Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!

Vierailija
07.07.2015 |

Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".

Kommentit (354)

Vierailija
341/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:36"]

Yliopisto on korkeakoulu. Korkeakoulu taas on eri asia kuin koulu. Vähän sama kuin leikkiauto on eri asia kuin auto tai tekotukka eri asia kuin tukka.

[/quote]

Mikä sun mielestä on koulu?

Wikipedia kertoo mm. näin: "Koulut voidaan toisaalta jakaa niiden tarkoituksen mukaan perustaitoja tarjoaviksi, yleissivistäviksi, ammatillisiksi, erikoissivistäviksi tai tieteellisiksi."

Vierailija
342/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan käsittämätön keskustelu? :O Mitä se koulu-sana sitten tarkoittaa, jos ei sitä oppilaitosta, jossa saa koulutusta. Minä ainakin olen tällä hetkellä yliopistossa suorittamassa ylempää korkeaKOULUtutkintoa. Miksi ihmeessä yliopisto ei olisi koulu? Mitäs nämä tämänkin palstan akateemisesti koulutetut henkilöt ovat? Eikö yliopistosta saakaan enää koulutusta? Jos työhaastattelussa kysytään koulutusta, jätetäänkö yliopisto-opinnot mainitsematta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto on korkeakoulu. Korkeakoulu taas on eri asia kuin koulu. Vähän sama kuin leikkiauto on eri asia kuin auto tai tekotukka eri asia kuin tukka.

[/quote]

Kun ei ole olemassa sellaista koulua jonka nimi olisi ihan virallisesti "koulu". Se on yläkäsite. Puhekielessä taas puheena oleva oppilaitos josta sekä puhuja että kuuntelija tietävät yleensä jo asiayhteydestä mitä tiettyä koulua tarkoitetaan.

Vierailija
344/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:33"]

Minä puhun yliopistosta kouluna, vanhempien mielestä se on outoa, "sehän on YLIOPISTO missä sä opiskelet." Taitaa olla siis aika uusi juttu, tai sitten vanhempieni kohdalla vaikuttaa se että eivät itse ole korkeakoulua käyneet ja heistä yliopisto on jotenkin hieno, arvostettu laitos.

[/quote]

Joo, ennen yliopiston käyneet olivat "herroja" ja hienot virat sun muut tuli yliopiston käyneille automaattisesti. Nykyää maisterit taistelevat työpaikoista ihan samalla tavalla kuin muutkin ja osaaminen ratkaisee enemmän kuin opinnoista saatu titteli. Toki tutkintopaperista hyötyä on, mutta se ei ole enää samanlainen vapaalippu kuin aikaisemmin.

Vierailija
345/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:50"]

Ihan käsittämätön keskustelu? :O Mitä se koulu-sana sitten tarkoittaa, jos ei sitä oppilaitosta, jossa saa koulutusta. Minä ainakin olen tällä hetkellä yliopistossa suorittamassa ylempää korkeaKOULUtutkintoa. Miksi ihmeessä yliopisto ei olisi koulu? Mitäs nämä tämänkin palstan akateemisesti koulutetut henkilöt ovat? Eikö yliopistosta saakaan enää koulutusta? Jos työhaastattelussa kysytään koulutusta, jätetäänkö yliopisto-opinnot mainitsematta?

[/quote]

Et vaan KORKEAKOULUtutkintoa.

Todella lapsellista sanoa yliopistoa kouluksi. Kouluja ovat yläkoulu ja alakoulu.

Vierailija
346/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Niin, mutta silti tekotukkakin on tukka ja leikkiauto on auto. Kerrostalo on talo, vaatekauppa on kauppa, ulko-ovi on ovi jne. Voiko tällainen tyhmyys olla tottakaan?

Vierailija
347/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:19"]

[/quote]

Todella lapsellista sanoa yliopistoa kouluksi. Kouluja ovat yläkoulu ja alakoulu.

[/quote]Eihän ne voi olla kouluja! Nehän ovat yläkoulu ja alakoulu! Koulu tarkoittaa ihan eri asiaa (kun vain tietäisi mitä). :D

Vierailija
348/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:19"]

[/quote]

[/quote]

Entäs ammattikoulu, voiko opiskelija sanoa olevansa "koululla" vai onko pakko käyttää virallista nimeä?

Vierailija
349/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä paskantärkeilyä ja statushakuisuutta. Meillekin aikanaan yliopiston orientaatiossa muistutettiin painokkaasti että "te ette sitten ole koulussa, vaan YLIOPISTOSSA". Kyllä minä ainakin olen ihan onnistuneesti puhunut kavereiden ja perheen kesken koulusta ja silti osannut mainita yliopistotutkinnon työhakemuksessa. Tärkeämpää on osata käyttää oikeaa kieltä oikeissa paikoissa kun julistaa joka tuutista kuinka sitä ollaan yliopistossa eikä koulussa.

Vierailija
350/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:34"]

Ihmeellistä paskantärkeilyä ja statushakuisuutta. Meillekin aikanaan yliopiston orientaatiossa muistutettiin painokkaasti että "te ette sitten ole koulussa, vaan YLIOPISTOSSA". Kyllä minä ainakin olen ihan onnistuneesti puhunut kavereiden ja perheen kesken koulusta ja silti osannut mainita yliopistotutkinnon työhakemuksessa. Tärkeämpää on osata käyttää oikeaa kieltä oikeissa paikoissa kun julistaa joka tuutista kuinka sitä ollaan yliopistossa eikä koulussa.

[/quote]

Se on siis totta; joissain yliopistoissa tosiaan opetetaan noin orientaatiossa! :'D

Toi oikea kieli oikeissa paikoissa on niin totta. Toki on sellaistakin porukkaa jotka puhuvat aina kirjakielellä. Näissä yliopisto-sanan korostajissa on varmaan paljon sellaisia.

Vierailija
351/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:41"]

[/quote]

Se on siis totta; joissain yliopistoissa tosiaan opetetaan noin orientaatiossa! :'D

Toi oikea kieli oikeissa paikoissa on niin totta. Toki on sellaistakin porukkaa jotka puhuvat aina kirjakielellä. Näissä yliopisto-sanan korostajissa on varmaan paljon sellaisia.

[/quote]Kai siihen on ollut pakko alkaa puuttua nykyään ja opettaa kädestä pitäen orientaatiovaiheessa, missä oppilaitoksessa ollaan. Nämä koululaisethan sotkee kohta ihan kaiken, kun eivät pysty arkipuheessa käyttämään kuin muutamia yleisimpia appellatiiveja kuten pallo, reppu, koulu, lamppu, isä, äiti, tyttö, poika jne.

Vierailija
352/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa, mikä keskustelu :).

Opiskelin TTY:llä. Sain opiskelupaikan. Sen aikaiset ystäväni ovat joko teekkarikavereita tai opiskelukavereita. Kutsuin itseäni opiskelijaksi, en koululaiseksi. Olin opiskelujeni aikaan töissä sekä osastolla että laitoksella. Kävin opiskelujeni aikana koululla luennoilla ja laskareissa. En kuitenkaan käynyt koulua, vaan koulu oli se rakennus, jossa opiskelin.

Vierailija
353/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:46"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 18:41"]

[/quote]

[/quote]Kai siihen on ollut pakko alkaa puuttua nykyään ja opettaa kädestä pitäen orientaatiovaiheessa, missä oppilaitoksessa ollaan. Nämä koululaisethan sotkee kohta ihan kaiken, kun eivät pysty arkipuheessa käyttämään kuin muutamia yleisimpia appellatiiveja kuten pallo, reppu, koulu, lamppu, isä, äiti, tyttö, poika jne.

[/quote]

Ja sit ne nöyrän kritiikittömästi nielee kaiken mitä niille syötetään, leijuvat opiskeluajan siinä ohuessa yläpilvessään, katsovat muita nenänvartta pitkin ja valmistuttuaan ihmettelevät suu auki  työhaastattelussa kun heiltä kysytään että niin mutta mitä sinä osaat?

Vierailija
354/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu-sanan käyttö paljastaa ihmisen taustan. Alempi keskiluokka tai työväenluokka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä