Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisin pitäisi voida jättää pikkurikoksia tutkimatta, sanoo kokenut poliisi Jari Koski

Vierailija
22.02.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12322442

Tuossa halutaan laillistaa "pikku"rikokset. Jos esim. poliisi lopettaa kokonaan pyörävarkauksien tutkimisen niin se käytännössä laillistaa pyörävarkaudet.

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
23.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne ole tutkineet yksityishenkilöön tai pienyritykseen kohdistuneita omaisuusrikoksia tai vahingontekoja enää ainakaan kolmeenkymmeneen (30) vuoteen. 

Olen tehnyt tuona aikana toistakymmentä rikosilmoitusta, tai sanotaan että tuon ajan jakson viidentoista ensimmäisen vuoden aikana, sen jälkeen en ole vaivautunut vaan olen hoitanut asiat ihan itse.

Mikään noista rikosilmoituksista ei ole johtanut yhtään mihinkään. Parhaimmillaan minulta on kysytty haluanko oikeasti tehdä asiasta rikosilmoituksen.

Samaan aikaan olen kuitenkin saanut poliisipartiolta ihan livenä sakot 10 kilometrin ylinopeudesta aurinkoisena kesäpäivänä valtatien suoralla, jossa oli näkyvyyttä eteen ja taakse yli kilometrin verran, eikä ketään muuta liikenteessä kuin minä ja se poliisi siellä puskassa.

En myöskään ilmoita enää yhtään mistään minkä näen poliisille, jos se ei suoranaisesti minua koske enkä sittenkään jos pystyn asian omatoimisesti hoitamaan; yleensä pystyn.

Vierailija
122/123 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään tuntuu olevan monin paikoin pyörävarkaudet käytännössä sallittuja koska poliisi ei vaivaudu tutkimaan niitä ja syy on tietysti heidän mukaan aina rikoksen uhrin. Ilmeisesti katalysaattori- ja bensatankkivarkaudet tulisi kyseisen poliisin mielestä lähtökohtaisesti menemään samaan Ö-mappiin jos uhrilla ei ole valmiina todisteita tekijästä. Oli siit'kin uutisen mukaan vain iloinen kun poliisi ei tutkinut asiaa kun hänen veneestään vietiin bensatankki.

Tietysti ymmärrän sen realiteetin että kaikkien rikosten selvittäminen on lähes mahdotonta ja ensisijaisesti vakavimpiin rikoksiin pitää ainakin varata resursseja, mutta ei sitä prioriteettilistaa pidä julkistaa koko kansalle jos ei haluta että ne rikokset lähtevät jyrkkään kasvuun.

Se on ollut yleisesti tiedossa jo ainakin 20 vuotta että pieniä rikoksia ei erityisesti tutkita. Tuo poliisi nyt sanoi sen julkisesti. Jos jostakin niin uhrittomista rikoksista voi ensimmäisenä tinkiä. Siitä ei ole haittaa kenellekkään.

Miksi siis edelleen jotain piratismia tutkitaan?

Miksi poliisi laittaa satoja tai tuhansia tunteja tutkiessaan sitä että joku lataa elokuvia nettiin mutta ei tutki kun jonkun kotiin murtaudutaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
06.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poliisit valittaa resurssipulaa ja eivät halua luopua käyttörikos nimikkeestä. Aika ristiriitaista kun se olisi helpoin tapa vähentää poliisien turhaa työtä. Ei kukaan ala käyttämään vain siksi ettei se olisi enää rikos. Toisaalta ne jotka käyttää ei välitä siitä että käyttö on rikos. Taviksen elämään muutos ei vaikuttaisi mitenkään haitallisesti. 

Käyttörikoksia on vuodessa yli 20 000. Laskin tuon tasaluvun mukaan niin se on 54,7 rikosta joka ikinen päivä. Jos niitä ei pidettäisi rikoksina niin ehkä poliisi ehtisi tutkimaan pyörävarkauksiakin.  Ainakin ehtisi paljon muuta kun noin 55 rikosta päivittäin vähemmän. 

Käyttörikoksen tutkintaan kuulustelu ja kotietsintä menee useita tunteja. Siinä on minimissään yksi partio kiinni useita tunteja pikku jutussa. Tuo kertaa 20 000 niin alkaa jo huimata se työtuntien määrä. Eihän tuossa ole mitään järkeä.

Ei näitä asioita järjellä hoideta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä