Rehellinen kysymys, syötkö päivittäin 500 g kasviksia?
Itse myönnän että ihan joka päivä tuo 500 g ei toteudu, esimerkiksi viikonloppuisin. Pientä petrattavaa siis olisi. N32
Kommentit (992)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasmallien kehittäjillä on ollut alun perin se ajatus, että kun puolet ruokalautasesta täyttää kasviksilla, lautaselle ei mahdu ihan tolkutonta määrää muuta ruokaa. Jos muun ruoan kuin kasvisten määrä pysyy sopivana, kasvikset voi ihan mainiosti syödä omalta lautaseltaan. Jos taas ruokamäärät kasvavat huomaamatta liian suuriksi, lautasmalli eli se, että puolet ruokalautasesta täytetään kasviksilla, auttaa pitämään aterian annoskoon ja energiamäärän sopivina.
Ja paskat. Kikkailuilla ei annoskokoja hallita, vaan hyvällä ruualla.
Tutustu tieteellisiin tutkimuksiin ja lihavuustutkijoiden julkaisuihin, ennen kuin kirjoitat tuollaisia kommentteja.
Sulla ne tutkimukset on jäänyt tutustumatta.
No, tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että lautasen koolla on vaikutusta ihmisen syömään ruokamäärään. Pienellä lautasella annos näyttää suuremmalta, joten ruokaa otetaan ja syödään vähemmän.
Valitettavasti minä ainakin syön hyvää ruokaa enemmän kuin pahaa ruokaa. Jos pelkällä ruuan maulla laihduttaisi, niin olisi se karmeaa.
Ruuan koostumus vaikuttaa annoskokoon, ei suinkaan maku.
Pistäpäs edes yksi tutkimus tuota väitettäsi todistamaan, olet niin varma, että asia on tutkittu.
Laitoit sitten uutisartikkelin. :D:D:D
Joo laitoin, koska tuosta nyt kuitenkin näkee, että asiaa on tutkittu. Sun väitteillä ei ole vielä mitään todellisuuspohjaa. Laitappa muutama tutkimusartikkeli, joissa on esitetty väitteesi tueksi edes jotain todistusaineistoia.
Jos hedelmätkin lasketaan niin syön.
En syö. Olen kotitalousopettaja.
Syön mangoa ja kiiviä paljon muuten käytän pakaste wok kasviksia joskus ruuan seasssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasmallien kehittäjillä on ollut alun perin se ajatus, että kun puolet ruokalautasesta täyttää kasviksilla, lautaselle ei mahdu ihan tolkutonta määrää muuta ruokaa. Jos muun ruoan kuin kasvisten määrä pysyy sopivana, kasvikset voi ihan mainiosti syödä omalta lautaseltaan. Jos taas ruokamäärät kasvavat huomaamatta liian suuriksi, lautasmalli eli se, että puolet ruokalautasesta täytetään kasviksilla, auttaa pitämään aterian annoskoon ja energiamäärän sopivina.
Tutustu tieteellisiin tutkimuksiin ja lihavuustutkijoiden julkaisuihin, ennen kuin kirjoitat tuollaisia kommentteja.
No, tutkimuksissa on kuitenkin todettu, että lautasen koolla on vaikutusta ihmisen syömään ruokamäärään. Pienellä lautasella annos näyttää suuremmalta, joten ruokaa otetaan ja syödään vähemmän.
Valitettavasti minä ainakin syön hyvää ruokaa enemmän kuin pahaa ruokaa. Jos pelkällä ruuan maulla laihduttaisi, niin olisi se karmeaa.
Pistäpäs edes yksi tutkimus tuota väitettäsi todistamaan, olet niin varma, että asia on tutkittu.
Joo laitoin, koska tuosta nyt kuitenkin näkee, että asiaa on tutkittu. Sun väitteillä ei ole vielä mitään todellisuuspohjaa. Laitappa muutama tutkimusartikkeli, joissa on esitetty väitteesi tueksi edes jotain todistusaineistoia.
Joo, näkee, että on tutkittu. Sehän sulle riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaan hedelmien sijasta lantunpaloja ja porkkanaa. Lanttu voittaa C-vitamiinissa mennen tullen mangot sun muut. Vierashedelmät aiheuttavat myös allergiaoireita monille, ja kuorissa voi olla jäämiä torjunta-aineista. Suomalaisia marjoja voi kerätä pakastimeen kesällä: ovat ilmaisia ja hyviä. Tyrniä voi ostaa kaupastakin: pari marjaa tuo jo enemmän vitamiinia kuin ulkomaiset hedelmät.
kuka muka syö lanttua, hyi
Kokeilin Valion nettisivuilta löytyvää lanttukuutioiden ohjetta. Niistä tuli ihan järjettömän hyviä, vaikka minäkin olin kuvitellut, etten pidä lantusta.
Vierailija kirjoitti:
Kasviksissa on lihaan verrattuna hyvin vähän kaikkea. Ihan muutamaa hivenainetta niistä saa paremmin ja käytännössä c-vitamiini on ainoa, jota lihasta ei saa tarpeeksi. C-vitamiinia kuitenkin saa helposti syömättä kasviksia, koska sitä käytetään hapettumisenestoaineena monissa ruuissa ja mm. HK:n sinisessä sitä on enemmän kuin appelsiinissa.
Alapeukuttajat voivat etsiä nämä faktat googlella ja finelistä.
En tiennytkään, että lihasta saa myös kuituja. Sen tärkeys kun tuppaa unohtumaan aina, ja viimeistään palautuu mieleen kun on epäilys paksusuolensyövästä.
Ja sitten pari linkkiä tutkimusartikkeleihin, koska Ylen uutinen ei kelvannut ehhehe-tyypille.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&…
Kilo porkkanoita maksaa 2 euroa. Iso keräkaali 3 euroa 80 snt. 12 perunaa 87 senttiä. Sipulitkin melkein ilmaisia. Nolottaa tuottajien puolesta, jotka saavat tuskin mitään. Ruoka on liian halpaa. Minä muuten syön lanttua ja hunajaa päälle = tosi hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitappa sitten sinä esille tutkimusartikkeleita siitä, että käytetyllä lautasella ei ole lainkaan vaikutusta aterialla syötyyn ruokamäärään, koska olet niin varma asiastasi.
Minun väitteilläni ON todellisuuspohjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten pari linkkiä tutkimusartikkeleihin, koska Ylen uutinen ei kelvannut ehhehe-tyypille.
Artikkeleita, mutta ei tutkimuksia.
Älä viitsi jatkaa, et näköjään asiaa tajua. Sun linkittämät artikkelit on artikkeleita, ei tutkimuksia.
Joskus syön, joskun en. Vaihtelee. Eniten syön hedelmiä, suippopaprikaa ja miniluumutomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No laitappa sitten sinä esille tutkimusartikkeleita siitä, että käytetyllä lautasella ei ole lainkaan vaikutusta aterialla syötyyn ruokamäärään, koska olet niin varma asiastasi.
Minun väitteilläni ON todellisuuspohjaa.
Mitä todellisuuspohjaa sulla on?
Tutkimusartikkelit on vain artikkeleita, ei tutkimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkomaan hedelmien sijasta lantunpaloja ja porkkanaa. Lanttu voittaa C-vitamiinissa mennen tullen mangot sun muut. Vierashedelmät aiheuttavat myös allergiaoireita monille, ja kuorissa voi olla jäämiä torjunta-aineista. Suomalaisia marjoja voi kerätä pakastimeen kesällä: ovat ilmaisia ja hyviä. Tyrniä voi ostaa kaupastakin: pari marjaa tuo jo enemmän vitamiinia kuin ulkomaiset hedelmät.
kuka muka syö lanttua, hyi
Kokeilin Valion nettisivuilta löytyvää lanttukuutioiden ohjetta. Niistä tuli ihan järjettömän hyviä, vaikka minäkin olin kuvitellut, etten pidä lantusta.
Ja lanttusoseesta saa superhelppja, superhyviä lantturieskoja! Tuoreina voin tai oivariinin kanssa, nam!
On sitten tutkittu tai ei, mutta kyllä sokeria syömällä nälkä vain lisääntyy. Rasvaa kun syö, niin ruokamäärä pysyy kohtuullisena.
Mutta tapelkaa edelleenkin, onhan se viihdyttävää =)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi jatkaa, et näköjään asiaa tajua. Sun linkittämät artikkelit on artikkeleita, ei tutkimuksia.
Hetkinen. Tutkimustulokset julkaistaan artikkeleina - mitä ihmettä sinä oikein haluat, jos et tieteellisiä artikkeleita tehdyistä tutkimuksista? En minä voi sinulle reaaliaikaista tutkimusdataa tuottaa, kun palstakin menee kiinni reilun tunnin päästä - ja miten sitä dataa sitten analysoisit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hetkinen. Tutkimustulokset julkaistaan artikkeleina - mitä ihmettä sinä oikein haluat, jos et tieteellisiä artikkeleita tehdyistä tutkimuksista? En minä voi sinulle reaaliaikaista tutkimusdataa tuottaa, kun palstakin menee kiinni reilun tunnin päästä - ja miten sitä dataa sitten analysoisit?
Joo, tutkimustulokset julkaistaan artikkeleina. Ne eivät kuitenkaan kerro, mitä ja miten on tutkittu. Eikä maksajaa eikä tilaajaa. Sulla on vielä paljon opittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, tutkimustulokset julkaistaan artikkeleina. Ne eivät kuitenkaan kerro, mitä ja miten on tutkittu. Eikä maksajaa eikä tilaajaa. Sulla on vielä paljon opittavaa.
Onhan se kiva, että tutkimusinsinöörille kerrot, että mulla on paljon opittavaa tilaustutkimuksista :-D :-D :-D :-D Kun olen elantoni tienannut jo ennen valmistumistakin ulkopuolisella tutkimusrahoituksella.
Oliskohan kuitenkin sinulla jotain opittavaa vielä? Et tainnut sanaakaan noista kahdesta artikkelista lukea. Joo, mä ymmärrän, englanti on vaikea kieli, etenkin tieteellisissä artikkeleissa käytetty. Siellä on paljon vaikeita sanoja, ja monimutkaisia virkkeitä. Joissain saattaa olla jopa kuvaajia ja taulukoita!
Ja lääketeollisuutta.