Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!

Vierailija
07.07.2015 |

Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".

Kommentit (354)

Vierailija
321/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin nuoria ehkä pelottaa itsenäistyminen...koulu on turvallinen sana. Koulu antaa kaiken valmiina-yliopistossa täytyy jo itsekin ottaa eri tavalla vastuuta. Itsenäistyminen pelottaa.

Vierailija
322/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:58"]

Nykyisin nuoria ehkä pelottaa itsenäistyminen...koulu on turvallinen sana. Koulu antaa kaiken valmiina-yliopistossa täytyy jo itsekin ottaa eri tavalla vastuuta. Itsenäistyminen pelottaa.

[/quote]

Voi sen noinkin nähdä. Olen tosin huomannut tuota itsenäistymisen pelkoa opiskelijoissa lähinnä siinä vaiheessa, kun pitäisi saada opinnot päätökseen. Gradu, joka nyt on vain vähän laajempi tutkielma, on monille melkoinen kynnys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, eiköhän tuo yliopistokoulun nimiasia nyt ole käsitelty. Seuraavaksi voidaan keskustella vaikka siitä aukeaako ne laitoksen ovet sisään- vai ulospäin. Etteivät jää isänmaan toivot jumittamaan sinne ovelle, vaan pääsevät uusine koulureppuineen luennolle.  

Vierailija
324/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme hurskastelua. Jopa Yalessa puhutaan koulusta, uskokaa tai älkää.

Vierailija
325/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:17"]

[/quote]

Luulenpa, ettei Yalessa puhuta koulusta, vaan schoolista. Mutta voin toki olla väärässäkin...

Vierailija
326/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:08"]

No niin, eiköhän tuo yliopistokoulun nimiasia nyt ole käsitelty. Seuraavaksi voidaan keskustella vaikka siitä aukeaako ne laitoksen ovet sisään- vai ulospäin. Etteivät jää isänmaan toivot jumittamaan sinne ovelle, vaan pääsevät uusine koulureppuineen luennolle.  

[/quote]

Ja jos koululaiset pääsevätkin sisään, ja löytävät oikean luokan (=luentosalin), niin seuraava iso haaste on, miten penkkirivit täytetään keskeltä alkaen.

Yleensähän ensin sisään tulevat koululaiset asettuvat tulpaksi niiden rivien päätypaikoille. Koulureppu nostetaan tietysti siihen pulpetille eli pöydälle. Myöhemmin sisään tulevat koululaiset jäävät hölmistyneinä seisomaan, kun eivät mahdu mihinkään istumaan, ja heidän jälkeensä tulevat koululaiset kompastuvat näihin edellisiin. Näin on kaaos koululla valmis.

Vierailija
327/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:17"]

[/quote]

Luulenpa, ettei Yalessa puhuta koulusta, vaan schoolista. Mutta voin toki olla väärässäkin...
[/quote]

Ymmärsit varmaan hyvin, mitä tarkoitin, mutta etköhän tunne itsesi nyt tosi fiksuksi, kun pääsit sanomaan.

Vierailija
328/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:17"] Ihme hurskastelua. Jopa Yalessa puhutaan koulusta, uskokaa tai älkää. [/quote] Luulenpa, ettei Yalessa puhuta koulusta, vaan schoolista. Mutta voin toki olla väärässäkin... [/quote] Ymmärsit varmaan hyvin, mitä tarkoitin, mutta etköhän tunne itsesi nyt tosi fiksuksi, kun pääsit sanomaan.

[/quote]

Ymmärrät varmaan, että kahden eri kielen sanat ovat, vaikka ne käännettäisiinkin toisiaan vastaaviksi sanakirjassa, kulttuurisidonnaisia. Merkitykset eivät koskaan vastaa toisiaan yksi yhteen.

Vierailija
329/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 14:06"]Kannatan tarkkaa ja informatiivista kielenkäyttöä. Omena on toki hedelmä, mutta jos syön paljon omenoita, sanon mieluummin syöväni paljon omenoita kuin paljon hedelmiä. Yliopisto on yhdenlainen koulu, mutta koska se on paljon muutakin kuin koulu, ja koska koulun tyypillisin merkitys joka ensinnä tulee mieleen, on useimmilla ihmisillä juuri se yhteinen kokemus eli peruskoulu, niin en pidä kovin taitavana sanankäyttönä puhua koulusta silloin, kun olisi yhtä helppo puhua yliopistosta.

Pelleily yliopistovihoilla ja yliopistolaukulla on aivan turhaa. Jos olen menossa yliopistolle vaikkapa Jyväskylässä, niin miksi en sanoisi juuri niin, vaan että olen menossa koululle? Jyväskylässä on aika monia kouluja, joten kielenkäyttöni on epätarkkaa ja laiskaa (kenties myös itsekeskeistä, kun oletan kaikkien tietävän, missä opiskelen), jos sanon meneväni koululle.
[/quote]

Aamen. Juuri tämä. Miksi ei voi puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Selvästi ja tarkasti. Yliopisto on yliopisto.

Vierailija
330/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole niin mustavalkoista. Osa täällä näyttää pitävän tiukasti kiinni "yliopisto on yliopisto" -kannastaan, kun järkevämpää varmaankin olisi huomioida konteksti. Kyllä, on ehkä sama sanoa "menen yliopistolle" kuin "menen koululle", mutta jokaisen asian yhteydessä ei ole tarpeellista. Koulujutuista puhuminen on minusta pätevä esimerkki. Tuskin kukaan arkipuheessa kertoo menevänsä suorittamaan opintoja, vaan menee tekemään koulujuttuja, vaikka yliopistossa opiskellaankin.

Vierailija
331/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:06"]

Ei se ole niin mustavalkoista. Osa täällä näyttää pitävän tiukasti kiinni "yliopisto on yliopisto" -kannastaan, kun järkevämpää varmaankin olisi huomioida konteksti. Kyllä, on ehkä sama sanoa "menen yliopistolle" kuin "menen koululle", mutta jokaisen asian yhteydessä ei ole tarpeellista. Koulujutuista puhuminen on minusta pätevä esimerkki. Tuskin kukaan arkipuheessa kertoo menevänsä suorittamaan opintoja, vaan menee tekemään koulujuttuja, vaikka yliopistossa opiskellaankin.

[/quote]

Ah, ihanaa, tervepäinen kommentti. :)

Vierailija
332/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:41"]En kyllä usko, että ap on päässyt sisään yliopistoon. Ei voi olla.
[/quote]

Ap on voinut päästä yliopistoon, mutta tuskin on siellä vielä päivääkään opiskellut. Ei ole siis vielä päässyt näkemään yliopisto-opiskelun eroa kouluopiskeluun. Siksi puhuu yliopistostakin kouluna.

Vierailija
333/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:59"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:55"] 

[/quote]

Väärin. Opintopäivä viittaa yksittäiseen seminaari- / koulutuspäivään joka ei liity välttämättä mihinkään suurempaan opintokokonaisuuteen. Yleensä nää liittyy työpaikan juttuihin. 

Mulla voi olla koulupäivä silloinkin kun opiskelen kotona. Keskusteluesimerkki: A: Onko sulla huomenna työ- vai koulupäivä? Minä: Koulupäivä, mä kirjoitan kotona esseetä.

[/quote]

Miksi et sano opintopäivä tai opiskelupäivä? (Opintopäivän merkitys ei ole niin rajattu kuin esität, varsinkaan verrattuna tuohon käyttämääsi koulupäivä-sanaan, joka on täysin harhaanjohtava.)

[/quote]

Selkeyden vuoksi.  Esimerkiksi perheen kanssa keskustellessa koulupäivä on kätevä ja osuva puhekielen ilmaus siitä mitä teen, yksi sana riittää selittämään paljon. Koulu-sanalla viittaan tutkinto-opintoihini kun taas opinto- tai opiskelupäivä voivat viitata esimerkiksi työhön liittyviin kursseihin.

[/quote]

Sori, mutta en ymmärrä, miten koulupäivä on selkeämpi kuin opiskelupäivä. Suurimmalla osalla opiskelijoista ei ole tutkinto-opintojensa lisäksi jatkuvasti mitään työpaikan kurssi- tai opintopäiviä. Jos jollain on, niin ei silti yliopistoa pidä yleisesti kouluksi nimittää.

[/quote]

Mulla on, samoin monella mun opiskelukaverilla. Jos sinua häiritsee "koulu" ja koet ensisijaisesti olevasi osa tiedeyhteisöä, käytä ihmeessä koulustasi yliopisto-nimitystä ihan joka tilanteessa.

Mä olen yliopistossa hankkimassa syventävää tietoa alastani, jakamassa kokemuksia kollegoiden ja muiden opiskelijoiden kanssa ja hakemassa todistusta teoreettisesta osaamisestani ts. maisterin papereita. Mä käyn myös työssä johon kuuluu myös erinäisiä opintopäiviä silloin tällöin. Tämän lisäksi mulla on perhe.

Tässä yhtälössä on kätevää kun pystyn kertomaan esimerkiksi seuraavan päivän ohjelmastani yhdellä helposti ymmärrettävällä sanalla. Äidillä on koulupäivä = äiti tekee tutkintoonsa liittyviä juttuja. Mies soittaa ja kysyy missä olet: Koululla. Siis siinä fyysiessä paikassa jossa luennot pääsääntöisesti pidetään jne. Mä en opiskele kasvatustieteitä ja lapsemme ovat alle kouluikäisiä joten ei ole vaaraa että mies luulisi mun olevan vaikkapa naapurissamme sijaitsevan alakoulun luona. Vanhempani soittaa ja kysyy kesäsuunnitelmistani; vastaan että mulla ei ole koulua kesällä mutta töitä pitää tehdä heinäkuun puoleen väliin ennen kuin pääsen lomalle.

Aion ilman muuta jatkossakin käyttää koulu-sanaa. Täytyy oikein aktiivisesti testata millaisia reaktiota se härättää kanssaopiskelijoissa. :)

[/quote]

Ymmärräthän, että sinun tapauksesi on vain sinun tapauksesi. Jos sinun tapauksessasi on selvyyden vuoksi käytettävä yliopistosta sanaa koulu, se ei vielä tee koulusta yleisesti hyväksyttävää termiä yliopistolle.

Vierailija
334/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:17"] Ihme hurskastelua. Jopa Yalessa puhutaan koulusta, uskokaa tai älkää. [/quote] Luulenpa, ettei Yalessa puhuta koulusta, vaan schoolista. Mutta voin toki olla väärässäkin... [/quote] Ymmärsit varmaan hyvin, mitä tarkoitin, mutta etköhän tunne itsesi nyt tosi fiksuksi, kun pääsit sanomaan.

[/quote]

Ymmärrät varmaan, että kahden eri kielen sanat ovat, vaikka ne käännettäisiinkin toisiaan vastaaviksi sanakirjassa, kulttuurisidonnaisia. Merkitykset eivät koskaan vastaa toisiaan yksi yhteen.

[/quote]

Opiskeluissa käytetty kieli ja yliopiston kansainvälisyys saattaa tosiaan vaikuttaa siihen mitä sana koulu opiskelijalle merkitsee.

Vierailija
335/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:21"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 16:08"]

[/quote]

Ja jos koululaiset pääsevätkin sisään, ja löytävät oikean luokan (=luentosalin), niin seuraava iso haaste on, miten penkkirivit täytetään keskeltä alkaen.

Yleensähän ensin sisään tulevat koululaiset asettuvat tulpaksi niiden rivien päätypaikoille. Koulureppu nostetaan tietysti siihen pulpetille eli pöydälle. Myöhemmin sisään tulevat koululaiset jäävät hölmistyneinä seisomaan, kun eivät mahdu mihinkään istumaan, ja heidän jälkeensä tulevat koululaiset kompastuvat näihin edellisiin. Näin on kaaos koululla valmis.
[/quote]

Huutonaurua :D kieltämättä osuva kuvaus näistä "koululaisista". (^_^)

Vierailija
336/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun yliopistosta kouluna, vanhempien mielestä se on outoa, "sehän on YLIOPISTO missä sä opiskelet." Taitaa olla siis aika uusi juttu, tai sitten vanhempieni kohdalla vaikuttaa se että eivät itse ole korkeakoulua käyneet ja heistä yliopisto on jotenkin hieno, arvostettu laitos.

Vierailija
337/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus kertoo sen, kumpi näistä on tyhjäpäinen snobi ja kummalla jalat maassa.

Vierailija
338/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 12:19"][quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:59"] [quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 11:55"]  [/quote] Väärin. Opintopäivä viittaa yksittäiseen seminaari- / koulutuspäivään joka ei liity välttämättä mihinkään suurempaan opintokokonaisuuteen. Yleensä nää liittyy työpaikan juttuihin.  Mulla voi olla koulupäivä silloinkin kun opiskelen kotona. Keskusteluesimerkki: A: Onko sulla huomenna työ- vai koulupäivä? Minä: Koulupäivä, mä kirjoitan kotona esseetä.   [/quote] Miksi et sano opintopäivä tai opiskelupäivä? (Opintopäivän merkitys ei ole niin rajattu kuin esität, varsinkaan verrattuna tuohon käyttämääsi koulupäivä-sanaan, joka on täysin harhaanjohtava.) [/quote] Selkeyden vuoksi.  Esimerkiksi perheen kanssa keskustellessa koulupäivä on kätevä ja osuva puhekielen ilmaus siitä mitä teen, yksi sana riittää selittämään paljon. Koulu-sanalla viittaan tutkinto-opintoihini kun taas opinto- tai opiskelupäivä voivat viitata esimerkiksi työhön liittyviin kursseihin.   [/quote] Sori, mutta en ymmärrä, miten koulupäivä on selkeämpi kuin opiskelupäivä. Suurimmalla osalla opiskelijoista ei ole tutkinto-opintojensa lisäksi jatkuvasti mitään työpaikan kurssi- tai opintopäiviä. Jos jollain on, niin ei silti yliopistoa pidä yleisesti kouluksi nimittää. [/quote]   Mulla on, samoin monella mun opiskelukaverilla. Jos sinua häiritsee "koulu" ja koet ensisijaisesti olevasi osa tiedeyhteisöä, käytä ihmeessä koulustasi yliopisto-nimitystä ihan joka tilanteessa. Mä olen yliopistossa hankkimassa syventävää tietoa alastani, jakamassa kokemuksia kollegoiden ja muiden opiskelijoiden kanssa ja hakemassa todistusta teoreettisesta osaamisestani ts. maisterin papereita. Mä käyn myös työssä johon kuuluu myös erinäisiä opintopäiviä silloin tällöin. Tämän lisäksi mulla on perhe. Tässä yhtälössä on kätevää kun pystyn kertomaan esimerkiksi seuraavan päivän ohjelmastani yhdellä helposti ymmärrettävällä sanalla. Äidillä on koulupäivä = äiti tekee tutkintoonsa liittyviä juttuja. Mies soittaa ja kysyy missä olet: Koululla. Siis siinä fyysiessä paikassa jossa luennot pääsääntöisesti pidetään jne. Mä en opiskele kasvatustieteitä ja lapsemme ovat alle kouluikäisiä joten ei ole vaaraa että mies luulisi mun olevan vaikkapa naapurissamme sijaitsevan alakoulun luona. Vanhempani soittaa ja kysyy kesäsuunnitelmistani; vastaan että mulla ei ole koulua kesällä mutta töitä pitää tehdä heinäkuun puoleen väliin ennen kuin pääsen lomalle. Aion ilman muuta jatkossakin käyttää koulu-sanaa. Täytyy oikein aktiivisesti testata millaisia reaktiota se härättää kanssaopiskelijoissa. :)     [/quote] Ymmärräthän, että sinun tapauksesi on vain sinun tapauksesi. Jos sinun tapauksessasi on selvyyden vuoksi käytettävä yliopistosta sanaa koulu, se ei vielä tee koulusta yleisesti hyväksyttävää termiä yliopistolle.

[/quote]

Toi oli yksi esimerkki. Jos yliopistossa työskentelevät ovat auktoriteetteina opiskelijalle kertoneet (omasta näkökulmastaan asioita katsellen) etteivät halua tästä yliopistosta käytettävän sanaa koulu, ymmärrän hitusen allergiaa. Jos yliopistossa opetetaan englanniksi ja siellä käy vierailijoita ulkoimaisista schooleista, ei koulu-nimitys tunnu opiskelijasta enää ollenkaan niin pahalta.

Vierailija
339/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto on korkeakoulu. Korkeakoulu taas on eri asia kuin koulu. Vähän sama kuin leikkiauto on eri asia kuin auto tai tekotukka eri asia kuin tukka.

Vierailija
340/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään todella suuri osa ikäluokasta on korkeasti koulutettua. Ehkä sen vuoksi yleinen taso on niin heikko, ja yliopistostakin halutaan valmiita vastauksia. Sinne mennään paukuttamaan kirjoja sen sijaan, että kehitettäisiin kriittistä tieteellistä ajattelua. Kyllä tuo koulu särähtää pahasti korvaan. Ehkä oikis voikin olla jonkinlainen koulu. Siellä täytyy lukea todella paljon ja opiskella myös tietoa ulkoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä