Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksinäiset, kuinka pärjäätte kipeinä? kuka teitä hoitaa?

Vierailija
09.07.2015 |

Tuli vaan mieleen, kun viime yönä oksensin ja olo oli niin paha kuin vaan voi olla. Ikää tulee, eikä kumppania löydy eikä lapsia ole. Kaikki läheisetkin on nyt reissussa, enkä juuri olisi apua saanut mistään jos olisin tarvinnut, mutta onneksi nyt on vähän parempi olo ja pääsen kauppaan sentään.

Kommentit (142)

Vierailija
101/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

114: varmaan vastasi kysymykseen kuka.

Vierailija
102/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä vittua? Hoitaako joku aikuisia, kun ovat kipeinä kotona? En nyt puhu mistään vakavasta sairaudesta, joka tarvii hoitoa, vaan ihan niistä influenssakauden pöpöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:36"]Eikö tämmöisissä tilanteissa voisi jo pyytää naapuriakin avuksi? Minua ei haittaisi ainakaan yhtään auttaa, jos joku naapurini pyytäisi käymään esim. kaupassa puolestaan.     [/quote] Vatsataudissa joo, mutta kuukausia tai vuosia vakavammassa sairaudessa ei oikeen. Ystävilläkin on omat elämät, auttavat varmaan sen, minkä voivat siinä lomassa. Vain perheellä on henkinen velvoite auttaa, ja perhettä ei kaikilla ole tai ovat sen verran omituisia, etteivät huolehdi omistaan.

[/quote]

Olen ihan eri mieltä. Ensinnäkään perheellä ei ole mitään velvoitetta auttaa. Mutta ystävät, he auttavat vaikka vuosia, jos ovat oikeita ystäviä. Minulla on kokemusta tästä. Jos itse antaa toisille, silloin kun voi paremmin, niin ei jää yksin kun sairastaa.

Vierailija
104/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:00"]Mitä vittua? Hoitaako joku aikuisia, kun ovat kipeinä kotona? En nyt puhu mistään vakavasta sairaudesta, joka tarvii hoitoa, vaan ihan niistä influenssakauden pöpöistä.
[/quote]

No mulle on tuonut ystävä apteekista tai ruokakaupasta kamaa, jos oon kovassa kuumeessa tai mahataudissa. Mut ei se kotiin jää mitään hoivailemaan.

Vierailija
105/142 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:24"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:21"]Mä en nyt ymmärrä, että miten yöllinen huono olo olis syy siihen, ettei tule yksin toimeen. Mulla migreenipitilaana tuo on yleistä, jo 18-vuotiaasta asti. Joskus jopa hui kauhea voin pahoin yksin yöllä!!!! Esim. joka kuukausi. [/quote] Eihän ap tarvinnutkaan apua, vaan pohti niitä yksinäisiä jotka ovat oikeasti kipeitä ja tarvitsevat apua, että miten he pärjäävät. Näin minä ainakin ymmärsin asian. [/quote] Luepa aloitus uudestaan. Kun ihan mahottomasti nipisti vattaa!

[/quote]

Niin. Ap:han nimenomaisesti kirjoitti, ettei olisi saanut apua, JOS olisi tarvinnut. Hän ei siis tarvinnut apua, mutta mietti, miten kävisi, jos tilanne olisi toinen ja miten muut yksinäiset ovat tiukoissa tilanteissa selvinneet. Ja kyllä kaikki nyt varmaankin ovat samaa mieltä siitä, että nykyaikaisessa sivistysyhteiskunnassa aikuinen ihminnen selviää hengissä, vaikka olisi vatsataudissa. Tämä ei silti tarkoita, että edes tavallisessa taudissa oleminen olisi yksin helppoa. Olen ollut pitkään sekä sinkku että parisuhteessa, ja parisuhteessa sairastaminen on monin verroin helpompaa kuin yksin, siis ihan henkisestikin. Kun on todella huono ja heikko olo, on kivaa, kun joku on lähellä kysymässä vointia, silittämässä ja tekemässä ruokaa. Aikuinen selviää ja selviytyy (eli ei kuole), mutta on silti ihan luonnollista, että huonovointisena ei haluaisi olla yksin.

Ja ihan tosissaan kaikkien yksin elävien kannattaisi jokin tukiverkko miettiä itselleen. Ystävät, sukulaiset tai jokin erillinen rinki siltä varalta, että jotain sattuu. Kaikki kuolevat joskus, mutta se, että jonkun kanssa esimerkiksi säännöllisesti soittelee, voi tosiaan estää tarpeettoman kuoleman tai pahan vammautumisen. Ei yksin pärjääminen ole mikään ylivertainen ihanne, jota kaikkien tulisi tavoitella.

Vierailija
106/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:00"]Mitä vittua? Hoitaako joku aikuisia, kun ovat kipeinä kotona? En nyt puhu mistään vakavasta sairaudesta, joka tarvii hoitoa, vaan ihan niistä influenssakauden pöpöistä. [/quote] No mulle on tuonut ystävä apteekista tai ruokakaupasta kamaa, jos oon kovassa kuumeessa tai mahataudissa. Mut ei se kotiin jää mitään hoivailemaan.

[/quote]

Itselleni ei tulisi mielenkään pyyttää apua, kun olen kuumeessa. Asia ei tietenkään minulle kuulu, joten jatka samaan malliin.

Vierailija
107/142 |
10.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 21:52"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:19"]

Miksi te puolisolliset ihmiset selitätte, että teitä ei kukaan auta.. Onko oikeasti miehenne niin paska, ettei esim tuo teille vesilasia tjsp?? Koska yksin asuvana joutuu aivan kaiken tekemään yksin. Ei nyt tarkoiteta sitä, että joku istuisi vieressä ja hoivaisi vaan tosiaan se, että kun olet siinä kunnossa, ettet oikeinpystyssäkään pysy niin silti joudut tekemään kaiken yksin.

Aivan pikkulapsen yh:t ymmärrän tähän samaan kuuluvaksi, heillä varmaan on vielä hirveämpää sairastaa.

[/quote]Vaikka se mies ei olisi paskakaan,ei ne miehet tajua auttaa. En muista miehen koskaan tuoneen minulle edes sitä vesilasillista muusta puhumattakaan. Kerran sain noro-tartunnan . Oksensin ja kurasin koko yön. No ehkä mies ei sitä tiennyt, koska aamulla kyseli äkäsenä enkö aijo lähteä töihin plus kuskaamaan lapset kouluun. Ja toisen kerran olin pari viikkoa sahaavassa kuumeessa ja 4 alle kouluikäistä hoidettavana. Menin sitten lääkäriin joka määräsi ehdotonta vuodelepoa tai vaihtoehtoisesti pitäisi jäädä osastolle. Kirjoitti vielä miehen työnantajalle todistuksen ,että miehen täytyy jäädä kotiin koska kodinhoitajia ei saanut. No mitä tekee mies: Soittaa sukulaisensa läpi ja kehuu että minut on määrätty vuodelepoon ja lähtee itse aamulla töihin:D Ja ihan tavallinen mies noin yleisesti ottaen on, mutta ei vaan tajua,että ihminen voi joskus sairastua. Itsekin kyllä menee sairaana töihin vaikka kuolemaa tekisi ja kerran saikin pahan keuhkokuumeen ja joutui viikoksi sairaalaan kun ei voinut olla menemättä sairaana, ja kuumeisena töihin. 
[/quote]
Ei toi sun mies kyllä ihan tavalliselta mieheltä vaikuta.

Vierailija
108/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi te puolisolliset ihmiset selitätte, että teitä ei kukaan auta.. Onko oikeasti miehenne niin paska, ettei esim tuo teille vesilasia tjsp?? Koska yksin asuvana joutuu aivan kaiken tekemään yksin. Ei nyt tarkoiteta sitä, että joku istuisi vieressä ja hoivaisi vaan tosiaan se, että kun olet siinä kunnossa, ettet oikeinpystyssäkään pysy niin silti joudut tekemään kaiken yksin.

Aivan pikkulapsen yh:t ymmärrän tähän samaan kuuluvaksi, heillä varmaan on vielä hirveämpää sairastaa.

Vierailija
109/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:55"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:38"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:19"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:52"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:45"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 16:25"]

Kyllä minä ainakin tarvitsen esim rajussa noro-viruksessa kaupassa kävijän. En todellakaan lähde yksin lähemmäs 40 asteen kuumeessa pyörtyilemään, oksentelemaan ja ripuloimaan julkisille paikoille o.O

Yksin asuva opiskelija likka 26

[/quote]

Mitä sinä tarvitset sieltä kaupasta noro-virustaudin aikana?

[/quote]

Ja pakko jatkaa vänkäämistä? :/ Miten olisi vaikka mehukeittoja, pakastekasvissosekeittoja tms, että on sitten kotona jotain ruokaa kun alkaa sisällä pysymään, niin ei ainakaan mene syömättömyyden vuoksi huonomoaan kuntoon. Voi aloittaa paranemisen, ja hiljalleen syömisen.

Ohis: oma vakio vatsataudissa on että kun alkaa pysymään sisällä niin syön vanukkaita ja jotain mango pilttejä! :D En ikinä muuten syö mitään vauvanruokia ja nami nameja mutta vatsataudista toipuessani kyllä. Se on ainoa joka aluksi pysyy sisällä :)

[/quote]

Kirjoitin tähän ketjuun ensimmäisen kerran, joten se siitä vänkäämisestä.

Sitä kyllä ihmettelen, että kaapit, jääkaappi ja pakastin ovat ihan tyhjiä, kun tauti saapuu. Luulisi, että kaurahiutaleita, jogurttia ja jonkinlaisia hedelmiä olisi kotona aina sen verran, että toipuessaan voi aloitella vatsaystävällisestä ruosta. Ja pakastimessa ainekset vaikka minkälaiseen kiisseliin.

Olen kyllä huomannut sen, että jotkut ihmiset nauttivat sairaana saamastaan ylimääräisestä huomiosta ja avuttomuuden tunteesta. En väitä, että juuri sinä, mutta aika moni.

[/quote]

Niin vissiin. Sama vänkääjä olet. Trololollolloo... Eikö oikeasti ole muuta tekemistä..?

Opiskelijat usein elävät kädestä suuhun ja harvat nauttivat mistään huomiosta kipeänä, päinvastoin. On äärimmäisen ikävää joutua vaivaamaan muita.

[/quote]

Kirjoitanpa sitten toisen kerran tähän ketjuun.

Jos te (teitä on näköjään useampia) epäilette, että teille vastailee yksi ja sama provoilija, minkä ihmeen takia te itse jatkatte jankuttamista?

Jollei teillä muuten ole varaa pitää kotona kaurahiutaleita ja mehukeittoaineksia, mistä te saatte ne rahat, joilla joku muu käy kaupassa ostamassa teille ruokaa, kun olette liikuntakyvyttömiä?

[/quote]

Siitä samasta budjetista ne kaverin hakemat ruuat menee kun mistä ne menisi jos itse terveenä kävisi kaupassa, esim jos ruokarahat 20e neljäksi päiväksi, niin ilmoittaa sen mukaisen ostoslistan ystävälle, että pysytään kahdenkympin sisällä. Kaveri tulee kuitin ja ruokaostosten kanssa ja annetaan rahat sille.

Onko hankala käsitää ? :DD

[/quote]

Ja silti ei ole puuroaineksia ja hedelmiä kotona? Ja mitä muuten teet tässä ketjussa, kun sinulla kerran on kavereita, jotka juoksevat puolestasi kaupassa? ;)

[/quote]

Välillä ei ole kaapeissa mitään useampaan päivään ennen kuin tulee seuraavan kerran rahaa. Onneksi koulussa saa syödä.. paitsi tietysti kipeänä kun on poissa.

Ei pelkällä puurolla pitkälle pötkitä, kuten joku kirjoittikin, vatsataudin alkaessa helpottaa tekee mieli piimää, jugurttia (toisin sanoen ruokia joissa on maitohappobakteereita suoliston hyväksi)

Ei ne ystävät aina kerkeä jos ovat matkoilla, itsekin kipeänä tms. Olen yksin asuva ihminen ja aina ensisijainen lähtökohta on, että olen yksin sairastuessa, oli kyseessä sitten aivoinfarkti, noro-virus tai keuhkoputkentulehdus. Mutta mitäpä minä sinulle vänkääjä-trolli vastailen ;)

Vierailija
110/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:15"]

Tuo on kyllä totta, että sairastumalla saa huomiota. Siksi me kaikki sairastumme.

Minä pyysin ihan erityisesti, että saan yhden tappavimmista syövistä ja vielä vaikeimman mahdollisen elinsiirron. Sairausloman toivoin jatkuvan vielä monia vuosia. Eipä sitä kaikilla tällaista olekaan!

(Pyysin vielä, että minut irtisanotaan yt-neuvotteluissa sairastaessani syöpää. Sillä lailla saa vielä lisähuomioita tappavan sairauden lisäksi.)

Palstalta oppii usein niin suuria viisauksia, ettei paremmasta väliä. 

[/quote]

No nyt sait huomiota. Sait myös kaikille näytettyä kuinka väärin tahallasi käsitit tuon viestin.

Siis pitää nähdä vaivaa että voi käsittää tuon tuolla tavalla.

Siihen en näe mitään muuta syytä kuin että oikeasti haluat huomioita. Ja nautit siitä.

Vierailija
111/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:15"]

Tuo on kyllä totta, että sairastumalla saa huomiota. Siksi me kaikki sairastumme.

Minä pyysin ihan erityisesti, että saan yhden tappavimmista syövistä ja vielä vaikeimman mahdollisen elinsiirron. Sairausloman toivoin jatkuvan vielä monia vuosia. Eipä sitä kaikilla tällaista olekaan!

(Pyysin vielä, että minut irtisanotaan yt-neuvotteluissa sairastaessani syöpää. Sillä lailla saa vielä lisähuomioita tappavan sairauden lisäksi.)

Palstalta oppii usein niin suuria viisauksia, ettei paremmasta väliä. 

[/quote]

Missä on sanottu tai väitetty että tahallasi sairastuit?

Ota tästä nyt huomiota itsellesi: (huomiota, ihmetyksen sekaista epäuskoista äimänkäkenä oloa) siitä että voit kääntää asian noin. Tulee mieleen martyyri.

Vierailija
112/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:00"]Mitä vittua? Hoitaako joku aikuisia, kun ovat kipeinä kotona? En nyt puhu mistään vakavasta sairaudesta, joka tarvii hoitoa, vaan ihan niistä influenssakauden pöpöistä. [/quote] No mulle on tuonut ystävä apteekista tai ruokakaupasta kamaa, jos oon kovassa kuumeessa tai mahataudissa. Mut ei se kotiin jää mitään hoivailemaan.

[/quote]

Itselleni ei tulisi mielenkään pyyttää apua, kun olen kuumeessa. Asia ei tietenkään minulle kuulu, joten jatka samaan malliin.

[/quote]

sinä et välttämättä mene niin pahaan kuntoon kipeänä kun toiset. Itsellä astma ja hengitystietulehdukset ovat poikkeuksetta hyvin pahoja, kuume nousee lähemmäs 39, ja olo alkaa mennä sekavaksi ja houreiseksi. Ihana, että on perheenjäseniä ja ystäviä ketkä tuolloin käväisevät apteekista hakemassa buranaa, kaupasta mehukeittoa, tiedustelevat vointia, etten ole potkassut yön aikana tyhjää astmakohtaukseen :) :)

Itse myös mielelläni autan läheisiäni. Olisi todella kurjaa kuulla jälkikäteen jos joku rakas olisi ollut huonossa kunnossa kotona, eikä ole soittanut minulle kysyäkseen jeesiä ajatellen, että vaivaisi :(

Vierailija
113/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:32"]Nää, ei mua kukaan hoida. Onneksi oksennustaudit kestää päivän, pari ja sen ajaksi kotoa löytyy aina muonaa. Hätätilassa voi tilata nettiruokakaupasta.

Ja arvaa mitä ap, sulla on asiat vielä hyvin. Mieti, että tuossa tilassa joutusit vielä hoitamaan kaksi lasta, oli kauhea olo tai ei. Ja lapsillakin voi olla oksutauti, ja vaativat jatkuvaa valvontaa... Been there, done that!

Sisulla pääsee pitkälle.
[/quote]
Joo mietin kyllä että muilla voisi olla huonommin ja sitähän tässä olenkin miettinyt enemmän kuin itseäni.Selvennän nyt vieläkin, että en ole päivän oksennustautiin apua pyytänyt enkä haikaillut, mutta siinä kun oli ihan helvetin hirveä olo, niin mietin, että miten yksinäiset joilla ei oikeasti ole ketään, kestää tosi kipeinä itsekseen jos on joku kamala pitkittynyt tauti ja mistä saavat apua. Täällä on nyt monia hyviä vastauksia tullutkin. Toi apurinki on mahtava ajatus ja paljon parempi vaihtoehto pitsatakseille ja kaupan kotiinkuljetuksille, missä ei tehdä muuta kuin heitetään ruuat ovelle. Joku voi tarvita jotain muutakin pientä avustusta.

Vierailija
114/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 18:32"]Nää, ei mua kukaan hoida. Onneksi oksennustaudit kestää päivän, pari ja sen ajaksi kotoa löytyy aina muonaa. Hätätilassa voi tilata nettiruokakaupasta.

Ja arvaa mitä ap, sulla on asiat vielä hyvin. Mieti, että tuossa tilassa joutusit vielä hoitamaan kaksi lasta, oli kauhea olo tai ei. Ja lapsillakin voi olla oksutauti, ja vaativat jatkuvaa valvontaa... Been there, done that!

Sisulla pääsee pitkälle.
[/quote]
Joo mietin kyllä että muilla voisi olla huonommin ja sitähän tässä olenkin miettinyt enemmän kuin itseäni.Selvennän nyt vieläkin, että en ole päivän oksennustautiin apua pyytänyt enkä haikaillut, mutta siinä kun oli ihan helvetin hirveä olo, niin mietin, että miten yksinäiset joilla ei oikeasti ole ketään, kestää tosi kipeinä itsekseen jos on joku kamala pitkittynyt tauti ja mistä saavat apua. Täällä on nyt monia hyviä vastauksia tullutkin. Toi apurinki on mahtava ajatus ja paljon parempi vaihtoehto pitsatakseille ja kaupan kotiinkuljetuksille, missä ei tehdä muuta kuin heitetään ruuat ovelle. Joku voi tarvita jotain muutakin pientä avustusta.
[/quote]
Ap

Vierailija
115/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:00"]Mitä vittua? Hoitaako joku aikuisia, kun ovat kipeinä kotona? En nyt puhu mistään vakavasta sairaudesta, joka tarvii hoitoa, vaan ihan niistä influenssakauden pöpöistä.
[/quote]
Influenssat on todellakin vakavia sairauksia. Ne voi olla niin rajuja että niihin voi ihan perusterveetkin kuolla. Ei oo häpee pyytää siinä tilanteessa apua.

Vierailija
116/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 19:02"]

[/quote]

[/quote]

No mulle on esim. lääkäri sanonut, et max postilaatikolle, kun oon ollut tosi kipeä. Mut sä varmaan haluut leikkiä marttyyriä sairaalavuoteessa?

Vierailija
117/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan. Tosin aina kun olen kipeä rupean miettimään töitä kotona ja ravaan työpaikalla. Näin siinä käy kun työ on elämä ja rakkaus.
(Ja ei, ennen kuin kukaan valittaa siitä että tartutan työtoverit, kukaan ei ole koskaan tullut kipeäksi samaan aikaan kuin minä).

Vierailija
118/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein hätätilassa saisin varmasti ystäväni tai vanhempani käymään kaupassa puolestani, kuskaamaan sairaalaan yms. mutta muuten toki sairastaisin yksin. Vakavassa pitkäaikaissairaudessa uskoisin vanhempieni auttavan kaikin tavoin.

Mutta täytyy todeta, että luojan kiitos en ole rinnalleni kelpuuttanut mitään patalaiskaa ukonnahjusta, joka ei veisi minua kauppaan, tekisi perheemme ruokaostoksia, hoitaisi lapsia tai toisi edes vesilasillista. Pesettekö te miehenne pyllynkin ja niistätte nenän, kun he eivät ilmeisesti evääkään osaa itse räpäyttää?

Vierailija
119/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:06"]Ei kukaan. Tosin aina kun olen kipeä rupean miettimään töitä kotona ja ravaan työpaikalla. Näin siinä käy kun työ on elämä ja rakkaus.
(Ja ei, ennen kuin kukaan valittaa siitä että tartutan työtoverit, kukaan ei ole koskaan tullut kipeäksi samaan aikaan kuin minä).
[/quote]
Et kyllä tosi kipeä edes ole ollutkaan jos töihin jaksat.

Vierailija
120/142 |
09.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:20"][quote author="Vierailija" time="09.07.2015 klo 20:06"]Ei kukaan. Tosin aina kun olen kipeä rupean miettimään töitä kotona ja ravaan työpaikalla. Näin siinä käy kun työ on elämä ja rakkaus.
[/quote]
Et kyllä tosi kipeä edes ole ollutkaan jos töihin jaksat.
[/quote]

Oi kyllä olen ollut kovassa kuumeessa. Ja kun minua aikoinaan ammuttiin, menin heti töihin vaikka olisi pitänyt olla kotona lepäämässä. Tunnen suurta intohimoa työtäni kohtaan, enkä luovu siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän kolme