kesäloma ei ala heti juhannuksesta tai viimeistään heinäkuun 1. päivä. Siskoni meni ennen koronaa yhtenä kesänä ulkomailla (asuu Australiassa) naimisiin ja olisin mielelläni mennyt sinne pidemmäksi aikaa. Kukaan näistä Iida-Pertin vanhemmista ei suostunut vaihtamaan lomia, koska heinäkuussa oli ihan pakko olla lomalla. Eihän se esiteini voi olla yksin kotona. 

Pomosi on tohveli, ole yhteydessä liittoon. Ei sinun tarvitse tuollaiseen suostua minäminämammojen itsekkyyden vuoksi.

Vierailija
320/1267 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieti omaa lapsuuttasi. Olisitko ottanut kotona olevat vanhemmat vai töissä olevat vanhemmat?

Vinkki, kotona olevat vanhemmat suuremmalla todennäköisyydellä kasvattavat empaattisempia lapsia joille toisten etu ei ole itseltä pois.

Totta kai, mutta se ei ole lapsettomien selkänahadta otettava. Voi ihan itse selvittää itselleen tilanteen, jossa pystyy pitää lapsia kotona jos on ne hankkinut. Ei se tarkoita, että on oikeus syrjiä lapsettomiabja vastia heiltä joustoa omista suunnitelmista vaan koska sinä olet lisääntynyt.

Tuossa Ikea-ketjussa olikin hyvä esimerkki. 19v nainen kaikki joulut töissä jotta työpaikan mammat voivat olla lastensa kanssa joulun. Mieti sitä sitten kun itse mietit miksi omat lapsesi eivät ole viettänert yhtään joulua kanssasi sen jälkeen kun muuttavat omilleen. Miksi? No katsos he ovat kaikki joulut töissä jotta mammat pääsee kotiin lastensa luo. Eli ethän sitten valita jos joulusita puuttuu se perheenjäsen?

Voi itku ja märinä sentään. Mun oma 18-v lapseni oli viime jouluna töissä. Ei märisyttänyt yhtään, vaan oikein hyvin ymmärsin, että nuorelle kelpaa pyhälisät ja hänelle ei joulu enää ole samalla tavalla maaginen kuin työkaveri-Pirjon 3-vuotiaalle.

Ymmärrän toki, ettei jokainen halua olla kaikkia jouluja tai muita pyhiä töissä. Mutta itselle on ainakin ollut sen verran kivaa kun on saanut lasten ollessa pieniä olla joulut heidän kanssaan, että mielelläni itse joustan nyt taas, kun lapset on isoja.