Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!
Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".
Kommentit (354)
Yliopisto on minustakin yliopisto eli koulu! Tapa puhua yliopistosta kouluna ärsyttää suunnattomasti. Peruskoulu, luko ja amiska ovat kouluja ...
Sain opiskelipaikan yliopistosta 1988 ja kaikki puhuivat siihen aikaan menevänsä yliopistolle eikä todellakaan kouluun! Nykyinen putkiaivoinen sählynpelaajapolvi tekee koulututkinnon sivistymättä yhtään. Sen kyllä näkee työpaikalla näistä vastavalmistuneista. Vaikka tällä ketjulla olenkin vähemmistössä, komppaan ap: ta ja erotan akateemisen tutkinnon näistä kouluista ja opistoista ehdottomasti. Sitä paitsi vain murto-osa hakeneista pääsi sisään yliopistoon. Hyvä nin.
Kylläpäs tänne nyt tulee 90-luvulla opiskelleita pätemään. :D Ahdistaako kun teidän yliopistivuodet on jo takanapäin? :D
Mulla on (yliopistolla) opiskelukaveri, joka puhuu toisinaan koeviikosta, kun kyse on tenttiviikosta. Se on yliopisto, ei koulu. Eikä siellä ole mitään koeviikkoja.
Englanniksi puhutaan myös koulusta esim. medical school. Jopa hienoilla yliopistoilla on siellä "kouluja", kuten Harvard Medical School. Tuskin yhtään sen arvoa alentaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:05"]
Kylläpäs tänne nyt tulee 90-luvulla opiskelleita pätemään. :D Ahdistaako kun teidän yliopistivuodet on jo takanapäin? :D
[/quote]
Joo, tunnetusti ihmiset on kauhean ahdistuneita, kun saavat opintonsa päätökseen ja pääsevät työelämään...
Koulun korostaminen yliopiston yhteydessä tekee yliopisto-opinnoista aivotonta lukujärjestyksen mukaan puurtamista kuten peruskoulussa vaikka kyse on akateemisen sivistyksen ja oman tieteellisen ajattelutavan kehittämisestä. Tällaisella palstalla ei tätä arvosteta koska omat resurssit eivät siihen riitä. FM 1995
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:05"]
[/quote]
Mikähän sinua ahdistaa? Ihan asiallisesti pohdittu tätä muutosta eri näkökulmista täällä olemme. Vaikutat siltä, ettei ainakaan yliopistosta ole paikka irronnut, jos rahkeet ovat rittäneet edes yrittämään.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:08"]Englanniksi puhutaan myös koulusta esim. medical school. Jopa hienoilla yliopistoilla on siellä "kouluja", kuten Harvard Medical School. Tuskin yhtään sen arvoa alentaa.
[/quote]No, eiköhän me nyt kuitenkin puhuta eri sarjan opinahjoista USAssakin kun laitetaan Harvard viivalle muiden ns.koulujen kanssa!
Voi taivas mikä aloitus. Kyllä voi ihmisellä olla pienet murheet. Mutta kiitos päivän parhaista nauruista :D
Minä en opiskellessani ikinä puhunut koulusta, se ei tuntunut yhtään niin luonnolliselta kuin puhua yliopistosta. Jos joku soitti ja kysyi, missä olin, sanoin olevani yliopistolla, luennolla tai Utulla (= Turun yliopisto). Ei yliopisto-opiskelussa mielestäni ole yhtään mitään elitististä tai pröystäilyn aihetta, mutta en vain saanut kutsuttua sitä kouluksi, koska se tuntui minusta kummalliselta. Vähän kuin ravintola vs. baari: minulle ravintola on ruokaravintola, baari taas sellainen, johon mennään ennen kaikkea juomaan, vaikka molemmista saisikin sekä syötävää että juotavaa.
Täh? Aloitin opintoni aikanaan v 1990 ja taisin käyttää sanaa "koulu" jo silloin. Mielsin sen varmaan, että koulu on paikka jossa opitaan ja opiskellaan. En ole koskaan ajatellut, että yliopisto olisi jotenkin "pyhä" paikka, jossa pitäisi olla suurinpiirtein yo-lakki päässä.
Jatko-opintoja olen tehnyt nyt keski-ikäisenä ja kyllä, olen puhunut kouluun menosta nytkin. Jos vaikka mies tai poika on kysynyt, missä olen, olen voinut vastata "Yliopistolla".
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:19"]
Miten se sitten pitäis ilmaista?
[/quote]
Että on saanut vaikkapa opiskelupaikan, tai haluaa saada tutkinnon valmiiksi. Mutta niinhän se yliopisto taitaa nykyään olla vain "koulu", jossa suoritetaan oma tutkinto putkimaisesti läpi, eikä opiskella laajasti monenlaista tiedekuntarajoista välittämättä. Itse opiskelin käyttäytymistieteellisessä, mutta minulla oli sivuaine- ja muita opintoja lääketieteellisestä ja valtiotieteellisestä myös.
ap
[/quote]
No oletko sattunut vilkaisemaan mihin suuntaan yliopisto-opetusta on kehitetty? Tuohon "yli tiedekuntarajojen" opiskeluun pitää nykyään hakea erillisopinto-oikeuksia. Opintotukea myönnetään vain alempaan ja ylempään tutkintoon erikseen ja tutkinnontavoiteaikoja on kiristetty roimasti. Että putkimaiseksi "äkkiä sisään, äkkiä ulos" -tyyppiseksi opiskeluksi tuo on mennyt. Ei puhettakaan, että enää voisi opiskella mitä lystää ja valmistua sitten kun huvittaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 11:11"]
Koulun korostaminen yliopiston yhteydessä tekee yliopisto-opinnoista aivotonta lukujärjestyksen mukaan puurtamista kuten peruskoulussa vaikka kyse on akateemisen sivistyksen ja oman tieteellisen ajattelutavan kehittämisestä. Tällaisella palstalla ei tätä arvosteta koska omat resurssit eivät siihen riitä. FM 1995
[/quote]
Riittää FM vuosimallia -95 resurssit ymmärtämään sitä tosiasiaa, että yliopisto-opetuskin on muuttunut aka lailla sitten lamavuosien? Tutkintorakenteet ja kurssit on tarkkaan suunniteltuja, ja valinnaisuuttaa on ihan äärettömän vähän. Suoritusaikaa on kiristetty huomattavasti, joten kyllä se yliopisto-opiskelu alkaa nykyään olla aika lailla peruskouluun tai lukioon verrattavaa lukujärjestyksen mukaan puurtamista.
Itsekään en koskaan ole käyttänyt yliopistosta nimitystä koulu. Ainakaan täällä Turun yliopistossa se ei taida olla kovinkaan tavallista. Useimmat käyttävät asiasta puhuttaessa termejä olen yliopistolla, opiskelen yliopistossa, olen luennolla jne. En muista kovinkaan monen sanoneen olevansa koululla tai koulussa.
Eihän suomalainen osaa edes väistää oikealle törmäyksen uhatessa eikä jonottaa pankkiautomaatille tukkimatta katua. Kuinka sitten kykenisi niinkin pitkää sanaa kuin yliopisto käyttämään? Ei se onnistu.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 17:43"]
Yliopisto ei ole mikään koulutusputken toinen pää, vaan instituutio, jossa harjoitetaan tiedettä. Jos siinä sivussa palvellaan yhteiskuntaa antamalla opetusta, niin ei se silti kouluksi muutu. Jotkut ei selvästikään ymmärrä yliopiston perusideaa jos sen kouluksi mieltävät.
[/quote]
Suurimmalle osalle opiskelijoista yliopisto on nimenomaan se koulutusputken pää josta siirrytään sitten työelämään tai kortistoon. Koulu. Tottahan yliopisto on paljon muutakin, hieno instituutio jne., mutta se ei poista sitä että iso osa porukasta on siellä kouluttautumassa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:31"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 18:28"]
Jotenkin tuntuu siltä, että nämä opinahjojen nimityksistä kinaavat eivät kuitenkaan ole niitä, joiden varassa Suomen tieteiden ja taiteiden tulevaisuus on.
[/quote]
No se ainakin on varmaa, että yliopistoa kouluksi sanovat eivät ole tutkijoita.
[/quote]
Juuri näin. Opiskelijoille yliopisto on koulu, tutkijoille työpaikka. :)
Vau, enpä olisi uskonut miten tunteellisesi jotkut opinahjonsa nimitykseen suhtautuvat! Jos jostain syystä tulis joskus tarve ärsyttää itseriittoista yliopisto-opiskelijaa, tässä helppo keino. Voi vaikka kysyä että miten koulupäivä meni. :)
Opiskelin 1980-luvulla. Silloin vain teekkarit sanoivat menevänsä kouluun, mutta heidän opinahjonsa ei ollutkaan yliopisto, vaan korkeakoulu. Yliopistolla opiskelevat sanoivat AINA menevänsä yliopistolle, ihan poikkeuksetta, eikä sitä kukaan pitänyt snobismina. Syötiin yliopistolla, ei koululla. Käytiin yliopiston kirjastossa, ei koulun kirjastossa.