Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!

Vierailija
07.07.2015 |

Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".

Kommentit (354)

Vierailija
301/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:24"]

Opiskelin Tampereella vuosituhanteen vaihteessa, eikä silloin kukaan opiskelukavereistani puhunut koulusta. Menimme luennoille yliopistolle. Ja sen jälkeen kaljalle.

[/quote]

Sama. Kun yksi tyttö pyöräili yliopistolle kesät talvet jostain kaukaa Hervannan takaa, häneltä kysyttiin: "Miten pitkä matka sulla tulee yliopistolle?" (Ei koululle.)

Vierailija
302/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:36"]

Minä kävin aikanaan 90-luvulla koululla tai osastolla.

[/quote]

Olen minäkin koululla käynyt aina vaalipäivänä, mutta osastolle en ole vielä joutunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös koulu ole nimenomaan oppimisen paikka? Eikö yliopisto olekin opetusta antava yksikkö, jossa opitaan? Eli koulu. Onhan lukio ja amiskin kouluja. Ja työelämässä koeaika on koulutusta eli koulua.

Vierailija
304/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:46"]

Eikös koulu ole nimenomaan oppimisen paikka? Eikö yliopisto olekin opetusta antava yksikkö, jossa opitaan? Eli koulu. Onhan lukio ja amiskin kouluja. Ja työelämässä koeaika on koulutusta eli koulua.

[/quote]

Yliopiston tärkein tehtävä on tutkimus. Ja työelämässä perehdytetään, ei käydä koulua.

Vierailija
305/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:24"]

Opiskelin Tampereella vuosituhanteen vaihteessa, eikä silloin kukaan opiskelukavereistani puhunut koulusta. Menimme luennoille yliopistolle. Ja sen jälkeen kaljalle.

[/quote]

Joo oon huomannut että toi on erityisesti tamperelaisille iso ja mieltä kiihdyttävä asia. Kuuluuko tää yliopisto-ei-ole-koulu -juttu siellä johonkin orientaatiokurssiin?

Vierailija
306/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:46"]

[/quote]

Yliopiston tärkein tehtävä on tutkimus. Ja työelämässä perehdytetään, ei käydä koulua.

[/quote]

...ja sen tutkimuksen lisäksi siellä koulutetaan opiskelijoita joiden toivotaan valmistuvan kandeiksi ja maistereiksi. Opiskelijalle yliopisto on koulu.

Vierailija
307/354 |
07.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 22:15"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:52"]Puhun monesti yliopistosta koulun tilalla, mutta joissain tilanteissa se kuulostaisi tosi urpolta. Iäkäs sukulainen kysyy, koska lomani loppuu. Vastaan mieluummin, että palaan kouluun 1.9. kuin että "palaan yliopistoon 1.9." Mulla on myös koulukavereita eikä yliopistokavereita, teen harkkatöitä koulun koneella enkä yliopiston koneella jne.  [/quote] 90-luvulla puhuttiin kurssikavereista tai opiskelukavereista. [/quote] No niin puhuttiin. Ja kyllä silloin saatiin nimenomaan opiskelupaikka, ei koulupaikka. Ja nautittiin opiskelijaeduista, ei koululaiseduista :)

[/quote]

Myös ammattikoulun kokkilinjalaisilla on opiskelupaikka ja he nauttivat opiskelijaeduista. :)

Vierailija
308/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:45"]

Aika uusi juttu muuten. Kävin yliopistoa 90-luvulla ja kukaan ei koskaan puhunut koulusta. 

Mistähän tämä muutos? Hyvä veikkaus oli tuolla yllä, että yliopisto on arkipäiväistynyt siten, että se mielletään "kaikkien oppilaitokseksi" eli kouluksi. 

[/quote]

Se on tarttunut teekkareilta. Hehän kävivät koulussa, siis teknillisessä korkeakoulussa :)

Vierailija
309/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:31"]

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:28"]

Jotenkin tuntuu siltä, että nämä opinahjojen nimityksistä kinaavat eivät kuitenkaan ole niitä, joiden varassa Suomen tieteiden ja taiteiden tulevaisuus on.

[/quote]

No se ainakin on varmaa, että yliopistoa kouluksi sanovat eivät ole tutkijoita.

[/quote]

Juuri näin. Opiskelijoille yliopisto on koulu, tutkijoille työpaikka. :)

[/quote]

Tässä on se ongelma, että aika moni on nykyisin jo maisterivaiheessa myös tutkijana ryhmässä. Silloin ei ko. henkilö kyllä ole mielestäni enää koulussa...

Vierailija
310/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:30"]kuullostaa mielestäni aika urpolta, jos sanoisin meneväni YLIOPISTOLLE, tai jos joku soittaisi ja kysyisi missä olen; "olen YLIOPISTOLLA".

[/quote]

Jaa, minun tuttavapiirissä puhuttiin noin. En kokenut sitä hienosteluksi. Silloin ei kyllä kukaan soitellut paikanpäälle, koska kännyköitä ei ollut :). Minulle yliopisto on yliopisto, eikä koulu, mutten saa mitään kohtausta, jos joku sitä sanaa käyttää.

Vierailija
311/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli tuosta hienosteluväitteestä mieleen ekan poikaystäväni äiti. Hän ei ollut juuri kouluja käynyt kuten ei kukaan perheessä. Minä olin ylioppilas ja siten joku ylpeydenaihe, vaikka kuka vaan pääsee ylioppilaaksi. No, tuli vappu, mutta en vaan sattunut laittamaan ylioppilaslakkia päähän jostain syystä, ehkä se oli hukassa tmv. Tätä poikakaverin äiti erityisesti ihasteli, että olen sisäisesti niin hieno ihminen, etten koe tarvetta korostaa olevani jotain erityistä, vaan vietän vappua kuten hekin... Näinkin ihmeellisesti voi siis vanhan kauniin perinteen, eli ylioppilaslakin pitämisen päässä vappuna, tulkita. En sitten kysynyt poikaystäväni äidiltä, onko hänen mielestään jouluvalotkin ikkunassa elitististä pröystäilyä.

Ilmeisesti nyt sitten yliopisto-sanakin on joillekin elitististä pröystäilyä?

Vierailija
312/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:33"]

Tuli tuosta hienosteluväitteestä mieleen ekan poikaystäväni äiti. Hän ei ollut juuri kouluja käynyt kuten ei kukaan perheessä. Minä olin ylioppilas ja siten joku ylpeydenaihe, vaikka kuka vaan pääsee ylioppilaaksi. No, tuli vappu, mutta en vaan sattunut laittamaan ylioppilaslakkia päähän jostain syystä, ehkä se oli hukassa tmv. Tätä poikakaverin äiti erityisesti ihasteli, että olen sisäisesti niin hieno ihminen, etten koe tarvetta korostaa olevani jotain erityistä, vaan vietän vappua kuten hekin... Näinkin ihmeellisesti voi siis vanhan kauniin perinteen, eli ylioppilaslakin pitämisen päässä vappuna, tulkita. En sitten kysynyt poikaystäväni äidiltä, onko hänen mielestään jouluvalotkin ikkunassa elitististä pröystäilyä.

[/quote]

Ei, vaan lähinnä se että yrittää estää muita, mm. opiskelijoita käyttämästä yliopistosta sanaa koulu.

Vierailija
313/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko, että ap on päässyt sisään yliopistoon. Ei voi olla.

Vierailija
314/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tai sitten se sun poikakaverin äiti vittuili hienostuneesti.

Vierailija
315/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:41"]

[/quote]

Eipä se yliopistoon sisään pääsy nyt niin maininnan arvoista olekaan. Sillä on enemmän merkitystä, että pääsee siihen tiedekuntaan mihin haluaa. Ja että pääsee sieltä myös pois paperien kanssa.  

Vierailija
316/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:42"]

[/quote]

[/quote]

Minä en ole ihminen, joka tulkitsee kaikki toisten teot nimenomaisesti juuri minuun kohdistuviksi ja negatiivisiksi. Tuo poikaystävän äiti oli sellainen. Koska hän itse tunsi alemmuutta (aivan turhaan) omasta kouluttamattomuudestaan, niin hänen mielestään ylioppilaslakkia pitävät yrittivät korostaa paremmuuttaan häneen itseensä nähden. Vaikka kukaan ei edes tiennyt, ettei hän ollut kouluja käynyt. Ja tuskin ketään kiinnostikaan.

Vierailija
317/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 13:01"]Ammattikoululaisia vituittaa kun kaikki eivät ole vain "koululaisia" niin kuin he itse. Siitähän tämä kertoo. Kyll yliopisto-opiskelu pitää erottaa koulunkäynnistä jo ilmaisutasollakin.
[/quote] Voihan veljet nyt sentään. T: Amis

Vierailija
318/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:41"]

[/quote]

Mihin yliopistoon? Kouluun, hyvä ystävä, kouluun.

Vierailija
319/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:38"]

[/quote]

Ei, vaan lähinnä se että yrittää estää muita, mm. opiskelijoita käyttämästä yliopistosta sanaa koulu.

[/quote]

Millä tavalla se on elitististä?

Vierailija
320/354 |
08.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:51"]

[quote author="Vierailija" time="08.07.2015 klo 14:42"]

[/quote]

[/quote]

Minä en ole ihminen, joka tulkitsee kaikki toisten teot nimenomaisesti juuri minuun kohdistuviksi ja negatiivisiksi. Tuo poikaystävän äiti oli sellainen. Koska hän itse tunsi alemmuutta (aivan turhaan) omasta kouluttamattomuudestaan, niin hänen mielestään ylioppilaslakkia pitävät yrittivät korostaa paremmuuttaan häneen itseensä nähden. Vaikka kukaan ei edes tiennyt, ettei hän ollut kouluja käynyt. Ja tuskin ketään kiinnostikaan.

[/quote]

Oikea asenne sinulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme