Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rehellinen kysymys, syötkö päivittäin 500 g kasviksia?

Vierailija
22.02.2022 |

Itse myönnän että ihan joka päivä tuo 500 g ei toteudu, esimerkiksi viikonloppuisin. Pientä petrattavaa siis olisi. N32

Kommentit (992)

Vierailija
221/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kasvissyöjä jo 23v N kirjoitti:

Helposti, minulla tulee varmaan kilo päivässä. Mitä sekasyöjät oikein mättää kitusiinsa jos ei 500g kasviksia tule syötyä päivässä?! Eihän siihen tarvita kuin muutama peruna ja vaikka pussillinen pakastevihanneksia niin sitten on jo saantisuostitus täynnä.

Perunaa ei lasketa tuohon kasvismäärään, vaikka se juures onkin.

Nytpä lasketaan.

Pihvi nakkipedillä on mun lempi kasvisruoka.

Vierailija
222/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvis on yleiskäsite, ja sillä tarkoitetaan tässä yhteydessä eli päivittäisen 500 gramman käyttösuosituksen yhteydessä sekä hedelmiä, marjoja, vihanneksia että juureksia perunoita ja bataatteja lukuun ottamatta, joita ei lasketa mukaan siihen puoleen kiloon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
224/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdotonta, koska en syö joka päivä 500g ylipäätään. 

On myöskin turha syödä liikaa vain siksi että söisi kasviksia. Eli jos ruokana on makkarakastiketta ja muusia, ja toisena ruokana makaronilaatikkoa, niin siihen lisäämällä lisätyt kasvit vain suurentavat turhaan ruokamäärää-

Mun makkarakastikkeeseen tulee sipulia, tomaattisosetta ja tomaattimurskaa ja makaroonilaatikkoon reilusti porkkanaraastetta ja sipulia, koska sellaisina ne maistuu paremmalta. 

Kasviksia kannattaa syödä niiden sisältämien suojaravintoaineiden takia, vaikka niistä tulisikin ylimääräisiä kaloreita. Käytänössä näin harvemmin käy, kun lisäät vaikka siihen makkarakastikkeeseen kasviksia, syöt sitä määrällisesti ehkä enemmän, mutta kaloreita jopa vähemmän. Kasvisten syöminen ehkäisee sairauksia. On ihan naurettavaa jättävänsä lautaselta pois kasvikset ja vähentää ateriasta 50-100 kcal. 

Aika naurettavaa ottaa esimerkiksai joku jauhokastike, joka on tyhjiä kaloreita.

Vierailija
225/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaan väliin pari linkkiä selventämään keskustelua

https://sydan.fi/fakta/kasvikset-ovat-yksi-terveellisen-ruokavalion-kul…

https://www.ruokavirasto.fi/teemat/terveytta-edistava-ruokavalio/ravits…

Millähän tavalla nuo lähteesi selventävät asiaa?

Vierailija
226/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei liity mitenkään aloitukseen. Mite tämä muka selventää keskustelua? Se selventää, jos vastataan syökö 500 g kasviksia vai ei. Itse syön lähinnä jos karppaan, koska en silloin syö perunaa, pastoja, leipiä yms tavaraa.

Vierailija
227/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millähän tavalla nuo lähteesi selventävät asiaa?

Täällä nyt keskusteltu siitä mikä on kasvis, miksi niitä pitäisi syödä, kuinka arvioida syötyjen kasvisten määrä ym peruskouluaihetta. 

Vierailija
228/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti, minulla tulee varmaan kilo päivässä. Mitä sekasyöjät oikein mättää kitusiinsa jos ei 500g kasviksia tule syötyä päivässä?! Eihän siihen tarvita kuin muutama peruna ja vaikka pussillinen pakastevihanneksia niin sitten on jo saantisuostitus täynnä.

Nytpä lasketaan.

Ja jossain päin maailma se lasketaan. Eikö siinä Jamie Oliverin ohjelmassa missä se pisti kouluruokailua terveellisemmäksi koulu itse lisännyt ranskalaiset perunat listalle kun ei tullut kasviksia muuten tarpeeksi. Puoli lautasellista niitä niin kiintiö täynnä. 

Vierailija
229/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myöskin turha syödä liikaa vain siksi että söisi kasviksia. Eli jos ruokana on makkarakastiketta ja muusia, ja toisena ruokana makaronilaatikkoa, niin siihen lisäämällä lisätyt kasvit vain suurentavat turhaan ruokamäärää-

Mun makkarakastikkeeseen tulee sipulia, tomaattisosetta ja tomaattimurskaa ja makaroonilaatikkoon reilusti porkkanaraastetta ja sipulia, koska sellaisina ne maistuu paremmalta. 

Kasviksia kannattaa syödä niiden sisältämien suojaravintoaineiden takia, vaikka niistä tulisikin ylimääräisiä kaloreita. Käytänössä näin harvemmin käy, kun lisäät vaikka siihen makkarakastikkeeseen kasviksia, syöt sitä määrällisesti ehkä enemmän, mutta kaloreita jopa vähemmän. Kasvisten syöminen ehkäisee sairauksia. On ihan naurettavaa jättävänsä lautaselta pois kasvikset ja vähentää ateriasta 50-100 kcal. 

Aika naurettavaa ottaa esimerkiksai joku jauhokastike, joka on tyhjiä kaloreita.

Se oli alkuperäisen kommentoijan esimerkki. Olen samaa mieltä siitä, että on koomista puhua liikaa syömisen varomisesta ja käyttää esimerkkinä makkarakastiketta. Pari senttiä vähemmän makkaraa niin vastaavalla kalorimäärällä syö jo paljon kasviksia. 

Vierailija
230/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nytpä lasketaan.

Ja jossain päin maailma se lasketaan. Eikö siinä Jamie Oliverin ohjelmassa missä se pisti kouluruokailua terveellisemmäksi koulu itse lisännyt ranskalaiset perunat listalle kun ei tullut kasviksia muuten tarpeeksi. Puoli lautasellista niitä niin kiintiö täynnä. 

Tämä siis tapahtui jenkkilässä.

Vierailija
232/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali päivä:

100 g pinaattia

150 g mustikkaa

200 g lehtikaalia

150 g romainesalaattia

50 g vesikrassia

100 g mangoa

200 g selleriä

300 g omenaa

300 g kukkakaalia

50 g inkivääriä

50 g persiljaa

= 1,6 kg kasviksia, minkä lisäksi pähkinöitä, siemeniä, kalaa, kanaa jne.

Kertoisitko mitä ruokia teit noista? 

Kiva, että löysin vielä tämän ketjun. Vastaan tässä kaikille kyselijöille samalla kertaa.

Näistä syntyy viisi raakaruoka-ateriaa: kaksi kannullista smoothieta (proteiinilisillä) sekä kukkakaalivuoka (johon hampunsiemeniä, auringonkukansiemeniä, oliiviöljyä, tamaria, ravintohiivaa ja yrttejä).

En syö samoja aineksia joka päivä. Kasviksiahan on ihan loputon määrä. Tänään syön/olen syönyt porkkanaa, lanttua, palsternakkaa, nauriita, vihersmoothien, banaani-mantelivoismoothien, persimoneja, vesimelonia ja itusalaatin.

50 g persiljaa on noin ruukullinen. Itse viljeltynä pakastimesta se on ilmaista. 50 g inkivääriä on ihan normaali päivä-annos pari kertaa viikossa.

Listani kasvikset ovat pääasiassa luomua ja maksavat noin 10-15 euroa kaupasta riippuen. Maksan itse vain puolet tästä, koska kasvatan ja pakastan mahdollisimman paljon. Ruokakuluni kaiken kaikkiaan ovat vuodesta toiseen noin 10 euroa/päivä.

Vierailija
233/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön ja ylikin. Mulla on aima kotona brokkolia, tomaattia, sokerittomia marjamehuja ja banaaneja, niitä syön plus esimerkiksi omenaa, paprikaa, pähkinöitä, kaalta, sipulia, valkosipulia ja porkkanaa. Helppo tapa syödä vihanneksia, kun napsii päivän mittaan. Tykkään vihanneksista ja kasviksista.

Jee:) Hauska kerrankin nähdä tämmöinen kommentti. Sama täällä.

Vierailija
234/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työtä ei tuskaa tuon määrän kanssa. Johan pelkkiä viinirypäleitä kuluu tuo puolen kiloa. Siihen päälle perunat ja muut rehut sekä leivät ja pullat, niin varmaan useampi kilo tulee.

Vierailija
235/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaan suositus että vihannekset menis kaupaas, eikä ole mitään tieteellistä pohjaa että pitäis niin paljon syödä.  Riittää että  syö vanhan opetuksen mukaan  omenan päivässä koska se pitää lääkärin loitolla. Mitä järkeä enempää vetää rehuja.. Ehkä joskus joku salaatti.

Vierailija
236/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En. Eihän sitä jaksa syödä oikeaa ruokaa, jos täyttää vatsansa kasviksilla.

”Oikea ruoka” on käsite, joka on tehnyt paljon hallaa. Oikeaa ruokaahan voi olla esim makaroni, lihaliemikastike jauhosuurusteella, ja läskisoosi. Oikeaa ruokaa tuota noin…

Vierailija
237/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki eivät elä elämää jossa he tekevät itse kaikki ruuat mitä syövät. On olemassa ammatteja joissa syödään sitä mitä töissä tarjotaan. Ei kaikki makaa kotona ruokaa tekemässä. 

Ei ole mikään ihme että porukka lihoo, kun koko ajan käsketään syödä enemmän. Jos on syönyt jo kalorinsa täyteen makkarakastiketta ja makaronilaatikkoa sekä leipää, on sulee idioottimaisuutta vetää illalla kotiin tullessa vielä 500g kasviksia.

Vierailija
238/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. On aika kalliita.

Vierailija
239/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään suositellaan panostamaan monipuolisuuteen eli syömään vähintään 25 erilaista kasvista viikossa.

Kuka näin suosittelee ja miksi?

Tämä on uusien tutkimusten mukaan hyvä tapa tukea hyvien suolistomikrobien toimintaa. Ei siis riitä, että syö joka päivä kurkkua, tomaattia ja banaania. Pitäisi olla laaja kattaus monipuolisesti erivärisiä vihanneksia, marjoja, hedelmiä, pähkinöitä, viljoja jne. Muistaakseni joku tutkimus suositti, että mieluiten vähintään 8 eri kasvikunnan tuotetta päivässä ja viikossa sitten hyvinkin saisi olla tuo 25 eri sorttia. 

Mutta monelle tämä varmasti on kova paikka. Joku ei ehkä eläissään ole maistanut noin montaa eri kasvista. Itselleen kannattaa olla armollinen. Kaikki on kotiinpäin. 

Suositukset kyllä keksittiin toisen maailmansodan aikana, kun oli kova ruokapula. Silloin kansoja valistettiin, että kasvikset ovat hyvästä. Asiaa ei tutkittu, mutta nykyään on tutkittu. Tulos oli, että kasvikset eivät ole sen kummempaa ruokaa kuin pasta tai peruna. Jos haluaa hivenaineet ja vitamiinit vähillä kaloreilla, niin liha ja kala, sekä muna ovat parhaat. Ovat myös edullisinta ravintoa hyöty-hintasuhteeltaan.

Vierailija
240/992 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En. Eihän sitä jaksa syödä oikeaa ruokaa, jos täyttää vatsansa kasviksilla.

”Oikea ruoka” on käsite, joka on tehnyt paljon hallaa. Oikeaa ruokaahan voi olla esim makaroni, lihaliemikastike jauhosuurusteella, ja läskisoosi. Oikeaa ruokaa tuota noin…

Oikea ruoka tarkoittaa ruokailua, ei välipalaa ja snäksejä. Eli ateriaa jossa on aterian ainekset, ehkä kastike, liskuke, salaatti, ruokajuoma jne. Ihmiset jotka eivät syö kunnon ruokaa ovat näpsijöitä ja laihistelijoita, jotka syövät (tai siis lähinnä juovat) ruokansa erilaisina mehusteina ja pirtelöinä, ehkä näpsivät vähän pähkinää ja rusinaa välillä, väliin mandariini sitten taasen omena. Joku proteiinipatukka johonkin väliin, latte ja mehu ja maustevesi, johonkin väliin teekupponen.

Näillä ^ on yleensä painonhallinnan kanssa ongelmia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kolme