Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjien tulisi ottaa sekasyöjät huomioon tarjotessaan ruokaa

Vierailija
10.07.2015 |

Sekasyöjätkin ottavat kasvissyöjät huomioon ruokaa tarjotessaan, joten on oikein, että kasvissyöjät ottavat sekasyöjät huomioon ja tarjoavat myös lihaa.

Kommentit (179)

Vierailija
61/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin lähes 10 vuotta kasvissyöjä terveyssyistä. Kun aloitin hiljalleen lihan syönnin pieninä määrinä niin vatsa meni kyllä sekaisin ja usein tuli oksennettua lihat ulos. Eli ei se ole niin yksinkertaista että "vain syön tämän pihvin kun on kohteliasta".
Ja olen mm. poikaystävälleni aina kokannut erikseen liharuuat, mutta tavallisesti ystäväni ovat halunneet mielummin kasvisruokaa kun lihaa.

Edelleenkin suosin ravintoloissa kasvisaterioita, en vaan pidä lihasta mutta on helpompaa tällä hetkellä kun sitä syön!

Vierailija
62/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta mitä kasvissyöjä tarjoaisit minulle ruoaksi jos tulisin kylään? Olen allerginen perunalle, porkkanalle, sellerille, palsternakalle, pavuille, herneille, omenoille, kiiwille, soijalle, valkopippurille, sinapille, currylle ja minulla on keliakia, maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on hyvä kokki kyseessä, ei sillä ole väliä syökö yhden kasvisaterian ihan vain kohteliaisuus-syistä. intian kasvispöperöt esimerkiksi on erityisen laadukkaita, ja heidän maustamispolitiikasta saisi moni lihaa syövä länkkäri ottaa oppia.

hyvä pihvi on edelleenkin absurdin hyvää, mutta välillä kannattaa vierailla siellä "aidan toisella puolella". 

-m35

Vierailija
64/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:18"]

Väännetäänpäs taas rautalangasta:

kaikki sekasyöjät syövät kasviksia --> voivat siis hyvin syödä myös kasvisruokaa

kukaan kasvissyöjä ei syö lihaa --> eivät siis voi* syödä liharuokaa

Kumpaa ruokaa siis kannattaa tarjota, kun paikalla on molempien edustajia? No sitä kasvisruokaa.

*(joo, fyysisesti useimmat voivat, mutta ei ole hyvien tapojen mukaista pakottaa toista tekemään vakaumuksensa vastaisia asioita)

[/quote]

Kasvisruokaan on hyvin usein lisätty palkokasveja ja pähkinöitä, joita eivät kaikki sekasyöjät voi syödä, allergioiden tai vatsavaivojen vuoksi.

Vierailija
65/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:29"]

Ihan mielenkiinnosta mitä kasvissyöjä tarjoaisit minulle ruoaksi jos tulisin kylään? Olen allerginen perunalle, porkkanalle, sellerille, palsternakalle, pavuille, herneille, omenoille, kiiwille, soijalle, valkopippurille, sinapille, currylle ja minulla on keliakia, maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi. 

[/quote]

Uups! Unohdin pähkinät ja mantelit sekä kaakaon.

Vierailija
66/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teen ruuaksi esim. kasviscurrya ja sen lisukkeeksi riisiä, tuoretta leipää, jne. niin sekasyöjä on hyvä vaan ja syö siitä sitten riisiä ja leipää, jos kasvisruoka itsessään nyppii noin kovasti. Niinhän minäkin teen, jos olen juhlissa joissa ei erikseen kasvisruokaa ole tarjolla eli syön sitä mitä pystyn.

Vierailija
67/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:32"]

kaikki sekasyöjät syövät kasviksia --> voivat siis hyvin syödä myös kasvisruokaa

Kumpaa ruokaa siis kannattaa tarjota, kun paikalla on molempien edustajia? No sitä kasvisruokaa.

*(joo, fyysisesti useimmat voivat, mutta ei ole hyvien tapojen mukaista pakottaa toista tekemään vakaumuksensa vastaisia asioita)

[/quote]

Kasvisruokaan on hyvin usein lisätty palkokasveja ja pähkinöitä, joita eivät kaikki sekasyöjät voi syödä, allergioiden tai vatsavaivojen vuoksi.

[/quote]

... joo olen tuo, jolle vastasit ja siis olen kasvissyöjä ja pähkinöille allerginen. Tässä oli nyt kyse itse tarjotusta ruuasta, niin eiköhän ruuanlaittaja voi selvittää vieraidensa allergiat. Sama ongelmahan se on liharuokaa laitettaessa,  pitäähän sille lihallekin olla lisuketta, kastiketta plus jotain salaattia yms ja niillekin voi joku vieras olla allerginen.

Vierailija
68/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lähtis kasvissyöjien mukaan. Niillä on joku oma harekrisna kultti. Kerran viikossa kiertävät kaupunkia ja kutsuvat ilmaiselle kasvisaterialle.
Älkää menkö se lahko ei ole sitä miltä näyttää. Mitään et saa omistaa itse mutta joudut rahaa keräää kirjoja myymällä ja niitä rahoja et näe.
Ruoka on yksinkertaista ja ei ainakaan sovellu työtätekevälle.
Porukasta on vaikea päästä eroon ellet vaihda maata.
Hihhuleita on monenlaisia pahimpia kontrollifriikkejä ovat nämä jotka määräävät syömisestäsikin.
En lähde kasvissöyntitilaisuuteen kovin helposti, pahinta aivopesuA

Vierailija
69/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja sekasyöjienkö on helppo keksiä sulle tarjottavaa?

Vierailija
70/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:38"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:24"]Näin sekasyöjänä voin sanoa että ei se maailma siihen kaadu jos joku kerta syö vaikka tofua sen pihvin sijasta. Usko mua et sä siihen kuole.
[/quote]

Eikä maailma siihenkään kaadu jos sä syöt kerran pihviä sen tofun sijasta.
[/quote]Ei, mutta ripulin ja vatsanväänteet siitä saa, koska ei ole syönyt lihaa pitkiin aikoihin ja vatsassa ei ole riittävästi entsyymejä jotka hajottavat lihaa.

Vierailija
71/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:40"]

[/quote]

[/quote]

Joo. Kyllä vaan. Aina on jotakin ollut kun syön kuitenkin sekä lihaa että kalaa.

Vierailija
72/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:41"]

Takaisin aiheeseen: kyllä tasapuolisuuden ja kohteliaisuuden nimissä ap on täysin oikeassa. Jos minä voin valmistaa kasvispihvin kasvissyöjälle niin hän voi yhtä hyvin paistaa pihvin minulle, vaikkei sitä söisikään. Näin se on huomioon ottavaista.

[/quote]

Vierailija
73/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 02:04"]Jos tarjotaan pelkkää kasvisruokaa niin jätän syömättä. Aina voi tilata vaikka pizzan kotiinkuljetuksella.
[/quote]

Onneksi tuttavapiirissäni arvostetaan ruokaa ja osataan käyttäytyä. :)
[/quote]
Varmasti tuokin kirjoittaja arvostaa ruokaa. Kasvisruoat vain ovat lisukkeita. Ei pääruokaa. Ennemmin siis tilaa pizzaa syötäväksi. Lähtee ainakin nälkä.

Vierailija
74/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:37"]

[/quote]

[/quote]

... joo olen tuo, jolle vastasit ja siis olen kasvissyöjä ja pähkinöille allerginen. Tässä oli nyt kyse itse tarjotusta ruuasta, niin eiköhän ruuanlaittaja voi selvittää vieraidensa allergiat. Sama ongelmahan se on liharuokaa laitettaessa,  pitäähän sille lihallekin olla lisuketta, kastiketta plus jotain salaattia yms ja niillekin voi joku vieras olla allerginen.

[/quote]

Minä halusin korjata väitettäsi, että kaikki sekasyöjät voivat syödä kasvisruokaa. Eivät voi, jos se kasvisruoka sisältää palkokasveja tai pähkinöitä ja ne aiheuttavat oireita sekasyöjälle. Jotkut sekasyöjät välttelevät muuten terveydellisistä syistä siemenöljyjä ja siinäkin on yksi syy miksi kaikki sekasyöjät eivät voi syödä kasvisruokaa. Jotkut sekasyöjät eivät eettisistä ja ekologisista syistä halua syödä erilaisia monikansallisten suuryritysten valmistamia ruoankorvikkeita, kuten esim. palmuöljyä sisältävää margariinia. Siinäkin yksi syy miksi kasvisruoka ei käy kaikille sekasyöjille.

Äläpä siis yleistä, että mikä tahansa kasvisruoka käy kenelle tahansa sekasyöjälle. 

Vierailija
75/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:40"]

[/quote]

[/quote]

Joo. Kyllä vaan. Aina on jotakin ollut kun syön kuitenkin sekä lihaa että kalaa.

[/quote]

Ok, mutta ootko varma, että se ei oo ollut vaikeeta? Ja kasvisyöjilläkö ei ole ollut sulle tarjota mitään? Oletko koskaan käynyt yhdenkään luona syömässä?

En ole mikään hyvä ruoanlaittaja, mutta vastatakseni kysymykseesi: ainakin riisi, gluteeniton pasta, tomaatti, munakoiso, pinaatti, sienet, kananmuna (en ole vegaani) ilmeisesti käyvät sulle? Käykö kauratuotteet, esim. kaurakerma? Näistä edellämainituista siis tekisin jotain, esim. gluteenittoman herkkusienipastan.

Vierailija
76/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:19"]Jos käy yhdellä aterialla kasvissyöjän luona, tai vaikka viidellä, niin ei se yhden ruoan "epäoptimaalinen" aminohappokoostumus ketään tapa? Ihmiset wtf. :D Joka aterialla ei tarvitse saada optimaalisesti kaikkea, vaan päivässä on myös aamiaiset, iltapalat, välipalat.... ja seuraavan päivän ateriat. :D
[/quote]

Jep. Voin kuvitella miten av-mamma mussuttaa autokaistalta [quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 12:37"]Kyllä jokainen sekasyöjä pystyy syömään kasvisruokaa, mutta allergiat ja sairaudet pitäisi kyllä myös jokaisen kasvissyöjänkin huomioida vieraidensa suhteen. Meidän ystäväpiirimme kasvissyöjät ovat erittäin haluttomia tarjoamaan mitään muuta kuin itselleen sopivaa ruokaa edes sairauksien edessä. Tämä on minusta käsittämätöntä siksi, että me sekasyöjät yritämme parhaamme mukaan valmistaa jotain syötävää kasvissyöjille. Tästäkin tosin olen saanut palautetta, kun ateria ei kuulemma ollut kovin ravitseva kokonaisuus. En ole mikään superkokki, ja kuitenkin kasvissyöjät saivat vatsansa täyteen (tarjolla oli halloumi-vihannestäytteisiä pitaleipiä ja itse koottavaa salaattia seuraavista aineista (kolmea erilaista salaatinlehteä, kurkkua, tomaattia, vesimelonia, pähkinöitä, fetaa, aurinkokuivattua tomaattia ja näitä sai laittaa myös täytteeksi pitaleipään).

Sen sijaan kun kokoonnuimme kasvissyöjien kotiin, niin minulle oli tarjolla pelkästään salaatinlehtiä, samoin ystävälleni, joka on erittäin allerginen. Tarjolla oli kasvisvartaita ja valmiiksi tehtyä salaattia sekä tuoretta patonkia. Sekä kasvivartaissa että salaatissa oli minulle sopimattomia aineksia (Crohnin tauti) ja minua varten oli varattu siis pelkkiä salaatinlehtiä, vaikka sekä salaatissa että kasvisvartaissa olisi ollut myös minulle sopivia aineksia. Ystäväni on erittäin allerginen ja tuossa vaiheessa hänellä oli vain viisi ruoka-ainetta, mitä pystyi syömään. Hänellekin oli tarjolla vain salaatinlehtiä. Kaikki ruokarajoitteet olivat kasvissyöjäystävillämme tiedossa.

En keksinyt mitään muuta syytä salaatin puputtamiseen kuin sen, että ovat olleet tyytymättömiä meidän tarjoamaan ruokaan (eli siis siihen, että heille on usein ollut omat ruoat, jos muille on ollut liharuokaa) ja halusivat nyt jotekin osoittaa, miten huonolaatuista ruokaa heille tarjoamme. Minusta kuitenkin pelkän salaatin puputtaminen on hiukan eri asia kuin halloumipitaleivällä ja salaatilla vatsansa täyteen saaminen. Joo, ei ehkä kovin tasapainoinen annos mutta kuitenkin selvästi jotain syötävää. 

Täälläkin on moni kasvissyöjä vannonut ettei hänen keittiössään tarjota liharuokia. Mitä olisitte tarjonneet ystävälleni, jonka tuolloinen ruokavalio käsitti salaatinlehdet, naudanlihan, maissin ja banaanin, mausteina suolaa, ei muuta? Käskeneet tuoda omat eväät tai jäämään kotiin?
[/quote]

Ystäväsi on ollut epäkohtelias. Jos kutsuu syömään, silloin toki valmistetaan ruokaa, joka vieraille sopii.

Mitä tulee tuohon ystävääsi, joka pystyi söi vain maissia, banaania yms. niin en todellakaan kutsuisi häntä ruokavieraaksi. Menisi aivan liian hankalaksi. Kahville toki kutsuisin, eli ei edes odottaisi saavansa ruokaa.

Vierailija
77/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:13"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:07"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 02:04"]Jos tarjotaan pelkkää kasvisruokaa niin jätän syömättä. Aina voi tilata vaikka pizzan kotiinkuljetuksella.
[/quote]

Onneksi tuttavapiirissäni arvostetaan ruokaa ja osataan käyttäytyä. :)
[/quote]
Varmasti tuokin kirjoittaja arvostaa ruokaa. Kasvisruoat vain ovat lisukkeita. Ei pääruokaa. Ennemmin siis tilaa pizzaa syötäväksi. Lähtee ainakin nälkä.
[/quote]

Sori, mutta tuollainen ei ole hyvää käytöstä eikä sen enempää ruoan arvostamistakaan.

Vierailija
78/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:37"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Minä halusin korjata väitettäsi, että kaikki sekasyöjät voivat syödä kasvisruokaa. Eivät voi, jos se kasvisruoka sisältää palkokasveja tai pähkinöitä ja ne aiheuttavat oireita sekasyöjälle. Jotkut sekasyöjät välttelevät muuten terveydellisistä syistä siemenöljyjä ja siinäkin on yksi syy miksi kaikki sekasyöjät eivät voi syödä kasvisruokaa. Jotkut sekasyöjät eivät eettisistä ja ekologisista syistä halua syödä erilaisia monikansallisten suuryritysten valmistamia ruoankorvikkeita, kuten esim. palmuöljyä sisältävää margariinia. Siinäkin yksi syy miksi kasvisruoka ei käy kaikille sekasyöjille.

Äläpä siis yleistä, että mikä tahansa kasvisruoka käy kenelle tahansa sekasyöjälle. 

[/quote]

Mä pidän kasvisruokana kaikkea ruokaa, missä ei ole lihaa. Sulla on selvästi paljon kapeampi käsitys kasvisruoasta: usko pois, ruokaa voi valmistaa alusta alkaen kotimaisista raaka-aineista (ja erityisen helppoa se on varsinkin jos ei ole vegaani, eli käyttää siis maitotuotteita) ei ole mikään pakko käyttää niitä ekokauppojen valmisaterioita tms. Esimerkiksi aiemmin mainittu kesäkeitto, perinteinen suomalainen keittoruoka, on kasvisruokaa.

Vierailija
79/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:24"]

Näin sekasyöjänä voin sanoa että ei se maailma siihen kaadu jos joku kerta syö vaikka tofua sen pihvin sijasta. Usko mua et sä siihen kuole.

[/quote]

Mutta kasvissyöjien maailma kaatuu siihen jos joku kerta syö vaikka pihvin esn tofun sijasta? Uskoa mua, ei siihen kuole.

Vierailija
80/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:53"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:50"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:44"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:07"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 02:34"]

Itse en osaa liharuokia valmistaa, että kovin hyvää siitä ei varmasti tulis. Enkä kyllä omilla rahoillaki halua lihantuotantoa rahoittaa joten taitaa jäädä tekemättä, kasviksia nyt syövät sentään sekasyöjätkin joten siinä mielessä näitä ei voi täysin verrata. Sekasyöjä ei tee periaatteidensa vastaisesti jos "joutuu" kerran tai pari syömään lihatonta ruokaa.

Onneksi tuttavapiirissä suurin osa on kasvissyöjiä tai ainaki avoimia kasviruualle, eipä oo tähän mennessä ollu ongelmia ku kaikille kelpaa sama ruoka tai sitte kaikilla on mahdollisuus hommata ja valmistaa omat ruuat. :)

[/quote]

Joojoo, sinä olet tätä samaa viestiäsi tulkuttanut jo monta kertaa. Yritä pitää pakkomielteesi jotenkin hallinnassa. Mene terapiaan tai vaikka pesemään käsiäsi sen sata kertaa. Käännytysyrityksesi ei näillä läpinäkyvillä viesteilläsi onnistu.

[/quote]

Ohhoh, kylläpä joku onnistui mielensä pahoittamaan. Haluatko tarkentaa, mikä on pakkomielteeni ja ketä yritän käännyttää ja mihin? 

Missä olen "tulkuttanut" kyseistä viestiä? Ensimmäistä kertaa tähän keskusteluun osallistuin tällä viestillä, surullista jos olet nuin vainoharhainen :( Vaikka sinä joutuisit huutelemaan ignooratuksi joutuneita mielipiteitäsi useampaan kertaan, kaikki eivät niin tee.

[/quote]

En minä ole pahoittanut mieltäni, se on sinun harhakuvitelmaasi. Kuuluu varmaan osana mielisairauksiesi nippuun.

Sinä olet valehteleva vegaani. Se sama, jolla on pakko-oireita ja muita mielisairauksia. Sinä olet eläkkeellä, koska olet päästäsi niin sekaisin ja siksi sinulla on aikaa notkua tällä palstalla vuorokaudet ympäri. Sinä yrität pakkomielteisesti käännyttää ihmisiä omaan uskontoosi ja siksi kirjoittelet viestejä, joissa "vaivihkaa" kerrot, että sekasyöjäkin voi syödä pelkkää kasvisruokaa, sekasyönti on muka epäterveellistä mitä mielikuvituksellisimmista syistä jne.

Surullista, että kaltaisesi sekopää ei ole suljetulla :(

[/quote]

Aaaa :D En tajunnu heti että tuo oli trolli, hups. Ei voi pistää ees väsymyksen piikkiin, lankesin ihan kunnolla!

[/quote]

Hups. Taisi osua maaliin :D

P.S. Surkea seivausyritys

[/quote]

Onks tää sekopää todellinen? :D "Suljetulle" ja "valehteleva vegaani" siis mitä ..ttua? :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan