Rehellinen kysymys, syötkö päivittäin 500 g kasviksia?
Itse myönnän että ihan joka päivä tuo 500 g ei toteudu, esimerkiksi viikonloppuisin. Pientä petrattavaa siis olisi. N32
Kommentit (992)
Jo toista päivää on syöty pihvejä.
Tuskin edes viikossa tulee puolta kiloa.
Useimmiten.
Noudatan vhh-ruokavaliota.
Lounas ja päivällinen on proteiinin lähde (liha tai kala) + uunikasviksia, nam.
Riisiä, pastaa ja perunaa syön todella harvoin. Olen korvannut ne kasviksilla. Kasvikset uunin kautta, vähän mausteita ja oliiviöljyä päälle, nam.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tänään olen syönyt mustikoita, satsuman, 2 kasvistäytteistä wrapia, marja-banaani-smoothien ja persimonin. Illalla vielä salaatti.
Mua odottelee ruokajonon nahistunut salaatti, kilo porkkanoita, perunoita ja kaksi sipulia. Nannaa! eiköhän tosta se maaginen 500g tule täyteen.
En säännöllisesti, mutta tänään oli minun mittapuussa hyvä kasvishedelmämarjapäivä:
Söin parsakaalta, pari punasipulia, porkkanan, paprikaa, salaatinlehtiä, puolukoita, kiivin.
Kasvissyöjänä melkein väkisin useimmiten tuo täyttyy. Pari hedelmää välipaloina ja tuorevihanneksia vaikkapa leivällä plus linssipata, juuressosekeitto tai se kuuluisa ruokaisa salaatti esim jo täyttävät tuon 500 g iisisti.
Tässä syömiset yhdeltä päivältä, jolloin tuli yli 530 grammaa kasviksia vedettyä napaan( katkarapu-ricottapastassa oli kesäkurpitsaa, jonka tarkkaa määrää en tiennyt). Ihan vaan yhtenä esimerkkinä ruokavaliosta, johon kuuluu se puoli kiloa kasviksia.
Aamupala:
Porkkana 33g
Pikapuuro 19g
Soijamaito 131g
Maapähkinävoi 16g
Proteiinijauhe 27g
Yht. 321 kcal
Ateria 2:
Katkarapu-ricottapasta
Parmesaani
Yht. 342 kcal
Ateria 3:
Kananmuna x 2 +voi
Omena 157g
Muffinssi
Maapähkinävoi 5g
Yhteensä 412 kcal
Ateria 4:
Smootie, jossa:
Banaani 101g
Maitorahka
Rypsiöljyä
Mango 60g
Marjamix 25g
Soijamaito 134g
Yhteensä 374 kcal
Ateria 5:
Chia 23g
Soijamaito 147g
Banaani 90g
Yhteensä 233 kcal
Kaikkiaan 1683 kcal ja yli 530g vihanneksia, hedelmiä ja marjoja
Koko kilo lienee lähempänä, jos mukaan lasketaan kaikki kasvikunnan tuotteet viljasta lähtien. Jaa, ei taida kilo riittääkään!
Kasvissyöjänainen, 167/60
Ei ihan aina kotona täyty. Jos käyn töissä tai muuten ravintolalounaalla niin otan salaattia kyllä reilusti. Kotona ei aina tule ostettua niin paljon salaattitarpeita tai pilkottua niitä valmiiksi. Mutta usein kuitenkin täyttyy. Aamulla juon vihersmoothien ja se auttaa jo paljon tavoitteessa.
Kasvissyöjänä uskon, että saan 500 g tulee täyteen. Syön marjoja, eri hedelmiä, aivan joka päivä. Niistä voi kertyä jo kaikki 500g. Talvella syön vähemmän salaatinlehtiä. Kesällä syön paljon. Syön porkkanaa raakana ympäri vuoden. Samoin paprikaa ja tomaattia. Kurkkuakin menee kesäisin enemmän, talvella vähemmän. Kesäisin syön todella runsaita määriä luomuvesimelonia.
Aivan varmasti syön. Ateriani koostuu höyrystetyistä kasviksista ja laadukkaasta proteiinista. Aamiainen ja välipalat, pelkkiä hedelmiä. Camelina öljyä ja kalanmaksaöljyä. En syö riisiä tai makaronia.
Haetaanko nyt siis rehellistä kysymystä vai rehellistä vastausta?
Vierailija kirjoitti:
en syö kun joinain päivinä en syö mitään
En syö lainkaan kasviksia enkä hedelmiä. Olen 70-v ja terve. Purkista syön C- ja D-vitamiiniä sekä kalkkia. B12- vitamiiniä pistetään 8 viikon välein. Kaikki vitamiiniarvot nyt kunnossa.
Syön siinä mielessä vähähiilarisesti, että oon jättänyt arkisyömisestä kokonaan pois leivän, perunan, pastan, riisin. Koska kasvikset on näitä vähäkalorisempia, yli puoli kiloa tulee todella helposti. Esim jos mulla olis perunaa lisäkkeenä 100g, niin kukkakaalia on 200g yhdellä aterialla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en syö kun joinain päivinä en syö mitään
En syö lainkaan kasviksia enkä hedelmiä. Olen 70-v ja terve. Purkista syön C- ja D-vitamiiniä sekä kalkkia. B12- vitamiiniä pistetään 8 viikon välein. Kaikki vitamiiniarvot nyt kunnossa.
Miksi pistetään? Oletko siis sittenkään terve?
Syön. Sen sijaan tuskin yllän 30 erilaista kasvista viikossa -tavoitteeseen. Oikeastaan pitäisikin kirjata muutama viikko kaikki ja tarkistaa kuinka vajaaksi jää vai jääkö.
Vierailija kirjoitti:
Tässä syömiset yhdeltä päivältä, jolloin tuli yli 530 grammaa kasviksia vedettyä napaan( katkarapu-ricottapastassa oli kesäkurpitsaa, jonka tarkkaa määrää en tiennyt). Ihan vaan yhtenä esimerkkinä ruokavaliosta, johon kuuluu se puoli kiloa kasviksia.
Aamupala:
Porkkana 33g
Pikapuuro 19g
Soijamaito 131g
Maapähkinävoi 16g
Proteiinijauhe 27g
Yht. 321 kcalAteria 2:
Katkarapu-ricottapasta
Parmesaani
Yht. 342 kcalAteria 3:
Kananmuna x 2 +voi
Omena 157g
Muffinssi
Maapähkinävoi 5g
Yhteensä 412 kcalAteria 4:
Smootie, jossa:
Banaani 101g
Maitorahka
Rypsiöljyä
Mango 60g
Marjamix 25g
Soijamaito 134g
Yhteensä 374 kcalAteria 5:
Chia 23g
Soijamaito 147g
Banaani 90g
Yhteensä 233 kcalKaikkiaan 1683 kcal ja yli 530g vihanneksia, hedelmiä ja marjoja
Aika vähissä ne vihannekset; yksi porkkana. Loppu kasvisosasto koostui makeista hedelmistä ja marjoista. Sokerihimo näyttää vaivaavan.
Kasvissyöjät näyttävät kyllä todella vajukeilta: Minä syön parsakaalia, sit minä syön puolukkaa, sit minä syön herneitä, sit minä syön chiaa, sit minä syön banaania jne.
Kyllä syön. Syön vegaanisesti eli syön jokaisella aterialla kasviksia tai marjoja (hedelmiä syön harvoin), myös aamiaisella ja iltapalalla.