Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasvissyöjien tulisi ottaa sekasyöjät huomioon tarjotessaan ruokaa

Vierailija
10.07.2015 |

Sekasyöjätkin ottavat kasvissyöjät huomioon ruokaa tarjotessaan, joten on oikein, että kasvissyöjät ottavat sekasyöjät huomioon ja tarjoavat myös lihaa.

Kommentit (179)

Vierailija
81/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä muista kasvissyöjistä, mutta minä en ainakaan osaa valmistaa lihasta mitään. En myöskään kehtaisi tarjota herkullisen itse valmistetun ruuan rinnalla mikrossa lämmitettyjä eineslihapullia tai leikkelehyllystä napattuja kinkkusiivuja.

Vierailija
82/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:40"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:29"]

Ihan mielenkiinnosta mitä kasvissyöjä tarjoaisit minulle ruoaksi jos tulisin kylään? Olen allerginen perunalle, porkkanalle, sellerille, palsternakalle, pavuille, herneille, omenoille, kiiwille, soijalle, valkopippurille, sinapille, currylle ja minulla on keliakia, maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi. 

[/quote]

Ja sekasyöjienkö on helppo keksiä sulle tarjottavaa?

[/quote]

Joo. Kyllä vaan. Aina on jotakin ollut kun syön kuitenkin sekä lihaa että kalaa.

[/quote]

Ok, mutta ootko varma, että se ei oo ollut vaikeeta? Ja kasvisyöjilläkö ei ole ollut sulle tarjota mitään? Oletko koskaan käynyt yhdenkään luona syömässä?

En ole mikään hyvä ruoanlaittaja, mutta vastatakseni kysymykseesi: ainakin riisi, gluteeniton pasta, tomaatti, munakoiso, pinaatti, sienet, kananmuna (en ole vegaani) ilmeisesti käyvät sulle? Käykö kauratuotteet, esim. kaurakerma? Näistä edellämainituista siis tekisin jotain, esim. gluteenittoman herkkusienipastan.

[/quote]

Sieniä en syö enkä tiedä tuosta kaurakermasta. Mutta muut käyvät kyllä. Mutta ajatteles kuinka helppoa olisi heittää pihvi pannuun ja se olisi siinä. Niin useimmat kaverini ovat tehneet. Ja lisäkkeeksi salaatti yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:19"]Jos käy yhdellä aterialla kasvissyöjän luona, tai vaikka viidellä, niin ei se yhden ruoan "epäoptimaalinen" aminohappokoostumus ketään tapa? Ihmiset wtf. :D Joka aterialla ei tarvitse saada optimaalisesti kaikkea, vaan päivässä on myös aamiaiset, iltapalat, välipalat.... ja seuraavan päivän ateriat. :D [/quote] Jep. Voin kuvitella miten av-mamma mussuttaa autokaistalta [quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 12:37"]Kyllä jokainen sekasyöjä pystyy syömään kasvisruokaa, mutta allergiat ja sairaudet pitäisi kyllä myös jokaisen kasvissyöjänkin huomioida vieraidensa suhteen. Meidän ystäväpiirimme kasvissyöjät ovat erittäin haluttomia tarjoamaan mitään muuta kuin itselleen sopivaa ruokaa edes sairauksien edessä. Tämä on minusta käsittämätöntä siksi, että me sekasyöjät yritämme parhaamme mukaan valmistaa jotain syötävää kasvissyöjille. Tästäkin tosin olen saanut palautetta, kun ateria ei kuulemma ollut kovin ravitseva kokonaisuus. En ole mikään superkokki, ja kuitenkin kasvissyöjät saivat vatsansa täyteen (tarjolla oli halloumi-vihannestäytteisiä pitaleipiä ja itse koottavaa salaattia seuraavista aineista (kolmea erilaista salaatinlehteä, kurkkua, tomaattia, vesimelonia, pähkinöitä, fetaa, aurinkokuivattua tomaattia ja näitä sai laittaa myös täytteeksi pitaleipään). Sen sijaan kun kokoonnuimme kasvissyöjien kotiin, niin minulle oli tarjolla pelkästään salaatinlehtiä, samoin ystävälleni, joka on erittäin allerginen. Tarjolla oli kasvisvartaita ja valmiiksi tehtyä salaattia sekä tuoretta patonkia. Sekä kasvivartaissa että salaatissa oli minulle sopimattomia aineksia (Crohnin tauti) ja minua varten oli varattu siis pelkkiä salaatinlehtiä, vaikka sekä salaatissa että kasvisvartaissa olisi ollut myös minulle sopivia aineksia. Ystäväni on erittäin allerginen ja tuossa vaiheessa hänellä oli vain viisi ruoka-ainetta, mitä pystyi syömään. Hänellekin oli tarjolla vain salaatinlehtiä. Kaikki ruokarajoitteet olivat kasvissyöjäystävillämme tiedossa. En keksinyt mitään muuta syytä salaatin puputtamiseen kuin sen, että ovat olleet tyytymättömiä meidän tarjoamaan ruokaan (eli siis siihen, että heille on usein ollut omat ruoat, jos muille on ollut liharuokaa) ja halusivat nyt jotekin osoittaa, miten huonolaatuista ruokaa heille tarjoamme. Minusta kuitenkin pelkän salaatin puputtaminen on hiukan eri asia kuin halloumipitaleivällä ja salaatilla vatsansa täyteen saaminen. Joo, ei ehkä kovin tasapainoinen annos mutta kuitenkin selvästi jotain syötävää.  Täälläkin on moni kasvissyöjä vannonut ettei hänen keittiössään tarjota liharuokia. Mitä olisitte tarjonneet ystävälleni, jonka tuolloinen ruokavalio käsitti salaatinlehdet, naudanlihan, maissin ja banaanin, mausteina suolaa, ei muuta? Käskeneet tuoda omat eväät tai jäämään kotiin? [/quote] Ystäväsi on ollut epäkohtelias. Jos kutsuu syömään, silloin toki valmistetaan ruokaa, joka vieraille sopii. Mitä tulee tuohon ystävääsi, joka pystyi söi vain maissia, banaania yms. niin en todellakaan kutsuisi häntä ruokavieraaksi. Menisi aivan liian hankalaksi. Kahville toki kutsuisin, eli ei edes odottaisi saavansa ruokaa.

[/quote]

Eli kutsut kaikki muut ystäväsi mutta tätä et? Meillä kun noita illanviettoja on ystäväporukassa säännöllisen epäsäännölllisesti.

Tiedän, että ystäväni on melkoinen harvinaisuus, mutta tosiasiassa ihmisillä on elämänvaiheita, jolloin tietyt ruoka-aineet eivät vain käy. Ystävällänikin käy nykyään jo 10 ruoka-ainetta pysyvästi ja siinä rinnalla maltillisesti maistelee 5-10 muuta. Ongelmana on se, että joku kerta elimistö saa liikaa tai jokin yhdistelmä ei sovi, ja sitten reagointi on niin voimakasta, että pitää palata takaisin niihin muutamaan. Näin on sattunut jo useita kertoja. Ystäväni ei muuten ole ollut lapsena kovin allerginen (muistaakseni jokin hevosallergia mutta ei muuta), tämä on täysin aikuisiällä pongahtanut vaiva eli voisi osua kenen tahansa kohdalle. Olisiko silloin mukavaa, että ei kutsuttaisi illanviettoihin vain, koska isäntä/emäntä ei halua tarjota mitään?

Ja ei, ei sille ystävälle olisi tarvinnut pihviä vääntää vaan olisi riittänyt, kun olisi hankkinut muita aineita ja pyytänyt tuomaan pihvin mukana/jotain muuta kaveria paistamaan pihvin (valmispihvit ei käy mausteiden takia). Kuitenkin tämä allerginen itse tekee meille muille oikein maistuvia ruokia, joita ei itse pysty maistamaan palaakaan eikä aina välttämättä voi käsitelläkään kuin hansikkaat kädessä. Tuntuu aivan sietämättömän lapseliseslta itkeä jotain lihan koskettamaa lautasta tätä taustaa vasten.

Vierailija
84/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:31"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:24"]Näin sekasyöjänä voin sanoa että ei se maailma siihen kaadu jos joku kerta syö vaikka tofua sen pihvin sijasta. Usko mua et sä siihen kuole. [/quote] Ja kuinkas moni kasvissyöjä kuoleekaan jos syö tofun sijasta kerran pihviä? Niinpä... [/quote] Se eläin kuolee. [/quote] Et osaa vastata selkeään kysymykseen? Kuinka moni kasvissyöjä kuolee pihvin syömiseen?

[/quote]

No onhan näitä aineenvaihduntasairauksia, joissa on ns. proteiiniallergiaa. Eli voi puuttua kokonaan tai olla vähäistä esim. lihaa pilkkovien entsyymien tuotanto. Sitten on niitä, joilla on liha-allergia.

Vierailija
85/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:18"]

Väännetäänpäs taas rautalangasta:

kaikki sekasyöjät syövät kasviksia --> voivat siis hyvin syödä myös kasvisruokaa

kukaan kasvissyöjä ei syö lihaa --> eivät siis voi* syödä liharuokaa

Kumpaa ruokaa siis kannattaa tarjota, kun paikalla on molempien edustajia? No sitä kasvisruokaa.

*(joo, fyysisesti useimmat voivat, mutta ei ole hyvien tapojen mukaista pakottaa toista tekemään vakaumuksensa vastaisia asioita)

[/quote]

Kasvisruokaan on hyvin usein lisätty palkokasveja ja pähkinöitä, joita eivät kaikki sekasyöjät voi syödä, allergioiden tai vatsavaivojen vuoksi.

[/quote]

... joo olen tuo, jolle vastasit ja siis olen kasvissyöjä ja pähkinöille allerginen. Tässä oli nyt kyse itse tarjotusta ruuasta, niin eiköhän ruuanlaittaja voi selvittää vieraidensa allergiat. Sama ongelmahan se on liharuokaa laitettaessa,  pitäähän sille lihallekin olla lisuketta, kastiketta plus jotain salaattia yms ja niillekin voi joku vieras olla allerginen.

[/quote]

Minä halusin korjata väitettäsi, että kaikki sekasyöjät voivat syödä kasvisruokaa. Eivät voi, jos se kasvisruoka sisältää palkokasveja tai pähkinöitä ja ne aiheuttavat oireita sekasyöjälle. Jotkut sekasyöjät välttelevät muuten terveydellisistä syistä siemenöljyjä ja siinäkin on yksi syy miksi kaikki sekasyöjät eivät voi syödä kasvisruokaa. Jotkut sekasyöjät eivät eettisistä ja ekologisista syistä halua syödä erilaisia monikansallisten suuryritysten valmistamia ruoankorvikkeita, kuten esim. palmuöljyä sisältävää margariinia. Siinäkin yksi syy miksi kasvisruoka ei käy kaikille sekasyöjille.

Äläpä siis yleistä, että mikä tahansa kasvisruoka käy kenelle tahansa sekasyöjälle. 

[/quote]

Mä pidän kasvisruokana kaikkea ruokaa, missä ei ole lihaa. Sulla on selvästi paljon kapeampi käsitys kasvisruoasta: usko pois, ruokaa voi valmistaa alusta alkaen kotimaisista raaka-aineista (ja erityisen helppoa se on varsinkin jos ei ole vegaani, eli käyttää siis maitotuotteita) ei ole mikään pakko käyttää niitä ekokauppojen valmisaterioita tms. Esimerkiksi aiemmin mainittu kesäkeitto, perinteinen suomalainen keittoruoka, on kasvisruokaa.

[/quote]

Tältä palstalta on tullut se käsitys, että kasvisruoka on nimenomaan vegaanista. Maito ei minun mielestäni ole kasvis.

Vierailija
86/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:04"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:40"]

Ihan mielenkiinnosta mitä kasvissyöjä tarjoaisit minulle ruoaksi jos tulisin kylään? Olen allerginen perunalle, porkkanalle, sellerille, palsternakalle, pavuille, herneille, omenoille, kiiwille, soijalle, valkopippurille, sinapille, currylle ja minulla on keliakia, maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi. 

[/quote]

Ja sekasyöjienkö on helppo keksiä sulle tarjottavaa?

[/quote]

Joo. Kyllä vaan. Aina on jotakin ollut kun syön kuitenkin sekä lihaa että kalaa.

[/quote]

Ok, mutta ootko varma, että se ei oo ollut vaikeeta? Ja kasvisyöjilläkö ei ole ollut sulle tarjota mitään? Oletko koskaan käynyt yhdenkään luona syömässä?

En ole mikään hyvä ruoanlaittaja, mutta vastatakseni kysymykseesi: ainakin riisi, gluteeniton pasta, tomaatti, munakoiso, pinaatti, sienet, kananmuna (en ole vegaani) ilmeisesti käyvät sulle? Käykö kauratuotteet, esim. kaurakerma? Näistä edellämainituista siis tekisin jotain, esim. gluteenittoman herkkusienipastan.

[/quote]

Sieniä en syö enkä tiedä tuosta kaurakermasta. Mutta muut käyvät kyllä. Mutta ajatteles kuinka helppoa olisi heittää pihvi pannuun ja se olisi siinä. Niin useimmat kaverini ovat tehneet. Ja lisäkkeeksi salaatti yms.

[/quote]

No itse en ole koskaan mitään lihaa paistanut ja raa'an lihan käsittely hirvittää, eli eipä olisi minulle helppoa. Mutta erilaisia kasvissysteemejä väsään useinkin, joten mulle taas olisi huomattavasti helpompaa ideoida sulle käyvistä aineksista pastakastike tai keitto (ruoanlaittotaitoni on tosiaan aika rajoittunut, parempi vegekokki keksis jotain jännempääkin.

Vierailija
87/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 22:10"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:32"]

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:18"]

Väännetäänpäs taas rautalangasta:

kaikki sekasyöjät syövät kasviksia --> voivat siis hyvin syödä myös kasvisruokaa

kukaan kasvissyöjä ei syö lihaa --> eivät siis voi* syödä liharuokaa

Kumpaa ruokaa siis kannattaa tarjota, kun paikalla on molempien edustajia? No sitä kasvisruokaa.

*(joo, fyysisesti useimmat voivat, mutta ei ole hyvien tapojen mukaista pakottaa toista tekemään vakaumuksensa vastaisia asioita)

[/quote]

Kasvisruokaan on hyvin usein lisätty palkokasveja ja pähkinöitä, joita eivät kaikki sekasyöjät voi syödä, allergioiden tai vatsavaivojen vuoksi.

[/quote]

... joo olen tuo, jolle vastasit ja siis olen kasvissyöjä ja pähkinöille allerginen. Tässä oli nyt kyse itse tarjotusta ruuasta, niin eiköhän ruuanlaittaja voi selvittää vieraidensa allergiat. Sama ongelmahan se on liharuokaa laitettaessa,  pitäähän sille lihallekin olla lisuketta, kastiketta plus jotain salaattia yms ja niillekin voi joku vieras olla allerginen.

[/quote]

Minä halusin korjata väitettäsi, että kaikki sekasyöjät voivat syödä kasvisruokaa. Eivät voi, jos se kasvisruoka sisältää palkokasveja tai pähkinöitä ja ne aiheuttavat oireita sekasyöjälle. Jotkut sekasyöjät välttelevät muuten terveydellisistä syistä siemenöljyjä ja siinäkin on yksi syy miksi kaikki sekasyöjät eivät voi syödä kasvisruokaa. Jotkut sekasyöjät eivät eettisistä ja ekologisista syistä halua syödä erilaisia monikansallisten suuryritysten valmistamia ruoankorvikkeita, kuten esim. palmuöljyä sisältävää margariinia. Siinäkin yksi syy miksi kasvisruoka ei käy kaikille sekasyöjille.

Äläpä siis yleistä, että mikä tahansa kasvisruoka käy kenelle tahansa sekasyöjälle. 

[/quote]

Mä pidän kasvisruokana kaikkea ruokaa, missä ei ole lihaa. Sulla on selvästi paljon kapeampi käsitys kasvisruoasta: usko pois, ruokaa voi valmistaa alusta alkaen kotimaisista raaka-aineista (ja erityisen helppoa se on varsinkin jos ei ole vegaani, eli käyttää siis maitotuotteita) ei ole mikään pakko käyttää niitä ekokauppojen valmisaterioita tms. Esimerkiksi aiemmin mainittu kesäkeitto, perinteinen suomalainen keittoruoka, on kasvisruokaa.

[/quote]

Tältä palstalta on tullut se käsitys, että kasvisruoka on nimenomaan vegaanista. Maito ei minun mielestäni ole kasvis.

[/quote]

Kasvisruoka voi olla vegetaristista tai vegaanista, ihan sama mitä tällä palstalla sanotaan. Maito ei ole myöskään lihaa, mutta käytetäänpä sitä liharuoissakin...

Vierailija
88/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 21:34"]

[/quote]

Uups! Unohdin pähkinät ja mantelit sekä kaakaon.

[/quote]

Ihan uteliaisuudesta, miten hitossa olet vielä hengissä? Suolatippa suonessa?

Vierailija
89/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa urpo aloitus. Itse asiassa niin urpo, että provohan se onkin. =)

Vierailija
90/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten voi olla yhtäaikaa maitoallergia ja laktoosi-intoleranssi?

Vierailija
91/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tule ongelmia, kun koko tuttavapiiri koostuu ihmisistä, jotka oavt sekasyöjiä. Aika usein saamme kylillä perunaa ja lohta jossain muodossa, mutta usein myös salaatteja ja tuoretta leipää. Itse tarjoan mieluiten suolaisia piirakoita, joista kasvispiiras on suosikkini.

Vierailija
92/179 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.07.2015 klo 18:24"]

Näin sekasyöjänä voin sanoa että ei se maailma siihen kaadu jos joku kerta syö vaikka tofua sen pihvin sijasta. Usko mua et sä siihen kuole.

[/quote]

Sen tofun sä voit  tunkea sinne värkkiis.

Vierailija
93/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

EIJUMAVITUNLAUTA :D(Anteeksi kielenkäyttöni) Rakkaat puputtajat, mikä siinä on niin jumalattoman vaikeeta ottaa selvää ja nähdä vaivaa sekasyöjäkaverienne eteen? Eh? Ne näkevät sen saman vaivan teidän eteen. Itsekään tiedä tuon taivaallista täyttävistä kasvisruuista vaikka niitä rakastankon. Eikä nyt ole kyse siitä että PITÄÄ saada sitä lihaa joka aterialla, vaan ihan periaatteesta että teillä on varaa nirsoilla niin miksei meilläkin? Ei se ole yhtään sen ala-arvoisempaa nirsoilua. Ja puhutte siitä ettette suostu ostamaan tehotuotantolehmää, no kuka käskee prismasta sen ensimmäisen pihvipaketin mennä ostamaan? Ei tarvi ees niin hirveesti nähdä vaivaa et löytää luomulihaa tai sitten riistaa, itsekin monesti tuttavilta kysyessä saanut itsemetsästettyä peuraa, joka meinaa että eläin ei varmasti ole eläessään kärsinyt, eikä edes tajua ampumahetkellä kuolevansa. Samoin vaikka jos löytää maatilan joka kasvattaa lehmiä/possuja/ym. hyvissä oloissa. Ja älkääpä nyt itkekö sitä eläimen _tuskatonta_ kuolemaa, niin sitä luonnossa muutenkin tapahtuu, emme ole ainoita lihansyöjiä tällä pallolla ;) Tarviiko olla niin itsekkäitä ettei voi sen vertaa ottaa selvää ja etsiä? Jos vaikka vieraina lapsia, joilla nyt usemmiten on nirsouksia, tai vaikkapa nirsompi aikuinen, miksei niille voi valmistaa lihasta jotai? Hekin kun ottavat(hyväkäytöksisinä, itse en tunne ketään joka ei olisi valmis näkemään vaivaa kasvissyöjän eteen) teidän huomioon. Ja tosiaan, itse kyllä rakastan kasvisruokia ja harmikseni en muuton jälkeen yhtään vegetaristia enää tunne eikä itellä riitä aika tai voimat moisten valmistukseen, vaikka mielenkiintoa löytyisi. Eli itse vain nauttisin päästä kasvissyöjän ruokailuvieraaksi, mutta silti periaatteesta piti tulla vikisemään kun oikein aivoihin alkoi särkeä teidän kasvissyöjien suoraansanottuna itsekkyys.

Vierailija
94/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 15:21"]

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 03:19"]Jos käy yhdellä aterialla kasvissyöjän luona, tai vaikka viidellä, niin ei se yhden ruoan "epäoptimaalinen" aminohappokoostumus ketään tapa? Ihmiset wtf. :D Joka aterialla ei tarvitse saada optimaalisesti kaikkea, vaan päivässä on myös aamiaiset, iltapalat, välipalat.... ja seuraavan päivän ateriat. :D [/quote] Jep. Voin kuvitella miten av-mamma mussuttaa autokaistalta [quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 12:37"]Kyllä jokainen sekasyöjä pystyy syömään kasvisruokaa, mutta allergiat ja sairaudet pitäisi kyllä myös jokaisen kasvissyöjänkin huomioida vieraidensa suhteen. Meidän ystäväpiirimme kasvissyöjät ovat erittäin haluttomia tarjoamaan mitään muuta kuin itselleen sopivaa ruokaa edes sairauksien edessä. Tämä on minusta käsittämätöntä siksi, että me sekasyöjät yritämme parhaamme mukaan valmistaa jotain syötävää kasvissyöjille. Tästäkin tosin olen saanut palautetta, kun ateria ei kuulemma ollut kovin ravitseva kokonaisuus. En ole mikään superkokki, ja kuitenkin kasvissyöjät saivat vatsansa täyteen (tarjolla oli halloumi-vihannestäytteisiä pitaleipiä ja itse koottavaa salaattia seuraavista aineista (kolmea erilaista salaatinlehteä, kurkkua, tomaattia, vesimelonia, pähkinöitä, fetaa, aurinkokuivattua tomaattia ja näitä sai laittaa myös täytteeksi pitaleipään). Sen sijaan kun kokoonnuimme kasvissyöjien kotiin, niin minulle oli tarjolla pelkästään salaatinlehtiä, samoin ystävälleni, joka on erittäin allerginen. Tarjolla oli kasvisvartaita ja valmiiksi tehtyä salaattia sekä tuoretta patonkia. Sekä kasvivartaissa että salaatissa oli minulle sopimattomia aineksia (Crohnin tauti) ja minua varten oli varattu siis pelkkiä salaatinlehtiä, vaikka sekä salaatissa että kasvisvartaissa olisi ollut myös minulle sopivia aineksia. Ystäväni on erittäin allerginen ja tuossa vaiheessa hänellä oli vain viisi ruoka-ainetta, mitä pystyi syömään. Hänellekin oli tarjolla vain salaatinlehtiä. Kaikki ruokarajoitteet olivat kasvissyöjäystävillämme tiedossa. En keksinyt mitään muuta syytä salaatin puputtamiseen kuin sen, että ovat olleet tyytymättömiä meidän tarjoamaan ruokaan (eli siis siihen, että heille on usein ollut omat ruoat, jos muille on ollut liharuokaa) ja halusivat nyt jotekin osoittaa, miten huonolaatuista ruokaa heille tarjoamme. Minusta kuitenkin pelkän salaatin puputtaminen on hiukan eri asia kuin halloumipitaleivällä ja salaatilla vatsansa täyteen saaminen. Joo, ei ehkä kovin tasapainoinen annos mutta kuitenkin selvästi jotain syötävää.  Täälläkin on moni kasvissyöjä vannonut ettei hänen keittiössään tarjota liharuokia. Mitä olisitte tarjonneet ystävälleni, jonka tuolloinen ruokavalio käsitti salaatinlehdet, naudanlihan, maissin ja banaanin, mausteina suolaa, ei muuta? Käskeneet tuoda omat eväät tai jäämään kotiin? [/quote] Ystäväsi on ollut epäkohtelias. Jos kutsuu syömään, silloin toki valmistetaan ruokaa, joka vieraille sopii. Mitä tulee tuohon ystävääsi, joka pystyi söi vain maissia, banaania yms. niin en todellakaan kutsuisi häntä ruokavieraaksi. Menisi aivan liian hankalaksi. Kahville toki kutsuisin, eli ei edes odottaisi saavansa ruokaa.

[/quote]

Eli kutsut kaikki muut ystäväsi mutta tätä et? Meillä kun noita illanviettoja on ystäväporukassa säännöllisen epäsäännölllisesti.

Tiedän, että ystäväni on melkoinen harvinaisuus, mutta tosiasiassa ihmisillä on elämänvaiheita, jolloin tietyt ruoka-aineet eivät vain käy. Ystävällänikin käy nykyään jo 10 ruoka-ainetta pysyvästi ja siinä rinnalla maltillisesti maistelee 5-10 muuta. Ongelmana on se, että joku kerta elimistö saa liikaa tai jokin yhdistelmä ei sovi, ja sitten reagointi on niin voimakasta, että pitää palata takaisin niihin muutamaan. Näin on sattunut jo useita kertoja. Ystäväni ei muuten ole ollut lapsena kovin allerginen (muistaakseni jokin hevosallergia mutta ei muuta), tämä on täysin aikuisiällä pongahtanut vaiva eli voisi osua kenen tahansa kohdalle. Olisiko silloin mukavaa, että ei kutsuttaisi illanviettoihin vain, koska isäntä/emäntä ei halua tarjota mitään?

Ja ei, ei sille ystävälle olisi tarvinnut pihviä vääntää vaan olisi riittänyt, kun olisi hankkinut muita aineita ja pyytänyt tuomaan pihvin mukana/jotain muuta kaveria paistamaan pihvin (valmispihvit ei käy mausteiden takia). Kuitenkin tämä allerginen itse tekee meille muille oikein maistuvia ruokia, joita ei itse pysty maistamaan palaakaan eikä aina välttämättä voi käsitelläkään kuin hansikkaat kädessä. Tuntuu aivan sietämättömän lapseliseslta itkeä jotain lihan koskettamaa lautasta tätä taustaa vasten.
[/quote]

Kuten sanoin, en kutsuisi ruokavieraaksi. Kahville kyllä kutsuisin. Ja illanviettoon, johon ei kuuluisi illallista vaan vain pientä naposteltavaa ja juotavaa.

Vierailija
95/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tulipas hirveeseen pötköön viesti, pahoitteluni ^^
T. 158

Vierailija
96/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:10"]EIJUMAVITUNLAUTA :D(Anteeksi kielenkäyttöni) Rakkaat puputtajat, mikä siinä on niin jumalattoman vaikeeta ottaa selvää ja nähdä vaivaa sekasyöjäkaverienne eteen? Eh? Ne näkevät sen saman vaivan teidän eteen. Itsekään tiedä tuon taivaallista täyttävistä kasvisruuista vaikka niitä rakastankon. Eikä nyt ole kyse siitä että PITÄÄ saada sitä lihaa joka aterialla, vaan ihan periaatteesta että teillä on varaa nirsoilla niin miksei meilläkin? Ei se ole yhtään sen ala-arvoisempaa nirsoilua. Ja puhutte siitä ettette suostu ostamaan tehotuotantolehmää, no kuka käskee prismasta sen ensimmäisen pihvipaketin mennä ostamaan? Ei tarvi ees niin hirveesti nähdä vaivaa et löytää luomulihaa tai sitten riistaa, itsekin monesti tuttavilta kysyessä saanut itsemetsästettyä peuraa, joka meinaa että eläin ei varmasti ole eläessään kärsinyt, eikä edes tajua ampumahetkellä kuolevansa. Samoin vaikka jos löytää maatilan joka kasvattaa lehmiä/possuja/ym. hyvissä oloissa. Ja älkääpä nyt itkekö sitä eläimen _tuskatonta_ kuolemaa, niin sitä luonnossa muutenkin tapahtuu, emme ole ainoita lihansyöjiä tällä pallolla ;) Tarviiko olla niin itsekkäitä ettei voi sen vertaa ottaa selvää ja etsiä? Jos vaikka vieraina lapsia, joilla nyt usemmiten on nirsouksia, tai vaikkapa nirsompi aikuinen, miksei niille voi valmistaa lihasta jotai? Hekin kun ottavat(hyväkäytöksisinä, itse en tunne ketään joka ei olisi valmis näkemään vaivaa kasvissyöjän eteen) teidän huomioon. Ja tosiaan, itse kyllä rakastan kasvisruokia ja harmikseni en muuton jälkeen yhtään vegetaristia enää tunne eikä itellä riitä aika tai voimat moisten valmistukseen, vaikka mielenkiintoa löytyisi. Eli itse vain nauttisin päästä kasvissyöjän ruokailuvieraaksi, mutta silti periaatteesta piti tulla vikisemään kun oikein aivoihin alkoi särkeä teidän kasvissyöjien suoraansanottuna itsekkyys.
[/quote]

Olen kyllä totaalisesti eri linjoilla kanssasi.

t. Sekasyöjä jonka mielestä vegetaristien ei tarvitse vääntää ruokavierailleen liharuokaa, kun kerran vieraille sopii aivan yhtä hyvin kasvisruokakin

Vierailija
97/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:10"]EIJUMAVITUNLAUTA :D(Anteeksi kielenkäyttöni) Rakkaat puputtajat, mikä siinä on niin jumalattoman vaikeeta ottaa selvää ja nähdä vaivaa sekasyöjäkaverienne eteen? Eh? Ne näkevät sen saman vaivan teidän eteen. Itsekään tiedä tuon taivaallista täyttävistä kasvisruuista vaikka niitä rakastankon. Eikä nyt ole kyse siitä että PITÄÄ saada sitä lihaa joka aterialla, vaan ihan periaatteesta että teillä on varaa nirsoilla niin miksei meilläkin? Ei se ole yhtään sen ala-arvoisempaa nirsoilua. Ja puhutte siitä ettette suostu ostamaan tehotuotantolehmää, no kuka käskee prismasta sen ensimmäisen pihvipaketin mennä ostamaan? Ei tarvi ees niin hirveesti nähdä vaivaa et löytää luomulihaa tai sitten riistaa, itsekin monesti tuttavilta kysyessä saanut itsemetsästettyä peuraa, joka meinaa että eläin ei varmasti ole eläessään kärsinyt, eikä edes tajua ampumahetkellä kuolevansa. Samoin vaikka jos löytää maatilan joka kasvattaa lehmiä/possuja/ym. hyvissä oloissa. Ja älkääpä nyt itkekö sitä eläimen _tuskatonta_ kuolemaa, niin sitä luonnossa muutenkin tapahtuu, emme ole ainoita lihansyöjiä tällä pallolla ;) Tarviiko olla niin itsekkäitä ettei voi sen vertaa ottaa selvää ja etsiä? Jos vaikka vieraina lapsia, joilla nyt usemmiten on nirsouksia, tai vaikkapa nirsompi aikuinen, miksei niille voi valmistaa lihasta jotai? Hekin kun ottavat(hyväkäytöksisinä, itse en tunne ketään joka ei olisi valmis näkemään vaivaa kasvissyöjän eteen) teidän huomioon. Ja tosiaan, itse kyllä rakastan kasvisruokia ja harmikseni en muuton jälkeen yhtään vegetaristia enää tunne eikä itellä riitä aika tai voimat moisten valmistukseen, vaikka mielenkiintoa löytyisi. Eli itse vain nauttisin päästä kasvissyöjän ruokailuvieraaksi, mutta silti periaatteesta piti tulla vikisemään kun oikein aivoihin alkoi särkeä teidän kasvissyöjien suoraansanottuna itsekkyys.
[/quote]

Olen kyllä totaalisesti eri linjoilla kanssasi.

t. Sekasyöjä jonka mielestä vegetaristien ei tarvitse vääntää ruokavierailleen liharuokaa, kun kerran vieraille sopii aivan yhtä hyvin kasvisruokakin
[/quote]

Eli heillä oikeus olla itsekkäitä mutta sekasyöjillä ei? Mikä tekee kasvissyöjistä parempia ihmisiä? Kun kerran on tarjolla muutakin kuin tehotuotantolihaa, milloin eläimen ei tarvitse kärsiä joutuakseen ihmisen ravinnoksi.
Kaikkea sitä.

Vierailija
98/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadit ap varmaan sitten sikaa ja alkoholia muslimeilta? Nautaa hinduilta? Mä kasvissyöjänä huomioin kyllä vieraideni erityisruokavaliot ja toiveet parhaani mukaan, mutta lihaa meillä ei tarjota. Sekasyöjän vaatimus saada lihaa on sama kuin jos itse vaatisin saada tofua ja vetäisin herneen nenään kaikista muista itselleni sopivista ruoista.

Vierailija
99/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.07.2015 klo 16:21"] Eli heillä oikeus olla itsekkäitä mutta sekasyöjillä ei? Mikä tekee kasvissyöjistä parempia ihmisiä? Kun kerran on tarjolla muutakin kuin tehotuotantolihaa, milloin eläimen ei tarvitse kärsiä joutuakseen ihmisen ravinnoksi. Kaikkea sitä.

[/quote]

7 sivua jo ja edelleen sama laulu.

Vierailija
100/179 |
11.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa suomalainen au pair joutui vaihtamaan perhettä Keski-Euroopassa, kun joutui ensin kasvissyöjäperheeseen. Tytöllä oli hyvin rajoittunut ruokavalio, esimerkiksi pavut eivät mahavaivojen takia käyneet ollenkaan. Asiasta neuvoteltiin, perhe ei eettisistä syistä halunnut tarjota hänelle lihaa. Sen sijaan he olisivat kyllä tehneet tytölle ruokaa hänen toiveidensa mukaan, kasviksista. Tämä ei kelvannut, tyttö lähti. Erikoinen tapaus. Tässä tietysti oli ongelma se, että liha-perunaruokiin tottunut nuori olisi joutunut syömään monipuolista kasvisruokaa pidemmän aikaa, ei yhtä ateriaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän