Yksinäiset, kuinka pärjäätte kipeinä? kuka teitä hoitaa?
Tuli vaan mieleen, kun viime yönä oksensin ja olo oli niin paha kuin vaan voi olla. Ikää tulee, eikä kumppania löydy eikä lapsia ole. Kaikki läheisetkin on nyt reissussa, enkä juuri olisi apua saanut mistään jos olisin tarvinnut, mutta onneksi nyt on vähän parempi olo ja pääsen kauppaan sentään.
Kommentit (142)
Ei se nyt sitä yksinasumista kato. Vai tarkotatko ettei muutenkaan ole ketään? Mä olen sinkku, mutta mulla on paljon ystäviä ja sukulaisia, jotka auttaa. Sairaana en tosiaan kaipaisi siihen lapsia tai miestä. Tosin ei ole ollut vielä yli nelikymppiseksi sellasta sairautta, josta en olis selvinnyt yksin lapsuuden jälkeen. Siis poislukien terveydenhuollon.
Olen LTO eikä mulla ole harhakuvia. Ja itsesääliä ei kannata!
Mä oon muuten yksinäinen, mutta mun vanhemmat asuu lähellä. Kerran oli ihan järjetön influenssa ja 40-asteen kuume oli monta päivää. Oli myös hengitystiet tukossa ja olin ihan voimaton. En tiedä miten olisin pärjännyt jos isä ei olisi hakenut minua heille. Äiti toi sitten aina jotain juomaa ja jotain pientä syötävää. Välillä käytiin isän kanssa sitten ensiavussa ja sain sieltä jotain kuumetta alentavaa ja sain happimaskin, että sain paremmin ilmaa. Mutta tosiaan en tiedä mitä olisi pitänyt tehdä jos en olisi päässyt vanhemmilleni.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:50"]
Mä oon muuten yksinäinen, mutta mun vanhemmat asuu lähellä. Kerran oli ihan järjetön influenssa ja 40-asteen kuume oli monta päivää. Oli myös hengitystiet tukossa ja olin ihan voimaton. En tiedä miten olisin pärjännyt jos isä ei olisi hakenut minua heille. Äiti toi sitten aina jotain juomaa ja jotain pientä syötävää. Välillä käytiin isän kanssa sitten ensiavussa ja sain sieltä jotain kuumetta alentavaa ja sain happimaskin, että sain paremmin ilmaa. Mutta tosiaan en tiedä mitä olisi pitänyt tehdä jos en olisi päässyt vanhemmilleni.
[/quote]
Ihanaa, että on tuollaiset vanhemmat :) Helpottaa jo henkisestikin olo kun on joku joka rakastaa ja haluaa pitää huolen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:32"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:30"]
Kurjaa ja hankalaa on yksin sairastaminen.
Muusta olen selvinnyt, mutta syöpähoidot veivät tosi huonoon kuntoon. Ennen jokaista sytostaattisatsia hain jääkaappiin säilyviä valmisruokia. Niitä sitten lämmittelin sen jälkeen kun ruoka alkoi taas maistua mutta en olisi jaksanut laittaa mitään. Asunnossa liikuin konttaamalla ja peseydyin istuen kylppäriin etukäteen viemälläni tuolilla, siinä suihkuttelin vettä niskaan. Muutaman kerran pyörryin ja yhtä tuskaa oli saada itsensä lattialta ylös, kun kaikki lihasvoima oli hävinnyt.
[/quote]
Tsemppiä. Miten nyt voit?
[/quote]
Kiitos, voin olosuhteisiin nähden hyvin. Taudin eteneminen saatiin hoidoilla toistaiseksi pysäytettyä. Olen kyennyt palaamaan töihin.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:25"]
Kyllä minä ainakin tarvitsen esim rajussa noro-viruksessa kaupassa kävijän. En todellakaan lähde yksin lähemmäs 40 asteen kuumeessa pyörtyilemään, oksentelemaan ja ripuloimaan julkisille paikoille o.O
Yksin asuva opiskelija likka 26
[/quote]
Mitä sinä tarvitset sieltä kaupasta noro-virustaudin aikana?
Kaupassa on nyt käyty ja mustikkamehua ostettu. Olo on parempi, mutta en aloituksellani tosiaankaan mitään sääliä hakenut, vaikka joku ehkä tahallaan niin käsitti. Halusin vain tietää mistä kipeät yksinäiset saavat apua ja miten he pärjäävät jos he ovat todella kipeitä, kun ei sairaalaankaan niin helposti oteta. Ap
Aina oon muuten pärjännyt sairaana yksin, mutta kerran oli pakko soittaa äiti tuomaan särkylääkkeitä, astmakiekko ja vichyvettä. Olin viikon niin kipeänä, että en sängystä ylös päässyt ja lisäksi oli niin hirveä yskä ja hengenahdistus, että hyvä ku vessassa sai käytyä ilman hengästymistä (mitä nyt olikaan.) Kyllä olin kiitollinen kun äiti auttoi tuolloin. ♡
N20 (yksin olen siis asunut kolme vuotta)
Myönnän, että minua ap:n aloitusviesti ärsytti, koska tuttavapiirissä on iäkäs mutta hyväkuntoinen neiti, joka pyytää muilta apua milloin minkäkin pikkuasian takia tyyliin sormessani on tikku, menisinkö terveydenhoitajalle, ja kukahan laittaisi minulle silmätipat.
Mutta asiaan. Vanhempani asuvat kumpikin yksin ja aika usein soittavat meille lapsille ja pyytävät apua kaupassa käymiseen yms. Lisäksi heille tulee ateriapalvelu ja käy kotisiivoja. Terveydenhoitaja käy kotona ottamassa verikokeet ja katsomassa verenpaineen.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:11"]
Kyllä minä ainakin tarvitsen esim rajussa noro-viruksessa kaupassa kävijän. En todellakaan lähde yksin lähemmäs 40 asteen kuumeessa pyörtyilemään, oksentelemaan ja ripuloimaan julkisille paikoille o.O
[/quote]
[/quote]
Ja pakko jatkaa vänkäämistä? :/ Miten olisi vaikka mehukeittoja, pakastekasvissosekeittoja tms, että on sitten kotona jotain ruokaa kun alkaa sisällä pysymään, niin ei ainakaan mene syömättömyyden vuoksi huonomoaan kuntoon. Voi aloittaa paranemisen, ja hiljalleen syömisen.
Ohis: oma vakio vatsataudissa on että kun alkaa pysymään sisällä niin syön vanukkaita ja jotain mango pilttejä! :D En ikinä muuten syö mitään vauvanruokia ja nami nameja mutta vatsataudista toipuessani kyllä. Se on ainoa joka aluksi pysyy sisällä :)
Ite oon ollut koko viikon kipeänä ylhäisessä yksinäisyydessäni ja on kyllä perseestä! Toivois niin kovasti, että joku auttais ruuanlaitossa ja muissa kotihommissa. Äiti eilen soitteli, että tarviinko jotain, mut en viittiny sitä vaivata... Sen sijaan oisin olettanu, että tapailemani mies tarjoais apuaan, mutta eipä häntä näytä kiinnostavan sitäkään vertaa. Angst.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:12"]
Kaupassa on nyt käyty ja mustikkamehua ostettu. Olo on parempi, mutta en aloituksellani tosiaankaan mitään sääliä hakenut, vaikka joku ehkä tahallaan niin käsitti. Halusin vain tietää mistä kipeät yksinäiset saavat apua ja miten he pärjäävät jos he ovat todella kipeitä, kun ei sairaalaankaan niin helposti oteta. Ap
[/quote]
Hienoa ap, elämä voittaa taas :) Muista kuitenkin ottaa ainakin pari pv iisisti.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:39"]
Ite oon ollut koko viikon kipeänä ylhäisessä yksinäisyydessäni ja on kyllä perseestä! Toivois niin kovasti, että joku auttais ruuanlaitossa ja muissa kotihommissa. Äiti eilen soitteli, että tarviinko jotain, mut en viittiny sitä vaivata... Sen sijaan oisin olettanu, että tapailemani mies tarjoais apuaan, mutta eipä häntä näytä kiinnostavan sitäkään vertaa. Angst.
[/quote]
Olisit antanut äitisi auttaa :(
Pikaista paranemista!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:35"]
[/quote]
[/quote]
Ja pakko jatkaa vänkäämistä? :/ Miten olisi vaikka mehukeittoja, pakastekasvissosekeittoja tms, että on sitten kotona jotain ruokaa kun alkaa sisällä pysymään, niin ei ainakaan mene syömättömyyden vuoksi huonomoaan kuntoon. Voi aloittaa paranemisen, ja hiljalleen syömisen.
Ohis: oma vakio vatsataudissa on että kun alkaa pysymään sisällä niin syön vanukkaita ja jotain mango pilttejä! :D En ikinä muuten syö mitään vauvanruokia ja nami nameja mutta vatsataudista toipuessani kyllä. Se on ainoa joka aluksi pysyy sisällä :)
[/quote]
Kirjoitin tähän ketjuun ensimmäisen kerran, joten se siitä vänkäämisestä.
Sitä kyllä ihmettelen, että kaapit, jääkaappi ja pakastin ovat ihan tyhjiä, kun tauti saapuu. Luulisi, että kaurahiutaleita, jogurttia ja jonkinlaisia hedelmiä olisi kotona aina sen verran, että toipuessaan voi aloitella vatsaystävällisestä ruosta. Ja pakastimessa ainekset vaikka minkälaiseen kiisseliin.
Olen kyllä huomannut sen, että jotkut ihmiset nauttivat sairaana saamastaan ylimääräisestä huomiosta ja avuttomuuden tunteesta. En väitä, että juuri sinä, mutta aika moni.
En ole olut kipeänä kuumeessa 20 vuoteen. Usko tai älä ei sitä usko kukaan muukaan. Joten en osaa sanoa. Kun jalka murtui pärjäsin hyvin. Samoin oksennustauti 1 päivä. Kun selkä meni se oli vähän vaikeempaa mut särkylääkkeen avulla.
En varmaan pärjäisi kovin hyvin yksin, jos olisin esim. pahassa vatsataudissa tai vastaavassa perusflunssaa pahemmassa taudissa. Onneksi on poikaystävä huolehtimassa. Ja kaapeista tietty löytyy aina parin viikon kotivara kuiva-aineita ja pakasteita. Että tuskin mä yksiksenikään kuolisin, nälkään ainakaan. Onhan se kiva kun on joku vähän auttelemassa. Kesän alussa tarjouduin kaverini avuksi kun hän oli kovassa vatsataudissa. Teimme vaihtokaupat hänen ovellaan: vein hänelle pari pulloa jaffaa ja otin kaksi koiraansa lenkitettäväksi. Ei minuakaan huvittaisi lähteä viemään koiria lenkille ripuli housussa.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:45"]
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sitä kyllä ihmettelen, että kaapit, jääkaappi ja pakastin ovat ihan tyhjiä, kun tauti saapuu. Luulisi, että kaurahiutaleita, jogurttia ja jonkinlaisia hedelmiä olisi kotona aina sen verran, että toipuessaan voi aloitella vatsaystävällisestä ruosta. Ja pakastimessa ainekset vaikka minkälaiseen kiisseliin.
Olen kyllä huomannut sen, että jotkut ihmiset nauttivat sairaana saamastaan ylimääräisestä huomiosta ja avuttomuuden tunteesta. En väitä, että juuri sinä, mutta aika moni.
[/quote]
Niin vissiin. Sama vänkääjä olet. Trololollolloo... Eikö oikeasti ole muuta tekemistä..?
Opiskelijat usein elävät kädestä suuhun ja harvat nauttivat mistään huomiosta kipeänä, päinvastoin. On äärimmäisen ikävää joutua vaivaamaan muita.
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:35"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistä näitä jankkajia ja asian vierestä puhuvia riittää? Pilaatte melkein jokaisen ketjun!
[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:50"]
En varmaan pärjäisi kovin hyvin yksin, jos olisin esim. pahassa vatsataudissa tai vastaavassa perusflunssaa pahemmassa taudissa. Onneksi on poikaystävä huolehtimassa. Ja kaapeista tietty löytyy aina parin viikon kotivara kuiva-aineita ja pakasteita. Että tuskin mä yksiksenikään kuolisin, nälkään ainakaan. Onhan se kiva kun on joku vähän auttelemassa. Kesän alussa tarjouduin kaverini avuksi kun hän oli kovassa vatsataudissa. Teimme vaihtokaupat hänen ovellaan: vein hänelle pari pulloa jaffaa ja otin kaksi koiraansa lenkitettäväksi. Ei minuakaan huvittaisi lähteä viemään koiria lenkille ripuli housussa.
[/quote]
:D
Niinpä! Kohtele muita niin kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan.
Meillä oli nuorempana yksin asuvien ystävien kanssa myös samanlainen diili, että jos joku oli kipeänä niin sille käytiin kaupassa. Tai esim kokkasin 2 vuokaa lihaperunavuokaa joista toisen vein kipeälle kaverille. Ja menomatkalla poikkesin vielä kaupasta hakemaan mehua, hedelmiä, jugurttia yms. Koiran ulkoilutukset kuului myös diiliin. Toimi hyvin ja kaikki oli tyytyväisiä :) Paraneekin nopeammin kun ei tarvii kipeänä lähteä revittelemään. Puhumattakaan hyvästä mielestä joka lämmittää kipeän sydäntä, että hänestä välitetään ja pidetään huoli :)
Pärjää, kun on pakko. Totta kai toipilaana saattaa tulla mieleen, että voi kun olisi kiva kun olisi joku joka hakisi mulle ripuli- tai pahoinvointilääkettä.. tms. jos on vaikka päässyt loppuun. :) Mut kun on yksin, niin on yksin ja on vaan laitettava survivor mode päälle!