Pääsin sisään yliopistoon = sain koulupaikan. VÄÄRIN!!
Mua niin sieppaa tää nykyajan paikka puhua yliopistosta kouluna. Tuntuu, että nykyään kaikki nuoret puhuu, että "voi kun saisin koulupaikan" tai "jes, pääsin kouluun", kun ovat tulleet hyväksytyiksi yliopistoon. Xeniakin haluaa "suorittaa koulun alta pois".
Kommentit (354)
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:19"]
Miten se sitten pitäis ilmaista?
[/quote]
Että on saanut vaikkapa opiskelupaikan, tai haluaa saada tutkinnon valmiiksi. Mutta niinhän se yliopisto taitaa nykyään olla vain "koulu", jossa suoritetaan oma tutkinto putkimaisesti läpi, eikä opiskella laajasti monenlaista tiedekuntarajoista välittämättä. Itse opiskelin käyttäytymistieteellisessä, mutta minulla oli sivuaine- ja muita opintoja lääketieteellisestä ja valtiotieteellisestä myös.
ap
ooh, oikein käyttäytymistieteellisessä ja lääketieteellisessä ja valtiotieteellisessä, ap on monilahjakkuus, huomioikaamme se, eihän tuollainen yli-ihminen mitään KOULUA käy vaan YLIOPISTOA.
#firstworldproblems.
Itse sanon usein että käyn koulua tai lähden kouluun. Voin sitten tarkentaa tarvittaessa jos joku kysyy. Olen käynyt koulua opistossa, AMKssa ja yliopistossa. Ainostaan lukiosta puhun lukiona.
Yliopistohan on korkeakoulu, miksei sitä siis voisi sanoa lyhyemmin kouluksi?
Herran Jumala miten joku voi olla täynnä itseään :) Toivottavasti ap:n koko elämä ja itsetunto ei rakennu pelkän yliopiston varaan!
Arvon ap. Anteeksi tyhmyyteni. Älykapasiteettini on aivan toista kuin sinun.
Sanon, että käyn koulussa/menen kouluun jne. koska jos kouluttaudun niin enkö sitten käy koulussa? Kouluhan se on yliopistokin. Ja kuullostaa mielestäni aika urpolta, jos sanoisin meneväni YLIOPISTOLLE, tai jos joku soittaisi ja kysyisi missä olen; "olen YLIOPISTOLLA".
No jo on ongelmat. Itsekin olen valmistunut yliopistosta (tästä on jo kauan) eikä minua yhtään häiritse sama asia kuin ap:ta. Silloinkin jo yleisesti käytettiin arkipuheessa seuraavanlaisia ilmaisuja: "käyn koululla syömässä" tai "menen koululle tekemään harkkatyötä". Mitä vikaa tässä muka on?!
Lähen lipastolle kattoo yhen tentin.
Yliopisto nyt ei vain ole koulu. Yhtä lailla jokainen paikka, josta saa ruokaa, ei ole ravintola.
Mutta saahan sitä sanoa, vaikka että sain päiväkotipaikan, kun hyväksyttiin yliopistoon. Sana on vapaa.
Ajattele positiivisesti: sulla menee tosi hyvin jos tämä on sun ongelmistasi suurin. :)
Aika uusi juttu muuten. Kävin yliopistoa 90-luvulla ja kukaan ei koskaan puhunut koulusta.
Mistähän tämä muutos? Hyvä veikkaus oli tuolla yllä, että yliopisto on arkipäiväistynyt siten, että se mielletään "kaikkien oppilaitokseksi" eli kouluksi.
Puhun monesti yliopistosta koulun tilalla, mutta joissain tilanteissa se kuulostaisi tosi urpolta. Iäkäs sukulainen kysyy, koska lomani loppuu. Vastaan mieluummin, että palaan kouluun 1.9. kuin että "palaan yliopistoon 1.9." Mulla on myös koulukavereita eikä yliopistokavereita, teen harkkatöitä koulun koneella enkä yliopiston koneella jne.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:45"]
Aika uusi juttu muuten. Kävin yliopistoa 90-luvulla ja kukaan ei koskaan puhunut koulusta.
Mistähän tämä muutos? Hyvä veikkaus oli tuolla yllä, että yliopisto on arkipäiväistynyt siten, että se mielletään "kaikkien oppilaitokseksi" eli kouluksi.
[/quote]
Minäkin kävin yliopiston 90-luvulla ja kyllä silloin käytettiin koulu-sanaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:44"]
Ajattele positiivisesti: sulla menee tosi hyvin jos tämä on sun ongelmistasi suurin. :)
[/quote]
En koskaan tajua tämän tason kommentointia. Ikään kuin ei saisi keskustella muista kuin sodista, luonnonkatastrefeista ja nälkää näkevistä kuolevista lapsista.
Eihän jokaisen aloituksen tarvitse olla "suuri ongelma" yhtään kellekään. On vain ilmiöitä, joista on mielekästä keskustella. Ne, joiden mielestä ei ole, voivat olla keskustelematta. Mikä pakko on tunkea ketjuihin, jos aihe ei kiinnosta pätkääkään.
Tämä ainakin kiinnostaa minua, koska tästä sanavalinnasta huokuu jotenkin akateemisten opintojen alentunut status. Se on selvä. Ja mistä se johtuu, on minusta keskustelemisen arvoista.
Varmasti esim. siitä, että akateemisuus ei sinällään ole enää mitään. Ei takaa hyvää palkkaa eikä edes työpaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.07.2015 klo 10:45"]
[/quote]
Minäkin kävin yliopiston 90-luvulla ja kyllä silloin käytettiin koulu-sanaa.
[/quote]
Kävin 90-luvun alussa, onko muutos sitten juuri silloin tapahtunut?
Olin Helsingissä psykologiaa lukemassa ja luin paljon muutakin, joten monipuolisesti kyllä liikuin kampuksella. En muista koskaan kuulleeni. Se olisi särähtänyt korvaan kyllä, joten uskoisin muistavani kyseisen käsitteen käytön.
Puhuin jo yli 10 vuotta sitten koulusta, koska silloin se oli Teknillinen korkeakoulu. Vasta sittemmin yliopisto.
Puhun jatkossa opistotutkinnoista.