Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!

Vierailija
07.07.2015 |

Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".

Kommentit (354)

Vierailija
1/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:30"]

Sanon, että käyn koulussa/menen kouluun jne. koska jos kouluttaudun niin enkö sitten käy koulussa? Kouluhan se on yliopistokin. Ja kuullostaa mielestäni aika urpolta, jos sanoisin meneväni YLIOPISTOLLE, tai jos joku soittaisi ja kysyisi missä olen; "olen YLIOPISTOLLA".

[/quote]

Ihan off topic, mutta ainakin mun kaveripiirissä sanotaan aika laajsti juurkin "olen yliopistolla" yms. Kyse ei kuitenkaan ole mistään hienostelusta yms, emme siis kaihda koulu-sanaa, mutta yleensä tulee sanottua kuitenkin sitä yliopistoksi.

Vierailija
2/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläpäin kyllä käytetään ihan suvereenisti sanaa koulu opinnoista ja yliopistosta. Saatta kyllä johtua vanhasta TKK nimestä tai sitten siitä, että niitä hommia paiskitaan ihan yhtä kovaa tahtia kuin peruskoulussa ja lukiossa aikoinaan, tai no itseasiassa usein vielä kovempaakin. Ja "läksyjäkin" on aikaisempiin koulutusasteisiin verrattuna huomattavasti enemmän, nykyään vaan kulkevat laskareiden, selkkareiden ja projektitöiden nimellä. Nyt kun rupesin miettimään, niin olen viimeisen kolmen vuoden aikana tehnyt yliopistossa enemmän "läksyjä" kuin peruskoulussa ja lukiossa yhteensä, ja kun viikossa palauttaa 5-7 eri laskarit, ei sitä eroa lukioon/peruskouluun kauheasti huomaa. Ap saa toki itse pitää vaikka kynsin ja hampain kiinni yliopisto -sanan käytöstä, mutta kyllä tää mulle on koulu.

Nimim. Aallonpohjalla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pääsin nyt yliopistoon ja kyllä mä oon lähdössä kohta hommaamaan koulukonetta ja myöhemmin koululaukkua koulutarvikkeille kuten kalenteri, laskin ja vihko.
-N20

Vierailija
4/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on mielenkiintoista, mulla ei aiemmin ollut aavistustakaan että jotkut tuohtuvat kun yliopistoa sanotaan kouluksi! :) Itse ajattelen koulun paikkana jossa opettajat opettavat asioista. Mun näkökulmastani yliopisto on koulu; menen sinne oppimaan. Toki yliopistoissa tapahtuu muutakin, mutta se mun palaseni kokonaisuudesta on nimenomaan koulua.

Koulu on lyhyydessään kätevämpi sana kuin yliopisto eikä sana aiheuta väärinymmärryksiä niissä yhteyksissä joissa tuota sanaa käytän. Mulla ei myöskään ole arkipuheessa tarvetta korostaa yliopiston eroa muihin kouluihin. Vanhemman polven opiskelijoilla ehkä on? Miksiköhän, osaako joku selittää, kiinnostaisi?

Vierailija
5/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostin eilen repun syksyn opiskeluita varten. En koulureppua, vaan yliopistorepun. Sain myös siskoni vanhan pyörän, että koulu... anteeksi, yliopistomatka olisi mukavampi kulkea. Pitäisi myös ostaa yliopistotarvikkeita, kuten luentolehtiöitä ja kyniä.

Vierailija
6/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopisto on koulu. Jos ei ap sitä tiedä, se on anteeksiannettavaa, koska äly on vielä kehittymisasteella.Suomessa on kolmiasteinen koulujärjestelmä: Peruskoulu, toinen aste ja korkea-aste. Yleensä kouluksi mielletään valtiollinen instituutio, joten esim. taloushallinnon kurssi markkinointi-insituutissa (jos sellainen vielä on) ei ole koulu tai työvoimapoliittinen kurssi ei ole koulu, paitsi jos se on valtiollisen instituution järjestämää ammattiin valmistavaa. 

Vierailija
7/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:19"]

Miten se sitten pitäis ilmaista?

[/quote]

Että on saanut vaikkapa opiskelupaikan, tai haluaa saada tutkinnon valmiiksi. Mutta niinhän se yliopisto taitaa nykyään olla vain "koulu", jossa suoritetaan oma tutkinto putkimaisesti läpi, eikä opiskella laajasti monenlaista tiedekuntarajoista välittämättä. Itse opiskelin käyttäytymistieteellisessä, mutta minulla oli sivuaine- ja muita opintoja lääketieteellisestä ja valtiotieteellisestä myös. 

ap

[/quote]

ei siis saa sanoa: lähden tästä koululle.

pitää sanoa: lähden tästä opistotasoiselle opiskelupaikalleni.

Vierailija
8/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:21"]

Puhun jatkossa opistotutkinnoista.

[/quote]

Hyvä :) Tai jopa opistotason tutkinnosta :D

Kouluksi yliopistoa sanoo ne, jotka on hakemassa sieltä vain sen tutkinnon ja siten pätevyyden johonkin tiettyyn ammattiin > yliopisto on siis ammattikoulu eikä tiede oikeasti kiinnosta näitä koululaisia hevon vittua. No tasokin on sitten laskenut minkä huomaa onnettomista graduista.

Valitettavasti täytyy myöntää, että tämä yliopiston muuttuminen kouluksi on tapahtunut yhtä matkaa sen naisistumisen myötä. Kaikki naisistuvat alat ja paikat menettävät aina statustaan, ja olen alkanut epäillä etteivät naiset itse ole täysin syyttömiä tähän. Helppokos hallituksen on puuttua maisterintutkintoihin, kun niiltä on jo itse viety arvo tällä koululaisuudella.

Vierailija
9/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:06"]

Mulla on (yliopistolla) opiskelukaveri, joka puhuu toisinaan koeviikosta, kun kyse on tenttiviikosta. Se on yliopisto, ei koulu. Eikä siellä ole mitään koeviikkoja. 

[/quote]

meillä on "koeviikot". ei luentoja silloin, vain tenttejä.

ja yliopisto on korkeaKOULU.

Vierailija
10/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:42"]

Mä ostin eilen repun syksyn opiskeluita varten. En koulureppua, vaan yliopistorepun. Sain myös siskoni vanhan pyörän, että koulu... anteeksi, yliopistomatka olisi mukavampi kulkea. Pitäisi myös ostaa yliopistotarvikkeita, kuten luentolehtiöitä ja kyniä.

[/quote]

mistä näitä yliopistotarvikkeita saa? kaikkialla myydään vain kouluvihkoja tms.

Vierailija
11/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:22"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:19"]

Miten se sitten pitäis ilmaista?

[/quote]

Että on saanut vaikkapa opiskelupaikan, tai haluaa saada tutkinnon valmiiksi. Mutta niinhän se yliopisto taitaa nykyään olla vain "koulu", jossa suoritetaan oma tutkinto putkimaisesti läpi, eikä opiskella laajasti monenlaista tiedekuntarajoista välittämättä. Itse opiskelin käyttäytymistieteellisessä, mutta minulla oli sivuaine- ja muita opintoja lääketieteellisestä ja valtiotieteellisestä myös. 

ap

[/quote]

Opiskelusta nyt vaan tehty sellaista putkimaista suorittamista. Ei se ole opiskelijoiden vika vaan järjestelmän. Itse sanon yliopistoa yleensä kouluksi ihan vanhasta tottumuksesta, eikä nykyiset opinnot käytännössä paljoa eroa alemmista läsnäolopakkoineen ja suoritusvaatimuksineen. Omia mielenkiinnon kohteita voi seurata melkein yhtä vähän kuin peruskoulussa/lukiossa ja opettajien (anteeksi, lehtoreiden ja professorien) sana on laki, josta ei poiketa, koskaan.

Vierailija
12/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opintojeni alussa 80-luvulla yritin käyttää oppilaitoksestani sanaa "yliopisto", kun olin kerran niiiin ylpeä siitä, että olin sinne päässyt. Ei se vain istunut. "Hohhoijaa, en jaksaisi kävellä yliopistomatkaa." "Kiva unohtaa yliopistonkäynti kesän ajaksi." "Mennäänkö tuonne kahville vai syödäänkö yliopiston kahviossa?" Ei siis istunut puheeseen vaan myös kuulosti turhantärkeältä. Ja opistolaiset tietysti olivat kateellisia. ;)

Minulla passaa "koulu" ihan hyvin, oli kyse sitten lakikoulusta tai koirakoulusta.

Maisteri -96

Vierailija
13/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille taas aikanaan yliopistossa opintojen alussa sanottiin, että YLIOPISTO on liian rahvaanomainen sana ja että kyseessä on pikemminkin akateeminen tiedeyhteisö. Kaikella meidän kasvatustieteilijöiden pitääkin pönkittää itsetuntoa ja vakuuttaa olevamme vakavasti otettava tieteenala. Minä siis valmistuin juuri akateemisesta tiedeyhteisöstä, en koulusta. :D

Vierailija
14/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin käyn nyt kesäisinkin joskus koululla Meilahdessa. Enkä lähde lääketieteelliseen tiedekuntaan. Tuleva lääkäri.

Vierailija
15/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meikä sanoo et skole :D luento on tunti :D

Vierailija
16/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:29"]

Mä pääsin nyt yliopistoon ja kyllä mä oon lähdössä kohta hommaamaan koulukonetta ja myöhemmin koululaukkua koulutarvikkeille kuten kalenteri, laskin ja vihko. -N20

[/quote]

Se on YLIOPISTOkone!!!! YLIOPISTOlaukku! Ihmettelen kuinka voit ikinä pärjätä opinnoissasi.

Vierailija
17/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoululaisia vituittaa kun kaikki eivät ole vain "koululaisia" niin kuin he itse. Siitähän tämä kertoo. Kyll yliopisto-opiskelu pitää erottaa koulunkäynnistä jo ilmaisutasollakin.

Vierailija
18/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 12:42"]

[/quote]
käyttääkö joku vielä lehtiöitä ja kyniä. :O Mä käytän kyllä ainoastaan ja vain tietokonetta. Kynää ei oe oikeastaan koskaan mukana kuin kokeessa ja vielävähemän lehtiöitä. 

Vierailija
19/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän pätemistä ja enemmän itsetuntoa ja ironiantajua. Kyllä se yliopiston kouluksi kutsuminen sitten lakkaa häiritsemästä. :-)

Vierailija
20/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen määrittelee omalla kielenkäytöllään, mikä on tai millaisena haluaa esiintyä. Koulua käyvä on koululainen, elämäm koulua käyvä on elämämkoululainen. Lukiossa opiskeleva on lukiolainen/opiskelija, yliopistossa opiskeleva on (yliopisto)opiskelija.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi neljä